%37تخفیف
بررسی رابطه بین مسئولیتپذیری و سازگاری با پیشرفتتحصیلی دانشآموزان دبیرستانهای روزانه وشبانهروزی شهرستان رفسنجان
چکیده
هدف این تحقيق بررسی رابطه بین مسئولیت پذیری و سازگاری با پیشرفت تحصیلی بود جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دبیرستانهای روزانه و شبانه روزی شهرستان رفسنجان است که در سال تحصیلی 93-92 مشغول به تحصیل بودند. تعداد آنان 2200 نفر بوده که با استفاده از فرمول كوكران تعداد 327 نفر با روش نمونه گیری طبقهای تصادفی با انتساب یکسان به عنوان نمونه انتخاب شدند. این تحقیق از نظر هدف جزو تحقیقات کاربردی و از نظر ماهیت و روش جزو تحقیقات توصیفی از نوع همبستگی می باشد. ابزار جمع آوری داده ها دو پرسشنامهی 60 سوالی سازگاری دانش آموزان دبیرستانی با روایی 94/0 و پایایی 8/0 و پرسشنامه 21 سئوالی مسئولیت پذیری با روایی 91/0 و پایایی 75/0 و معدل دانش آموزان بوده و برای تجزیه و تحلیل دادهها نيز از نرم افزار SPSS استفاده شده است. در مرحله تحليل آماري، از روش تحلیل همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون همزمان،آزمون مقایسه همگن بودن شیب های خط رگرسیون برای گروههای مستقل، آزمون مقایسه ضریب همبستگی در گروههای مستقل استفاده شد. با توجه به نتایج بدست آمده، مشخص گرديد بین مسئولیت پذیری و سازگاری با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانهای عادی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد اما بین مسئولیت پذیری و سازگاری با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانها ی شبانه روزی رابطه معنادار نیست. رابطه بین پیشرفت تحصیلی با مولفه سازگاری آموزشی، مثبت و معنادار است اما با مولفه های سازگاری عاطفی و سازگاری اجتماعی، رابطه معناداری مشاهده نشد همچنین بین پیشرفت تحصیلی با مولفه مسئولیت پذیری اجتماعی، رابطه مثبت و معنادار اما با مولفه مسئولیت پذیری فردی، رابطه معناداری مشاهده نشد.
كليد واژهها : پیشرفت تحصیلی، سازگاری، مدارس شبانهروزی ، مسئولیت پذیری.
دسته: علوم انسانی, علوم تربیتی
برچسب: سازگاری, كليد واژهها : پیشرفت تحصیلی, مدارس شبانهروزی, مسئولیت پذیری