%31تخفیف

تاثیر آموزش بر آگاهی و مهارت بهورزان خانه های بهداشت  استان گلستان در مواجهه با مواردحادثه دیده و فوریتی سال 1392

تعداد 99صفحه در فایل word

كارشناسي ارشد رشته مديريت خدمات بهداشتي و درماني (M.A)

 

 

 

                                                     

تاثیر آموزش بر آگاهی و مهارت بهورزان خانه های بهداشت  استان گلستان در مواجهه با مواردحادثه دیده و فوریتی سال 1392

 

چکیده:

زمینه: در راستای تحقق اهداف نظام سلامت کشور مراکز آموزش بهورزی با هدف بهره مند کردن خانه های بهداشت از بهورزان برای ایجاد مهارتهای کافی در مواجهه با موارد مختلف و از جمله مصدومین حوادث تاسیس گردیده اند .

هدف: اين مطالعه به منظور بررسي تاثير برگزاری  متناوب دوره های آموزشی بر آگاهی و مهارت بهورزان در مواجهه با موارد فوریتی و حادثه دیده مراجعه کننده به خانه های بهداشت استان گلستان در سال 1392 انجام شده است .

روش پژوهش: نوع مطالعه مداخله ای شبه تجربی بوده وجامعه آماری پژوهش 565 نفر بهورزان شاغل در خانه های بهداشت مناطق مرکزی و غرب استان گلستان میباشند . حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 233 نفر وابزار اصلي گردآوری داده هادراین پژوهش یک پرسشنامه 30 سئوالی خود ساخته  چهار جوابی برای سنجش آگاهی و یک چک لیست برای سنجش12 مهارت در زیرمجموعه کمکهای اولیه وفوریتی بود.

یافته ها: براساس يافته هاي مطالعه از 100 نمره در مرحله پس آزمون نمرات آگاهی سنجی گروه مداخله نسبت به گروه شاهد بیشتر بود و از(11.90 ± 54.39) درصد در مرحله پیش آزمون به (2.63 ± 56.70) درصد  رسید . همچنین نمره مهارت سنجی گروه مداخله نسبت به گروه شاهد بیشتر بود واز(9.21 ± 81.84) درصد درمرحله پیش آزمون  به(9.62 ± 83.79) درصد رسید .

بر اساس آزمون t مستقل بطور کلی در سطح خطای آماری 05/0 در میانگین نمرات آگاهی و مهارت در مرحله پیش آزمون و پس آزمون  بین  بهورزان مرد و بهورزان زن تفاوت معنی دار وجود ندارد.

بر اساس نتایج آزمون آنالیز واریانس بین شهرهای مورد مطالعه از لحاظ میانگین درصد پیشرفت آگاهی، تفاوت معنی دار آماری وجود ندارد (P-Value = 0.062) ولی از لحاظ میانگین درصد پیشرفت مهارت، تفاوت معنی دار آماری وجود دارد (P-Value < 0.001).همچنین بین گروه های سنی متفاوت از لحاظ میانگین درصد پیشرفت آگاهی (P-Value = 0.336)و از لحاظ میانگین درصد پیشرفت مهارت( P-Value = 0.115)، تفاوت معنی دار آماری وجود ندارد . میزان سوابق شغلی در افزایش آگاهی و مهارت بهورزان موثر بوده و مخصوصا  بهورزان با سابقه شغلی 5 تا 15 سال این افزایش محسوس تر را نشان داده اند .

نتیجه گیری: يافته هاي اين پژوهش تاثير مثبت ومعني دار دوره هاي آموزشي بصورت بازآموزی  بر آگاهی و مهارت بهورزان در مواجهه با موارد فوریتی و حادثه دیده را نشان میدهد. برنامه ریزی برای برگزاری  دورهای متناوب آموزشی برای بهورزان درمباحث مختلف با استفاده از مریبان مجرب آموزشی باعث  افزایش آگاهی و مهارت بهورزان شده و میتواند عوارض بعدی ناشی از بروز حوادث را کاهش و از طرفی باعث ارتقاء سطح سلامت جامعه شود .

