فهرست مطالب |
|
عنوان صفحه |
|
فصل اول: کلیات..…………………………………………………………………………………………………………………………1 |
|
1ـ1ـ مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………2 |
|
1ـ2ـ اهمیت وضرورت تحقیق……………………………………………………………………………………………….7 |
|
1ـ3ـ اهداف تحقیق……………………………………………………………………………………………………………….9 |
|
1ـ4ـ پیشینهیتحقیق……………………………………………………………………………………………………………9 |
|
1ـ5ـ روش تحقیق………………………………………………………………………………………………………………..13 |
|
1ـ6ـ سولات تحقیق……………………………………………………………………………………………………………..15 |
|
فصل دوم: درنگ در گذشتهی کوتهسرایی…………………………………………………………………………….16 |
|
2ـ1ـ شعر کوتاه کهن……………………………………………………………………………………………………………17 |
|
2ـ1ـ 1ـ خسروانی…………………………………………………………………………………………………………………18 |
|
2ـ1ـ2ـ شعرلحظه ها نگاهها…………………………………………………………………………………………………20 |
|
2ـ1ـ3ـ رباعی……………………………………………………………………………………………………………………….21 |
|
2ـ1ـ4ـ دوبیتی…………………………………………………………………………………………………………………….25 |
|
2ـ1ـ5ـ مفردات…………………………………………………………………………………………………………………….26 |
|
2ـ2ـ شکلهای کوتاه در ادبیات عامیانه………………………………………………………………………………27 |
|
2ـ2ـ1ـ لیکو………………………………………………………………………………………………………………………….28 |
|
2ـ2ـ2ـ سه خشتی……………………………………………………………………………………………………………….30 |
|
2ـ2ـ3ـ داینی……………………………………………………………………………………………………………………….32 |
|
2ـ2ـ4ـ لالایی………………………………………………………………………………………………………………………34 |
|
2ـ2ـ5ـ چیستان…………………………………………………………………………………………………………………..36 |
|
2ـ2ـ6ـ واسونک……………………………………………………………………………………………………………………38 |
|
2ـ2ـ7ـ شروه………………………………………………………………………………………………………………………..40 |
|
فصل سوم:علت کوتاهگویی و بررسی کوتاههها…………………………………………………………………….43 |
|
3ـ1ـ درآمدی کوتاه بر انواع شعرکوتاه معاصر………………………………………………………………………44 |
|
3ـ2ـ رباعی……………………………………………………………………………………………………………………………46 |
|
3ـ2ـ1ـ زبان و فرم(بدعت های قالبی)…………………………………………………………………………………48 |
|
الف ـ زبان…………………………………………………………………………………………………………………..48 |
|
ترکیب سازی……………………………………………………………………………………………………..49 |
|
واژگان تازه(امروزی)…………………………………………………………………………………………..51 |
|
زبان کوچه وبازار…………………………………………………………………………………………………53 |
|
سنت گرایی………………………………………………………………………………………………………..60 |
|
سکتههای وزنی………………………………………………………………………………………………….67 |
|
ب ـ فرم……………………………………………………………………………………………………………………..70 |
|
وزن…………………………………………………………………………………………………………………….71 |
|
رباعی چهار قافیهای…………………………………………………………………………………………..71 |
|
اشکال جدید………………………………………………………………………………………………………74 |
|
کاربست علائم نگارشی………………………………………………………………………………………82 |
|
ردیف های طولانی…………………………………………………………………………………………….84 |
|
3ـ3ـ 2ـ تصویر ومحتوا…………………………………………………………………………………………………………87 |
|
عاشقانگی……………………………………………………………………………………………………………………91 |
|
بازتاب نعضلات اجتماعی……………………………………………………………………………………………95 |
|
آیینهی آیین……………………………………………………………………………………………………………….99 |
|
طنز…………………………………………………………………………………………………………………………..111 |
|
فلسفهگرایی یا فیلسوف مآبی…………………………………………………………………………………..112 |
|
3ـ4ـ3ـ برترین چهرههای رباعیسرا…………………………………………………………………………………..118 |
|
3ـ4ـ3ـ1ـ بیژن ارژن………………………………………………………………………………………………………….118 |
|
3ـ4ـ3ـ2ـ جلیل صفربیگی………………………………………………………………………………………………..121 |
