%34تخفیف
فلسفه مرگ و دلالتهای تربیتی آن بر سبک زندگی از دیدگاه قرآن و مقایسه آن با تجارب زیسته معلمان
تعداد 179 صفحه فایل word
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی فلسفه مرگ از دیدگاه قرآن و تجارب زیسته معلمان و یافتن شباهتها و تفاوتهای بین دو دیدگاه، در مورد مرگ و دلالتهای تربیتی آن بر سبک زندگی است. با استفاده از روش تحلیل مفهومی، ماهیت انسان و مرگ او، چرایی آن، مرگ آگاهی و ترس از مرگ و علل آن، از دیدگاه قرآن مورد تحلیل قرار گرفته و سپس دلالتهای تربیتی، که شامل پانزده اصل تربیتی و روشهای تربیتی برای آنهاست، از آیات مرتبط با مرگ، با روش قیاس عملی و الگوی فرانکنا، مورد استنتاج قرار گرفته است؛ تعدادی از این این اصول عبارتند از: پرستش خدای مدبر در حالت بیم و امید، باور فنا ناپذیری انسان در نتیجه ایمان به خداوند، نهراسیدن از مرگ و عدم وابستگی به دنیا، اعتبار بخشی مرگ به زندگی، هدفمندی مرگ و تبدیل خلق انسانی به خلقی برتر به سبب مرگ. برای دستیابی به تجارب زیسته معلمان پیرامون مرگ، از روش پدیدارشناسی و الگوی مانن، بهره گرفته شده،و سپس با استفاده از روش تطبیقی و الگوی بردی، این دو دیدگاه از نظر شباهتها و تفاوتها، مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس نتایج این پژوهش،شباهتهای کلی بین فلسفه مرگ از دیدگاه قرآن و معلمان مورد مصاحبه قرار گرفته شده، وجود دارد، اما این شباهتها بیشتر به صورت نظریات و یا باورهایی حاکم بر نگرشهای کلی، بر سبک زندگی است و تا رسیدن به مرحله یقین فاصله دارد. بدین ترتیب هم از نظر گستره باورها و هم از نظر ژرف اندیشی، بین دو دیدگاه، تفاوتهایی وجود دارد.
کلید واژه: فلسفه مرگ، دلالتهای تربیتی، سبک زندگی، دیدگاه قرآن، پدیدار شناسی(تجارب زیسته معلمان)
دسته: علوم انسانی, فلسفه
برچسب: پدیدار شناسی(تجارب زیسته معلمان), دلالتهای تربیتی, دیدگاه قرآن, سبک زندگی-, فلسفه مرگ