کلید واژه ها:  آگاهی ، آموزش ،بهورزان،مهارت، فوریت ، حادثه

 

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                                                                  صفحه

چكيده…………………………………………………………………………………………… 1

فصل اول: معرفی پژوهش…………………………………………………………………….. 3

مقدمه……………………………………………………………………………………………. 4

1-1 – بیان مسئله………………………………………………………………………………. 4

1-2 -1– اهمیت و ضرورت انجام  پژوهش و………………………………………………… 6              1-2-2 – جنبه نوآوری پژوهش………………………………………………………………………….. 7

1-3 – اهداف پژوهش…………………………………………………………………………. 8

1-3-1– هدف آرمانی………………………………………………………………………….. 8

1-3-2– هدف کلی……………………………………………………………………………… 8               1-3-3– اهداف ویژه…………………………………………………………………………………….. 8               1-3-4– هدف کاربردی………………………………………………………………………………….. 8               1-4– سوالات پژوهش………………………………………………………………………………… 9

1-5– دامنه پژوهش……………………………………………………………………………. 9

1-6– امکانات پژوهش………………………………………………………………………… 10

1-7– ملاحظات اخلاقی………………………………………………………………………… 10

1-8– تعاریف ، واژه ها و مفاهیم……………………………………………………………… 10

فصل دوم: چهار چوب نظری و مروری بر مطالعات مرتبط…………………………………… 15

مقدمه………………………………………………………. ………………………………….. 16

2-1- معرفی منطقه مورد پژوهش……………………………………………………………… 16

2-1-1- مشخصات جغرافیائی استان گلستان…………………………………………………… 16

2-1- 2- اطلاعات جمعیتی استان گلستان……………………………………………………… 17

2-1-3- اطلاعات واحدهای بهداشتی استان گلستان……………………………………………. 18

2-1-4- تاریخچه ارائه خدمات بهداشتی در ایران……………………………………………… 23

2-1-5-  بهورزان و دروس بهورزی………………………………………………………….. 25

2-1-6- حوادث و سوانح………………………………………………………………………. 29

2-1-6-1 – تقسیم بندی حوادث و سوانح………………………………………………………. 29

2-1-6-2 – اپیدمیولوژی حوادث و سوانح…………………………………………………….. 31

2-1-6-3 – اقدامات پیشگیری و کنترل……………………………………………………….. 31

2-1-6-4 – انواع شایع حوادث و سوانح………………………………………………………. 34

2-1-6-5 – هزینه ها ، عوارض و معلولیتها………………………………………………….. 38

2-1-7- وضعیت بروز حوادث در استان گلستان………………………………………………. 39

2-2- مروری بر مطالعات مرتبط………………………………………………………………. 42                   2-2-1 –مروری بر مطالعات مرتبط در ایران…………………………………………………… 42              2-2-2 –مروری بر مطالعات مرتبط در سایر کشورها………………………………………………… 44

