%34تخفیف
نتیجه ای که از این پژوهش حاصل شده است ؛ استخراج مبانی مرتبط با هر نوع از ارتباطات شش گانه فوق می باشد . پژوهشگر این اقدام را با ملاک قرار دادن آیات روشنگر وحی انجام داده است .در زمینه ارتباط خداوند با انسان این مبانی عبارتند از : آفرینندگی، مالکیّت، ربوبیّت، رحمانیّت و رحمیّت، امتحان کنندگی، هدایتگری، دادگری خداوند با انسان است . گرایش فطری انسان نسبت به خداوند و مملوکیّت وی، مبانی به دست آمده از ارتباط بین انسان و خداوند می باشد . مبانی ارتباطی انسان با خود شامل، توانایی جهت خود شناسی و خودسازی، بازگشت نتایج اعمال به خود و ظلم به خویش در صورت خروج از اعتدال می باشد . همچنین رأفت و مهربانی، هدایتگری، تواضع، صبر و پایداری و هم زبانی از جمله مبانی به دست آمده از ارتباط پیامبران با انسان ها است . در ارتباط انسان با دیگران، برخورداری از هویت جمعی مبنای این ارتباط را تشکیل می دهد، و در آخر، طبیعت نشانه ای برای تفکر انسان، طبیعت مسخر انسان ،مبانی ارتباطی بین انسان با طبیعت می باشد . سپس مبانی فوق پایه ای برای دست یابی به دلالت های تربیتی قرار داده شده است و پژوهشگر به استخراج اصول تربیتی که در دامن هر یک از مبانی ارتباطی قرار داشته است، رسیده و در نهایت روش هایی را به منظور عملی کردن هر یک از اصول
الگوی ارتباطی قرآن مجید و دلالتهای تربیتی آن
تعداد226صفحه در فایل word
چکیده:
با توجه به اهمیت نقش ارتباط در زندگی انسان، و وجود مسائل،مشکلات و ناهنجاری هایی که از طریق اجرای ناصحیح این امر،گریبانگیر انسان در راه رسیدن به سعادت، صلاح و رستگاری می شود . در این پژوهش در صدد این بوده ایم که به بررسی الگوی ارتباطی در محور های ارتباط خداوند با انسان و انسان با خداوند، ارتباط انسان با خود، دیگران و طبیعت و همچنین نحوه ارتباط پیامبران الهی با انسان و دلالتهای تربیتی آن بپردازیم . مرجع و منبع این بررسی، آموزه های ارزشمند قرآن مجید قرار داده شده است .شیوه کار در این پژوهش « توصیفی –تحلیلی » می باشد . و از روش « کتابخانه ای » برای جمع آوری اطلاعات بهره گرفته شده است . به این صورت که پژوهشگر در ابتدا با مراجعه به قرآن مجید به استخراج مبانی پرداخته است و در مرحله بعد اصول و روش های تربیتی برخاسته از مبانی را ، با شیوه تحلیلی –استدلالی استخراج کرده است .
نتیجه ای که از این پژوهش حاصل شده است ؛ استخراج مبانی مرتبط با هر نوع از ارتباطات شش گانه فوق می باشد . پژوهشگر این اقدام را با ملاک قرار دادن آیات روشنگر وحی انجام داده است .در زمینه ارتباط خداوند با انسان این مبانی عبارتند از : آفرینندگی، مالکیّت، ربوبیّت، رحمانیّت و رحمیّت، امتحان کنندگی، هدایتگری، دادگری خداوند با انسان است . گرایش فطری انسان نسبت به خداوند و مملوکیّت وی، مبانی به دست آمده از ارتباط بین انسان و خداوند می باشد . مبانی ارتباطی انسان با خود شامل، توانایی جهت خود شناسی و خودسازی، بازگشت نتایج اعمال به خود و ظلم به خویش در صورت خروج از اعتدال می باشد . همچنین رأفت و مهربانی، هدایتگری، تواضع، صبر و پایداری و هم زبانی از جمله مبانی به دست آمده از ارتباط پیامبران با انسان ها است . در ارتباط انسان با دیگران، برخورداری از هویت جمعی مبنای این ارتباط را تشکیل می دهد، و در آخر، طبیعت نشانه ای برای تفکر انسان، طبیعت مسخر انسان ،مبانی ارتباطی بین انسان با طبیعت می باشد . سپس مبانی فوق پایه ای برای دست یابی به دلالت های تربیتی قرار داده شده است و پژوهشگر به استخراج اصول تربیتی که در دامن هر یک از مبانی ارتباطی قرار داشته است، رسیده و در نهایت روش هایی را به منظور عملی کردن هر یک از اصول
جمع آوری کرده است.
کلید واژه ها : ارتباط، انسان، اصول، پیامبران، خدا، خود، روش، طبیعت، قرآن کریم، مبانی.
دسته: علوم انسانی, علوم تربیتی
برچسب: اصول, انسان, پیامبران, خدا, خود, روش, طبیعت, قرآن کریم, لید واژه ها : ارتباط, مبانی