%34تخفیف

بررسی مبانی، اصول و روش¬های تربیت اخلاقی از دیدگاه آیت الله جوادی آملی

تعداد 118 صفحه فایل word

چکیده

هدف این پایان نامه بررسی مبانی، اصول و روش­های تربیت اخلاقی از دیدگاه آیت الله جوادی آملی است. سوالات تحقیق عبارتند از:1- مبانی تربیت اخلاقی از دیدگاه آیت الله جوادی چیست؟ 2- اصول تربیت اخلاقی از دیدگاه آیت­الله جوادی چیست؟ 3-روش­های تربیت اخلاقی از دیدگاه آیت الله جوادی چیست؟روش تحقیق به کار گرفته شده در این پایان نامه، روش کیفی از نوع توصیفی- تحلیلی، مبتنی بر مطالعه­ی کتابخانه­ای است. برای این منظور به آثار آیت الله جوادی آملی مراجعه گردید و به مطالعه و یادداشت برداری پرداخته شد. بر این اساس،  مهم­ترین نتایج و دستاوردهای این تحقیق عبارت است از: شناسایی مبانی تربیت اخلاقی شامل: مرکب بودن وجود انسان، عقلانی و اندیشه ورز بودن انسان، خداجویی و بندگی خدا، معرفت پذیر بودن انسان، کرامت و تأثیر و تأثر انسان نسبت به محیط. اصول به دست آمده که مبتنی بر این مبانی است، شامل: هماهنگی بین قوا، ذکر، تفکر، زهد و تقوا، تعلیم، تقدم تزکیه بر تعلیم، عزت، اصلاح محیط بیرون، اصلاح و تحول باطن. برای تحقق این اصول روش­هایی مانند: شناخت نفس، ریاضت، یاد خدا، یاد معاد، یادآوری نعمت، عبرت آموزی، انذار و تبشیر، سیر در انفس، سیر در آفاق، مراقبه و محاسبه، ترک معاصی، مجاهده و تحمیل به نفس، حکمت و جدال احسن، تمثیل، اثبات و برهان، توأم کردن علم و عمل، تزکیه، استفاده از نقل و عقل، پاسخگویی به شبهات، شناخت رذایل اخلاقی، تمحیص دل، همنشین، تمثیل اخلاقی، محبت، صیانت از فطرت، ایمان و انجام دستورات دینی، امر به معروف و نهی از منکر، الگوسازی، تقویت عزم و اراده، اعطای بینش، استغفار و توبه و شکر، شناسایی شده است.

واژه­های کلیدی: تربیت اخلاقی، مبانی تربیت اخلاقی، اصول تربیت اخلاقی، روش­های تربیت اخلاقی

