%41تخفیف
دانلود محصول: جریان شناسی فکری،اجتماعی و سیاسی نویسندگان نامه به سید الشهداء علیه السلام
تعداد 167صفحه در فایل word
چکیده
عنوان پایان نامه «جریان شناسی فکری، اجتماعی و سیاسی نویسندگان نامه به سید الشهداء» علیه السلام است مسئله تحقیق بررسی نامه کوفیان به سید الشهداء علیه السلام جهت دستیابی به ماهیت فکری، اجتماعی و سیاسی نویسندگان آن نامه ها یک پژوهش نو و ابتکاری است که می خواهد مساله را با تحلیل و بررسی محتوای نامه ها و شخصیت نویسندگان آن نامه ها وطبعا بررسی و اهداف و انگیزه ها و مواضع گیری آنان پی بگیرد از این رو این تحقیق پژوهش سودمند بوده و می تواند به این پرسش به صورت علمی و مستند پاسخ دهد که چرا اکثریت نویسندگان نامه ها نقض پیمان کردند و امام خود رادر برابر دشمن تنها گذاشتند
سوال اصلی تحقیق بر اساس محتوای نامه های ارسالی از سوی کوفیان به سید الشهدا (ع) و شخصیت نویسندگان آن نامه ها نویسندگان نامه ها متشکل از چه جریان های فکری، اجتماعی و سیاسی بودند؟ و سوال فرعی تحقیق نیز عبارت است از: الف: تعداد نامه های ارسالی از سوی کوفیان به امام حسین(ع) و اعتبار سندی آنها چگونه است؟
ب: نویسندگان نامه به سید الشهداءچه کسانی بودند و بر اساس محتوای نامه ها و شخصیت ایشان آنان به چه جریان فکری واجتماعی و سیاسی وابسته بودند؟
ج: انگیزه و هدف نویسندگان نامه ها با توجه به خاستگاه فکری و سیاسی و اجتماعی آنان از چه قرار است؟
د: مواضع نویسندگان نامه ها در رابطه با کربلا چگونه بوده است؟ چرا؟
هـ: پاسخ امام (ع) به آنها با توجه به خاستگاه فکری و سیاسی و اجتماعی آنان چگونه بوده است؟
و: چرا امام (ع) به نامه برخی از ارباب جریان های فکری و سیاسی و اجماعی واکنشی نشان نداد؟
با توجه به سوال های فرعی تحقیق، جهت پاسخ گویی به سوال های فرعی و به تبع آن، پاسخ گویی به سوال اصلی تحقیق رساله طی سه فصل تدوین یافته است.فصل اول به مباحث مقدماتی از جمله ترکیب قومی و قبیله ای کوفه، ترکیب مذهبی کوفیان و ترکیب سیاسی کوفه می پردازد فصل دوم به شخصیت نویسندگان نامه ها وجریان شناسی فکری، اجتماعی و سیاسی می پردازد. طبق تحقیق و بررسی در این فصل به این نتیجه رسیدیم که تعداد نامه ها بنابر قول طبری 53 بوده و بنابر قول بلاذری 50 است. در بررسی سندی دست یافتیم که گزارش طبری و بلاذری از اهمیت و اعتبار بالایی برخوردار است. در جریانها، شیعیان اعتقادی از نسبت سائر گروه ها در اقلیت بودند و وفای عهد نمودند و سائر جریانها مانند شیعیان عاطفی و سیاسی (خوارج و دنیا طلبان) و جریان امویان مکار یا ناراضی، هر سه گروه وفای به عهد نکردند و به امام (ع) نیرنگ زدند چون هدف آنها دنیا طلبانه بود شیعیان عاطفی در نویسندگان نامه ها بیشتر بودند و تحلیل و بررسی شخصیت نویسندگان نامه ها نیز وجود جریانهای فوق را تایید می کند
فصل سوم مواضع و پاسخ امام (ع) در باره نویسندگان نامه ها پرداخته شده است و به این نتیجه دست یافتیم که امام (ع) در پاسخ به برخی نامه ها جواب مثبت دادند و نماینده خود را فرستاد و در مقابل برخی نامه ها سکوت اختیار نمودند.
کلید واژه ها
کوفه، شیعه، خوارج، امویان، عثمانیان، جریان شناسی
دسته: الهیات و معارف اسلامی, علوم انسانی
برچسب: امویان, جریان شناسی, خوارج, شیعه, عثمانیان, کوفه