|
3ـ4ـ3ـ3ـ ایرج زبردست……………………………………………………………………………………………………125 |
|
3ـ4ـ3ـ4ـ محمد مرادی……………………………………………………………………………………………………131 |
|
3ـ4ـ3ـ5ـ میلاد عرفانپور…………………………………………………………………………………………………134 |
|
3ـ5ـ دوبیتی………………………………………………………………………………………………………………………136 |
|
3ـ5ـ1ـ زبان وفرم………………………………………………………………………………………………………………141 |
|
محاورهنویسی…………………………………. ………………………………………………………………………146 |
|
کاربست علائم نگارشی…………………………………………………………………………………………….148 |
|
قافیه وردیف وموسیقی…………………………………………………………………………………………….149 |
|
دوبیتی پنج مصرعی،بدعت یا نوآوری………………………………………………………………………154 |
|
دوبیتیهای خارج از وزن معمول……………………………………………………………………………..158 |
|
3ـ5ـ2ـ تصویر ومحتوا…………………………………………………………………………………………………………159 |
|
بیان عشق وگلایه……………………………………………………………………………………………………..164 |
|
دوبیتی تعلیمی…………………………………………………………………………………………………………168 |
|
دعوت……………………………………………………………………………………………………………………….170 |
|
گله از روزگار…………………………………………………………………………………………………………….172 |
|
دوبیتیهای آیینی…………………………………………………………………………………………………….174 |
|
3ـ5ـ3ـ چهرههای برتر دوبیتیسرایی………………………………………………………………………………..178 |
|
3ـ5ـ3ـ1ـ سیاوش کسرایی………………………………………………………………………………………………..178 |
|
3ـ5ـ3ـ2ـ قیصر امینپور…………………………………………………………………………………………………..181 |
|
3ـ5ـ3ـ3ـ حسین(شهراد) میدری………………………………………………………………………………………182 |
|
3ـ5ـ3ـ4ـ سلمان هراتی…………………………………………………………………………………………………….184 |
|
3ـ5ـ3ـ5ـ عباس براتیپور………………………………………………………………………………………………….185 |
|
3ـ6ـ1ـ هایکو……………………………………………………………………………………………………………………..186 |
|
3ـ6ـ2ـ هایکوهای ایرانی……………………………………………………………………………………………………197 |
|
3ـ6ـ2ـ1ـ زبان وفرم………………………………………………………………………………………………………….198 |
|
زبان نیمه سنتی……………………………………………………………………………………………………198 |
|
زبان نو…………………………………………………………………………………………………………………..199 |
|
قافیه و وزن…………………………………………………………………………………………………………..201 |
|
هایکوهای دوسطری……………………………………………………………………………………………..206 |
|
3ـ6ـ2ـ2ـ تصویر ومحتوا……………………………………………………………………………………………………208 |
|
ایجاز………………………………………………………………………………………………………………………208 |
|
توجه به طبیعت……………………………………………………………………………………………………210 |
|
سادهی مبهم………………………………………………………………………………………………………..213 |
|
صبغهایرانی……………………………………………………………………………………………………………217 |
|
عاشقانهسرایی……………………………………………………………………………………………………….218 |
|
3ـ7ـ طرح………………………………………………………………………………………………………………………….219 |
|
3ـ7ـ1ـ آرایش سطور وحروف…………………………………………………………………………………………..221 |
|
3ــ7ـ2ـ وزن عروضی……………………………………………………………………………………………………….223 |
|
3ـ7ـ3ـ آزادی مکان………………………………………………………………………………………………………….224 |
|
3ـ7ـ4ـ صنایع ادبی…………………………………………………………………………………………………………..224 |
|
3ـ7ـ5ـ توجه به طبیعت………………………………………………………………………………………………….225 |
|
3ـ7ـ6ـ خلق تابلوی تصویر……………………………………………………………………………………………….228 |
|
3ـ7ـ7ـ درونگرایی یا برونگرایی…………………………………………………………………………………….228 |
|
3ـ8ـ فرانو………………………………………………………………………………………………………………………….231 |
|
3ـ9ـ خسروانی، نوخسروانی وسهگانی………………………………………………………………………………235 |
|
3ـ10ـ ترانک……………………………………………………………………………………………………………………..240 |
|
