%38تخفیف

بررسی رابطهي نوع ساختار سازمانی دانشگاه و سرمایهي اجتماعی بخشها با رضایت تحصیلی دانشجویان دانشگاه شیراز ـ مدل معادله ساختاری

تعداد189 صفحه در فایل word

هدف کلی پژوهش بررسی رابطه نوع ساختار سازمانی دانشگاه و سرمایه اجتماعی بخش­ها با رضایت تحصیلی دانشجویان بود. جامعه آماری كليه بخش­­های آموزشی دانشگاه شیراز بود كه در قالب یک مطالعه چند موردی، پنج گروه به صورت تصادفی از زیرگروه­های علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، کشاورزی و دامپزشکی و هنر و معماری انتخاب و اعضای هیأت علمی و دانشجویان سال چهارم کارشناسی آنها پرسشنامه­ها را تكميل نمودند. ابزار تحقيق شامل دو پرسشنامه نوع ساختار سازماني ترك­زاده و محترم (1390)، پرسشنامه محقق­ساخته سرمايه اجتماعي و مقياس رضايت تحصيلي دانشجویان ترك­زاده (1386) بود. یافته­های پژوهش نشان داد که از دیدگاه اساتید، نوع ساختار سازمانی غالب در دانشگاه، بازدارنده است و وضعیت سرمایه اجتماعی بخش­های آموزشی در حد متوسط می­باشد. ميانگين رضايت تحصيلي دانشجويان در دانشگاه قلمرو پژوهش نیز از سطح کفایت مطلوب (Q3) کمتر و برابر با سطح حداقل كفايت مطلوب (Q2) می­باشد. در این پژوهش این نتیجه حاصل گشت که نوع ساختار سازمانی و سرمایه­ اجتماعی ـ به طور مجزا ـ پیش­بینی­کننده­ی معناداری برای رضایت تحصیلی دانشجویان می­باشند. به این ترتیب که بین ساختار سازمانی تواناساز با رضایت تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت و بین ساختار سازمانی بازدارنده و همچنین سرمایه اجتماعی با رضایت تحصیلی دانشجویان رابطه منفی معناداری وجود دارد. همچنین مشخص شد، زمانی که نوع ساختار سازمانی و سرمایه اجتماعی در تعامل با هم قرار می­گیرند، دارای توان پیش‏بینی‏کنندگی معناداری برای رضایت تحصیلی دانشجویان می­باشند. به این ترتیب که بین ساختار سازمانی تواناساز با رضایت تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت و بین ساختار سازمانی بازدارنده و همچنین سرمایه اجتماعی با رضایت تحصیلی دانشجویان رابطه منفی معناداری مشاهده شد.

کلیدواژه­ها: ساختار سازمانی، سرمایه اجتماعی، رضایت تحصیلی، گروه آموزشی، دانشگاه

فهرست مطالب

 

