%37تخفیف

ارتباط سنجی امید به آینده و عزت نفس با انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان در سال تحصیلی 92-1391

تعداد187 صفحه در فایل word

چکیده :

شناخت عواملی که به انگیزش و پیشرفت تحصیلی و جلوگیری از افت تحصیلی منجر شود ، اهمیت ویژه­ای دارد . هدف از پژوهش حاضر ارتباط سنجی امید به آینده و عزت نفس دانشجویان دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان با انگیزش پیشرفت تحصیلی آنان در سال تحصیلی 92-1391 می­باشد . جامعه­ی آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه ولی عصر (عج) مشتمل بر 128/11 نفر بود . که از طریق نمونه گیری تصادفی طبقه­ای 372 نفر از آنان به عنوان نمونه­ی آماری انتخاب شدند .

 روش پژوهش ، توصیفی از نوع همبستگی است و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های امید (اسنایدر ، 1991) ، عزت نفس (کوپر اسمیت ، 1967) و انگیزش پیشرفت تحصیلی                  (کاظمی ، 1386) می­باشد . تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام پذیرفت ، که نتایج تحلیل داده ها نشان داد ، هر دو متغیر امید به آینده و عزت نفس به صورت مثبت معناداری توانستند انگیزش پیشرفت تحصیلی را پیش بینی کنند البته سهم متغیر امید به آینده در این تبیین بیشتر بود . (26/0 = R2 ، 0001/0 > R) از خرده مقیاس های عزت نفس(کلی ، اجتماعی ، تحصیلی و خانوادگی) ، دو خرده مقیاس اجتماعی و خانوادگی نتوانستند انگیزش پیشرفت تحصیلی را پیش­بینی کنند . و از دو خرده مقیاس امید (تفکر عاملی و راهبردها) سهم متغیر تفکر عاملی در پیش بینی انگیزش پیشرفت تحصیلی بیشتر بود . میزان امید به آینده ، عزت نفس و انگیزش پیشرفت تحصیلی در رشته های مختلف ، متفاوت بود . و جنسیت در رابطه­ی امید به آینده و عزت نفس با انگیزش پیشرفت تحصیلی ، تفاوت معناداری را نشان نداد ، اما میزان انگیزش پیشرفت تحصیلی دختران بیشتر از پسران بود بنابراین برای بررسی عوامل مؤثر بر انگیزش پیشرفت تحصیلی دختران و پسران نمی­توان فقط بر سازه های روان شناختی ، مانند امید و عزت نفس تأکید کرد .

کلید واژه ها : امید به آینده ، عزت نفس ، انگیزش پیشرفت تحصیلی .

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                 صفحه

                                           فصل اول:طرح تحقیق

مقدمه ……………………………….. 2

1-1-موضوع پژوهش ………………………. 3

1-2-بیان مسئله ……………………….. 3

1-3-اهمیت وضرورت انجام تحقیق …………… 6

1-4-فرضیه های پژوهش …………………… 9

1-4-1-فرضیه­ی اصلی …………………….. 9

1-4-2-فرضیه های فرعی ………………….. 9

1-5-سؤال های تحقیق ……………………. 10

1-6-تعاریف مفاهیم مطرح شده در فرضیه های تحقیق   10

1-6-1-تعاریف مفهومی …………………… 10

1-6-2-تعاریف عملیاتی ………………….. 11

                                         فصل دوم:پیشینه ی تحقیق

مقدمه ……………………………….. 14

2-1-1-مفهوم امید ……………………… 15

2-1-2-نقش امید در زندگی و تحصیل ………… 16

2-1-3-مؤلفه های امید ………………….. 17

2-1-4-برخی از عوامل تأثیر گذار بر امید ….. 18

2-1-4-1-شادی …………………………. 18

2-1-4-2-هدفمندی ………………………. 19

2-1-4-3-رضایت از زندگی ………………… 20

2-1-4-4-مثبت اندیشی …………………… 21

2-1-4-5-معنویت ……………………….. 23

2-1-4-6-جامعه ………………………… 24

2-1-5-راه های افزایش امید در جوان ………. 25

2-1-6-پیشینه­ی تجربی امید به آینده ………. 27

2-1-6-1-تحقیقات انجام شده درزمینه­ی امید به آینده در داخل کشور …………………………………….. 27