3ـ11ـ شعرک…………………………………………………………………………………………………………………..244 |
|
3ـ12ـ آنک………………………………………………………………………………………………………………………..248 |
|
3ـ13ـ چهرههای برتر کوتهسرایی…………………………………………………………………………………….253 |
|
3ـ13ـ1ـ سیروس نوذری………………………………………………………………………………………………….253 |
|
3ـ13ـ2ـ سید علی صالحی………………………………………………………………………………………………256 |
|
3ـ13ـ3ـ حمیدرضا شکارسری…………………………………………………………………………………………257 |
|
3ـ13ـ4ـ سید علی میرافضلی………………………………………………………………………………………….259 |
|
3ـ13ـ5ـ جلیل صفربیگی………………………………………………………………………………………………..261 |
|
3ـ13ـ6ـ علی رضا روشن………………………………………………………………………………………………..262 |
|
3ـ13ـ7ـ مهدی قنبری…………………………………………………………………………………………………..264 |
|
فصل چهارم: نتیجهگیری…………………………………………………………………………………………………….266 |
|
4ـ1ـ نتایج به دست آمده……………………………………………………………………………………………….267 |
|
منابع…………………………………………………………………………………………………………………………………………270 |
|
چكيده وصفحه عنوان به انگليسي |
%41تخفیف
دانلود پروژه:بررسی جریان کوتهسرایی در شعر معاصر
تعداد 295 صفحه در فایل word
چکیده
بررسی جریان کوتهسرایی در شعر معاصر
به کوشش
سید مهدی موسوینیا
شعر معاصر فارسی در معرض جریانها و در نتیجه تغییرات بسیاری قرار گرفته است.گاهی این جریانها نهضتهایی بودهاند که در فرم شعر فارسی تصرف کردهاند و نوعی دگرگونی نسبت به شعر کلاسیک فارسی به وجود آوردهاند، نظیر شعر نیمایی و دیگر حرکتهای وایسته به آن. گاهی حرکتی بودهاند که محتوا و موضوعیت شعر را نشانه رفتهاند، همچون تغییر رویهی بسیاری از شعرها از حالت غنایی و حماسی و تعلیمی به سمت شعر اجتماعی. گاهی نیز در حجم و اندازهی شعر تغییراتی حاصل کردهاند.
این پژوهش در نظر دارد گرایش به کوتهسرایی را در شعر معاصر به شکل جریانی پیوسته یا گسسته مورد بررسی قرار دهد. در انجام این کار حدود دویست مجموعه شعر از سرودههای شاعران معاصر مورد قضاوت قرار گرفتهاند که یا کاملاً مشتمل بر سرودههای کوتاه بودهاند و یا اینکه تعدادی شعر کوتاه نیز در خودجای داده بودهاند.
در فصل دوم این پژوهش سعی شده انواع گونههای شعر کوتاه در عقبهی شعر فارسی جهت مختصراً معرفی گردند. و پس از آن به گونههای شعر کوتاه در ادبیات عامیانه نیز اشاره شده است.
در فصل سوم که در واقع بدنهی این پژوهش به حساب میآید، بخش مفصلی به قالب شعری رباعی که امروزه بسیار مورد توجه شاعران، به ویژه شاعران دو دههی اخیر قرار گرفته، اختصاص داده شده است. همچنین به قالب شعری دوبیتی نیز به عنوان یکی از قالبهای کوتاه شعری که بازماندهی ادب پیشینیان است و تا به حال نیز با قوام ودوام باقی مانده، بخشی اختصاص داده شده است. و بخش سوم این فصل اختصاص دارد به انواع گونههای کوتاه شعری در ادب معاصر فارسی. از هایکو که منشایی غیر ایرانی دارد تا طرح و ترانک و فرانو و… که امروزه بسیار مورد توجه شعر دوستان قرار گرفته است.
و در فصل چهارم که فصل پایانی این پژوهش است، چنانکه انتظار میرفته نتایج به دست آمده از این تحقیق فهرست شدهاند. به صورت خلاصه یافتههای این تحقیق را میتوان این گونه عنوان کرد:1- شناخت و معرفی برخی از قالبهای کوتاه در ادب کهن 2- معرفی برخی از قالبهای کوتاه در ادب عامیانه 3- یافتن ویژگیهای رباعی و دوبیتی امروز فارسی4- معرفی انواع شعرهای کوتاه و تعیین حدود آنها.
كليد واژه: شعر كوتاه، رباعي، دوبيتي، هايكو
اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “دانلود پروژه:بررسی جریان کوتهسرایی در شعر معاصر” لغو پاسخ
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.