%34تخفیف

بررسی رابطه ارزش برند بانکهای خصوصی فعال در بورس اوراق بهادار تهران با ریسک و بازدهی آنها

تعداد7صفحه در فایل word

ورود به بازار سرمایه و سرمایه گذاری در شرکتهای بورسی همواره یکی از دغدغه های مهم سرمایه گذاران به شمار می رفته است. وجود بازدهی بالا توام با ریسک زیاد سرمایه گذاری در بازار بورس، جذابیت خاصی به این بازار بخشیده است. لذا ورود سرمایه گذاران به بازار بورس و سرمایه گذاری در این بازار همواره با نوعی تردید همراه بوده است. از آنجایی که اساسی ترین مقوله برای هر سرمایه گذاری توجه به دو عامل ریسک و بازده می باشد و هر سرمایه گذار در تلاش است تا در سازمانی سرمایه گذاری کند که بیشترین بازده و کمترین ریسک را درپی داشته باشد و از سویی یکی از مهمترین عواملی که می تواند موجب انتخاب سازمان جهت سرمایه گذاری باشد، شهرت و به نوعی ارزش برند سازمانهاست ، لذا همیشه این سوال وجود داشته که آیا شرکتهایی که دارای برند قدرتمند و با ارزش هستند لزوما دارای ریسک پایین و سودآوری بالا هستند؟

تاکنون فرمول استاندارد مشخصی برای سنجش ارزش نام تجاری ارائه نشده است و مدلهای موجود از روشهای گوناگونی برای سنجش ارزش نام تجاری بهره می گیرند(بندریان،1388). هم اکنون مدل دو موسسه اینتربرند و برند فاینانس برترین مدلهای سنجش ارزش برند هستند (وب سایت موسسه برند فاینانس[1]). شاخصه ای که مدل شرکت برندفاینانس را از سایر مدلها متمایز می کند این است که این مدل براساس میزان درآمد زایی نام تجاری در آینده برند را ارزش گذاری می کند و نيز به ارزش زمانی پول توجه می کند. بنابراین در پژوهش حاضر از مدل موسسه برند فایناس براس سنجش ارزش برند بانکهای خصوصی فعال در بورس تهران استفاده خواهد شد و در نهایت رابطه ارزش برندهای مورد بررسی با ریسک و بازدهی آنها مورد سنجش قرار می گیرد.

