%41تخفیف
بررسی درک مشتری از رقابت و تاثیر آن بر ارزیابی بسط برند
تعداد133 صفحه در فایل word
چکیده:
این پژوهش به بررسی تاثیر رقابت بر ارزیابی بسط برند میپردازد. تمرکز اغلب تحقیقات انجام شده قبلی بر نقش ویژگیهای محصول و فرایند تصمیمگیری مشتریان بوده و ساختار طبقه محصول را نادیده گرفتهاند. شرکتها برای معرفی محصولات جدید خود، معمولا یک سری مطالعات اولیه بازار انجام میدهند و میزان پذیرش محصول جدید توسط مشتریان مورد ارزیابی قرار میگیرد. علیرغم انجام آزمونهای گسترده اولیه و تخمین موفقیتآمیز بودن معرفی محصولی خاص، برخی از این شرکتها با شکست مواجه میشوند. در پژوهش حاضر مطالعه ادبیات بسط برند، شکستهای معروف نامهای تجاری دنیا و همچنین بررسی آزمونهای انجام گرفته برای معرفی این برندهای جدید، نشان داد که علاوه بر تناسب ویژگیهای محصول جدید با برند مادر، متغیرهای دیگری همچون «رقابت در طبقه محصولی هدف»، «دانش مشتریان» و «غالب بودن یک برند معروف در آن طبقه» نتایج آزمونهای اولیه را تحت تاثیر قرار میدهند. نادیده گرفتن این متغیرها در تخمین موفقیت محصول جدید و تکیه صرف بر مفاهیمی مثل «تناسب»، میتواند باعث تخمین بیش از اندازه موفقیت برند جدید شده و شکستهای جبران ناپذیری را برای شرکت رقم بزند.
بنایراین در این تحقیق بر اساس ادبیات موجود درباره طبقهبندی محصولات، رفتار مصرفکننده و استراتژیهای بازاریابی، یک سری روابط ذیل چند فرضیه مورد آزمون قرار گرفتند تا تاثیرات رقابت بر ارزیابی بسط برند سنجیده شود. نقش دانش مشتریان، ساختار طبقه هدف و همچنین نقش ارائه اطلاعات رقابتی به مشتریان هدف، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بررسیها نشان داد که رقابت بصورت معناداری ارزیابی بسط برند را تحت تاثیر قرار میدهد و مولفههای رقابتی در شرایط مختلف ورود به بازار و حتی زمانی که بسط برند یکی از راههای کاملا معقولانه برای ورود به آن باشد، حضور دارند. همچنین نتایج نشان دادند که مصرفکنندگانی که دانش بیشتری نسبت به طبقه محصولی دارند حتی اگر آشنایی کاملی با برند اصلی نداشته باشند، نسبت به حضور مولفههای رقابتی کاملا حساس هستند.
واژگان کلیدی: برند، بسط برند، ارزیابی بسط برند، تئوری طبقهبندی، مفهوم تناسب، تعمیم نگرش
دسته: علوم انسانی, مدیریت
برچسب: ارزیابی بسط برند, بسط برند, تئوری طبقهبندی, تعمیم نگرش, مفهوم تناسب, واژگان کلیدی: برند