2-1-6-2-تحقیقات انجام شده درزمینه­ی امید به آینده خارج از کشور …………………………………….. 30

2-2-1-مفهوم عزت نفس …………………… 32

2-2-2-نیاز به عزت نفس …………………. 35

2-2-3-عزت نفس بالا و پایین ……………… 36

2-2-4-حیطه های عزت نفس ………………… 38

2-2-4-1-عزت نفس اجتماعی ……………….. 38

2-2-4-2-عزت نفس تحصیلی ………………… 38

2-2-4-3-عزت نفس خانوادگی ………………. 39

2-2-4-4-عزت نفس کلی …………………… 39

2-2-5-نقش عزت نفس در پیشرفت تحصیلی ……… 40

2-2-6-دلگرمی و افزایش عزت نفس…………… 41

2-2-7-کم رویی و کاهش عزت نفس …………… 42

2-2-8-توکل و ایجاد عزت نفس …………….. 44

2-2-9-چهار عامل اساسی در رشد عزت نفس ……. 45

2-2-10-پیشینه­ی تجربی عزت نفس …………… 46

2-2-10-1-تحقیقات انجام شده درزمینه­ی عزت نفس در داخل کشور     46

2-2-10-2-تحقیقات انجام شده درزمینه­ی عزت نفس خارج از کشور     48

2-3-1-مفهوم انگیزه ……………………. 50

2-3-2-انگیزش پیشرفت …………………… 51

2-3-3-انگیزش پیشرفت تحصیلی …………….. 53

2-3-4-علاقه و انگیزه……………………. 55

2-3-5-تأثیر انگیزه بر یادگیری ………….. 56

2-3-6-هدف داشتن و ایجاد انگیزه………….. 58

2-3-7-فشار آورها و تأثیر آنها بر انگیزه….. 59

2-3-8-انگیزش بالا و تکالیف ……………… 60

2-3-9-انواع انگیزه ……………………. 62

2-3-10-نظریه ها ………………………. 63

2-3-10-1-نظریه ی اسناد ………………… 63

2-3-10-2-نظریه­ی انگیزش پیشرفت ………….. 64

2-3-10-3-نظریه­ی مازلو …………………. 64

2-3-10-4-نظریه­ی خود تعیین گری ………….. 65

2-3-11-پیشینه­ی تجربی انگیزش پیشرفت تحصیلی .. 66

2-3-11-1-تحقیقات انجام شده درزمینه­ی انگیزش پیشرفت تحصیلی در داخل کشور ………………………………… 66

2-3-11-2-تحقیقات انجام شده درزمینه­ی انگیزش پیشرفت تحصیلی خارج از کشور ………………………………… 69