واژگان کلیدی: سهم نام تجاری[2]، مدل موسسه برند فاینانس، ریسک، بازده

1.www.BrandFinance.com

[2]. Brand Equity

فهرست مطالب

عنوان مطالب …………………………………………………………………………………………………. صفحه

1-1-  مقدمه 2

1-2-  بيان مساله 3

1-3-  اهميت و ضرورت تحقيق 4

1-3-1- اهمیت برند برای شرکت: 4

1-3-2- اهمیت برند برای مشتریان فعلی و بالقوه: 4

1-4-  تعريف عملياتي واژگان کليدي تحقيق 5

1-5-  مباني نظري و پيشينه تحقيق 6

1-6-      مدل تحقيق 8

1-6-1- مدل ارزشگذاری برند ( موسسه برند فاینانس) 8

1-6-2- مدل مفهومی تحقیق 9

1-7-  اهداف تحقيق 10

1-7-1- هدف اصلي تحقيق 10

1-7-2- اهداف فرعي تحقيق 10

1-8-  فرضيه هاي تحقيق 11

1-8-1- فرضیه اصلی تحقیق 11

1-8-2- فرضیه های فرعی تحقیق 11

1-9-  روش شناسي تحقيق 11

1-10-  جامعه آماري و نمونه آماري 11

1-11-  ابزارهاي تحقيق و شيوه تحليل داده ها 12

1-11-1-  ابزارهاي جمع آوري داده 12

1-11-2-  شيوه تحليل داده ها 13

1-12-  قلمرو تحقيق 13

1-12-1- قلمرو مکاني 13

1-12-2- قلمرو زماني 13

خلاصه: 14

2-1-  مقدمه 16

2-2- درک قدرت نام تجاری 17

2-3-  رویکردهای سنجش ارزش نام تجاری 18

2-3-1- ارزیابی تاریخی 18

2-3-2- ارزیابی بر اساس برتری قیمت 19

2-3-3- ارزیابی براساس درآمد حاصل از اکتساب و خریداری نام تجاری 20

2-3-4- ارزیابی بر اساس قیمت بازار 20

2-3-5- ارزیابی براساس درآمدهای آینده 21

2-4-  روشهای مورد استفاده برای سنجش ارزش نام تجاری 22

2-5- متدلوژی های اختصاصی سنجش سهم و قدرت نام تجاری 24

2-5-1-  Brand Asset Valuator (BVA) 24

2-5-2- Equitrend 26

2-5-3- BrandsTM 28

1-6-  متدلوژی های اختصاصی سنجش ارزش نام تجاری (برند) 31

1-6-1- اینتربرند 31

1-6-1-1- شناسایی عوامل تاثیر گذار بر ارزش نام تجاری 31

1-6-1-2- شناسایی اهمیت نسبی هر یک از این عوامل ها 32

1-6-1-4- شناسایی و تخمین حجم درآمدهای ناشی از نام تجاری شرکت 33

1-6-1-5- تعیین ارزش های نام تجاری 34

1-6-2-   مدل برندفاینانس 37

1-7-  ریسک و بازده 43

1-7-1- مفهوم بازده 43

1-7-2- روشهای محاسبه بازده 44

1-7-3- مفهوم ریسک و انواع آن 48

1-7-3-1- ریسک نرخ بهره 50

1-7-3-2- ریسک تورم 50

1-7-3-3- ریسک کشور 50

1-7-3-4- ریسک بازار 50

1-7-4- روشهای اندازه گیری ریسک بازار 51

1-7-4-1- مدل ریسک سنجی(رویکردهای واریانس/کوواریانس) 52

1-7-4-2- مدل شبيه سازي گذشته نگر يا تاريخي 57

1-7-4-3- مدل شبيه سازي مونت کارلو 60

1-8-  پیشینه پژوهش 60

1-8-1- پیشینه خارجی 60

1-8-2- پیشینه داخلی 61

خلاصه 64

3-1-  مقدمه 66

3-2-  نوع پژوهش 66

3-3-  جامعه آماري نمونه آماری 67

3-4-  روش جمع آوري اطلاعات 67

3-5-  تشریح مدل ارزشگذاری برند(موسسه برندفاینانس) 68

3-5-1- پیش بینی مالی 68

3-5-2- محاسبه ارزش افزوده نام تجاری( (BAV 68

3-5-3- سنجش ریسک برند 70

3-5-4-   محاسبه بتای و نرخ تنزیل برند 77

3-6-   محاسبه ریسک و بازده 80

4-1- مقدمه 82

4-2-  محاسبه ارزش برند بانک ها 84

4-2-1- مرحله اول: پیش بینی درآمد آتی بانکها 84

4-2-2- مرحله دوم: محاسبه سهم نام تجاری از درآمد (BVA) 85

4-2-3-8- محاسبه نهایی ریسک برند بانکها(جدول4-18) 97

4-2-3-9- محاسبه بتای برند با استفاده از نمودار اختصاصی برندفاینانس: 98

4-2-3-10-  محاسبه نرخ تنزیل بانکها 100

4-2-4- محاسبه ارزش نهایی برند بانکها 101

4-2-4-4- محاسبه ارزش نهایی برند بانک اقتصاد نوین 101

4-2-4-5-  محاسبه ارزش نهایی برند بانک پارسیان 102

4-2-4-6- محاسبه ارزش نهایی برند بانک پاسارگاد 103

4-2-4-7- محاسبه ارزش نهایی برند بانک سینا 104

4-2-4-8- محاسبه ارزش نهایی برند بانک کارآفرین 105

4-3-  جداول محاسبه ریسک و بازده 106

4-3-3- جداول محاسبه بازده 106

4-4-  جدول مقایسه ارزش برند با ریسک و بازده(جدول4-27)………………………………………………………………………109

4-5- آزمونهای آماری تحقیق 110

4-5-1- آزمون همبستگی پیرسون (بررسی رابطه ارزش برند و بازده) 110

4-5-2 آزمون همبستگی پیرسون (بررسی رابطه ارزش برند و ریسک) 111

5-1   مقدمه 113

5-2   خلاصه تحقيق 114

5-3-      نتايج به دست آمده از سوالات  پرسشنامه 116

5-4   نتایج بدست از فرضیه های تحقیق 116

5-5   محدوديت هاي تحقيق 116

5-6   پيشنهادها 118

5-6-1- پيشنهادهاي کاربردي 118

5-6-2- پیشنهاد به محققان آینده …………………………………………………………………………………………………………………….119

ضمیمه ها ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….120

ضمیمه الف) خروجی SPSS …………………………………………………………………………………………………………………………….120

ضمیمه ب) پرسشنامه تعیین سهم نام تجاری از درآمد ………………………………………………………………………………………121

ضمیمه ج) سهم بازار بانکهای ایران ……………………………………………………………………………………………………………………122

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...
enemad-logo