عنوان                                                     صفحه

فصل اول: کلیات پژوهش

مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………….2

1 ـ 1 ـ  بيان مساله 16

1 ـ 2 ـ  ضرورت و اهميت پژوهش 19

1 ـ 3 ـ  اهداف پژوهش 21

1 ـ 3 ـ  1 ـ اهداف اصلی 21

1 ـ 3 ـ 2 ـ اهداف فرعی 21

1 ـ 4 ـ سؤالات پژوهش 22

1ـ 4 ـ 1 ـ سؤالات اصلی 22

1 ـ 4 ـ 2 ـ فرضیه های پژوهش 22

1 ـ 4 ـ3 ـ سؤالات فرعی 22

1ـ 5 ـ تعريف مفهومي و عملياتي متغيرها 23

1 ـ 5 ـ 1 ـ تعريف مفهومي 23

1 ـ 5 ـ 1 ـ 1 ـ  نوع ساختار سازماني 23

1 ـ 5 ـ 1 ـ 2 ـ سرمايه ي اجتماعي 24

1 ـ 5 ـ 2 ـ  تعريف عملياتي متغيرها 25

فصل دوم: پیشینه پژوهش

مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………….19

2 ـ 1 ـ مباني نظري 27

2 ـ 1 ـ 1 ـ نوع ساختار سازماني 27

2 ـ 1 ـ 1 ـ 1 ـ تعریف ساختار سازماني 27

2 ـ 1 ـ 1 ـ 2 ـ ابعاد ساختار سازمانی 29

2 ـ 1 ـ 1 ـ 3 ـ  متغیرهای زمینه های اثرگذار بر ساختار سازمانی 30

2 ـ 1 ـ 1 ـ 4 ـ انواع ساختار سازمانی 31

2 ـ 1 ـ 1 ـ 5 ـ  ویژگیهای ساختار سازمانی تواناساز و بازدارنده 35

2 ـ 1 ـ 2 ـ  سرمايه ي اجتماعي 38

2 ـ 1 ـ 2 ـ 1 ـ تعریف  سرمايه ي اجتماعي 38

2 ـ 1 ـ 2 ـ 2 ـ ابعاد  سرمايه ي اجتماعي 39

2 ـ 1 ـ 2 ـ 3 ـ ديدگاه هايي پيرامون  سرمايه ي اجتماعي 42

2 ـ 1 ـ 2 ـ 4 ـ رويكردهايي پيرامون سرمايه ي اجتماعي 45

2 ـ 1 ـ 2 ـ 5 ـ سطوح سرمايه ي اجتماعي 47

2 ـ 1 ـ 3ـ رضايت تحصيلي 50

2 ـ 1 ـ 3ـ 1 ـ تعریف رضايت تحصيلي 50

2 ـ 1 ـ 3ـ 2 ـ ابعاد رضايت تحصيلي 51

2 ـ 1 ـ 3ـ 3 ـ  مدلهای رضايت تحصیلی 56

2 ـ 2 ـ پیشینه ي پژوهشی 61

2 ـ 2 ـ 1 ـ نوع ساختار سازمانی 61

2 ـ 2 ـ 1 ـ 1ـ پژوهش های خارجی 61

2 ـ 2 ـ 1 ـ 2 ـ پژوهش های داخلی 63

2 ـ 2 ـ 2 ـ سرمايه ي اجتماعي 64

2 ـ 2 ـ 2 ـ 1 ـ پژوهش های خارجی 62

2 ـ 2 ـ 2 ـ 2 ـ پژوهش های داخلی 62

2 ـ 2 ـ 3 ـ رضایت تحصیلی 67

2 ـ 2 ـ 3 ـ 1 ـ پژوهش های خارجی 67

2 ـ 2 ـ 3 ـ 2 ـ پژوهش های داخلی 71

2-3- جمع‏بندی 73

فصل سوم: روش­شناسی پژوهش

مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………… 76

3 ـ 1 ـ طرح تحقيق، بيان متغيرها و نحوه ي تغيير يا كنترل آنها…………………………………………77

3 ـ 2 ـ جامعه آماري، نمونه و روش نمونه گيري 78

3 ـ 3 ـ ابزار پژوهش 79

3 ـ 3 ـ 1 ـ  پرسشنامه ی نوع ساختار سازمانی 79

3 ـ 3 ـ 2 ـ  پرسشنامه ی سرمايه ی اجتماعی بخش ها 81

3 ـ 3 ـ 3 ـ مقياس رضايت تحصيلی دانشجويان 82

3 ـ 4 ـ روش اجرا 83

3 ـ 5 ـ روش تجزيه و تحليل اطلاعات 84

فصل چهارم: یافته های پژوهش

مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………85

4 ـ 1 ـ یافته های توصیفی 86

4 ـ 2 ـ سؤالات اصلی پژوهش 93

4 ـ 3 ـ  فرضیه های پژوهش 95

4 – 4 – سایر یافته های پژوهش …………………………………………………………………………………………..103

4 ـ 5 ـ جمع بندی 107

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………112

4 ـ 1 ـ یافته های توصیفی 111

5 ـ 2 ـ  سؤالات اصلی پژوهش 118

5 ـ 3 ـ فرضیه های پژوهش 121

5 ـ 4 ـ سایر یافته های پژوهش 128

5 ـ 5 ـ نتیجه گیری نهایی 132

5 ـ 6 ـ محدودیت های پژوهش 136

5 ـ 6 ـ 1 ـ محدودیت های پژوهشی 136

5 ـ 6 ـ 1 ـ محدودیت های اجرایی 136

5 ـ 7 ـ پیشنهادهای پژوهش 136

5 ـ 7 ـ 1 ـ پیشنهادهای پژوهشی 136

5 ـ 7 ـ 1 ـ پیشنهادهای کاربردی 137

10 ـ 1 ـ فهرست منابع فارسی 141

10 ـ 2 ـ فهرست منابع لاتین 146

 

 

 

 

 

 

 

فهرست جداول

عنوان

صفحه

جدول شماره 1: ویژگی­های ساختار سازمانی تواناساز و بازدارنده ……………………………………………………………..

27

جدول شماره 2: ابعاد سرمایه اجتماعی ………………………………………………………………………………………………………

35

جدول شماره 3: شباهت­ها و تفاوت­های میان دیدگاه بوردیو، کلمن و پوتنام پیرامون سرمایه اجتماعی …

38

جدول شماره  4: فراوانی و درصد فراوانی اساتید به تفکیک مرتبه علمی ـ گروه آموزشی ……………………….