فصل سوم: روش ومراحل انجام پژوهش……………………………………………………… .50

مقدمه……………………………………………………………………………………………. 51

 3-1- نوع و روش پژوهش……………………………………………………………………. 51

3-2- جامعه آماری پژوهش……………………………………………………………………. 51

3-3- محیط پژوهش……………………………………………………………………………. 52

3-4- نمونه های مورد پژوهش و روش انتخاب نمونه ها……………………………………… 52

3-4-1- نمونه های پژوهش …………………………………………………………………… 52

3-4- 2- روش انتخاب نمونه ها……………………………………………………………….. 52

3-5- ابزار پژوهش و روش گردآوری داده ها………………………………………………… 54

3-5-1 – ابزار جمع آوری داده های پژوهش…………………………………………………. 54

3-5-2 – روش گردآوری داده های پژوهش…………………………………………………… 55

3-6- متغیرهای پژوهش……………………………………………………………………….. 56

3-6-1- متغیرهای مستقل………………………………………………………………………. 56

3-6-2- متغیرهای  وابسته…………………………………………………………………….. 56

3-6-3- متغیرهای زمینه ای…………………………………………………………………… 56

3-7- روش تحلیل داده های پژوهش………………………………………………………….. 56

فصل چهارم:يافته هاي پژوهش……………………………………………………………….. 57

مقدمه……………………………………………………………………………………………. 58

4-1- اطلاعات دموگرافيك……………………………………………………………………… 58

4-2-آمارهای توصیفی پیش آزمون  ………………………………………………………….. 64

4-2 –1 – مقایسه نمرات آگاهی سنجی بهورزان در پیش آزمون…………………………….. 67

4-2 –2 – مقایسه نمرات مهارت سنجی بهورزان در پیش آزمون……………………………. 68

4-3-آمارهای توصیفی پس آزمون  …………………………………………………………… 69

4-4- آزمون روابط بین متغیرهای پژوهش   …………………………………………………. 72

4-4-6 –بررسی تغییر  وضعیت نمران پیش آزمون و پس ازمون با آزمون کوآنالیزواریانس  88

4-5-جمع بندی یافته های پژوهش  ……………………………………………………………. 92

فصل پنجم:بحث ونتيجه گيري………………………………………………………………….. 96

مقدمه……………………………………………………………………………………………. 97

5-1- بحث……………………………………………………………………………………… 97

5-2- نتيجه گيري………………………………………………………………………………. 101

5-3- پيشنهادات پژوهشگر…………………………………………………………………….. 102

5-4- پيشنهاد براي پژوهش هاي آتي………………………………………………………….. 103

5-5- محدودیت های پژوهش………………………………………………………………….. 103

پیوست ها………………………………………………………………………………………. 106

چكيده انگليسي………………………………………………………………………………….. 120

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست جداول

عنوان                                                                                                                                                                         صفحه

جدول2-1: اطلاعات  عمومی شهرستانهای استان ، براساس آخرین تقسیمات کشوری……….. 17

جدول2-2: توزیع سنی وجنسی جمعیت  استان گلستان  درسال 1390……………………….. 18

جدول2-3: درصد خانه های بهداشت   فعال درسال 1390 به تفکیک شهرستان………………….. 19

جدول2-4: درصد مراکز بهداشتی درمانی  روستایی  فعال درسال 1390 به تفکیک شهرستان………….. 20

جدول2-5: درصد پایگاه های  بهداشت   فعال درسال 1390 به تفکیک شهرستان………………… 21

جدول 2-6 : درصد مراکز بهداشتی درمانی  شهری  فعال درسال 1390 به تفکیک شهرستان……………. 22

جدول2-7 : تعداد  بهورزان شاغل  درخانه های بهداشت استان……………………………….. 23

جدول2-8 : مجموعه ساعات پایه اول آموزش بهورزی……………………………………….. 26

جدول2-9 مجموعه ساعات  دروس پایه دوم آموزش بهورزی………………………………… 27

جدول2-10 : عناوین درس کمک های اولیه و درمانهای ساده علامتی 1 دانش اموزان بهورزی  28

جدول2-11: عناوین درس کمک های اولیه و درمانهای ساده علامتی 2 دانش اموزان بهورزی 28