فهرست

فصل اول، کلیات تحقیق

1-1-بیان مسئله. 2

1-2-اهمیت و ضرورت پژوهش.. 4

1-3-هدف پژوهش.. 5

1-3-1هدف کلی: 5

1-3-2-اهداف جزئی: 5

1-4-سوالها یا فرضیه های پژوهش.. 5

1-5-تعریف نظری و عملیاتی مفاهیم 6

1-5-1-مبانی تربیتی. 6

1-5-2-اصول تربیتی. 6

1-5-3-روشهای تربیت.. 6

1-5-4-تربیت اخلاقی. 6

فصل دوم، مبانی نظری و پیشینه تحقیق

2-1-مقدمه. 8

2-2-مبانی نظری.. 8

2-2-1- فارابی. 8

2-2-2- ابن سینا 12

2-2-3- مسکویه. 16

2-2-4- شیخ اشراق. 19

2-2-5-صدرالمتألهين و تحول علم اخلاق. 21

2-2-6-انسانشناسی. 23

2-2-9-نکاتی پیرامون اخلاق. 28

2-3-پیشینه ی تحقیق. 31

2-3-1-پایان نامه ها 32

2-3-2-مقاله ها 32

2-3-3-نتیجه گیری از پیشینه تحقیق. 34

فصل سوم، روش شناسی تحقیق

3-1-مقدمه. 37

3-2-نوع تحقیق. 37

3-3-روش تحقیق. 37

3-4- روش جمع آوری اطلاعات.. 37

3-5- روش تجزیه و تحلیل. 38

فصل چهارم، یافته های تحقیق

4-1-مقدمه. 40

4-2- انسان موجودی مرکب است(مبنا) 40

4-2-1- اصل ایجاد هماهنگی بین قوا 41

4-2-1-1-روش تربیتی شناخت نفس.. 42

4-2-1-2- روش تربیتی ریاضت.. 43

4-3- انسان موجودی عقلانی و اندیشه ورز است(مبنا) 44

4-3-1-اصل ذکر. 46

4-3-1-1- روش تربیتی یاد خدا 47

4-3-1-2- روش تربیتی یاد معاد 48

4-3-1-3- روش تربیتی یادآوری نعمت.. 50

4-3-1-4- روش تربیتی عبرت آموزی.. 50

4-3-1-5- روش تربیتی انذار و تبشیر. 51

4-3-2- اصل تفکر. 52

4-3-2-1- روش تربیتی سیر در انفس.. 54

4-3-2-2- روش تربیتی سیر در آفاق. 54

4-4- انسان ذاتاً خداجو و ویژگی بنده خدا بودن را داراست(مبنا) 55

4-4-1-اصل زهد و تقوا 57

4-4-1-1- روش تربیتی مراقبه و محاسبه. 59

4-4-1-2- روش تربیتی ترک معاصی. 60

4-4-1-3-  روش تربیتی مجاهده و تحمیل به نفس.. 61

4-5- انسان موجودی معرفت پذیر است(مبنا) 63

4-5-1- اصل تعلیم 64

4-5-1-1-روش حکمت و جدال احسن. 64

4-5-1-2- روش تمثیل. 65

4-5-1-3- روش اثبات و برهان. 66

4-5-1-4-روش توأم کردن علم و عمل. 67

4-5-1-5- روش تزکیه. 68

4-5-1-6-روش استفاده از نقل و عقل. 68

4-5-1-7- روش تربیتی پاسخگویی به شبهات.. 69

4-5-2-اصل تقدم تزکیه بر تعلیم 69

4-5-2-1- روش شناخت رذایل اخلاقی. 70

4-5-2-2-روش تمحیص دل. 71

4-5-2-3- روش تربیتی همنشینی با نیکان. 72

4-5-2-4- روش تربیتی تمثیل اخلاقی. 73

4-6- انسان موجودی دارای کرامت است(مبنا) 74

4-6-1-اصل عزت.. 77

4-6-1-1- روش تربیتی محبت.. 79

4-6-1-2- روش تربیتی صیانت فطرت از آلودگی. 81

4-6-1-3- روش تربیتی ایمان به مبانی دین و انجام دستورات دینی. 82

4-7- انسان نسبت به محیط تأثیر و تأثر دارد(مبنا) 83

4-7-1-اصل اصلاح محیط بیرون. 85

4-7-1-1-روش امر به معروف و نهی از منکر. 85

4-7-1-2-روش الگو سازی.. 86

4-7-2- اصل اصلاح و تحول باطن. 87

4-7-2-1- روش تربیتی تقویت عزم و اراده 87

4-7-2-2- روش تربیتی اعطای بینش.. 88

4-7-2-3- روش تربیتی استغفار و توبه. 90

4-7-2-4-روش تربیتی شکر. 91

فصل پنجم، بحث و نتیجه گیری

5-1-خلاصه ی یافته ها 93

خلاصه پاسخ سوال اول. 94

خلاصه پاسخ سوال دوم 95

خلاصه پاسخ سوال سوم 96

5-2-1-نمودار. 101

5-3-محدودیت های پژوهش: 103

5-4-پیشنهادها 103

5-4-1-پیشنهاد پژوهشی. 103

5-4-2-پیشنهاد کاربردی.. 103

منابع. 105

 

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...
enemad-logo