%34تخفیف

دانلود پروژه:جایگاه مجسمه از نظر کاربردی در معماری دوره قاجار تهران

202صفحه فايل word

قابل ويرايش

چکیده

شکوفایی هنر مجسمه­سازیِ ایران در دوره قاجار، مرهون تلاش­های فتحعلی شاه نسبت به هنر نقش­برجسته و گسترش ارتباطات و تعاملات هنری و فرهنگی با کشورهای اروپایی است. در این دوره رونق کاربرد مجسمه در معماری به­خصوص در تهران، پایتخت قاجاریان، سبب استقرار مجسمه­های متعددی به عنوان عنصر تزئینی در معماری تهران گردید. بر این اساس، مجسمه و معماری در پیوندی تنگاتنگ با یکدیگر قرار گرفته و تنوع فضایی گسترده­ای را به­وجود آورده است. از این­رو، مطالعه پیرامون هنر مجسمه­سازی و جایگاه آن در معماریِ دوره­های تاریخی ایران، از اهمیت خاصی برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط فیزیکی و معنایی مجسمه‌سازی و بنا در دوره قاجار شهر تهران و در پی پاسخ به این پرسش که چه دلایل و انگیزه‌هایی موجب استفاده از مجسمه در معماری دوره قاجار بوده، انجام شده است. بر این اساس با بهره­گیری از مطالعات کتابخانه­ای و میدانی و استفاده از روش تاریخی- تحلیلی به مطالعه گروه­هایی از این مجسمه­ها بر پایه کاربردِ آن­ها در معماری پرداخته و در ادامه الگوهای رایج این مجسمه­ها در معماری دوره قاجار بازشناسی شده و به­صورت نمودار ارائه گردیده است. این مجسمه­ها از نظر کاربرد در معماری به سه گروه مجسمه­های خارج از بنا، جزئی از بنا و متصل به بنا در فضاهای داخلی، تقسیم شده­اند. با وجود مشابهتی که کمابیش در این سه گروه مجسمه وجود دارد، اما تفاوت­هایی نیز در این آثار از لحاظ ارتباط ساختاری با بنا، ترکیب فضایی، اندازه، فرم و جنس دیده شده است. بررسی سیر تحولات مجسمه­سازی نشان می­دهد که متناسب با رخدادهای سیاسی، اجتماعی و جهت­گیری­های درون حاکمیت قاجارها، دگرگونی­های شکلی و محتوایی در آثار مجسمه­سازی و جایگاه آن در معماری اتفاق افتاده است؛ به­طوری­که در دوره حکومت فتحعلی­شاه، صخره­نگاری سلطنتی با موضوع شاه و درباریان، نشان از جهت­گیری دربار قاجار برای احیای نقش­برجسته با شیوه و موضوع مشابه صخره­نگاری­های ایران باستان دارد و تحول بعدی در جایگاه مجسمه­سازی در دوره حکومت ناصرالدین­شاه با گذر از سنت به سمت غرب­گرایی و تجدد همراه است.

واژگان کلیدی: مجسمه، معماری، غرب، قاجار، تهران

 

 

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                             صفحه  

چکیده

مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………1

فصل یک: کلیات پژوهش

1-1- بیان مسئله…………………………………………………………………………………………………………………………………….4

1-2- ضرورت و اهمیت تحقیق…………………………………………………………………………………………………………….4

1-3- هدف تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………5

1-4- سؤالات تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………..5

1-5- فرضیات تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………….5

1-6-روش تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………6

1-7- روش گردآوری داده­ها…………………………………………………………………………………………………………………..6

1-8- فرآیند تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………….6

1-9- پیشینه تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………9

1-10- جامعه آماری…………………………………………………………………………………………………………………………….17

1-11- محدودیت­های تحقیق……………………………………………………………………………………………………………..17

فصل دو: چیستی مجسمه و جایگاه تاریخی آن در ایران از دوره باستان تا دوران معاصر

2-1- مجسمه چیست؟………………………………………………………………………………………………………………………..19

2-2- جایگاه تاریخی مجسمه­سازی در ایران باستان تا پایان دوره صفوی………………………………………..20

2-2-1- دوران نوسنگی……………………………………………………………………………………………………………………….20

2-2-2- عیلام آغازین………………………………………………………………………………………………………………………….22

2-2-3- عیلام میانی …………………………………………………………………………………………………………………………..23

2-2-4- هنر مجسمه­سازی در دوره هخامنشی…………………………………………………………………………………..24

2-2-5- هنر مجسمه­سازی در دوره سلوکیان……………………………………………………………………………………..26

2-2-6- هنر مجسمه­سازی در دوره اشکانیان……………………………………………………………………………………..27

2-2-7- هنر مجسمه­سازی در دوره ساسانیان…………………………………………………………………………………….28

2-2-8- تنزل و تحول مجسمه­سازی (اوایل دوره اسلامی تا قبل از سلجوقیان)………………………………..30

