%41تخفیف

دانلود پروژه:گردآوری، تصحیح و تحلیل یاریارهای کهگیلویه و بویراحمد

تعداد   194  صفحات این فایل word

چکیده

یاریار نوعی قالب شعری در ادبیّات شفاهی مردم کهگیلویه­ و ­بویراحمد است. این گونه­ی شعری به تک­بیتی اتلاق می­شود که در وزن “فاعلاتُن فاعلن فاعلاتُ فَع­لُن” سروده شده باشد.

در این پژوهش، ابتدا با روش میدانی اغلب یاریارهای کهگیلویه ­و بویراحمد در سه گروه آثار بی­نام و نشان، آثار شاعران پیش­کسوت و آثار شاعران جوان، گردآوری و با بررسی کارشناسانه، آثار ضعیف کنار گذاشته و آثاری که قابل اصلاح بوده­اند، تصحیح و همراه آثار منسجم ارایه شده­اند. در فصل بعد تعداد زیادی از یاریارها انتخاب، سپس در نُه گروه موضوعی عشق، طبیعت، کوچ، شکار، مرثیه، بازیاری، طنز، باورهای دینی و روایت منظوم طبقه­بندی و با روش تحلیلی- توصیفی از دو زاویه­ی ساختاری و مفهومی بررسی و تحلیل شده­اند. کوشیده­ایم یاریار را که یکی از مشهورترین گونه­های شعری فولکلور کهگیلویه­ و بویراحمد است، با شعر کلاسیک و مدرن فارسی مقایسه­ی تطبیقی کنیم و بر اساس معیارهای رایج نقد امروز، زیبایی­های این مقوله­ی شعری را به نمایش بگذاریم و از دل شعرها به معرّفی و شرح اسطوره­ها و باورهای بومی مردم کهگیلویه ­و بویراحمد بپردازیم.

می­توان گفت اصلی­ترین جنبه­ی هنری یاریارها در گنجینه­ی استعاره­ها و کنایات بدیع و بکر و کاملاً بومی آن­ها نمودار است. صور خیال یاریارها به شکل عمده برگرفته از طبیعت خاص و اقلیم کهگیلویه ­و بویراحمد است. اصلی­ترین خصوصیّت یاریارها در زبان ساده و طبیعی آن­ها نمود پیدا کرده­ است.

واژگان کلیدی:

شعر فولکلور، کهگیلویه­ و بویراحمد، یاریار.

فهرست مطالب

عنوان                                                                           صفحه

چکیده                                                                                1

فصل نخست: کلیّات——————————————————–2

1-1 مقدّمه—————————————————————–3

1-2 پرسش اصلی————————————————————3

1-3 فرضیه­ها—————————————————————3

1-4 بیان مسأله و ضرورت انجام پژوهش——————————————4

1-5 اهداف پژوهش———————————————————-5

1-6 روش تحقیق————————————————————5

1-7 روش گردآوری اطّلاعات—————————————————6

1-8 ابزار گردآوري اطّلاعات—————————————————-6

1-9 حجم نمونه و شیوه­ی نمونه­گیری——————————————–6

1-10 ویژگی­های این مجموعه————————————————–6

1-11 جدول واج­نگاری (الفباي لاتين به­كار رفته در پژوهش)————————–7

فصل دوم: یاریارهای گردآوری­شده——————————————-8

2-1 تاریخچه­ی یاریار———————————————————9

2- 2 دسته­بندی یاریارهای گردآوری­شده—————————————-13

2-2-1 یاریارهای بی­نام و نشان————————————————13

2-2-2 یاریارهای شاعران پیش­کسوت——————————————49

2-2-2-1 کامحمّد علی­زاده—————————————————49

2-2-2-2 خداکرم­­خان بویراحمدی———————————————53

2-2-2-3 احمد احمدی—————————————————–56

2-2-2-4 شیخ علی­مراد تنهایی———————————————–59

2-2-3 یاریارهای شاعران جوان————————————————61

2-2-3-1 سهراب علی­زاده—————————————————-62

2-2-3-2 حسن بهرامی——————————————————66

2-2-3-3 موسی عبّاسی—————————————————–76

2-2-3-4 حسین غلامیان—————————————————-78

2-2-3-5 سیّدغفّار موسوی—————————————————79

2-2-3-6 مجید تقی­زاده—————————————————–80

2-2-3-7 ایّوب علی­زاده—————————————————–81

فصل سوم: دسته­بندی محتوایی و تحلیل یاریارها—————————–83 

3-1 عشق—————————————————————-84

3-2 طبیعت————————————————————-109

3-3 کوچ—————————————————————-119

3-4 شکار—————————————————————128

3-5 مرثیه—————————————————————140

3-6 بازیاری————————————————————–165

3-7 طنز—————————————————————-168

3-8 باورهای دینی——————————————————–170

3-9 روایت منظوم———————————————————175

فصل چهارم: تصحیح یاریارها———————————————179

فصل پنجم: نتیجه­گیری—————————————————186

فهرست منابع————————————————————-188

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...
enemad-logo