%41تخفیف

دانلود پروژه:منظره پردازی در آثار استاد منصور، نگارگر دوره بابری

135صفحه فايل word

قابل ويرايش

چكيده

نقاشی و نگارگری در هند از پیشینه ای طولانی برخوردار است، این هنر، در طی زمان با تاثیرپذیری از فرهنگ‌های مختلف، مذاهب و هنر بومی مردمان هند، مسیرِ رشد و تکامل خود را پیموده است. دوره بابریان، عصر طلایی در هنر نگارگری اسلامی، محسوب می گردد و استاد منصور، از نگارگران سرآمد این دوره در پرداختن به حیوانات و گیاهان می باشد.

اين پژوهش، شامل مطالعه روى نگاره‌های استاد منصور، به منظور طبقه بندي آن‌ها و نيز مطالعه‌اى دقيق، روى موضوع منظره پردازى در نگاره‌های وی است و تاثیر نگارگری ایران و دستاوردهای آن را در منظره پردازی مورد بررسی قرار می دهد. روش تحقیق این پژوهش، بر اساس هدف بنیادی و بر اساس روش و ماهیت، توصیفی و تحلیلی تاریخی است و در شیوه‌ی گردآوری، از منابع کتابخانه‌ای و اسناد موجود در موزه کاخ گلستان و آرشیو دیجیتال موزه های هنری جهان، استفاده شده است.

حاصل این پژوهش نشان می دهد، اگر چه منصور در ابتدایِ فعالیتِ نگارگریِ خود در دوره بابری هند، تحت تاثیر رنگ و عناصر نگارگری ایرانی قرار دارد و منظره پردازی آثارش، متاثر از مکتب تبریز دوم می باشد اما این تاثیر پذیری، در دوره جهانگیر‌شاه بابری، کم رنگ شده و شیوه رنگ‌گذاری و استفاده از عناصرِ بومیِ هنرِ هند، در نگارگری و منظره پردازیِ استاد منصور، شاخص‌تر می‌گردند.

 

واژگان کلیدی: استاد منصور، منظره پردازی، هند، نگارگری، دوره بابری.

 

 

فهرست مطالب

عنوان…………………………………………………………………………………………………صفحه

فهرست شکل ها ‌د

فهرست جدول ها ‌ط

فهرست نمودار ها ‌ي

فصل اول: کلیات پژوهش

1-1 مقدمه. 2

1-2 تعريف مساله. 3

1-3 سوالات تحقيق.. 4

1-4 فرضيه‌های تحقیق.. 4

1-5 اهداف تحقیق.. 4

1-6 روش تحقيق.. 5

1-7 پیشینه تحقیق.. 5

1-8 جنبه جديد بودن و نوآوري.. 7

فصل دوم: درآمدی بر نقاشی دوره‌ی بابری هند

2-1 مقدمه. 9

2-2 مروری بر دوره های تاریخی مجسمه سازی و نقاشی هند. 11

2-2-1 تمدن دره سند (فرهنگ‌هاراپا) 12

2-2-2 هنر هند در دوره‌ی بودایی.. 14

2-2-2-1 دوره مائوریان.. 14

2-2-2-2 دوره شونگا و آندرا 16

2-2-2-3 دوره کوشان.. 17

2-2-2-4 دوره گوپتا 18

2-2-3 هنر هند در دوره های متاخر (دوره هندو) 20

2-2-3-1 مختصری در نگارگری مکتب بابری و نگارگری راجپوت… 22

2-3  نگاهی به هنر و فرهنگ دوره بابری.. 25

2-3-1 بابرنامه. 28

2-4 تاثیر نقاشی صفوی بر دوره بابری.. 32

2-5 تاثیر نقاشی غرب بر دوره بابری.. 40

فصل سوم: معرفی آثار استاد منصور و نگاهی به ویژگی‌های آثار این هنرمند

3-1 مقدمه. 46

3-2 زندگی نامه استاد منصور 46

3-3 معرفی آثار استاد منصور 50

3-3-1 آثار موجود در بابرنامه. 51

3-3-2 آثار تاریخی و پرتره نگاری.. 54

3-3-3 تذهیب… 58

3-3-4 حیوانات و پرندگان.. 61

3-3-5 گل ها 71

3-4 ویژگی‌های منظره پردازی درآثار تجسمی مناطق هند، ایران و اروپا، هم‌زمان با دوره‌ی بابری.. 73