2-2-9- هنر مجسمه­سازی از دوره سلجوقیان تا قبل از صفویان……………………………………………………….32

2-2-10- هنر مجسمه­سازی از دوره صفویان تا پایان قاجار………………………………………………………………37

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                             صفحه  

2-3- جایگاه هنر مجسمه‌سازی از دوره قاجار تا دوره معاصر…………………………………………………………….42

2-3-1- گسترش هنر مجسمه‌سازی در دوره پهلوی………………………………………………………………………….44

2-3-2- ظهور مجسمه در فضای شهری……………………………………………………………………………………………..45

2-3-3- باز زنده سازی هنر مجسمه‌سازی و جایگاه آن در دوره معاصر…………………………………………….48

فصل سوم: جایگاه مجسمه از نظر کاربردی در معماری دوره قاجار شهر قاجار

3-1- مجسمه­های خارج از بنا……………………………………………………………………………………………………………..52

3-1-1- قصر جهان­نما (کاخ صاحبقرانیه)……………………………………………………………………………………………52

3-1-2- باغ و عمارت گلستان……………………………………………………………………………………………………………..55

3-1-3- باغ و عمارت معیرالممالک…………………………………………………………………………………………………….59

3-1-3-1- نصب مجسمه فرشته آزادی در باغ بهارستان…………………………………………………………………..60

3-1-4- عمارت و باغ کامرانیه……………………………………………………………………………………………………………..61

3-1-5- قصر امیریه……………………………………………………………………………………………………………………………..62

3-1-6- خانه امام جمعه تهران……………………………………………………………………………………………………………64

3-1-7- مجسمه ناصرالدین‌شاه سوار بر اسب……………………………………………………………………………………..67

3-1-8- مجسمه نیم‌تنه ناصرالدین‌شاه………………………………………………………………………………………………..70

3-1-9- مجسمه ناصرالدین­شاه……………………………………………………………………………………………………………72

3-1-10- باغ اتابک (سفارت روسیه)…………………………………………………………………………………………………..73

3-1-11- بانک شاهی………………………………………………………………………………………………………………………….74

3-1-12- کاخ ابیض…………………………………………………………………………………………………………………………….74

3-1-13- قصر فرح­آباد…………………………………………………………………………………………………………………………76

3-1-14- عمارت ییلاقی روس در زرگنده شمیران……………………………………………………………………………79

3-1-15- خانه­ای قاجاری……………………………………………………………………………………………………………………81

3-1-1-1- مجسمه­های سرحوضی……………………………………………………………………………………………………..82

3-1-1-2- خانه قوام السلطنه……………………………………………………………………………………………………………..83

3-1-1-3- خانه و موزه مقدم………………………………………………………………………………………………………………85

3-1-16- جمع­بندی…………………………………………………………………………………………………………………………….89

3-2- مجسمه­ها به­عنوان جزئی از بنا…………………………………………………………………………………………………..90

3-2-1-عمارت تخت مرمر…………………………………………………………………………………………………………………..90

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                             صفحه 

3-2-1-1- مجسمه فرشتگان حامل تخت…………………………………………………………………………………………..92

3-2-1-2- مجسمه دیوها……………………………………………………………………………………………………………………93

3-2-1-3- مجسمه شیرها…………………………………………………………………………………………………………………..94

3-2-1-4- مجسمه کوچک زن ………………………………………………………………………………………………………….96

3-2-2- خلوت کریمخانی……………………………………………………………………………………………………………………98

3-2-3- باغ و عمارت معیرالممالک…………………………………………………………………………………………………..100

3-2-4- سردر باغ بهارستان (سردر قدیم و جدید مجلس شورای ملی)………………………………………….103

3-2-5- خانه و موزه مقدم………………………………………………………………………………………………………………..106

3-2-6- سنگ قبر ناصرالدین­شاه………………………………………………………………………………………………………108

3-2-7- جمع­بندی……………………………………………………………………………………………………………………………110

3-3- مجسمه­های متصل به بنا (فضای داخلی بنا)

3-3-1- کاخ اصلی گلستان……………………………………………………………………………………………………………..111

3-3-2- شمس­العماره……………………………………………………………………………………………………………………..115

3-3-3- باغ و عمارت مسعودیه………………………………………………………………………………………………………117

3-3-4- خانه قوام السلطنه……………………………………………………………………………………………………………..119

3-3-5- جمع­بندی…………………………………………………………………………………………………………………………..122

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل ویژگی­های مجسمه­های قاجاری شهر تهران

4-1- ویژ­گی­های مجسمه­های قاجار در بناهای شهر تهران……………………………………………………………124

4-2- مقایسه تعداد کاربرد ویژگی­های مجسمه­های قاجار در بناهای شهر تهران………………………….161