77

جدول شماره  5: فراوانی و درصد فراوانی دانشجویان به تفکیک جنسیت ـ گروه آموزشی ……………………..

78

جدول شماره  6: روایی و پایایی پرسشنامه نوع ساختار سازمانی ……………………………………………………………..

79

جدول شماره  7: تحلیل عامل تأییدی ابعاد انواع ساختار سازمانی ……………………………………………………………

80

جدول شماره  8: روایی و پایایی پرسشنامه سرمایه  اجتماعی ………………………………………………………………….

81

جدول شماره  9: تحلیل عامل تأییدی ابعاد سرمایه  اجتماعی …………………………………………………………………

81

جدول شماره  10: روایی و پایایی مقیاس رضایت تحصیلی دانشجویان ……………………………………………………

82

جدول شماره  11: تحلیل عامل تأییدی ابعاد رضایت تحصیلی دانشجویان ………………………………………………

83

جدول شماره 12: میانگین، انحراف استاندارد، بیشینه، کمینه و کشیدگی نوع ساختار سازمانی …………….

85

جدول شماره 13: میانگین، انحراف استاندارد، بیشینه، کمینه و کشیدگی سرمایه اجتماعی …………………..

86

جدول شماره 14: میانگین، انحراف استاندارد، بیشینه، کمینه و کشیدگی رضایت تحصیلی …………………..

87

جدول شماره 15: ضریب همبستگی رابطه بین ابعاد انواع ساختار سازمانی با ابعاد رضایت تحصیلي­

دانشجویان ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………

90

جدول شماره 16: ضریب همبستگی رابطه بین ابعاد ساختار سرمایه اجتماعی با ابعاد رضایت تحصیلی

دانشجویان ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………

92

جدول شماره 17: ارزیابی نوع ساختار سازمانی دانشگاه …………………………………………………………………………….

93

جدول شماره 18: ارزیابی مطلوبیت سطح سرمایه­ی اجتماعی بخش­ها …………………………………………………….

93

جدول شماره  19: ارزیابی مطلوبیت رضایت تحصیلی دانشجویان ……………………………………………………………

94

جدول شماره  20: ارزیابی مطلوبیت ابعاد رضایت تحصیلی دانشجویان ……………………………………………………

94

جدول شماره 21: مقایسه ابعاد رضایت تحصیلی دانشجویان …………………………………………………………………….

103

جدول شماره 22: آزمون تعقیبی بونفرونی تفاوت بین میانگین­های ابعاد رضایت تحصیلی دانشجویان …..

104

جدول شماره 23: تحلیل واریانس یک­طرفه مقایسه دیدگاه اساتید در گروه­های مختلف آموزشی در

خصوص نوع ساختار سازمانی دانشگاه ………………………………………………………………………………………………………..

105

جدول شماره 24: تحلیل واریانس یک­طرفه مقایسه دیدگاه اساتید در گروه­های مختلف آموزشی در

خصوص مطلوبیت سرمایه اجتماعی ……………………………………………………………………………………………………………

106

جدول شماره 25: مقایسه رضایت تحصیلی دانشجویان در گروه­های مختلف آموزشی …………………………….

106

جدول شماره 26: آزمون تعقیبی شفه جهت مقایسه میانگین رضایت تحصیلی دانشجویان در گروه­های

مختلف آموزشی …………………………………………………………………………………………………………………………………………..

107

فهرست اشکال و تصاویر

عنوان

صفحه

شکل شماره 1: چارچوب مفهومی رابطه بین متغیرهای پژوهش ………………………………………………………..

8

شکل شماره 2: چارچوب مفهومی رابطه بین متغیرهای پژوهش ………………………………………………………..

74

شکل شماره 3: رابطه بین نوع ساختار سازمانی دانشگاه و رضایت تحصیلی دانشجویان ……………………

97

شکل شماره 4: رابطه بین سرمایه اجتماعی بخش­ها و رضایت تحصیلی دانشجویان …………………………

99

شکل شماره 5: رابطه تعاملی نوع ساختار سازمانی دانشگاه و سرمایه اجتماعی بخش­ها با رضایت

تحصیلی دانشجویان ……………………………………………………………………………………………………………………………..

102

پیوست­ها

عنوان

صفحه

پیوست شماره  1: پرسشنامه نوع ساختار سازمانی دانشگاه ………………………………………………………………..

163

پیوست شماره 2: پرسشنامه سرمایه اجتماعی بخش­های آموزشی ……………………………………………………..

166

پیوست شماره 3: مقیاس رضایت تحصیلی دانشجویان ……………………………………………………………………….

169

 

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...
enemad-logo