3-4-1 مختصری در خصوص منظره پردازی درآثار نگارگری هند. 74

3-4-2 مختصری در خصوص ویژگی‌های آثار منظره پردازی در هنر هند (دوره بابری) 76

3-4-3 مختصری در خصوص ویژگی‌های آثار منظره پردازی در هنر ایران ( هم‌زمان با دوره بابری) 77

3-4-4 مختصری در خصوص ویژگی‌های آثار منظره پردازی در هنر اروپا (هم‌زمان با دوره بابری) 80

فصل چهارم: تحلیلی بر آثار منظره پردازی استاد منصور

4-1 تحلیل نمونه های شاخص منظره پردازی در آثار استاد منصور 84

4-1-1 تحلیل منظره پردازی در بابر نامه و نگارگری تاریخی و پرنده 84

4-1-2 بررسی عنصر چنار در منظره پردازی استاد منصور (سنجاب ها و درخت چنار) 94

4-1-3 رویکرد استاد منصور در پرداختن به گل‌ها (نگاره‌ی گل زنبق) 100

4-1-4 رویکرد استاد منصور در پرداختن به گل‌ها (نگاره‌ی ده نوع گل) 105

نتیجه گیری نهایی و جمع بندی

فهرست منابع.. 118

Abstract.

فهرست شکل ها

عنوان………………………………………………………………………………………………………………………………………….صفحه

شکل 2- 1 نقشه‌ی جغرافیایی شبه قاره هند. 10

شکل 2- 2 دوران هنری هند. 12

شکل 2- 3 ویرانه های باستان شناختی موهنجودارو، دره رود سند، 1500 ق‌م. 13

شکل 2- 4 دوران بودایی هند. 14

شکل 2- 5 سرستون شیر مربوط به بنایی در سارنات، به‌وسیله‌ی آشوکا، مائوریان، 250 قبل از میلاد، موزه‌ی باستان شناسی سارنات… 15

شکل 2- 6 استوپای سانچی، قرن سوم قبل از میلاد. 16

شکل 2- 7 ملاقات شاه با بودا، استوپای بهارهوت،  قرن دوم قبل از میلاد. 18

شکل 2- 8  بودای نشسته بر رویِ تختِ شیر، ماتورا، کوشان، قرن اول میلادی، موزه باستان شناسی.. 18

شکل 2- 9  بخشی از نقاشی غار آجانتای هند، دوره‌ی گوپتا، 320-600 م. 19

شکل 2- 10  بخشی از نقاشی غار آجانتای هند، دوره‌ی گوپتا، 320-600 م. 19

شکل 2- 11 دوران هنری هند، گوپتا و پالاوا 21

شکل 2- 12 نمای معبد ساحلی، مامالاپورام دوره‌ی پالا، اوائل قرن هشتم م. 22

شکل 2- 13 نقش برجسته مامالاپورام، نزول گنگ، پاوالا، قرن هشتم م. 22

شکل 2- 14 پرتره رادا، نگاره‌ی راجستانی.. 23

شکل 2- 15 نسخه‌ی حمزه نامه، نگاره‌ی باغبان در حال جنگ با زمرد عظیم الجثه. 24

شکل 2- 16 ظهیرالدین محمد بابر، بخشی از نگاره‌ی بابر و پسرش همایون 28

شکل 2- 17 نجات شاهزاده نورالدهر از دریا توسط الیاس نبی، حمزه نامه، 1562-1577 م. 33

شکل 2- 18 نگاره‌ی آبرنگ از نسخه‌ی جامع التواریخ رشیدی، مناجات باتوُ در پیشگاه آفتاب… 34

شکل 2- 19 نگاره‌‌ی شاهزادگان در باغ  همایون، اثر عبدالصمد، 1550-1555 م 37

شکل 2- 20 نسخه‌ی بابرنامه، نگاره‌ی به دنیا آمدن همایون در کابل 39

شکل 2- 21 نسخه‌ی اکبرنامه، نگاره‌ی هدیه دادن اکبرِ جوان به همایون در کابل، امضا: منصور، سال 1604 م ، کتابخانه انگلیس…. 40

شکل 2- 22 نگاره‌ی سنت جان، اثر ابوالحسن پسر آقا رضا جهانگیری در سیزده سالگی، دوره بابری، سال 1600-1601 م  42

