%41تخفیف

شناسایی و اولویت¬بندی عوامل و شاخص¬های موثر در تصمیم¬گیری بهینه به منظور تامین مالی پروژه¬های صادراتی برای انتخاب موفق بازار هدف خارجی

تعداد49 صفحه در فایل word

واژه­های کلیدی: تکنیک­های MADM ، تامین مالی،  ایفیک، انتخاب بازارهدف

تجارت، زمانی که به فراتر از مرزها پا می­گذارد، با شرایط جدیدی روبرو می­شود. شرکت­ها زمانی می­توانند در بازارهای بین­المللی حضور موثر داشته باشند که از توان مالی بالایی برخوردار باشند. سازمان­های تامین کننده مالی، این نقش را برعهده می­گیرند و شرکت­ها را در این مسیر حمایت می­نمایند. اما شرایطی که تامین مالی­ کنندگان برای حمایت این شرکت­ها به آن­ها توجه می­کنند بسیار حائز اهمیت بوده و می­تواند ارتباط بین این دو و روند تامین مالی را تسهیل نماید.

هدف از این تحقیق، ارائه الگویی از شاخصهای مهم در رابطه با انتخاب بازار هدف پروژه­­های صادراتی است که می­تواند سازمان تامین کننده مالی را برای تصمیم­گیری و انتخاب متقاضیان دارای اولویت، یاری دهد. بدین منظور الگویی با 6 دسته از معیارها، از مدل­های طراحی شده­ی قبلی و با تایید کارشناسان شرکت سرمایه گذاری خارجی ایران (تامین مالی کننده) و شرکت ایران خودرو (تامین مالی شونده)، از طریق تکنیک دلفی تهیه گردید و در قالب 6 خوشه در مدل­های تصمیم­گیری چند شاخصه (MADM) مورد آزمون واقع شد. 6 خوشه عبارتند از توانایی بنگاه، جایگاه و شرایط بین­المللی بنگاه، محیط رقابتی، محیط اقتصادی بازار هدف، محیط سیاسی­- قانونی بازار هدف و محیط فرهنگی­- اجتماعی حاکم بر بازار هدف. ابزار سنجش داده­های تحقیق، پرسشنامه می­باشد. تجزیه و تحلیل داده های مربوط به میزان اهمیت و تاثیر خوشه­ها با تکنیک DEMATEL به دست آمده و خروجی آن در تکنیک تجزیه و تحلیل شبکه­ (ANP) به منظور اولویت­بندی شاخص­ها به کار برده شد. برای این منظور از نرم­افزارهای Exele  وSuper Decisions   استفاده شد. در نهایت الگویی در قالب 6 خوشه با 27 شاخص اولویت­بندی شده برای شرکت سرمایه گذاری خارجی ایران (ایفیک) به دست آمد.

فهرست مطالب

چکیده أ‌

فصل1:        کلیات.. 1

1-1        بیان مساله. 2

1-2        ضرورت و اهمیت تحقیق.. 4

1-2-1     اهمیت و ضرورت تحقیق از لحاظ نظری.. 4

1-2-2     اهمیت و ضرورت تحقیق از لحاظ کاربردی.. 4

1-3        اهداف تحقیق.. 4

1-3-1     هدف اصلی تحقیق.. 4

1-3-2     هدف­های فرعي تحقیق.. 5

1-4        سوالات تحقیق.. 5

1-4-1     سئوال اصلي.. 5

1-4-2     سئوالات فرعي.. 5

1-5        تعریف عملیاتی واژگان کلیدی تحقيق.. 5

1-6        مبانی نظری و پیشینه تحقیق.. 8

1-7        مدل مفهومی و متغير(هاي) تحقیق.. 10

1-8        جامعه آماری.. 10

1-9        ابزارهاي گردآوری (داده ها) اطلاعات.. 11

1-10      روش تحلیل داده ها 11

1-11      قلمرو تحقيق.. 11

1-11-1   قلمرو موضوعي.. 11

1-11-2   قلمرو مکاني و سازمانی.. 11

1-11-3   قلمرو زماني.. 11

فصل2:        مبانی نظری و پیشینه پژوهش… 13

2-1        مقدمه. 14

2-2        تجارت بین الملل. 15

2-3        تئوری­های موجود در تجارت بین الملل. 16

2-3-1     مرکانتیلیست ها (سوداگران). 17

2-3-2     نظریه مزیت مطلق اسمیت.. 18

2-3-3     نظریه مزیت نسبی ریکاردو. 18

2-3-4     نظریه منحنی عمر محصول در بازاریابی بین الملل. 19

2-4        بازاریابی بین المللی.. 19

2-4-1     تعریف بازاریابی بین المللی.. 19

2-4-2     اهمیت بازاریابی بین المللی.. 20

2-4-3     سطوح مختلف بازاریابی بین المللی.. 21

2-5        تصمیمات عمده در بازاریابی بین المللی.. 22

2-5-1     ارزیابی محیط بازاریابی بین المللی.. 23

2-5-2     تصمیم گیري در خصوص حضور در بازارهاي بین المللی.. 27

2-5-3     تصمیم گیري در مورد انتخاب بازار هدف صادراتی.. 27

2-6        خودرو سازان وصادر کنندگان برترجهان. 43

2-7        مهمترین شاخصهای خودروسازان برتر جهان برای ساخت و صادرات خودروهایشان. 47