2-4-چارچوب نظری تحقیق …………………. 71

2-5-مدل تحلیلی ……………………….. 73

                                           فصل سوم:روش تحقیق

مقدمه ……………………………….. 75

3-1-روش تحقیق ………………………… 75

3-2-متغیر­های مورد بررسی ……………….. 76

3-3-جامعه­ی آماری ،برآورد حجم نمونه و روش نمونه گیری 76

3-3-1-جامعه­ی آماری ……………………. 76

3-3-2-حجم نمونه ………………………. 76

3-4-ابزار جمع آوری داده ها……………… 77

3-4-1-روایی و پایایی ابزارهای سنجش ……… 80

3-4-1-1-روایی ………………………… 80

3-4-1-2-پایایی ……………………….. 80

3-5-روش های آماری تجزیه و تحلیل داده ها …. 81

3-5-1-روش های آماری توصیفی …………….. 81

3-5-2-روش های آماری استنباطی …………… 82

                                 فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها

مقدمه ……………………………….. 84

4-1-توصیف شاخص های جمعیت شناختی ………… 84

4-1-1-توزیع فراوانی جنسیت دانشجویان …….. 84

4-1-2-توزیع فراوانی دانشجویان بر حسب دانشکده    85

4-1-3- توزیع فراوانی سن دانشجویان ………. 86

4-1-4- توزیع فراوانی مقطع تحصیلیِ دانشجویان      87

4-1-5- توزیع فراوانی جنسیت دانشجویان بر حسب مقطع تحصیلی 88

4-2- توصیف متغیر های تحقیق …………….. 89

4-2-1-عزت نفس ………………………… 89

4-2-2-امید به آینده …………………… 91

4-2-2-انگیزش پیشرفت تحصیلی …………….. 93

4-3-بررسی فرضیه های تحقیق ……………… 94

4-3-1-بررسی فرضیه ی اصلی ………………. 94

4-3-2-بررسی فرضیه های فرعی …………….. 95

4-4-بررسی سؤال های تحقیق……………….. 110

                                          فصل پنجم:بحث و نتیجه گیری

مقدمه ……………………………….. 116

5-1-نتایج حاصل ازیافته های تحقیق ……….. 116

5-1-1-شاخص های دموگرافیک ………………. 116

5-1-2-یافته های حاصل از فرضیه های تحقیق …. 117

5-1-2-1-یافته ی حاصل از فرضیه ی اصلی ……. 117

5-1-2-2-یافته های حاصل از فرضیه های فرعی … 117

5-1-3-یافته های حاصل از سؤال های تحقیق ….. 121

5-2-بحث و نتیجه گیری ………………….. 122

5-3- پیشنهادها………………………… 127

5-3-1-پیشنهادهای کاربردی ………………. 127

5-3-2-پیشنهادهای پژوهشی ……………….. 128

5-4-محدودیت ها ……………………….. 129

منابع ……………………………….. 130

پیوست ها

چکیده انگلیسی

                                                       فهرست جداول

عنوان                                                                                                                       صفحه 

جدول3-1-مؤلفه های پرسشنامه ی امید به آینده . 78

جدول 3-2-مؤلفه های پرسشنامه ی عزت نفس …… 79

جدول4-1-توزیع فراوانی دانشجویان به تفکیک جنسیت 84

جدول4-2-توزیع فراوانی دانشجویان بر حسب دانشکده 85

جدول4-3-توزیع فراوانی دانشجویان به تفکیک سن 86

جدول4-4- توزیع فراوانی دانشجویان به تفکیک مقطع تحصیلی    87

جدول4-5-توزیع فراوانی مقطع تحصیلی دانشجویان به تفکیک جنسیت   88

جدول4-6-آماره های توصیفی عزت نفس و مؤلفه های آن     90

جدول4-7-آماره های توصیفی امید به آینده و مؤلفه های آن    91

جدول4-8-آماره های توصیفی انگیزش پیشرفت تحصیلی   93

جدول 4-9-تحلیل واریانس رگرسیونی ………… 94

جدول4-10-ضرایب رگرسیون و خلاصه مدل رگرسیون .. 95

جدول4-11-همبستگی بین متغیرهای عزت نفس وانگیزش پیشرفت تحصیلی 96

جدول4-12-همبستگی بین متغیرهای امیدبه آینده و انگیزش پیشرفت تحصیلی …………………………………….. 97

جدول4-13-تحلیل واریانس رگرسیونی ………… 98

جدول4-14-ضرایب رگرسیون و خلاصه مدل رگرسیونی . 99

جدول4-15-تحلیل واریانس رگرسیونی ………… 100

جدول4-16-ضرایب رگرسیون وخلاصه مدل رگرسیونی .. 101

جدول4-17آزمون ضد فیشر برای بررسی تفاوت رابطه عزت نفس و انگیزش پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دختر و پسر …… 101

