%41تخفیف

دانلود پروژه:مطالعه راهکارهای شناسایی، معرفی و احیاء هنر بافته‌های سنتی استان مازندران (نمونه مورد مطالعه هنرگلیم سنتی متکازین)

190صفحه فايل word

قابل ويرايش

چكيده:

در قلمرو هنرهاي كابردي در ايران، هنرهاي صناعي از جمله مهم‌ترين هنرهايي محسوب مي‌شوند كه ابعاد مختلف پيوند زندگي ساكنان اين حوزة تمدني را با مظاهر طبيعت و ذوق و سليقة هنري مبتني بر دانش زيباشناختي تجربي از گذشته‌هاي دور نمايان ساخته‌اند. در اين ميان دست‌بافت‌هاي ايراني -كه طيف وسيعي را در ميان هنرهاي صناعي در ايران دربرمي‌گيرند- از پيشينه‌اي بس كهن در فرهنگ هنرهاي عامة ايراني برخوردار هستند. از جمله اصلي‌ترين دلايل تنوع، گسترش و رشد در دست‌بافت‌هاي ايراني، تنوع فرهنگي موجود در ايران ناشي از حضور اقوام مختلف از هزارة پيش از اسلام و پس از آن بوده است. مهم‌ترين خصيصة دست‌بافت‌هاي ايراني پيوند و پيوستگي تنگاتنگ با طبيعت – تأمين مواد اولية ساخت، طراحي و فرم اثر و هدف و نحوة كاربرد آثار متناسب با شرايط اقليمي- مي‌باشد.

     از اين منظر استان مازندران با مراكز پراكندة متعدد از جمله روستاي متكازين، يكي از پرپيشينه‌ترين و مهم‌ترين نواحي ايران در توليد هنرهاي صناعي و به‌ويژه در دست‌بافت‌هايي نظير گليم و گلیمچه محسوب مي‌شود. شرايط اقليمي و آب و هوايي منطقه‌اي خاص و سابقة طولاني فعاليت‌هاي هنرهاي صناعي در اين استان از جمله عوامل مؤثر در رشد، پراكندگي و تنوع دست‌بافت‌هاي هنري سنتي در نواحي مختلف اين ناحيه بوده است.

     در اين پايان‌نامه كه از روش پژوهشي توصیفی-تحلیلی بهره گرفته شده، گليمچه‌هاي سنتي روستاي متكازين به عنوان نمونة مورد مطالعه، با هدف آسيب‌شناسي اين هنر در قلمروي جغرافيايي موردنظر و ارائة راهكارهاي عملي براي معرفي، شناسايي و احياء اين هنر معرفي شده است.

واژگان كليدي:

هنرهاي صناعي، هنرهاي كاربردي، صنايع دستي،  گليمچه، بافته‌هاي سنتي، مازندران، متكازين.

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                     صفحه                                                                                                                          

 

مقدمه ………………………………………………………………………………………………………….. 1

فصل اول: کلیات تحقیق …………………………………………………………………………………….. 6

  • تبیین مسأله…………………………………………………………………………………………………………………………. 7

  • سؤالات پژوهش………………………………………………………………………………………………………………….. 15

  • فرضیه‌های پژوهش……………………………………………………………………………………………………………… 16

  • پیشینه و ضرورت‌ها…………………………………………………………………………………………………………….. 17

  • اهداف پژوهشی…………………………………………………………………………………………………………………… 19

  • روش پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………… 20

  • کاربردها و ذینفعان………………………………………………………………………………………………………………. 21

 

