%41تخفیف

دانلود پروژه:تأثیر تفکرات مولانا بر مکتب وین دایر

تعداد207 صفحه در فایل WORD

چکیده

مشرق زمین از دیرباز مهد تمدن و فرهنگ بوده و نبوغ و درخشش ستارگان آسمان ادبیات آن مردمان جهان به خصوص غربیان را خیره نموده است. در این میان سرزمین ایران با اندیشمندان و متفکرین و بزرگانی بنام همچون جلال‌الدین مولوی با عرفان و معنویت، بیشتر از اندیشمندان دیگر این مرز و بوم مورد توجه غربیان قرار گرفته به گونه‌ای که مولوی با رومی را از خود می‌دانند. با بهره‌گیری از مبانی عرفانی و سلوکانه مولانا به تحصیل و تهذیب و ارادت بنشینیم تا وجودمان را همچون آینه پاک گردانیم .با توکل و تمسّک به آیات قرآنی به نیازهای معنوی وجودمان و با انجام مراقبه‌ها برای پاک کردن آلودگی‌ها و ارتقای سلامت جسمی و روحی که بهداشت روانی و ذهنی می‌باشد دست یابیم.برای شفای روح و جسم باید آن را صیقل داد، تا آینه‌ای شود، متجلّی از عشق و مودّت و نزدیک به قُرب الهی تا روح و جسم مفهوم و مغموم شده را از تفکرات نادرست رهانید و آن را با عرفان خداوندی مأنوس کرد،

پس دراندیشه‌ها و تفکرات مولانا در مثنوی معنوی موج معنویت‌خواهی، خداجویی با عشق‌ورزی، شادی‌خواهی، کثرت‌گرایی، انسان‌گرایی، باطن‌گرایی، مدارا و رواداری، صلح و نوعدوستی و مصالحه جهانی عطیه‌ای است به همه جوامع و ملل مختلف، در ترجمه‌های جدیدی که از آثار وی در غرب انجام شده وی را به عنوان «معلمی روحانی و معنوی و فرهیخته» پذیرفته‌اند و اشعار مولوی الهام‌بخش زندگی، فکر، و فرهنگ غرب است.عرفان و روانشناسی عالی‌ترین تجلیگاه اندیشه روح انسان می‌باشد و معرفتی است، که از روح و جان برخاسته و از داده‌های اشراقی انسان سرچشمه گرفته و معرفت نوع بشر را کامل می‌سازد در بین اندیشمندان غربی وین دایر روانشناس و معلم روحانی غرب با روانشناسی به عرفان معنوی پرداخته و با انعکاس تفکرات مثنوی معنوی مولانا در آموزه‌های خود به مطالعه و مطابقت با آثار خود و ارتباط آن با علم روانشناسی به درمان بیماریها و روح و روان موفق گردیده است .

 

کلیدواژه‌ها :

مولوی، روان‌شناسی، عرفان، وین‌دایر، تفکر.

 

 

 