جدول2-12 :  مقایسه  ده علت اصلی مرگ  در سال های  89 و90 در استان………………………….. 39

جدول 2-13: میزان بروز کل حوادث  دراستان گلستان……………………………………….. 40

جدول3- 1: توزیع آماری کل جامعه مورد مطالعه……………………………………………… 51

جدول3- 2: توزیع آماری   نمونه های پژوهش به تفکیک جنسیت…………………………… 52

جدول3- 3: توزیع آماری   حجم نمونه های مورد نیاز  پژوهش به تفکیک  شهرستان………. 53

جدول3-4:توزیع آماری تعداد نمونه های مورد پژوهش به تفکیک  جنسیت………………….. 53

جدول3-5: توزیع  نمونه ها در در دو گروه مداخله و شاهد به تفکیک شهرستان……………… 54

جدول4-1: پراکندگی تعداد و درصد بهورزان مورد مطالعه در شهرستانهای مختلف………….. 58

جدول4-2: وضعیت کلی مدرک تحصیلی بهورزان مورد مطالعه……………………………… 60

جدول 4-3: سوابق خدمتی بهورزان مرد و زن مورد مطالعه………………………………….. 61

جدول4-4: توزیع سنی بهورزان مورد مطالعه…………………………………………………. 62

جدول4-5: مقایسه تعداد و درصد بهورزان از نظر وضعیت تاهل…………………………….. 63

جدول4-6: مقایسه بهورزان از نظر تعداد فرزند………………………………………………. 63

جدول4-7: مواد آزمون مهارتی بهورزان………………………………………………………. 64

جدول4-8: جدول نمره دهی مهارت بهورزان در مواجهه با موارد فوریتی بر اساس طیف لیکرت         65

جدول4-9: توزیع حداقل و حداکثر نمره قابل کسب بر اساس فرمول تغییر مقیاس……………. 66

جدول4-10: وضعیت میانگین نمرات  آگاهی سنجی بهورزان شهرستانها در پیش آزمون……. 67

جدول4-11: وضعیت میانگین نمرات مهارت سنجی بهورزان شهرستانها در پیش آزمون……. 68

جدول4-12: تعداد بهورزان در دو گروه شاهد و مداخله به تفکیک شهرستان…………………. 70

جدول4-13: میانگین درصد نمرات آگاهی سنجی بهورزان در مرحله پس‌آزمون…………….. 70

جدول4-14: میانگین درصد نمرات مهارت سنجی بهورزان در مرحله پس‌آزمون……………….. 71

جدول4-15: میزان تغییر نمره اگاهی و مهارت بهورزان در پیش ازمون و پس آزمون………. 73

جدول4-16: آزمون نمره اگاهی و مهارت بهورزان در پیش آزمون و پس آزمون و نتیجه آن بر

 اساس آزمون tمستقل………………………………………………………………………….. 74

جدول4-17: آزمون نمره اگاهی و مهارت بهورزان در پیش آزمون و پس آزمون و نتیجه آن بر اساس

 آزمون U من ـ ویتنی………………………………………………………………………….. .75

جدول4-18: درصد پیشرفت نمره  آگاهی و مهارت بهورزان درشهرهای مورد مطالعه…………76

جدول4-19: نتایج آزمون آنالیز واریانس یکطرفه در خصوص رابطه بین درصد پیشرفت نمره بهورزان

 شهرستانهای مختلف  با هم……………………………………………………………………………77

جدول4-20: درصد پیشرفت نمره بهورزان در پیش ازمون و پس آزمون و ارتباط آن با سابقه شغلی انان…………………………………………………………………………………………………….79

جدول4-21: آزمون ارتباط بین  نمره بهورزان در پیش ازمون و پس آزمون با سابقه شغلی انان…80

جدول4-22: رابطه بین پیشرفت نمره  آگاهی و مهارت با سن بهورزان………………………… 82

جدول4-23: آزمون ارتباط بین  نمره بهورزان در پیش ازمون و پس آزمون با سابقه شغلی انان…. 83

