%34تخفیف

موانع استقرار بازاریابی رابطه‌مند در مدیریت هواداران باشگاه‌های حرفه‌ای فوتبال ایران

تعداد129 صفحه در فایل word

هواداران فوتبال نقش مهمی از دو جنبه اقتصادی و اجتماعی برای باشگا‌ه‌ها ایفا می‌کنند. بدین منظور، اولین گام برای جذب و حفظ هواداران(به عنوان مشتریان اصلی صنعت فوتبال) شناسایی موانع پیش‌رو است. هدف پژوهش حاضر، شناسایی موانع استقرار بازاریابی رابطه‌مند در مدیریت هواداران لیگ حرفه‌ای فوتبال ایران بود. روش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی بود. روش نمونه‌گیری به صورت هدفمند در دسترس بود که  از بین صاحبنظران آشنا به موضوع پژوهش ، چهار گروه، مدیران باشگاهی (11 نفر)، اعضای هیأت علمی دانشگاه ( 45 نفر)، صاحبنظران حوزه هواداران ( 5 نفر) و کارشناسان فوتبال ( 80 نفر)، نمونه آماری را تشکیل دادند و تعداد 141 پرسشنامه تکمیل شد.

ابزار اندازه‌گیری بر اساس مطالعه مبانی نظری و پیشینه پژوهش به صورت محقق ساخته بود پس از جمع‌آوری اولیه گویه‌های پژوهش در زمینه موانع بازاریابی رابطه‌مند، جذب و حفظ هواداران، جهت تعیین روایی محتوی در اختیار 10 نفر از صاحبنظران قرار گرفت. سپس برای تعیین روایی سازه از تکنیک تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها نیز از آزمون‌های کلموگروف اسمیرونف، تی تک نمونه‌ای و فریدمن استفاده شد. همچین ضریب آلفای کرونباخ جهت تعیین پایایی پرسشنامه ( 783/. = α) بدست آمد. پرسشنامه تحقیق موانع استقرار بازاریابی رابطه‌مند را در قالب سه مؤلفه کارکنان، مدیران و اطلاعات و ارتباطات مورد بررسی قرار می‌دهد. پس از شناسایی عوامل، با استفاده از آزمون رتبه‌بندی فریدمن، موانع مذکور رتبه‌بندی گردید. نتایج بدست آمده نشان می‌دهد موانع مربوط به کارکنان  دارای بیشترین اهمیت و موانع مربوط به مدیران و اطلاعات و ارتباطات در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در نهایت مؤلفه‌های مربوط به هر یک از موانع مذکور نیز رتبه‌بندی گردیدند. در مجموع به نظر می‌رسد دانش و آگاهی مدیران ذیربط در خصوص تعیین موانع بازاریابی رابطه‌مند در مدیریت هواداران می‌تواند به آن‌ها در راستای مدیریت موفق جذب، حفظ و توسعه سرمایه‌های گرانبها و همیشگی (هواداران) باشگاه‌های لیگ حرفه‌ای فوتبال کشور کمک نماید.

واژه‌های کلیدی:

بازاریابی رابطه‌مند، مدیریت هواداران، لیگ حرفه‌ای فوتبال، مدیریت ارتباط با مشتری

صفحه

عنوان

فصل اوّل

طرح پژوهش

2

مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

3

بيان مسئله …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

5

ضرورت و اهميت تحقيق …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

7

اهداف پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

7

پیش‌فرض‌های پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

7

محدوده یا قلمرو پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

8

محدودیت‌های پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

8

تعاریف مفهومی اصطلاحات کلیدی پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………

فصل دوم

مبانی نظری و پیشینه پژوهش

11

مفهوم بازاریابی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

11

بازاریابی ورزشی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

12

بازاریابی رابطه‌مند و تعاریف آن …………………………………………………………………………………………………………………………………………………

14

بازاریابی رابطه‌مند و مدیریت ارتباط با مشتری ………………………………………………………………………………………………………

16

هواداران ورزشی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

22

مدیریت ارتباط با هوادار ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

24

عوامل موفقیت مدیریت ارتباط با هواداران ………………………………………………………………………………………………………………….

28

سابقه باشگاه‌داری در ایران …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

29

تاریخچه مسابقات لیگ فوتبال در ایران …………………………………………………………………………………………………………………………..

31

وضعیت کنونی لیگ فوتبال در ایران …………………………………………………………………………………………………………………………………..

31

پیشینه پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

فصل سوم

روش‌شناسی پژوهش

41

روش پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

41

جامعه آماری، نمونه آماری و نحوه گزینش نمونه پژوهش …………………………………………………………………………

42

روش جمع‌آوری داده‌ها ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

42

ابزار اندازه‌گیری …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

45

روش‌های تحلیل یافته‌ها …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

46

تعریف عملیاتی متغیرهای پژوهش …………………………………………………………………………………………….. …………………………………………

47

ویژگی‌های جمعیت‌شناختی آزمودنی‌ها …………………………………………………………………………………………………………………………..

فصل چهارم

یافته‌های پژوهش

49

یافته‌های توصیفی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………

51

بررسی شاخص‌های تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

52

بررسی شاخص تأثیر موانع مربوط به کارکنان در استقرار بازاریابی رابطه‌مند …………………….