4-2-1- تعداد مجسمه­های قاجار در بناهای شهر تهران………………………………………………………………..161

4-2-2- موضوع مجسمه­های قاجاری تهران…………………………………………………………………………………….162

4-2-2-1 نقش فرشته در مجسمه­ (انسان بالدار)…………………………………………………………………………….164

4-2-2-2 نقش شیر در مجسمه……………………………………………………………………………………………………….164

4-2-3- جنس مجسمه­های دوره قاجار……………………………………………………………………………………………165

4-2-4- مکان نصب مجسمه­های قاجاری تهران………………………………………………………………………………168

4-2-5- اندازه مجسمه­های قاجاری تهران……………………………………………………………………………………….170

4-2-6- وضعیت فعلی مجسمه­های قاجاری تهران…………………………………………………………………………..171

4-2-7- جمع­بندی ونتیجه­گیری………………………………………………………………………………………………………172

4-2-8-فهرست منابع………………………………………………………………………………………………………………………..173

چکیده انگلیسی

فهرست تصاویر

عنوان                                                                                                            صفحه  

تصویر2-1- پیکره سفالی ونوس سَراب، مکشوفه از تپه سراب در حاشیه شرقی کرمانشاه، ارتفاع

 75/ 6 سانتی­متر، هزاره 7 ق.م. ………………………………………………………………………………………………………….22

تصویر2-2- بالاتنه مردانه سفالی، مکشوفه از شهداد، هزاره 3 ق.م. ………………………………………………….23

تصویر 2-3- سردیس سفالی عیلامی، مکشوفه ازشوش، اوایل هزاره دوم ق.م، موزه لوور…………………23

تصویر 2-4- پیکرک سفالی، مکشوفه از شوش، دوره عیلام میانه، ارتفاع 3/16 سانتی‌متر……………….24

تصویر 2-5- مجسمه مفرغی ناپیر- آسو، مکشوفه از شوش، ارتفاع 29/1 سانتی­متر، عیلام میانه، موزه لوور………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..24

تصویر 2- 6- سرستون‌های تخت جمشید…………………………………………………………………………………………..25

تصویر 2-7- مجسمه سنگی داریوش، 490 ق.م، مکشوفه از شوش، موزه ایران باستان…………………….26

تصویر 2-8- سرِمفرغی آنتیوکوس چهارم، مکشوفه از شمی، 163-176 ق.م……………………………………27

تصویر 2-9-پیکره اشکانی، بزرگ­تر از اندازه طبیعی، مکشوفه از هَتره، موزه ایران باستان………………..28

تصویر2- 10- مجسمه مفرغی مرد اشکانی، بزرگ­تر از اندازه طبیعی، مکشوفه از شمی، موزه ایران باستان……………………………………………………………………………………………………………………………………………………28

تصویر 2-11- پیکره سنگی شاپور اول ساسانی، مکشوفه از کوهستانی در بیشاپور…………………………..29

تصویر 2-12- سرِ تاجدار سنگ آهکی و نشانه‌هایی از رنگ، قرن 9-8 م، ارتفاع 30 سانتی‌متر مجموعه دیوید خلیلی، لندن………………………………………………………………………………………………………………………………31

تصویر2 -13- سر تاجدار سنگ آهکی و نشانه‌هایی از رنگ، قرن 9-8 م، ارتفاع 30 سانتی‌متر، مجموعه دیوید خلیلی، لندن………………………………………………………………………………………………………………..31

تصویر 2-14- ظرف یا عروسک به شکل نیم‌تنه، سفال رنگی، شرق ایران، قرن 10-8 م، ارتفاع 7/18 سانتی‌متر، مجموعه دیوید خلیلی، لندن………………………………………………………………………………………………32

تصویر 2-15- ظرف به شکل نیم‌تنه انسان، سفال رنگی، شرق ایران، قرن 10-8 م، ارتفاع 4/12 سانتی‌متر، مجموعه دیوید خلیلی، لندن……………………………………………………………………………………………..32

تصویر 2-16- سرمه‌دان به شکل مرغ، قرن 8-6 م…………………………………………………………………………….33

تصویر 2-17- آبدان به شکل گاو، گوساله و شیر، کار استاد علی ابن محمد ابن ابوالقاسم به تاریخ 1206 م، برنج نقره‌کوب، ارتفاع 35 سانتی‌متر، موزه هرمیتاژ، سن‌پترزبورگ……………………………………33

تصویر 2-18- پیکره‌های شاهزادگان، گچ‌رنگ شده، اواسط قرن 11 تا اواسط قرن 12 م، ارتفاع 143  و 119 سانتی‌متر، موزه متروپولیتن، نیویورک…………………………………………………………………………………….34

فهرست تصاویر

عنوان                                                                                                            صفحه 

تصویر2-19- پیکره شاهزاده، گچ‌رنگ شده، قرن 12 م، ارتفاع 6/101 سانتی‌متر، انستیتوی هنر دیترویت………………………………………………………………………………………………………………………………………………..35