شکل 2- 23 نگاره‌ی دم چنگالی خال‌دار، سال 1620 م ،  اثر ابوالحسن، به دستور جهانگیرشاه، آلبوم شاه جهان (آلبوم کِوُرکیان)، موزه هنری مترو پولیتن، واشنگتن.. 42

شکل 2- 24 (راست) نگاره ی ناله ، اثر فرخ بیگ، سال 1615 م ، موزه‌ی اسلامی دوحه. 44

ش شکل 2- 25 (چپ) نگاره‌ی راجستانی “اشتیاق برای عشق کریشنا”، منسوب به صاحبدین، سال 1635-1640 م  44

شکل 3- 1 نسخه اکبرنامه، نگاره‌ی هدیه‌ی حسین قلی خان، زندانیان در پوست حیوانات، امضای اثر : طرح بساون، عمل منصور، سال 1595-1596 م ، موزه ویکتوریا و آلبرت لندن 55

شکل 3- 2 نسخه‌ی جامع التواریخ رشیدی، نگاره‌ی چنگیز خان در نبرد، امضای اثر:طرح نانها، چهره مادهو، عمل منصور، سال 1596 م، کاخ‌گلستان‌. 55

شکل 3- 3 نگاره‌ی اکبر در شکارگاه نزدیک لاهور، نسخه اکبرنامه، امضا طرح مسکین، عمل منصور، سال 1595-1596 م، موزه ویکتوریا و آلبرت 55

شکل 3- 4 نگاره‌ی شاهزاده‌ی ایستاده در طبیعت با قوشی در دست، امضا: عمل منصور، ترسیم در شهر الله آباد، سال 1600-1604 م ، موزه‌ی گیمه، پاریس…. 56

شکل 3- 5 نگاره‌ی شاهزاده در باغ رویِ تخت، امضا: منصور، برگی از آلبوم سلیم، سال 1600-1604م ، حیدرآباد 56

شکل 3- 6 نوازنده، امضا: عمل منصور نقاش، سال 1605-1606 م ، موزه‌انگلیس، لندن.. 57

شکل 3- 7 نسخه‌ی مرقع گلشن، حاشیه‌ی تزیین شده با پیکرها و پرندگان، عمل منصور، سال 1600-1610 م، کاخ گلستان تهران.. 59

شکل 3- 8 طرح شمسه‌ی برگی از خمسه نظامی، منسوب به منصور، سال 1597-1598 م، کتابخانه‌ی انگلیس    60

شکل 3- 9 بخشی از صفحه‌ی سرلوح، مرقع گلشن، منسوب به منصور 60

شکل 3- 10 بوقلمون، امضای عمل بنده درگاه منصور، سال 1612 م 62

شکل 3- 11 نگاره‌ی نیل گاو، اثر منصور، برگی از آلبوم شاه جهان ( آلبوم کورکیان) 64

شکل 3- 12 نگاره‌ی گورخر، اثر منصور، سال  1621 م ، برگی از آلبوم مینتو. 66

شکل 3- 13 نگاره‌ی ماهی آبِ شور، عمل منصور نادر‌العصر، موزه ی رِد فورت، دهلی.. 67

شکل 3- 14 نگاره‌ی سوسمار روی شاخه، اثر استاد منصور، برگی جدا شده ازآلبوم مجموعه‌ی کتابخانه سلطنتی، ویندزور 67

شکل 3- 15  نگاره‌ی کرکس سرقرمز و کرکس نوک دراز، امضا: عمل بنده ی درگاه منصور نادرالعصر، جهانگیر شاهی، سال 1615-1620 م ، برگی از آلبوم شاه جهان (آلبوم کورکیان)، موزه هنری متروپولیتن، نیویورک… 68

شکل 3- 16 نگاره‌ی شاهین سر‌قرمز، امضا: عمل نادر العصر جهانگیرشاهی، سال 1619 م ، موزه مهاراجه جیپور، هند  69

شکل 3- 17 نگاره‌ی پرنده گلو آبی، امضا: عمل نادرالعصر استاد منصور نقاش، برگی از آلبوم وانتاژ، موزه ویکتوریا و آلبرت، لندن.. 70

شکل 3- 18 نگاره‌ی پرنده خیالی، امضا: منصور، سال 1600-1605 م ، برگی از مرقع هند و ایرانی، کتابخانه کاخ گلستان، تهران.. 70

شکل 3- 19 بخشی از نگاره‌ی ده نوع گل، امضا: عمل منصور جهانگیر شاهی، سال 1605-1610 م، مرقع گلشن، کتابخانه کاخ گلستان، تهران.. 71