52

بررسی گویه‌های سازنده شاخص تأثیر موانع مربوط به کارکنان در استقرار بازاریابی رابطه‌مند ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

53

بررسی شاخص تأثیر موانع مربوط به مدیران در استقرار بازاریابی رابطه‌مند ……………………….

54

بررسی گویه‌های سازنده شاخص تأثیر موانع مربوط به مدیران در استقرار بازاریابی

 رابطه‌مند  ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

55

بررسی شاخص تأثیر موانع مربوط به اطلاعات و ارتباطات در استقرار بازاریابی رابطه‌مند  …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

56

بررسی گویه‌های سازنده شاخص تأثیر موانع مربوط به اطلاعات و ارتباطات در استقرار بازاریابی رابطه‌مند… ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

57

بررسی تأثیر گویه‌های سازنده موانع مربوط به کارکنان در استقرار بازاریابی رابطه‌مند در مدیریت هواداران … ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..

58

بررسی تأثیر گویه‌های سازنده موانع مربوط به مدیران در استقرار بازاریابی رابطه‌مند در مدیریت هواداران  …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

58

بررسی تأثیر گویه‌های سازنده موانع مربوط به اطلاعات و ارتباطات در استقرار بازاریابی رابطه‌مند در مدیریت هواداران ……………………………………………………………………………………………………………………..

60

شاخص اعتبار ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

60

تحلیل عاملی تأئیدی ابزار اندازه‌گیری ……………………………………………………………………………………………………………………………….

61

بررسی اعتبار گویه‌های سازنده مؤلفه موانع مربوط به کارکنان …………………………………………………………..

62

بررسی اعتبار گویه‌های سازنده مؤلفه موانع مربوط به مدیران ………………………………………………………………

64

بررسی اعتبار گویه‌های سازنده مؤلفه موانع مربوط به اطلاعات و ارتباطات ………………………….

65

بررسی اعتبار مؤلفه و گویه‌های سازنده شاخص موانع بازاریابی رابطه‌مند ………………………………

68

آزمون فرض‌های آماری  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

69

آزمون فرض اوّل در خصوص موانع مربوط به کارکنان در استقرار بازاریابی رابطه‌مند در مدیریت هواداران باشگاه‌های لیگ حرفه‌ای فوتبال ایران ……………………………………………………………………

70

آزمون فرض دوم در خصوص موانع مربوط به مدیران در استقرار بازاریابی رابطه‌مند در مدیریت هواداران باشگاه‌های لیگ حرفه‌ای فوتبال ایران ……………………………………………………………….. ….

71

آزمون فرض سوم در خصوص موانع مربوط به اطلاعات و ارتباطات در استقرار بازاریابی رابطه‌مند در مدیریت هواداران باشگاه‌های لیگ حرفه‌ای فوتبال ایران ……………..

72

آزمون فرض چهارم در خصوص اولویت موانع استقرار بازاریابی رابطه‌مند در مدیریت هواداران باشگاه‌های لیگ حرفه‌ای فوتبال ایران ……………………………………………………………………………………………………..

73

آزمون فرض پنجم در خصوص اولویت گویه‌های سازنده موانع مربوط به کارکنان در استقرار بازاریابی رابطه‌مند در مدیریت هواداران باشگاه‌های لیگ حرفه‌ای فوتبال………….

74

آزمون فرض ششم در خصوص اولویت گویه‌های سازنده موانع مربوط به مدیران در استقرار بازاریابی رابطه‌مند در مدیریت هواداران باشگاه‌های لیگ حرفه‌ای فوتبال ……….

75

آزمون فرض هفتم در خصوص اولویت گویه‌های سازنده موانع مربوط به اطلاعات و ارتباطات در استقرار بازاریابی رابطه‌مند در مدیریت هواداران باشگاه‌های لیگ حرفه‌ای فوتبال ایران ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

فصل پنجم

بحث و نتیجه‌گیری

78

خلاصه پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

81

نتایج پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

82

بحث و نتیجه‌گیری …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

91

نتیجه‌گیری کلی …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

91

پیشنهادات برخاسته از پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

93

پیشنهادات برای تحقیقات آینده ………………………………………………………………………………………………………………………………………………

95

منابع …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

103

پیوست‌ها……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

فهرست شکل‌ها

صفحه

عنوان

22

 شکل (2-1): مدل ساختار کلان صنعت فوتبال …………………………………………………………………………………………………..

61

 شکل (4-1): مدل اندازه‌گیری مؤلفه موانع مربوط به کارکنان در استقرار بازاریابی رابطه‌مند ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

63

شکل (4-2): مدل اندازه‌گیری مؤلفه  موانع مربوط به مدیران در استقرار بازاریابی رابطه‌مند ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

64

شکل (4-3): مدل اندازه‌گیری مؤلفه  موانع مربوط به اطلاعات و ارتباطات در استقرار بازاریابی رابطه‌مند …. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

66

 شکل (4-4): مدل سنجش تحلیل عاملی مرتبه دوم موانع بازاریابی رابطه‌مند  با مؤلفه و گویه‌های سازنده‌اش  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

فهرست جداول

صفحه

عنوان

13

جدول(2-1): سازه‌های اصلی بازاریابی رابطه‌مند ………………………………………………………………………………………………….