جدول4-18-آزمون ضد فیشر برای بررسی تفاوت رابطه امید به آینده وانگیزش پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دختر و پسر …… 102

جدول4-19-آزمون تی مستقل برای مقایسه عزت نفس در دانشجویان دختروپسر …………………………………….. 103

جدول4-20-آزمون تی مستقل برای مقایسه امیدبه آینده دردانشجویان دختر وپسر ………………………………… 103

جدول4-21-آزمون تی مستقل برای مقایسه انگیزش پیشرفت تحصیلی دردانشجویان دختروپسر …………………….. 104

جدول4-22-آزمون کروسکال والیس برای مقایسه‌ عزت نفس در دانشجویان دانشکده(رشته) های مختلف ……………….. 105

جدول4-23- نتایج آزمون تعقیبی  Tamhane’s T2برای بررسی تفاوت عزت نفس دانشجویان بر حسب دانشکده(رشته) های مختلف … 106

جدول4-24- آزمون کروسکال والیس برای مقایسه‌ امید به آینده در دانشجویان دانشکده(رشته) های مختلف ………. 107

جدول4-25- نتایج آزمون تعقیبی  Tamhane’s T2برای بررسی تفاوت امید به آینده دانشجویان بر حسب دانشکده(رشته) های مختلف 107

جدول4-26- آزمون تحلیل واریانس یک راهه برای مقایسه انگیزش پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشکده(رشته) های مختلف 109

جدول4-27- آزمون تعقیبی توکی برای بررسی تفاوت انگیزش پیشرفت دانشجویان بر حسب دانشکده(رشته) ها……….. 109

جدول4-28-توزیع فراوانی وآماره مربع کای برای بررسی میزان عزت نفس دانشجویان ……………………………. 111

جدول4-29-توزیع فراوانی وآماره مربع کای برای بررسی میزان امیدبه آینده دانشجویان ………………………. 112

جدول4-30-توزیع فراوانی وآماره مربع کای برای بررسی میزان امیدبه آینده دانشجویان ………………………. 114

                                          فهرست نمودارها

عنوان                                                                                                                       صفحه        

نمودار4-1-توضیع درصدی جنسیت در دانشجویان … 85

نمودار4-2-توزیع فراوانی دانشجویان برحسب دانشکده     86

نمودار4-3-درصد فراوانی دانشجویان بر حسب سن . 87

نمودار4-4-درصد فراوانی دانشجویان برحسب مقطع تحصیلی 88

نمودار4-5-توضیع درصدی جنسیت دانشجویان بر حسب مقطع تحصیلی     89

نمودار4-6-نمودار هیستوگرام متغیر عزت نفس در دانشجویان    90

نمودار4-7-نمودار ستونی میانگین خرده مقیاس های عزت نفس در دانشجویان ……………………………. 91

نمودار4-8-نمودار هیستوگرام متغیر امید به آینده در دانشجویان 92

نمودار4-9-نمودار ستونی میانگین خرده مقیاس های امید به آینده در دانشجویان ……………………………. 92

نمودار4-10-نمودار هیستوگرام متغیر انگیزش پیشرفت تحصیلی در دانشجویان ……………………………. 93

نمودار4-11-نمودار پراکنش بین عزت نفس و انگیزش پیشرفت تحصیلی 96

نمودار4-12-نمودار پراکنش بین امید به آینده و انگیزش تحصیلی   97

نمودار4-13-نمودار ستونی میزان عزت نفس …… 111

نمودار4-14-نمودار ستونی میزان امید به آینده 113

نمودار4-15-نمودار ستونی میزان انگیزش پیشرفت تحصیلی 114

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...
enemad-logo