2-8        وضعیت صنعت خودرو در ایران. 50

2-8-1     صادرات خودرو در ایران. 52

2-8-2     واردات خودرو در ایران. 56

2-9        چالش های صنعت خودرو سازی در صادرات.. 57

1-9-2     جهانی سازی.. 58

2-9-2     تمایز محصول. 58

3-9-2     ساخت محصول. 58

4-9-2     بازسازی زنجیره فروش… 58

5-9-2     بازاریابی وتوزیع. 59

2-10      دورنمای صنعت خودرو درجهان. 59

2-10-1   تغييرات جغرافيايي.. 59

2-10-2   تغييرات جمعيت شناختي.. 60

2-10-3   محیط زیست.. 60

2-10-4   تغییرگرایش مشتریان. 61

2-10-5   رشد تکنولوژی.. 61

2-11      تامین مالی.. 63

2-11-1   تامین مالی پروژه­های صادراتی.. 65

2-11-2   روشهای تامین منابع مالی.. 65

2-12      شرکت سرمایه گذاری­های خارجی ایران (ایفیک). 66

2-13      پیشینه تحقیق.. 68

2-13-1   پیشینه داخلی.. 68

2-13-2   پیشینه خارجی.. 70

2-14      جمع بندی مهمترین متغیرهای استخراج شده از ادبیات تحقیق.. 72

2-15      دسته بندی شاخصها در دسته های 6 گانه. 78

فصل3:        روش تحقیق.. 81

3-1        مقدمه. 82

3-2        روش شناسی تحقیق.. 83

3-2-1     از نظر هدف.. 83

3-2-2     از نظر روش… 84

3-3        ابزار گردآوري داده­ها 84

3-4        ابزار سنجش تحقیق.. 84

3-5        جامعه­ی تحقیق.. 84

3-6        روش تحلیل داده­ها 85

3-6-1     تکنیک دلفی.. 86

3-7        مدلهای تصمیم­گیری چند شاخصه. 89

3-7-1     تکنیک دیماتل. 92

3-7-2     مدل فرآیند تحلیل شبکه­ای(ANP). 95

فصل4:        تجزیه و تحلیل داده­ها 102

4-1        مقدمه. 103

4-2        تعریف کاربردی متغیرها 107

4-2-1     توانایی بنگاه 107

4-2-2     شرایط و جایگاه بین المللی بنگاه 107

4-2-3     محیط اقتصادی کشور هدف.. 107

4-2-4     محیط سیاسی –  قانونی کشور هدف.. 108

4-2-5     محیط فرهنگی –  اجتماعی در کشور هدف.. 108

4-2-6     محیط رقابتی.. 108

4-3        تجزیه و تحلیل دیماتل (علی و معلولی) بین شاخصهای موثر بر تصمیم­گیری در مورد تامین مالی پروژه­های صادراتی   109

4-3-1     مراحل تکنیک دیماتل. 110

4-4        تجزیه و تحلیل شبکه(ANP) به منظور اولویت­بندی شاخص­ها 117

4-4-1     ابرماتریس در تحلیل شبکه­ای ANP. 118

            4-4-1-1ابرماتریس ناموزون(وزن دهی نشده). 118

            4-4-1-2 ابرماتریس موزون یا وزن دهی شده 119

            4-4-1-3  ابر ماتریس حدی یا محدود. 119

4-5        نرخ سازگاری در اعتبارسنجی پاسخ­های خبرگان. 126

جمع بندی.. 127

فصل5:        نتیجه گیری و پیشنهادات.. 128

5-1        مقدمه. 129

5-2        خلاصه تحقیق.. 129

5-3        سوال اصلی تحقیق.. 133

5-4        نتیجه گیری.. 136

5-5 پیشنهاد­های کاربردی…………………………………………………………………………………………………………………………….137

5-6        محدودیت های تحقیق.. 138

5-7        پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی.. 138

منابع و مراجع. 140

پیوست.. 149

شکل ها

شکل ‏2‑1: مدل ارزیابی جذابیت بازارهای بین المللی(خورشیدی و عادل آذر، 1384). 37

شکل ‏2‑2: شاخص­های مهم در انتخاب موفق بازار خارجی در صنعت خودرو (فیروزیان و همکاران، 1389)  41

