%41تخفیف
آسيب شناسي اخلاق حرفه اي معلمان ابتدايي از ديدگاه معلمان شهرستان ملارد
تعداد161 صفحه در فایل word
پژوهش حاضر به دنبال بررسي آسيب شناسي اخلاق حرفهاي معلمان ابتدايي ميباشد که به منظور بررسي آن4سؤال پژوهشي عنوان گرديد. روش پژوهش توصيفي از نوع تحليل توصيفي-پيمايشي بوده است. جامعهي آماري پژوهش شامل کليه معلمان مدارس ابتدايي شهرستان ملارد ميباشد، تعداد کل معلمان مشغول به خدمت در شهرستان ملارد 1100 نفر بودهاند که با استفاده ازفرمول كوكران با روش نمونهگيري تصادفي ساده 215 نفر از معلمان به عنوان نمونه آماري پژوهش انتخاب شدهاند. ابزار گردآوري اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است. در تحليل دادههاي حاصل از ابزار پژوهش طي برنامه SPSS از انواع آزمونهاي آمار توصيفي(توزیع فراوانی مربوط به گویه ها، میانگین، انحراف استاندارد و خطای انحراف استاندارد) و نتایج تحلیلهای آمار استنباطی (آزمون تی تک نمونهای و آزمون فریدمن ) استفاده شده است. اعتبار پژوهش از ديد متخصصان مورد تأييد قرار گرفت و پاياني آزمون با ضريب آلفاي کروبناخ براي پرسشنامه معلمان 99/0 درصد تعيين گرديده است.
نتايج پژوهش حاکي از آن است که: از ديدگاه معلمان در خصوص آسیب های اخلاق حرفه ای معلمان در ارتباط با خود :عدم توجه به رشد تهذیب نفس و تعالی شخصیت در خود، واگذار کردن وظایف محوله ي خود به پرسنل غیر شایسته، بهره برداری شخصی از موقعیت حرفه ای خود به عنوان مهمترين آسيب تلقي شده اند. و در ارتباط با دانش آموزان: عدم رعایت ادب و نزاکت در برابر دانشآموزان، پرخاشگری و نامتعادل بودن رفتار معلم در کلاس درس، توبیخ و سرزنش زیاد دانشآموزان توسط معلمان به عنوان مهمترين آسيب تلقي شده اند. و در ارتباط با اولیاء: عدم رعایت ادب و نزاکت در برابر اولیاء،سوء استفاده از رابطهی شغلی خود با اولیاء در جهت اهداف منافع شخصی ،درخواست رشوه و تأمین منافع مادی در قبال دادن نمره به دانش آموزان به عنوان مهمترين آسيب تلقي شده اند.و در ارتباط با همکاران: عدم رعایت ادب و نزاکت در برخورد با سایر معلمان، شوخیهای ناشایست در برخورد با سایر معلمان، نداشتن روحیهی همکاری و مشارکت با سایر معلمان به عنوان مهمترين آسيب تلقي شده اند.در مورد پيشنهاد راهکار و رهنمودهايي جهت بهبود اخلاق حرفهاي نتايج حاکي از آن است که بهترين راهکار براي بهبود اين امر، تلاش در جهت تهيه و تدوين منشور اخلاقي با عنوان منشور اخلاق حرفهاي آموزش در مدارس با کمک مسئولين امر و صاحبنظران است.
كليدواژه ها: آسيب شناسي، اخلاق، اخلاق حرفهاي ، معلمان
دسته: علوم انسانی, علوم تربیتی
برچسب: اخلاق, اخلاق حرفهاي, ليدواژه ها: آسيب شناسي, معلمان