تصویر 2-20- پیکره آدمی، گچ و نشانه‌هایی از رنگ، قرن 12 م، ارتفاع 92 سانتی‌متر، مجموعه دیوید خلیلی، لندن…………………………………………………………………………………………………………………………………………35

تصویر 2-21- سر تاجدار، گچ با نشانه‌هایی از رنگ، قرن 12 م، ارتفاع 20 سانتی‌متر، مجموعه دیوید خلیلی، لندن…………………………………………………………………………………………………………………………………………35

تصویر2-22- قوچ سنگی، قرن 15-14 م، میراث فرهنگی زنجان……………………………………………………..36

تصویر2-23- قوچ سنگی، قرن 18-17 م، ارتفاع 75 سانتی‌متر، محله شتربان تبریز……………………….37

تصویر2-24- قوچ سنگی، قرن 19-18 م، ارتفاع 85 سانتی‌متر، خانه مسکونی در لیقوان……………….37

تصویر 2-25- شیر سنگی، امامزاده ابراهیم بطحانی،  اصفهان……………………………………………………………38

تصویر 2-26- شیرهای سنگی در پایه ستون، دور حوض ورودی کاخ چهل‌ستون……………………………39

تصویر 2-27- فواره سنگی، اواسط قرن 17 م، ارتفاع: 160 سانتی­متر، باغ چهل‌ستون، صفویه، اصفهان،…………………………………………………………………………………………………………………………………………………39

تصویر 2-28- مجسمه‌های سنگی، در عمارت آئینه­خانه، اصفهان، به نقل از فلاندن، صفویه……………39

تصویر 2-29- قسمتی از جنگ رستم و اشکبوس. سنگ مرمر، ازاره عمارت دیوان­خانه کریم خان.

شیراز. قرن 18 م. 20/1*20/15 سانتی‌متر…………………………………………………………………………………………40

تصویر 2-30- حجاری روی صخره. تنگه­واشی…………………………………………………………………………………….42

تصویر 2-31- مجسمه ناصرالدین‌شاه سوار بر اسب. مفرغ. اثر علی‌اکبر حجار. قورخانه. 1304 ه.ق. تهران……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..43

تصویر 2-32- مجسمه­های سرای روشن، تأسیس 1311 ه.ش. خیابان ناصرخسرو. تهران………………..44

تصویر2-33- مجسمه رضاشاه، میدان توپخانه. تهران(مجموعه اسناد تصویری کتابخانه ملی ایران)..45

تصویر2-34- سرنگون کردن مجسمه رضاشاه، میدان توپخانه. تهران. 1332ه.ش……………………………46

تصویر2-35- مجسمه شاه­عباس صفوی. مفرغ. ارتفاع: ا5/7 سانتی­متر. اثر ایرج محمدی،

 52-1350ه.ش. دروازه شیراز. اصفهان……………………………………………………………………………………………….47

تصویر 3-1- پیکره آغامحمد خان خواجه.  کاخ صاحبقرانیه. تهران. عکاس: علی خادم…………………..52

تصویر 3-2- پیکره پسری چراغ به­دست. کاخ صاحبقرانیه. تهران. عکاس: علی خادم………………………53

تصویر 3-3- پیکره پسر. محوطه کاخ گلستان. تهران…………………………………………………………………………55

فهرست تصاویر

عنوان                                                                                                            صفحه

تصویر 3-4- پراکندگی مجسمه­های دور استخر. محوطه کاخ گلستان. تهران( مجموعه شخصی خجندی)……………………………………………………………………………………………………………………………………………….55

تصویر 3-5- بزرگ­نمایی مجسمه­­های دورتادور استخر……………………………………………………………………….55

تصویر 3-6- مجسمه گوزن. مفرغ. باغ گلستان. تهران (مجموعه شخصی خجندی)…………………………56

تصویر 3-7- بزرگ­نمایی مجسمه مفرغی گوزن، باغ گلستان. تهران………………………………………………….57

تصویر 3-8- مجسمه­های پسر برهنه. مفرغ. حاشیه داخلی استخر. باغ گلستان. تهران. (مجموعه شخصی خجندی)………………………………………………………………………………………………………………………………….57

تصویر 3-9- بزرگ­نمایی مجسمه­­ پسربچه برهنه. مفرغ. حاشیه داخلی استخر. باغ گلستان…………….57

تصویر3-10- مجسمه «فرشته آزادی». باغ عمارت معیرالممالک. تهران(مأخذ: آلبوم خانه گلستان).59

تصویر3-11- مجسمه «فرشته آزادی» در باغ بهارستان. (مأخذ: آلبوم­خانه گلستان)………………………..60

تصویر3-12- پیکره برهنه، مفرغ، عمارت کلاه­فرنگی کامرانیه……………………………………………………………61

تصویر3-13- بزرگ­نمایی مجسمه، مرد برهنه، عمارت کلاه­فرنگی کامرانیه……………………………………….61