جدول4-24: مقایسه درصدپیشرفت گروه های شاهدو مداخله در مرحله پس آزمون

 نسبت به پیش آزمون…………………………………………………………………………………… 85

جدول4-25:آزمون فرضیه پیشرفت نمرات پس ازمون نسبت به پیش ازمون در گروه مداخله

 نسبت به گروه شاهد…………………………………………………………………………….. 86

جدول 4-26:مقایسه پیشرفت نمرات پس ازمون نسبت به پیش ازمون در گروه مداخله نسبت

 به گروه شاهد با استفاده از آزمون Uمن-ویتنی………………………………………………….. 87

جدول4-27: آزمون پیشرفت نمره آگاهی بهورزان با استفاده از آزمون ANCOVA…………… 88

جدول4-28: آزمون پیشرفت نمره مهارت کلی بهورزان با استفاده از آزمون ANCOVA……. 89

جدول4-29: آزمون پیشرفت نمره  بهورزان درمهارت 1(انجام پانسمان و بانداژ ) با استفاده

 از آزمون ANCOVA ……………………………………………………………………. 89

جدول 4-30: آزمون پیشرفت نمره  بهورزان درمهارت 2 (  CPR) با استفاده از آزمون ANCOVA. 89

جدول 4-31: آزمون پیشرفت نمره  بهورزان درمهارت3 ( بیرون آوردن جسم خارجی) با استفاده

 از آزمون ANCOVA……………………………………………………………………………………… 90

جدول4-32: آزمون پیشرفت نمره  بهورزان درمهارت4 (شکستگیها) با استفاده از آزمون ANCOVA…..90

جدول4-33: آزمون پیشرفت نمره  بهورزان درمهارت5 (سوختگی ها) با استفاده از ANCOVA. ….90

جدول4-34: آزمون پیشرفت نمره  بهورزان درمهارت6 (مسمومیت ها) با استفاده از ANCOVA…. 91

جدول 4-35: آزمون پیشرفت نمره  بهورزان درمهارت7 (سگ گزیدگی ها) با استفاده از آزمونANCOVA………………………………………………………………………………………… 91

جدول 4-36: آزمون پیشرفت نمره  بهورزان درمهارت8 (جلوگیری از خونریزی بینی) با استفاده از

 آزمون ANCOVA…………………………………………………………………………………….. 91

جدول 4-37: آزمون پیشرفت نمره  بهورزان درمهارت9 (مواجهه با فرد در حال شوک) با استفاده از

آزمون ANCOVA ……………………………………………………………………………… 92

جدول 4-38: آزمون پیشرفت نمره  بهورزان درمهارت10 (مواجهه با فرد مبتلا به صرع) با استفاده از

 آزمون  ANCOVA  …………………………………………………………………………… 92

جدول 4-39: آزمون پیشرفت نمره  بهورزان درمهارت11 (مواجهه با فرد گرما زده) با استفاده از

آزمون ANCOVA ………………………………………………………………………….. 92

جدول4-40: آزمون پیشرفت نمره  بهورزان درمهارت12(مواجهه با فرد سرمازده) با استفاده از

 آزمون ANCOVA ………………………………………………………………………. 93

فهرست نمودارها

عنوان                                                                                                                                             صفحه

نمودار 2-1 : جایگاه خانه بهداشت در سلسله مراتب سازمانی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی…….25

نمودار شماره 2-2 : مقایسه میزان بروز کل حوادث  به تفکیک  شهرستان درسال 1390  ………………41

نمودار شماره 2-3 : مقایسه درصد بروز حوادث به تفکیک نوع حادثه درسال 1390  …………………..41

نمودار 4-1: مقایسه تعداد بهورزان مورد مطالعه به تفکیک جنسیت درشهرستانهای مختلف ……….59

نمودارشماره 4-2: نسبت  جنسی بهورزان مورد مطالعه ………………………………………………59

نمودار 4-3:  مقایسه مدرک تحصیلی بهورزان زن و مرد مورد مطالعه ……………………………60

نمودار 4-4 : وضعیت بهورزان  مورد مطالعه از نظر سابقه خدمتی ………………………………….61

نمودار 4-5: سن بهورزان مورد مطالعه به تفکیک جنسیت…………………………………………….62

نمودار 4-6 : وضعیت تاهل بهورزان مورد مطالعه……………………………………………………63

نمودار 4-7: مقایسه میانگین نمرات آگاهی سنجی بهورزان زن و مرد در پیش آزمون……………..67