عنوان…………………………………………………………………………………………. صفحه

چکیده 1

فصل اول : 2

کلیات تحقیق.. 2

1-1- بیان مسأله: 3

1-2- اهداف تحقیق.. 3

1-3- اهمیت موضوع تحقیق و انگیزه انتخاب… 4

1-4- سوالات و فرضیه های تحقیق.. 5

الف: سوال تحقیق.. 5

ب: فرضیه تحقیق.. 5

1-5- مدل تحقیق.. 5

1-6- تعاریف عملیاتی متغیرها و واژه های کلیدی.. 5

1-7- روش تحقیق.. 7

1-8- قلمرو تحقیق.. 7

1-9- جامعه و حجم نمونه. 7

1-10- محدودیت های تحقیق.. 8

1-11- پیشینه تحقیق.. 8

فصل دوم : مطالعات نظری – مروری بر ادبیات و پیشینه تحقیق.. 10

فصل دوم :  مطالعات نظری.. 11

2-2-1 مولاناي ايراني: 11

2-1-2- مهاجرت به آسياي صغير. 11

2-1-3- جانشين پدر و پرورشي ديگر: 12

2-1-4- ديدار با شمس تبريزي: 13

مولانا سلطان ولد را به دنبال شمس فرستاد: 15

5-1-2- شمس كه بود؟. 16

2-1-6- بوي گل را از كه جوييم از گلاب: 17

2-1-7- حسام‌الدين چلبي.. 18

2-1-8- غروب مولانا: 19

2-1-9- آثار مولوي.. 20

2-1-9-1- مثنوي معنوي: 20

2-1-9-2- كليات شمس (ديوان كبير) 20

2-1-9-3-فيه‌مافيه: 21

2-1-9-4- مجالس سبعه: 22

2-1-9-5- مكتوبات: 22

2-1-10- نگرش مولانا 23

بخش دوم : (كلياتي در باره زندگي، آثار و آموزه‌هاي ‌وين داير) 25

2-2-2-2-وين داير معلم روحاني غرب… 25

گفتـــاراول: تأثيرگذاري وي بر فكر و فرهنگ غرب… 25

اندیشه‌های دایر. 26

محاسن عرفان داير. 26

  1. خدا محوري.. 27

  2. هدفمندي خلقت… 27

فضايل اخلاقي در عرفان داير. 28

  1. شکرگزاري.. 29

  2. قناعت و ساده زيستي.. 29

  3. گذشت و ايثار. 29

  4. خدمت به مخلوقات خداوند. 30

  5. آزادي جنسي ضد آزادي است. 30

  6. راستگويي راه حقيقت است. 31

  7. پرهيز از مجادله و مراء. 31

آثار وین دایر. 32

گفتاردوم: معرفی مؤلفه‌های تأثیرگذاری مولوی در فرهنگ غرب… 33

2-2-2- معرفان مولوي به غرب: 34

2-2-3- رينولد الين نيكلسون. 34

2-2-4- هامر پورگشتال. 35

2-2-5- آنه‌ماري شيمل.. 35

2-2-2-6- ويليام چيتيك… 37

2-2-3-2- عرفان، معنويت و خداجويي مولوي: 38

غرب و معنويت… 39

2-2-3-2-1- دوران رنسانس: 39

2-2-3-2-2- دوران مدرنيته: 39

2-2-3-2-3- دوري از معنويت: 39

2-2-3-2-4- بازگشت غرب به معنويت در دوران پست‌مدرن. 40

2-2-3-2-5- موج معنويت‌خواهي در غرب… 40

2-2-3-1- عرفان مولانا محبوب غرب: 41

2-2-3-3-2- مولوي و مسيحيت: 42

2-2-3-3-3-مولوي مورد توجه عالمان ديني غرب: 43

2-2-3-3-4- مثنوي از اثرگذارترين كتاب‌هاي جهان. 44

2-2-3-3-5- ساده‌زيستي مولوي: 45

2-2-3-3-6- غرب و سازده‌زيستي مولوي: 46

2-2-3-3-7- مولوي معلم معنوي و پيامبري روحاني: 47

2-2-3-3-8- معلمان معنوي غرب: 49

