%38تخفیف
دانلود: تحلیل فضایی مدارس موجود و تعیین معیارها و ضوابط جایابی به منظور تهیه ی نقشه ی آمایش با استفاده از GIS (مطالعه موردی: شهر یزد)
تعداد 115صفحه در فایل word
کارشناسی ارشد رشته سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی (M.A/M.Sc.)
گرایش : شهری-روستایی
تحلیل فضایی مدارس موجود و تعیین معیارها و ضوابط جایابی به منظور تهیه ی نقشه ی آمایش با استفاده از GIS (مطالعه موردی: شهر یزد)
چکیده
تحلیل مقر و موقعیت فضاهای آموزشی و چگونگی مکان یابی آن ها می تواند ما را در بررسی علل ضعف و قوت تحصیلی دانش آموزان و ارتقاء کیفیت آموزشی جامعه یاری دهد. رعایت اصل عدالت در دسترسی به مراکز خدماتی به ویژه فضاهای آموزشی٬ ایجاب می کند تا در مکانیابی و توزیع متعادل این فضاها شرایط و ضوابط موجود رعایت شود. در این میان سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) به عنوان یک ابزار قدرتمند در بررسی و ارزیابی و تحلیل مسائل گوناگون شهری مورد استفاده قرار می گیرد. توانایی این سیستم در نمایش داده های مکانی به همراه اطلاعات توصیفی٬ به هنگام کردن سریع داده ها٬ ذخیره و بازیابی اطلاعات٬ بسیاری از مسائل و مشکلات مربوط به چالش های مدیریت شهری را تسهیل نموده است. در این تحقیق نیز از سیستم اطلاعات جغرافیایی برای تجزیه و تحلیل داده های مکانی شامل موقعیت کاربری ها در منطقه٬ توزیع فضایی مدارس و اطلاعات توصیفی شامل جمعیت دانش آموزی به همراه شاخص های مربوطه استفاده گردیده و در مدت زمان کمتری نسبت به سایر الگوها نتایج بصورت خروجی های قابل مشاهده ارائه شد. هدف از انجام این پژوهش تحلیل و بررسی وضعیت موجود مدارس آموزشی و تعیین معیارهای موثر در مکان یابی مراکز آموزشی و در نهایت تعیین مناسبترین مکان ها برای احداث مراکز آموزشی جدید، با استفاده از GIS است. از این رو منطقه طرح تفضیلی شهر یزد، به عنوان منطقه مطالعاتی انتخاب گردید. ابتدا به منظور شناسایی معیارها از تکنیک دلفی استفاده شد. معیارهای جمعیت منطقه، نزدیکی به مراکز مسکونی، فرهنگی، مذهبی، فضای سبز، نیروی انتظامی، فاصله از مراکز بهداشتی-درمانی، مراکز تجاری، مراکز صنعتی، معابر اصلی، آتشنشانی، پمپ بنزین و مراکز آموزشی موجود به عنوان پارامترهای تاثیرگذار در نظر گرفته شد. سپس در میان مدل های ارزیابی چند معیاره از مدل تحلیل سلسله مراتبی فازی (Fuzzy AHP)، جهت محاسبه ضریب اهمیت معیارها استفاده گردید. آنگاه برای هریک از عوامل تاثیرگذار در مکان یابی مراکز آموزشی، لایه هایی تهیه شد. سپس از تلفیق تمامی لایه ها با یکدیگر، موقعیت فعلی مدارس مورد ارزیابی قرار گرفت و در نهایت مناسبترین مکان ها برای تاسیس مدارس جدید شناسایی شد. نتایج حاصل از تلفیق لایه های اطلاعاتی، منطقه را برای انتخاب مکان های مناسب جهت احداث مراکز آموزشی، به 5 کلاس طبقه بندی نمود. مناطق دارای امتیاز بیشتر، اولویت بالاتری برای احداث مراکز آموزشی را دارا هستند. در پایان مشخص شد که در قسمت های غربی شهر بواسطه ی شهرک سازی های اخیر، بیشتر نیاز به احداث مراکز آموزشی جدید احساس می شود.
واژگان کلیدی : سیستم اطلاعات جغرافیایی، مکان یابی، مدل Fuzzy AHP، مراکز آموزشی، شهر یزد
اولین نفری باشید که دیدگاهی را ارسال می کنید برای “دانلود: تحلیل فضایی مدارس موجود و تعیین معیارها و ضوابط جایابی به منظور تهیه ی نقشه ی آمایش با استفاده از GIS (مطالعه موردی: شهر یزد)” لغو پاسخ
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.