%38تخفیف
هتك حرمت شخصيت مسلمان در فقه اماميه و حقوق ايران
تعداد 113 صفحه فایل word
چكيده
در دين مبين اسلام آبروي مسلمان همچون مال و خون او برمسلمان ديگر حرام شمرده شده است طبق تعاليم ديني اسلام نزديكترين وضعي كه بنده به كفرپيدا ميكند آن است كه با فردي برادر ديني باشد و لغزشها و خطا هاي او را شماره كند تاروزي اورا به آنها سرزنش نمايد پيامبر اسلام (ص) ميفرمايند همه چيزمسلمان ازمال، آبرو و خونش برمسلمان ديگر حرام است.
اعتبار انسان به آبرو و شخصيت او منتهي ميشودوكمترمربوط به توان بدني اوست بديهي است كه با ازبين رفتن آبروي انسان ضربه شديدي به او ميخورد ضرري كه به سادگي قابل جبران نيست به عنوان نمونه سخن يك مرجع تقليد به واسطه اعتبار اوست كه دردنيا نفوذ دارد اگر اين اعتبار ازبين برود نفوذ كلمه اش از كل عالم گرفته ميشود. اگرفردي انسان ديگري را مورد آزار و اذيت زباني قراردهد خشم خدارا برافروخته ودر قيامت مورد بازخواست قرار ميگيرد و براي اينكه درجامعه چنين اتفاقي نيفتد مجازاتهايي تعيين شده است كه هركدام به ميزان قبحش با شرايط مشخص قابل اجراست ازديدگاه اسلام مال و جان و آبروي انسانها داراي ارزش است وكسي نميتواند آن رامورد تعرض قرار دهد چنين قوانيني براي برخي از انسانها كه حقوق حيثيت ديگران راسبك ميشمارندتهديد محسوب ميشود و جنبه بازدارندگي دارد حدود و تعزيرات درجامعه قبل از اينكه اجرا شود به مردم ابلاغ ميگردد و به شكل قانون درميآيد تا انسانهايي كه نسبت به زبان و رفتارشان بي تفاوت اند احساس خطر كنند و بدانند انجام كارهاي قبيح احتمال ضرر براي آنان دارد
واژگان كليدي: هتك حرمت، تهمت، افترا، غيبت
دسته: علوم انسانی, فقه و حقوق اسلامی
برچسب: افترا, تهمت, غيبت, هتك حرمت