تصویر3-14- مجسمه برهنه پسر و پرنده. مفرغ.  قصر امیریه. تهران…………………………………………………62

تصویر3-15- مجسمه  مفرغی پیکره انسان و پرنده. باغ امیریه. تهران………………………………………………62

تصویر3-16- بزرگ­نمایی مجسمه مفرغی پسر و پرنده، باغ امیریه…………………………………………………….62

تصویر 3-17- نمای بیرونی خانه امام جمعه تهران……………………………………………………………………………..63

تصویر 3-18- ستون­های سرحوضی. سنگ. خانه امام جمعه تهران……………………………………………………64

تصویر3-19- ستون سرحوضی. سنگ. متشکل از چهار مجسمه انسان و چهار سر شیر. صفویه کاخ چهل­ستون. اصفهان……………………………………………………………………………………………………………………………..64

تصویر3-20- ستون سرحوضی، سنگ، متشکل از چهار مجسمه انسان و چهار سر دیو، قاجار، خانه امام جمعه تهران……………………………………………………………………………………………………………………………………64

تصویر3-21- بزرگ­نمایی سرِ ستون سرحوضی، سنگ، متشکل از چهار مجسمه انسان و چهار سر دیو، قاجار، خانه امام جمعه تهران………………………………………………………………………………………………………………..65

تصویر3-22- بزرگ­نمایی سرِ ستون سرحوضی، سنگ، متشکل از چهار مجسمه انسان و چهار سر دیو، قاجار، خانه امام جمعه تهران………………………………………………………………………………………………………………..65

تصویر -23- بازدید ناصرالدین شاه از اتمام ساخت مجسمه خودش در قورخانه، 1304 ه.ق، تهران..66

تصویر 3-24- مجسمه ناصرالدین‌شاه سوار بر اسب، مفرغ، 1304 ه.ق. تهران……………………………………67

تصویر 3-25- مجسمه ناصرالدین‌شاه سوار بر اسب، مفرغ، 1304ه.ق. تهران…………………………………….67

فهرست تصاویر

عنوان                                                                                                            صفحه

تصویر3-26- مجسمه ناصرالدین‌شاه سوار بر اسب. مفرغ. 1304 ه.ق. باغ‌شاه. تهران. (مجموعه شخصی خنجندی)……………………………………………………………………………………………………………………………………………..69

تصویر 3-27- رقمِ علی­اکبر حجار بر پشت مجسمه نیم­تنه ناصرالدین­شاه.مجموعه فیروز………………..70

تصویر 3-28- مجسمه نیم­تنه ناصرالدین­شاه سنگ مرمر. اندازه طبیعی، مجموعه فیروز…………………70

تصویر3-29- مجسمه ناصرالدین­شاه. مفرغ. (گنجواره بهارستان)………………………………………………………71

تصویر 3-30- پیکره­های پسر چراغ به­دست. مفرغ. باغ اتابک. تهران………………………………………………..72

تصویر 3-31- پیکره­های پسر چراغ به­دست. مفرغ. بانک شاهی. تهران…………………………………………….73

تصویر 3-32- مجسمه­شیر. مفرغ. کنار در ورودی کاخ اصلی گلستان. تهران……………………………………74

تصویر 3-33- مجسمه­شیرها. مفرغ. کنار در ورودی کاخ اصلی گلستان. تهران………………………………..75

تصویر3-34- قصر فرح­آباد. 1322ه.ق. تهران………………………………………………………………………………………76

تصویر3-35- مجسمه شیر. مفرغ. 1322ه.ق. قصر فرح­آباد. تهران. عکاس: علی خادم……………………..76

تصویر3-36- مجسمه اسب، قصر فرح­آباد، 1322ه.ق…………………………………………………………………………77

تصویر3-37- بزرگ­نمایی مجسمه فیل. 1322ه.ق.  قصر فرح­آباد. تهران…………………………………………..78

تصویر 3-38- مجسمه مرد چراغ به­دست. مفرغ. عمارت ییلاقی روس. زرگنده شمیران. تهران……….79  تصویر3-39- بزرگ­نمایی مجسمه مرد چراغ به­دست. مفرغ. عمارت ییلاقی روس. زرگنده شمیران.