فصل دوم:  درآمدی بر هنر گلیم بافی در ایران…………………………………………………………….. 23

  • مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………….. 24

2-2- معاني، مفاهيم و تعاريف گليم…………………………………………………………………………………………………. 25

  • جايگاه گليم در طبقه‌بندي انواع صنايع…………………………………………………………………………………. 26

  • مروري بر پيشينة گليم‌بافي در ايران……………………………………………………………………………………… 30

  • گليم‌بافي در ايران از قرن 18 تا به امروز………………………………………………………………………………. 34

  • بافت گليم……………………………………………………………………………………………………………………………. 38

1-6-2-  مواد اولية مصرفي…………………………………………………………………………………………………………….. 38

2-6-2-  ابزار بافندگي……………………………………………………………………………………………………………………. 43

3-6-2-  انواع گلیم………………………………………………………………………………………………………………………… 46

  • آشنایی با گلیم‌های مناطق مختلف ایران………………………………………………………………………………. 47

1-7-2-  گلیم  کردستان………………………………………………………………………………………………………………….. 48

2-7-2- گلیم شاهسون……………………………………………………………………………………………………………………. 52

3-7-2-  گلیم بختیاری…………………………………………………………………………………………………………………… 54

4-7-2-  گلیم قشقایی…………………………………………………………………………………………………………………….. 56

5-7-2-  گلیم افشار……………………………………………………………………………………………………………………….. 57

فصل سوم: اجمالی بر بافت‌های سنتی استان مازندران……………………………………………………. 59

1-3-  مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………. 60

2-3-  مشخصات جغرافیایی و انسانی مازندران………………………………………………………………………………… 61

3-3-  وضعیت اقتصادی و صنایع دستی استان مازندران……………………………………………………………………. 62

4-3-  بافت‌های سنتی استان مازندران………………………………………………………………………………………………. 64

1-4-3-  زیراندازها………………………………………………………………………………………………………………………… 66

1-1-4-3-  گلیج…………………………………………………………………………………………………………………………… 66

2-1-4-3-  جاجیم………………………………………………………………………………………………………………………… 68

3-1-4-3-  جل جاجیم………………………………………………………………………………………………………………….. 70

2-4-3-  رواندازها………………………………………………………………………………………………………………………….. 70

1-2-4-3-  پتو(جاجیم چپری)………………………………………………………………………………………………………. 71

2-2-4-3-  چادرشب(ملحفه و شمد)……………………………………………………………………………………………… 72

3-4-3-  البسه………………………………………………………………………………………………………………………………… 74

1-3-4-3-  چوقا(چوغا)………………………………………………………………………………………………………………… 74

2-3-4-3-  جوراب‌بافی…………………………………………………………………………………………………………………. 75

3-3-4-3-  پاتوه(شره یا پاپیچ)………………………………………………………………………………………………………. 76

4-4-3-  سایر بافت‌ها…………………………………………………………………………………………………………………….. 77

5-4-3-  بافت‌های غیربومی……………………………………………………………………………………………………………. 80

فصل چهارم: روستای متکازین در یک نظر………………………………………………………………… 82

1-4-مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………. 83

2-4-  موقعیت جغرافیایی و اقلیمی………………………………………………………………………………………………….. 84

3-4-پیشینة تاریخی منطقه……………………………………………………………………………………………………………….. 89

4-4-تعداد و نرخ رشد جمعیت………………………………………………………………………………………………………… 93

5-4-وضعیت فرهنگی و اجتماعی……………………………………………………………………………………………………. 96

6-4-فعالیت اقتصادی………………………………………………………………………………………………………………………. 100

7-4-جاذبه‌های گردشگری………………………………………………………………………………………………………………. 104

فصل پنجم: گلیمچه و دست‌بافت‌های سنتی متکازین…………………………………………………….. 107

1-5-  مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………. 108

2-5-  اجمالی بر مراحل پیش از بافندگی(ریسندگی و ماسوره‌پیچی) ………………………………………………… 109

3-5-  ابزار مرحلة بافندگی………………………………………………………………………………………………………………. 111

4-5-  مرحلة بافندگی………………………………………………………………………………………………………………………. 116

5-5-  گلیمچة متکازین……………………………………………………………………………………………………………………. 117

6-5-  معرفی و طبقه‌بندی نقوش گلیمچه‌های متکازین……………………………………………………………………… 119

1-6-5-  نقوش هندسی محض……………………………………………………………………………………………………….. 121

2-6-5-  نقوش هندسی-طبیعی………………………………………………………………………………………………………. 123

3-6-5-  نقوش هندسی-گیاهی………………………………………………………………………………………………………. 125

4-6-5-  نقوش هندسی-جانوری……………………………………………………………………………………………………. 126

5-6-5-  نقوش هندسی-ابزاری………………………………………………………………………………………………………. 127

7-5-  معرفی اجمالی سایر دست‌بافت‌های سنتی متکازین………………………………………………………………….. 129

فصل ششم: آسیب‌شناسی گلیم‌بافی در متکازین………………………………………………………….. 135

1-6-  مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………. 136

2-6-  بررسی وضعیت موجود…………………………………………………………………………………………………………. 137

3-6-  آسیب شناسی هنر گلیم‌بافی متکازین………………………………………………………………………………………. 140

1-3-6-  عوامل محیطی………………………………………………………………………………………………………………….. 141

1-1-3-6-  عامل اقتصادی…………………………………………………………………………………………………………….. 142

2-1-3-6-  عامل فرهنگی……………………………………………………………………………………………………………… 145

3-1-3-6-  عامل اجتماعی…………………………………………………………………………………………………………….. 147

2-3-6-  عوامل هنری-فنی…………………………………………………………………………………………………………….. 150

1-2-3-6-  آموزش هنری……………………………………………………………………………………………………………… 150

2-2-3-6-  مواد اولیه……………………………………………………………………………………………………………………. 151

3-2-3-6-  مشکلات فنی در روند تولید………………………………………………………………………………………… 152

4-2-3-6-  طرح و نقش………………………………………………………………………………………………………………… 152

فصل هفتم: شناسایی و معرفی راهکارهای حفظ و احیاء…………………………………………………. 155

1-7-  مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………. 156

2-7-  احیاء، تعاریف و شاخصه‌ها……………………………………………………………………………………………………. 157

3-7-  ضرورت‌های حفظ و احیاء…………………………………………………………………………………………………….. 158

4-7-  معرفی مؤلفه‌های حفظ و احیاء………………………………………………………………………………………………. 160

1-4-7-  مؤلفه‌های درون‌متنی…………………………………………………………………………………………………………. 161

2-4-7-  مؤلفه‌های برون‌متنی………………………………………………………………………………………………………….. 163

5-7-  راهکارهای عملی…………………………………………………………………………………………………………………… 165

 

نتیجه‌گیری……………………………………………………………………………………………………… 169

1-مرور کلی پایان‌نامه………………………………………………………………………………………………………………………… 170

2-نتایج و دستاوردهای پژوهش………………………………………………………………………………………………………… 170

فهرست منابع و مأخذ…………………………………………………………………………………………. 175

 

دیدگاهها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهی را ارسال می کنید برای “دانلود پروژه:مطالعه راهکارهای شناسایی، معرفی و احیاء هنر بافته‌های سنتی استان مازندران (نمونه مورد مطالعه هنرگلیم سنتی متکازین)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...
enemad-logo