شکل ‏2‑3: مدل استراتژی ورود به بازارهای جهانی برای صنعت خودرو. 42

شکل ‏2‑4: سه صادرکننده اصلی خودرو در جهان (میلیون دلار آمریکا). 44

شکل ‏2‑5: سه تولیدکننده بزرگ خودرو در جهان (میلیون دستگاه در سال). 44

شکل ‏2‑6: روند تولید خودرو بنزینی از سال 1348-1380. 51

شکل ‏2‑7: ارزش صادرات خودرو سواری کشور بین 1387-1390. 53

شکل ‏3‑1: تفاوت ساختاری بین یک «سلسله مراتب» و «شبکه». 97

شکل ‏3‑2: شکل کلی یک ابرماتریس… 99

شکل ‏4‑1: دیاگراف تاثیر پذیری و تاثیرگذاری معیارها بر یکدیگر. 115

شکل ‏4‑2: نمودار شبکه روابط.. 116

شکل ‏4‑3: مدل فرایند تحلیل شبکه ای مسئله. 117

شکل ‏4‑4: قسمت­هایی از ابرماتریس وزن دهی نشده 119

شکل ‏4‑5: ابرماتریس وزن­دهی شده (موزون). 119

شکل ‏4‑6: ابرماتریس حدی (محدود). 121

شکل ‏4‑7: اولویت­های بدست آمده برای زیر معیارهای درون خوشه­ها 122

جدول­ها

جدول ‏2‑1: تصمیمات عمده در بازار یابی بین المللی.. 23

جدول ‏2‑2: مراحل فرآیند انتخاب بازار. 32

جدول ‏2‑3: تولید خودر در 5 سال اخیر. 52

جدول ‏2‑4: ميزان صادرات خودروي سواري طي دوازده ماهه سال­هاي 1391 -1390. 54

جدول ‏2‑5: سهم كشور مقصد صادرات خودروي سواري طي دوازده ماهه سال 1391 (به لحاظ تعداد). 54

جدول ‏2‑6: سه کشور مقصد خودروهای سواری در 2 ماهه نخست سال 92 (به لحاظ تعداد). 55

جدول ‏2‑7: میزان واردات خودروی سواری طی دوازده ماهه سال­های 1391-1390. 57

جدول ‏2‑8: سه کشور عمده مبدا واردات خودرو طی دوازده ماهه سال 1391. 57

جدول ‏2‑9: متغیرهای استخراج شده  در زمینه انتخاب بازار هدف به صورت عمومی.. 72

جدول ‏2‑10: متغیرهای استخراج شده در زمینه انتخاب بازارهدف برای صنعت خودرو. 75

جدول ‏2‑11: متغیرهای استخراج شده در زمینه انتخاب بازار هدف برای صنعت خودرو در سطح بین المللی.. 76

جدول ‏2‑12: شاخص­های مورد نظر ایفیک برای حمایت از پروژه های صادراتی.. 77

جدول ‏2‑13: جمع­بندی و تعریف متغیرها 78

جدول ‏3‑1: جدول ماتریس تصمیم. 90

جدول ‏3‑2: طیف­های دو قطبی از طیف ساعتی.. 91

جدول ‏3‑3: طیف پنج درجه دیماتل. 95

جدول ‏4‑1: متغیرهای اساسی پژوهش که مورد سنجش قرار گرفته اند. 106

جدول ‏4‑2: ماتریس ارتباط مستقیم (M). 110

جدول ‏4‑3: جدول محاسبه K.. 111

جدول 4-4: ماتریس شدت نسبی حاکم بر روابط کامل

جدول ‏4‑5: ماتریس حاصل از کسر ماتریس شدت نسبی از ماتریس همانی.. 112

جدول ‏4‑6: ماتریس ارتباط کامل. 112

جدول ‏4‑7: شاخص های R و D.. 113

جدول ‏4‑8: مقادیر تشکیل روابط شبکه. 115

جدول ‏4‑9: اعداد حاصل از رتبه­های بدست آمده برای زیر معیارهای درون خوشه­های مسئله تصمیم. 122

جدول ‏4‑10: وزن حدی مربوط به زیر معیارهای درون خوشه توانایی بنگاه 123

جدول ‏4‑11 : وزن حدی مربوط به زیرمعیار های درون خوشه شرایط  و جایگاه بین المللی بنگاه 124

جدول ‏4‑12 : وزن حدی مربوط به زیر معیارهای درون خوشه محیط اقتصادی.. 124

جدول ‏4‑13: وزن حدی مربوط به زیر معیارهای درون خوشه محیط اقتصادی.. 125

جدول ‏4‑14: وزن حدی مربوط به زیرمعیارهای درون خوشه محیط سیاسی و قانونی.. 125

جدول ‏4‑15: وزن حدی مربوط به زیر معیارهای درون خوشه فرهنگی– اجتماعی.. 126

جدول ‏5‑1: نتایج اولویت­بندی عوامل  با استفاده از تحلیل شبکه­ای .. 131

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...
enemad-logo