%37تخفیف
ارزیابی تجربه آموزش رشته برنامه¬ریزی رفاه اجتماعی در مقطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه¬های ایران
تعداد 136 صفحه فایل word
چکیده
رشتهی برنامهریزی رفاه اجتماعی بیش از یک دهه است که در مقطع تحصیلات تکمیلی در کشور راهاندازی شده است. هدف اصلي اين دوره،”توليد و توسعهی دانش رفاه اجتماعي” متناسب با نياز جامعهی ايران، از طريق پژوهش و آموزش و “تربيت نيروي انساني متخصص و كارآمد” براي مديريت، سياستگذاري، برنامهريزي و ادارهی امور آموزش و پژوهش در بخش اجتماعي كشور ميباشد. این پژوهش با در نظر گرفتن این مسئله در پی آن بوده تا به ارزیابی این رشته به لحاظ درونداد، فرایند و برونداد بپردازد. بدین منظور، با استفاده از روششناسی کیفی و مصاحبه با ۲۵ نفر از مدیران اجرایی، اساتید، فارغالتحصیلان کارشناسی ارشد و دانشجویان دکتری به گردآوری دادهها پرداخته شد؛ سپس با روش تحلیل تماتیک یا مضمونی، دادههای گردآوری شده مورد تحلیل قرار گرفتند. همچنین با بهرهگیری از روش تحلیل محتوای کمی، پایان نامههای دفاع شده در این رشته از زمان راهاندازی تا کنون، از نظر موضوع و روش، مورد بررسی قرار گرفتند.
در خلال تحلیل دادهها ۹ مقولهی عمده استخراج شدند که عبارتند از: رفاه در ایران، رشته رفاه و نظام آموزش عالی، تولیدات علمی، فقدان گفتمان رفاهی، فاصله بین فضاهای اجرایی و آکادمیک (شکاف نظر و عمل)، فقر ارتباطات، کم رشدی اجتماع علمی، آشفتگی بازار کار، نیازهای رشته. نتایج پژوهش نشان داد که رشتهی برنامهریزی رفاه اجتماعی هم به لحاظ درونداد، هم به لحاظ فرایند و هم به لحاظ برونداد با چالشهای جدی روبرو است.
واژگان کلیدی: برنامهریزی رفاه اجتماعی، ارزیابی، آموزش رفاه اجتماعی، سیاستگذاری اجتماعی، آموزش عالی ایران
اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “ارزیابی تجربه آموزش رشته برنامه¬ریزی رفاه اجتماعی در مقطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه¬های ایران” لغو پاسخ
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.