شکل 3- 20  نگاره‌ی لاله قرمز با سنجاقک و پروانه، با امضای “بنده‌ی درگاه نادرالعصر منصور نقاش جهانگیر شاهی” ، مجموعه ی حبیب گنج، کتابخانهی آزاد مولانا 73

شکل 3- 21 شاه جهان و پسرش دارا شکوه، برگی از آلبوم شاه جهان (کورکیان) 77

شکل 3- 22 دیوان نوایی، شکار، هنرمند نامعلوم، 1014 ه‌ق، کاخ گلستان.. 78

شکل 3- 23 طوطی نامه، شکارطوطی و جوجه‌هایش…. 80

شکل 3- 24 کلاغ روی درخت، اثر آقا رضا جهانگیری.. 80

شکل 3- 25  آلبرشت دورِر، نقاش برجسته آلمانی در دوره رنسانس، اثر: کلوخ گل و گیاه دار 82

شکل 4- 1 برگی از بابرنامه، کبک، امضا “عمل منصور نقاش”. 85

شکل 4- 2 نگاره‌ی اکبر در شکارگاه نزدیک لاهور، اکبرنامه. 87

شکل 4- 3 نگاره‌ی مجروح شدن خواجه کوچک در حمله به قلعه‌ی بابر، نسخه بابرنامه. 90

شکل 4- 4 نگاره‌ی طاووس در طبیعت، منسوب به منصور 93

شکل 4- 5 سنجاب‌ها روی درخت چنار ، عمل نادر‌العصر و نادر‌الزمان.. 95

شکل 4- 6 خمسه‌ی نظامی، خسرو، شیرین را در حال شنا می بیند، مکتب تبریز دوم. 97

شکل 4- 7 گل زنبق با پرنده و سنجاقک، اثر منصور 101

شکل 4- 8 گل زنبق، اثر محمد زمان.. 103

شکل 4- 9 نگاره‌ی ده نوع گل، امضا: عمل منصور جهانگیر شاهی، مرقع گلشن.. 106

شکل 4- 10 گراور از دو نوع گیاه لیلیوم (سفید و قرمز) 107

شکل 4- 11 (راست) گل لیلیوم در نگاره‌ی ده نوع گل، اثر منصور جهانگیر شاهی. 109

شکل 4- 12 (چپ) گراور گیاه لیلیوم، کتاب گیاه‌شناسی جان جرارد، لندن.. 109

 

 

 

فهرست جدول ها

 عنوان………………………………………………………………………………………………………………………………………..صفحه

جدول 2- 1 سلسله شاهان بابری هند……………………………………………………………………………………………….25

جدول 3-1 آثار استاد منصور درنسخه‌ی بابر نامه ……………………………………………………………………………49

جدول 3-2 آثار استاد منصور درنسخه‌ی بابر نامه …………………………………………………………………………..50

جدول 4-1  بررسی درخت چنار، در دو نگاره‌ی هندی (اثر منصور) و ایرانی (اثر‌سلطان محمد)……95

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست نمودار ها

عنوان………………………………………………………………………………………………………………………………………صفحه

نمودار 4- 1 نمودار تحلیلی نگاره‌ی نسخه بابرنامه ………………………………………………………………………82

نمودار 4- 2 نمودار تحلیلی نگاره‌ی اکبر در شکارگاه ………………………………………………………………….84

نمودار 4- 3 نمودار تحلیلی نگاره‌ی مجروح شدن خواجه کوچک، در حمله به قلعه‌ی بابر ………..87

نمودار 4- 4 نمودار تحلیلی رنگ سبز و قرمز در نگاره‌ی طاووس در طبیعت …………………………….89

نمودار 4- 5 نمودار تحلیلی طیف رنگ آبی در نگاره‌ی طاووس در طبیعت ………………………………..89

نمودار 4- 6 ترکیب بندی نگاره‌ی طاووس در طبیعت …………………………………………………………………89

نمودار 4-7 نمودار تحلیلی تقارن و ترکیب بندی در نگاره‌ی سنجاب‌ها روی درخت چنار………….94

نمودار 4-8 نمودار تحلیلی تقارن و ترکیب بندی در نگاره‌ی خسرو شیرین………………………………..94

دیدگاهها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهی را ارسال می کنید برای “دانلود پروژه:منظره پردازی در آثار استاد منصور، نگارگر دوره بابری”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...
enemad-logo