تهران……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..79

تصویر3-40- عمارت ییلاقی روس و مجسمه­های آن. زرگنده شمیران……………………………………………..80

تصویر3-41- مجسمه برهنه پسر، نمایی از ورودی خانه­ای قاجاری در تهران……………………………………80

تصویر 3-42- آبریز به­شکل سرِ شیر، سنگ. ارتفاع: 28سانتی­متر………………………………………………………81

تصویر 3-43- آبریز به­شکل سرِمرد. سنگ، ارتفاع: 35سانتی­متر………………………………………………………..81

تصویر 3-44- آبریز به­شکل سرِسرباز. سنگ، ارتفاع: 35سانتی­متر……………………………………………………..81

تصویر 3-45- نمایی حیاط خانه قوام­السلطنه،1330ه.ق. تهران…………………………………………………………83

تصویر 3-46- مجسمه پسرک (فواره حوض).خانه قوام­السلطنه، تهران………………………………………………83

تصویر 3-47- بزرگ­نمایی مجسمه پسرک میان حوض حیاط……………………………………………………………83

تصویر 3-48- حیاط خانه قوام­السلطنه، 1393 ه.ش. تهران……………………………………………………………….84

تصویر 3-49- نمایی از حیاط خانه و موزه مقد، 1392، تهران…………………………………………………………..85

تصویر 3-50- آبریز به­شکل سرِ شیر، سنگ، ارتفاع : 30 سانتی­متر، اواخر دوره قاجار، خانه و موزه مقدم، تهران…………………………………………………………………………………………………………………………………………..85

فهرست تصاویر

عنوان                                                                                                            صفحه

تصویر3-51- سرِشیر، سنگ، از پشت سر، آبریز. خانه و موزه مقدم، تهران………………………………………..86

تصویر 3-52- سرِشیر، سنگ، از بالای سر، آبریز، خانه و موزه مقدم، تهران………………………………………86

تصویر 3-53- سرِشیر، سنگ، آبریز، اواخر دوره قاجار، خانه و موزه مقدم، تهران……………………………..87

تصویر3- 54- سرِشیر، سنگ، آبریز، اواخر دوره قاجار، خانه و موزه مقدم، تهران …………………………….87

تصویر3-55- سرِشیر، از نیم­رخ سنگ، آبریز، اواخر دوره قاجار، خانه و موزه مقدم، تهران………………..87

تصویر3-56- نمایی از عمارت تخت مرمر، کاخ گلستان، تهران………………………………………………………….90

تصویر 3-57- تخت مرمر، سنگ مرمر، کاخ گلستان، تهران، تهران…………………………………………………..90

تصویر 3-58- مجسمه فرشته، سنگ مرمر، ضلع چپ تخت مرمر، ارتفاع: 115 تا 120 سانتی­متر…91

تصویر 3-59- صورتِ صافِ مجسمه­های فرشته، تخت مرمر………………………………………………………………92

تصویر 3-60- دو مجسمه دیو، سنگ مرمر، جلوی تخت مرمر، ارتفاع100 سانتی­متر……………………..92

تصویر 3-61- مجسمه دیو، ضلع عقب تخت مرمر، ارتفاع: 100 سانتی­متر……………………………………….93

تصویر 3-62- مجسمه چهار شیر، ضلع عقب تخت مرمر، ارتفاع: 50 سانتی­متر……………………………….94

تصویر 3-63- مجسمه شیر چسبیده به پلکان ورودی، ضلع جلوی تخت مرمر………………………………..94

تصویر 3-64- بزرگ­نمایی مجسمه شیر، تخت مرمر، ارتفاع: 50 سانتی­متر………………………………………94

تصویر 3-65- مجسمه شیر، چسبیده به هم تخت مرمر، ارتفاع: 50 سانتی­متر………………………………..94

تصویر 3-66- مجسمه زن، سنگ مرمر، ارتفاع 35 سانتی­متر، تخت مرمر، تهران…………………………….95

تصویر 3-67- رقم سازنده، «عمل محمد ابراهیم»، سنگ مرمر………………………………………………………….96

تصویر 3-68- رقم سازنده، «فرهاد کمین چاکر ابراهیم است*چون بنده پادشاه هفت اقلیم است»، سنگ مرمر……………………………………………………………………………………………………………………………………………96

تصویر 3-69- خلوت کریمخانی، کاخ گلستان، تهران………………………………………………………………………..97

تصویر 3-70- مجسمه­های شیر، سنگ مرمر، پایه ستون، خلوت کریم­خانی،کاخ گلستان، تهران…..98

تصویر 3-71- مجسمه­های شیر، سنگ مرمر، پایه ستون، خلوت کریم­خانی، کاخ گلستان، تهران….98

تصویر 3-72- مجسمه­ شیر، سنگ مرمر، پایه ستون، خلوت کریم­خانی، کاخ گلستان، تهران…………99

تصویر 3-73- مجسمه­ شیر، سنگ مرمر، پایه ستون، خلوت کریم­خانی، کاخ گلستان، تهران…………99

تصویر 3-74- مجسمه­ شیر، سنگ مرمر، پایه ستون، خلوت کریم­خانی، کاخ گلستان، تهران…………99

تصویر 3-75- مجسمه­ شیر، سنگ مرمر، پایه ستون، خلوت کریم­خانی، کاخ گلستان، تهران…………99

تصویر 3-76- عمارت معیرالممالک، عکس از کتاب وضعیت در ایران امروزی نوشته والتر شولتز، 1903م……………………………………………………………………………………………………………………………………………….100