26

جدول(2-2): عوامل اثرگذار بر مدیریت ارتباط با مشتریان ………………………………………………………………………

35

جدول(2-3): راهکارهای مقابله با موانع اجرای استراتژی‌های بازاریابی ……………………………………..

44

جدول (3-1): ميزان آلفاي به‌دست آمده براي هر يك از شاخص‌هاي تحقيق …………………

50

جدول (4-1): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سابقه کار در حوزه ورزش …………………..

50

جدول (4-2): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سابقه کار در حوزه ورزش …………………..

51

جدول (4-3): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب تحصیلات ……………………………………………………………….

51

جدول (4-4): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب شغل …………………………………………………………………………….

52

جدول (4-5): توزیع فراوانی شاخص تأثیر موانع مربوط به کارکنان در استقرار بازاریابی رابطه‌مند ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

53

جدول (4-6): توزيع فراواني پاسخگويان بر حسب گویه‌های سازنده شاخص موانع مربوط به کارکنان  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

54

جدول (4-7): توزیع فراوانی شاخص تأثیر موانع مربوط به مدیران در استقرار بازاریابی رابطه‌مند  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

55

جدول (4-8): توزيع فراواني پاسخگويان بر حسب گویه‌های سازنده شاخص موانع مربوط به مدیران … ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

56

جدول (4-9): توزیع فراوانی شاخص تأثیر موانع مربوط به اطلاعات و ارتباطات در استقرار بازاریابی رابطه‌مند  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

56

جدول (4-10): توزيع فراواني پاسخگويان بر حسب گویه‌های سازنده شاخص موانع مربوط به اطلاعات و ارتباطات……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

57

جدول (4-11): بررسی تأثیر موانع مربوط به کارکنان در استقرار بازاریابی رابطه‌مند در مدیریت هواداران ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

58

جدول (4-12): بررسی تأثیر موانع مربوط به مدیران در استقرار بازاریابی رابطه‌ در مدیریت هواداران …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

59

جدول (4-13): بررسی تأثیر موانع مربوط به اطلاعات و ارتباطات در استقرار بازاریابی رابطه‌مند در مدیریت هواداران …………………………………………………………………………………………………………………………..

62

جدول(4-14):  شاخص‌های برازش مدل اندازه‌گیری مؤلفه موانع مربوط به کارکنان در استقرار بازاریابی رابطه‌مند…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

63

جدول (4-15) : شاخص‌های برازش مدل اندازه‌گیری مؤلفه موانع مربوط به مدیران در استقرار بازاریابی رابطه‌مند ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

65

جدول (4-16) : شاخص‌های برازش مدل اندازه‌گیری مؤلفه موانع مربوط به اطلاعات و ارتباطات در استقرار بازاریابی رابطه‌مند …………………………………………………………………………………………….

67

جدول (4-17): بارهای عاملی مدل تحلیل عاملی مرتبه دوم موانع بازاریابی رابطه‌مند … …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

68

جدول (4-18): شاخص‌های برازش مدل تحلیل عاملی مرتبه دوم موانع بازاریابی رابطه‌مند … …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

69

جدول (4-19): نتایج آزمون کولموگرف اسمیرونف …………………………………………………………………………………………..

69

جدول (4-20): آزمون t تک نمونه برای بررسی تأثیر موانع مربوط به کارکنان در استقرار بازاریابی رابطه‌مند در مدیریت هواداران … ……………………………………………………………………………………………..

70

جدول (4-21): آزمون t تک نمونه برای بررسی تأثیر موانع مربوط به مدیران در استقرار بازاریابی رابطه‌مند در مدیریت هواداران …………………………………………………………………………………………………….

71

جدول (4-22):آزمون t تک نمونه برای بررسی تأثیر موانع مربوط به اطلاعات در استقرار بازاریابی رابطه‌مند در مدیریت هواداران… ……………………………………………………………………………………………….

72

جدول (4-23): مقایسه و اولویت‌بندی موانع استقرار بازاریابی رابطه‌مند در مدیریت هواداران باشگاه‌های لیگ حرفه‌ای فوتبال ……………………………………………………………………………………………………………………..

73

جدول (4-24): مقایسه و اولویت‌بندی موانع مربوط به کارکنان در استقرار بازاریابی رابطه‌مند در مدیریت هواداران  ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

74

جدول (4-25): مقایسه و اولویت بندی موانع مربوط به مدیران در استقرار در استقرار بازاریابی رابطه‌مند در مدیریت هواداران …………………………………………………………………………………………………….

76

جدول (4-26): مقایسه و اولویت‌بندی موانع مربوط به اطلاعات و ارتباطات در استقرار بازاریابی رابطه‌مند در مدیریت هواداران …………………………………………………………………………………………………….

80

جدول (5- 1): شاخص‌های برازش مدل تحلیل عاملی مرتبه دوم موانع بازاریابی رابطه‌مند  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...
enemad-logo