2-2-3-3-9- بزرگان مسيحي: 49

فصل سوم : اهميت و ضرورت انجام تحقيق.. 50

فصل سوم: 51

3-1 روش شناسی تحقیق.. 51

فصل چهارم : تأثیر تفکرات مولانا بر مکتب وین دایر. 53

مقدمه. 54

4-۱ دیدگاه دو اندیشمند درباره کثرت‌گرایی یا پلورالیسم. 57

۴-۱-۱ کثرت‌گرایی یا پلورالیسم و نظریه متفکرین غرب و شرق.. 57

۴-۱-۲ مولوي و انديشه‌هاي كثرت‌گرايانه. 57

۴-۱-۳ از انحصارگرايي تا شمول‌گرايي مسيحي.. 57

۴-۱-۴ عرفان مولوی مكتب‌ كثرت‌گرايي.. 58

۴-۱-۶ غربيان و كثرت‌گرايي مولوي.. 60

۴-۱-۷ پلورالیسم و یا کثرت‌گرایی از نظر وین دایر و جان هیک… 61

۴-۱-۸ نتیجه گیری و تطبیق.. 62

۴-۲-۱ بررسی دیدگاه دو اندیشمند درباره اُمانیسم. 64

۴-۲-۲ اُمانیسم. 64

۴-۲-۳ مولوي و مكتب نوگرايي (اومانيسم) 67

۴-۲-۴انسان از ديدگاه مولانا: 68

۴-۲-۵ دیدگاه اُمانیستی هر دو اندیشمند: مولانا و وین دایر. 69

۴-۲-۶ دیدگاه اومانیسم و اریک فروم و مولانا 70

نتیجه گیری و تطبیق.. 71

۴-۲-۷ نگاهی به مکتب بودیسم. 72

۴-۲-۱۰ قانون جذب از دیدگاه وین دایر – راند برن. 74

۴-۳ عشق، زندگی، مرگ از دیدگاه دو اندیشمند. 78

4-۳-۱ عشق مایۀ هستی! 81

۴-۳-۲ الهی قمشه‌ای و عشق.. 83

۴-۳-۳ شرح عشق: 84

۴-۳-4 مولوي منادي عشق و محبـت… 85

۴-۳-5 عشق صوفیانه. 86

۴-۳-6 عشق حقیقی و عشق مجازی.. 86

۴-۳-7 عشق از دیدگاه عطار. 87

۴-۳-8 عشق و صفات خداوند در دیدگاه وین دایر. 87

۴-۳-9 مفهوم واقعی عشق از دیدگاه وین دایر. 91

۴-۳-10 تأثیر ضمیر ناخودآگاه بر درمان بیماری.. 94

۴-۳-11 تأثیر عشق بر سلامتی فکر و درمان بیماریها 95

۴-۳-12 از اصل رهایش برای وسعت عشق معنوی بهره‌مند شویم. 95

۴-۳-13 وادی عشق.. 96

۴-۴-۱ دیدگاه دو اندیشمند مراقبه و تصعید. 100

۴-۴-۲ تصعید. 100

۴-۴-۳ تصعید از نگاه دایر. 102

۴-۴-۴ دیدگاه دو اندیشمند در مورد مراقبه. 104

۴-۴-۵  دیدگاه مولانا مراقبه. 104

۴-۴-۶ مراقبه چشم باطنی انسان را باز می‌کند. 104

۴-۴-۷ مراقبه صفای قلب می‌آورد. 105

۴-۴-۸ مراقبه موجب معرفت می‌شود. 105

۴-۴-9 مولوي خاموش پُرسخن: 106

۴-۴-10 سكوت زيباي خوش‌سخن.. 106

۴-۴-11 دعوت مولانا به سكوت خاموش پر سخن : 107

۴-۴-12 سکوت زبانی و مراقبۀ آن. 108

۴-۴-13 از دیدگاه مولانا 108

۴-۴-14  مولانا در انجام مراقبه به داستان. 111

۴-۴-15 مراقبه از دیدگاه دو اندیشمند. 111

۴-۴-16  مراقبه دایر در نگاهی دیگر. 112

۴-۴-19 با مهار کردن منیت… 113

۴-۴-20 مراقبه جاپایا شکاف بین افکار. 114

۴-۴-21 جاپا از نظر لغوی چه معنی دارد. 114

۴-۴-22 مراقبه جاپا 115

۴-۴-23 وین دایر : 117

تمرین‌های مراقبه‌ای وین دایر – تطبیق – قرآن و مولانا 117