فهرست تصاویر

عنوان                                                                                                            صفحه

تصویر 3-77- سردیس انسان، سنگ، عمارت اندرونی معیرالممالک، (آرشیو مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران)……………………………………………………………………………………………………………………………………….101

تصویر 3-78- سردیس انسان، سنگ، عمارت اندرونی معیرالممالک، (آرشیو مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران)……………………………………………………………………………………………………………………………………….101

تصویر 3-79- مایی از نخستین سردر سنگی مجلس دارالشورای ملی، تهران………………………………..103

تصویر 3-80- نمایی از نخستین سردر سنگی عمارت بهارستان(عدل مظفر)، تهران…………………….104

تصویر3-81- مجسمه شیر و خورشید، سردر جدید مجلس شورای ملی، تهران……………………………104

تصویر3-82- نمایی از ستون­های سرحوضی، حیاط خانه و موزه مقدم، اواخر دوره قاجار، تهران…105

تصویر3-83- بزرگ­نمایی ستون­های سرحوضی، سنگ، متشکل از چهار مجسمه، اواخر دوره قاجار،

خانه و موزه مقدم، تهران……………………………………………………………………………………………………………………106

تصویر 3-84- بزرگ­نمایی ستون­های سرحوضی، سنگ، متشکل از چهار مجسمه، اواخر دوره قاجار،

خانه و موزه مقدم، تهران……………………………………………………………………………………………………………………106

تصویر 3-85- مجسمه­ ناصرالدین­شاه، سنگ مرمر، سنگ قبر ناصرالدین­شاه، مجموعه گلستان، تهران…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..108

تصویر 3-86- مجسمه فرشته، سنگ قبر ناصرالدین­شاه، خلوت کریمخانی،کاخ گلستان، تهران…..108

تصویر 3-87-کاخ اصلی گلستان، سردر تالار آئینه، تالار عاج و تالار سلام، تهران…………………………111

تصویر 3-88- مجسمه فرشته­ها، گچ، تالار آئینه، کاخ گلستان، تهران……………………………………………111

تصویر 3-89- مجسمه فرشته­،گچ، تالار آئینه، کاخ گلستان، تهران………………………………………………..112

تصویر 3-90- مجسمه فرشته،گچ، دیوار راهروی طبقه اول کاخ اصلی گلستان، تهران…………………112

تصویر 3-91- بزرگ­نمایی مجسمه فرشته، گچ، کاخ اصلی گلستان، تهران…………………………………….113

تصویر 3-92- سردیس انسان­،گچ، دیوار راهروی طبقه اول کاخ اصلی گلستان، تهران…………………..113

تصویر 3-93- مجسمه­ مرد، شاه­نشین، عمارت شمس­العماره، مجموعه تاریخی گلستان، تهران……115

تصویر 3-94- چهره انسان، شومینه، شاه­نشین، عمارت شمس­العماره، مجموعه تاریخی گلستان، تهران…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..115

تصویر 3-95- مجسمه­ مرد، سمت چپ شومینه، عمارت شمس­العماره، تهران……………………………….116

تصویر 3-96- مجسمه­ مرد، سمت راست شومینه، عمارت شمس­العماره، تهران…………………………….116

تصویر 3-97-پوشش مجسمه­ها­، عمارت شمس­العماره، تهران…………………………………………………………116

تصویر 3-98- نحوه اتصال مجسمه­ به شومینه، عمارت شمس­العماره، تهران…………………………………116

تصویر 3-99- سردیس انسان، گچ، عمارت مسعودیه، تهران ………………………………………………………….117

فهرست تصاویر

عنوان                                                                                                            صفحه

تصویر 3-100- نیم­تنه انسان،گچ، عمارت مسعودیه، تهران……………………………………………………………..118

تصویر 3-101- مجسمه­ها برجسته، گچ، خانه قوام السلطنه، تهران………………………………………………..119

تصویر 3-102- مجسمه برجسته پیرمرد، پرنده و فرشته،گچ، خانه قوام السلطنه، تهران………………119

تصویر 3-103- مجسمه برجسته فرشته،گچ، خانه قوام السلطنه، تهران…………………………………………120

تصویر 3-104- مجسمه برجسته دیو،گچ، نحوه اتصال به شومینه، خانه قوام السلطنه، تهران………120

تصویر 3-105- مجسمه برجسته فرشته و دیو، گچ، زیر شومینه، خانه قوام السلطنه، تهران…………120

.