نمودار 4-8 : میانگین نمرات درصد آگاهی بهورزان بصورت (б±µ) ………………………………68

نمودار 4-9: مقایسه میانگین نمرات  مهارت سنجی بهورزان زن و مرد در پیش آزمون …………..69

نمودار 4-10 : میانگین نمرات درصد  مهارت بهورزان بصورت (б±µ) ………………………………69

نمودار4-11:مقایسه میانگین نمرات آگاهی سنجی بهورزان در مرحله پس آزمون…………………71

نمودار4-12:مقایسه میانگین نمرات مهارت سنجی بهورزان در مرحله پس آزمون ……………………72

نمودار 4-13:میزان   تغییرات  مهارت پس از دوره آموزشی ………………………………………73

نمودار4-14: مقایسه نتایج آزمون آنالیز واریانس یکطرفه در خصوص رابطه بین درصد پیشرفت نمره

 آگاهی  بهورزان شهرستانهای مختلف در مرحله پیش آزمون و پس ازمون……………………78

نمودار4-15: مقایسه نتایج آزمون آنالیز واریانس یکطرفه در خصوص رابطه بین درصد پیشرفت نمره

 مهارت  بهورزان شهرستانهای مختلف در مرحله پیش آزمون و پس ازمون …………………….78

نمودار4-16: مقایسه نتایج آزمون آنالیز واریانس یکطرفه در خصوص رابطه بین درصد پیشرفت نمره

 آگاهی  بهورزان با سابقه شغلی آنان در مرحله پیش آزمون و پس ازمون …………………………81

نمودار4-17: مقایسه نتایج آزمون آنالیز واریانس یکطرفه در خصوص رابطه بین درصد پیشرفت نمره

 مهارت  بهورزان با سابقه شغلی آنان در مرحله پیش آزمون و پس ازمون …………………………..81

نمودار 4-18: وضعیت نتایج  آزمون آنالیز واریانس یکطرفه در خصوص رابطه بین درصد پیشرفت نمره

  آگاهی  بهورزان با سن آنان در مرحله پیش آزمون و پس ازمون………………………………….84

نمودار 4-19: وضعیت نتایج  آزمون آنالیز واریانس یکطرفه در خصوص رابطه بین درصد پیشرفت نمره

 مهارت  بهورزان با سن آنان در مرحله پیش آزمون و پس ازمون ………………………………….84

نمودار 4-20: وضعیت نتایج  آزمون tمستقل در خصوص رابطه بین درصد پیشرفت نمره  آگاهی  بهورزان

گروه های آزمون در مرحله پیش آزمون و پس ازمون…………………………………………….85

 

فهرست پیوستها

عنوان

پیوست شماره 1 : شرح وظایف مرکز اموزش بهورزی ، مدیر مرکز و مربیان مرکز آموزش بهورزی

پیوست شماره 2:شرايط عمومي متقاضیان بهورزی

پیوست شماره 3  : مراحل مختلف پذیرش  دانش آموز بهورزی

پیوست شماره 4  : پرسشنامه سنجش آگاهی بهورزان استان گلستان  در مواجهه با موارد حادثه دیده و فوریتی 

پیوست شماره 5 : چک لیست سنجش مهارت  بهورزان  استان گلستان در مواجهه با موارد فوریتی و حادثه دیده

دیدگاهها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهی را ارسال می کنید برای “تاثیر آموزش بر آگاهی و مهارت بهورزان خانه های بهداشت  استان گلستان در مواجهه با مواردحادثه دیده و فوریتی سال 1392”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...
enemad-logo