۴-۵ دیدگاه دو اندیشمند عدم خشم و خشونت… 126

۴-۵-۱ مولانا در تمثیل داستان لقمان حکیم در دفتر دوم مثنوی.. 127

۴-۵-۲ بارش و ايثار، كليد بخشودن: 129

۴-۵-۳ وین دایر در داستانی از بودا غلبه بر خشم و خشونت را توضیح می‌دهد. 130

۴-۵-۴ خشم – و خشونت از دیدگاه وین دایر. 131

۴-۵-5 تصعید – از نگاه روان‌شناسان وین دایر. 132

۴-۵-۶ رهایی از تعصبات و قید و بندها 132

۴-۶ رقص و سماع و شادی از دیدگاه دو اندیشمند. 134

۴-۶-۱ سماع مولانا 135

۴-۶-۲ مولانا در لباس سماع. 135

۴-۶-۳ در تحلیل سماع. 136

۴-۶-۴ رقص و سماع در مثنوی معنوی و غزلیات شمس… 137

۴-۶-۵ راز و رمز سماع مولانا 137

۴-۶-۶ دیدگاه روان‌شناسی، موسیقِی، سماع، رقص…. 138

۴-۶-۷ مولانا در لزوم رقص و سماع گوید: 140

۴-۶-۸ رقص و سماع از نگاه روانشناسی دایر. 142

۴-۶-۹ از نظر روان‌شناسان. 143

۴-۶-۱۰ سمفونی مولانا 144

۴-۶-۱۱ سمفونی و موسیقی وین دایر. 146

۴-۷ دیدگاه دو اندیشمند در مورد غم و شادی.. 148

۴-۷-۱ راز و رمز شادمانگی مولانا 148

۴-۷-۲ نظریات روان‌شناسانه مولانا 150

۴-۷-۳ ریشه‌های غم از نظر روانی.. 151

۴-۷-۴ روان‌شناسی ترس و گرفتاری در غم و اندوه 151

۴-۷-۵ غم و روان‌شناسی وین دایر شک و تردید را از خود برانیم. 153

۴-۷-۶ آنچه را که می‌خواهید بدست آرید. 154

۴-۷-۷ترس از گناهان و گرفتار شدن در غم و اندوه 155

۴-۷-۸ چرا از شاد بودن پرهیز می‌کنیم. 156

۴-۷-۹ نگرش شاد بودن را گسترش دهید. 156

۴-۷-۱۰شادی همان انرژی معنوی است… 157

۴-۷-۱۱ به دیگران شادی ببخشیم. 158

۴-۸ دیدگاه دو اندیشمند گریه و خنده 160

۴-۸-۱ گریه و خنده از دیدگاه روانشناسی مولانا 160

۴-۸-۲ مولانا تفاوت گریۀ تصنعی و گریه راستین.. 161

۴-۸-۳ چرا خداوند بنده‌اش را دعوت به خنده و گریه می‌کند. 161

۴-۸-۴ گریه و خنده از دیدگاه روانشناسی دایر. 163

۴-۹ دیدگاه دو اندیشمند مدارا، تساهل، تسامح نگاهی به مصالحه یا صلح جهانی.. 167

۴-۹-۱ مولوي مداراجو، پيوند شرق و غرب: 167

۴-۹-۲ مدارا شيوه ايرانيان باستان: 168

۴-۹-۳ مدارا شیوۀ عارفان ایرانی.. 168

۴-۹-۴ مداراي مولوي نتيجه كثرت‌گرايي.. 168

۴-۹-۵انتفامجویی.. 170

۴-۹-۶ اشاره دیگر به (مصالحه) و بخشش… 172

۴-۹-۷ صلح كل و مدارا 172

۴-۹-۸ برای رسیدن به صلح جهانی تلاش کنید. 173

فصل پنجم : نتیجه‌گیری.. 177

نتیجه گیری.. 178

بیان محدودیتها و موضوعات پیشنهادی: 185

فهرست منابع و مأخذ. 188

مجله‌ها 191

سخنرانی‌ها 191

Abstract 192

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “دانلود پروژه:تأثیر تفکرات مولانا بر مکتب وین دایر”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...
enemad-logo