فهرست نمودارها

عنوان                                                                                                            صفحه

نمودار 4-2-1- نمودار مقایسه درصدی تعداد انواع مجسمه­ها در معماری دوره قاجار شهر تهران..160

نمودار 4-2-2-1- مقایسه مجسمه­های دوره قاجار بر اساس موضوع………………………………………………161

نمودار 4-2-2-2- مقایسه تراکم مجسمه­های دوره قاجار بر اساس موضوع…………………………………….162

نمودار 4-2-2-3- مقایسه درصدی مجسمه­های دوره قاجار بر اساس موضوع………………………………..162

نمودار 4-2-2-4- مقایسه درصدی کاربرد مجسمه فرشته در دوره قاجار……………………………………….164

نمودار 4-2-2-5- مقایسه درصدی کاربرد مجسمه شیر در دوره قاجار…………………………………………..164

نمودار 4-2-3-1- مقایسه مجسمه­های دوره قاجار بر اساس جنس………………………………………………..165

نمودار4-2-3-2- مقایسه درصدی مجسمه­های دوره قاجار بر اساس جنس……………………………………166

نمودار4-2-3-3- مقایسه درصدی مجسمه­های خارج از بنا بر اساس جنس…………………………………..166

نمودار4-2-3-4- مقایسه درصدی مجسمه­های جزئی از بنا (در فضاهای داخلی) بر اساس جنس..166

نمودار4-2-3-5- مقایسه درصدی مجسمه­های متصل به بنا بر اساس جنس…………………………………166

نمودار 4-2-4-1- مقایسه مجسمه­های دوره قاجار بر اساس مکان نصب………………………………………..167

نمودار4-2-4-2- مقایسه درصدی مجسمه­های دوره قاجار بر اساس مکان نصب…………………………..168

نمودار4-2-4-3- مقایسه درصدی مجسمه­های خارج از بنا بر اساس مکان نصب…………………………..168

نمودار4-2-4-4- مقایسه درصدی مجسمه­های جزئی از بنا بر اساس مکان نصب………………………….168

نمودار4-2-4-5- مقایسه درصدی مجسمه­های متصل به بنا بر اساس مکان نصب………………………..168

نمودار 4-2-5-1- مقایسه مجسمه­های دوره قاجار بر اساس اندازه…………………………………………………169

نمودار 4-2-5-2- مقایسه درصدی مجسمه­های دوره قاجار بر اساس مکان نصب………………………….169

نمودار 4-2-6-1- مقایسه درصدی مجسمه­های دوره قاجار بر اساس وضعیت فعلی……………………..170

نمودار4-2-6-2- مقایسه درصدی مجسمه­های دوره قاجار بر اساس وضعیت فعلی……………………….170

 

 

 

 

 

فهرست جداول

عنوان                                                                                                             صفحه

جدول 4-1-1- مشخصات مجسمه­های (شماره 1 تا 12) دوره قاجار شهر تهران…………………………124

جدول 4-1-2- مشخصات مجسمه­های (شماره 13 تا 23) دوره قاجار شهر تهران………………………..126

جدول 4-1-3- مشخصات مجسمه­های (شماره 24 تا 32)  دوره قاجار شهر تهران……………………….128

جدول 4-1-4- مشخصات مجسمه­های (شماره 33 تا 43)  دوره قاجار شهر تهران……………………….130

جدول 4-1-5- مشخصات مجسمه­های (شماره 44 تا 54)  دوره قاجار شهر تهران……………………..132

جدول 4-1-6- مشخصات مجسمه­های (شماره 55 تا 65)  دوره قاجار شهر تهران………………………134

جدول 4-1-7- مشخصات مجسمه­های (شماره 66 تا 74) دوره قاجار شهر تهران………………………..136

جدول 4-1-8- مشخصات مجسمه­های (شماره 75 تا 84)  دوره قاجار شهر تهران……………………..138

جدول 4-1-9- مشخصات مجسمه­های (شماره 85 تا 94)  دوره قاجار شهر تهران……………………..140

جدول 4-1-10- مشخصات مجسمه­های (شماره 95 تا 104) دوره قاجار شهر تهران……………………142

جدول 4-1-11- مشخصات مجسمه­های (شماره 105 تا 115) دوره قاجار شهر تهران ……………….144

جدول 4-1-12- مشخصات مجسمه­های (شماره 116 تا 126) دوره قاجار شهر تهران…………………146

جدول 4-1-13- مشخصات مجسمه­های (شماره 127 تا 137) دوره قاجار شهر تهران……………….148

جدول 4-1-14- مشخصات مجسمه­های (شماره 138 تا 147) دوره قاجار شهر تهران…………………150

جدول 4-1-15- مشخصات مجسمه­های (شماره 148 تا 157) دوره قاجار شهر تهران…………………152

جدول 4-1-16- مشخصات مجسمه­های (شماره 158 تا 166) دوره قاجار شهر تهران…………………154

جدول 4-1-17- مشخصات مجسمه­های (شماره 167 تا 176) دوره قاجار شهر تهران………………..156

جدول 4-1-18- مشخصات مجسمه­های (شماره 177 تا 186) دوره قاجار شهر تهران……………….158

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “دانلود پروژه:جایگاه مجسمه از نظر کاربردی در معماری دوره قاجار تهران”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...
enemad-logo