%37تخفیف

بررسی رابطه سبک های فرزند پروری والدین با مسئولیت پذیری و رشد اجتماعی دانش آموزان پسر

تعداد 136 صفحه فایل word

چکیده

مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه سبک های فرزندپروری با مسئولیت پذیری و رشد اجتماعی دانش آموزان انجام شد. طرح تحقیق از نوع همبستگی است و جامعه آماری آن شامل کلیه     دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهرستان بروجرد که در سال تحصیلی 94-1393 مشغول به تحصیل بوده اند می باشد. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای، تعداد 300 نفر از    آن ها به همراه مادرانشان به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. این مطالعه با استفاده از پرسشنامه شیوه های فرزندپروری بامریند، پرسشنامه مسئولیت پذیری نوجوانان نعمتی و آزمون رشد اجتماعی وایتزمن انجام شد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده، از  نرم افزارspss   در دو سطح توصیفی و استنباطی، و از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده گردید.

نتایج به دست آمده نشان داد که بین سبک های فرزندپروری با رشد اجتماعی و میزان           مسئولیت پذیری دانش آموزان رابطه وجود دارد. به عبارت دیگر، بین سبک فرزندپروری مقتدرانه و رشد اجتماعی دانش آموزان رابطه مثبت معنی دار وجود دارد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که سبک فرزندپروری مقتدرانه والدین می تواند رشد اجتماعی دانش آموزان را در جهت مستقیم   پیش بینی کند درحالی که بین سبک های فرزندپروری سهل گیر و مستبدانه و رشد اجتماعی دانش آموزان رابطه منفی معنی دار وجود داشت. لذا می توانند رشد اجتماعی  دانش آموزان را در جهت عکس پیش‌بینی کنند.

همچنین بین سبک فرزندپروری مقتدرانه و مسئولیت پذیری دانش آموزان رابطه مثبت معنی دار وجود دارد. بنابراین می تواند مسئولیت پذیری دانش آموزان را در جهت مستقیم پیش بینی کند.

این در حالی است که  بین سبک فرزندپروری سهل گیر و مسئولیت پذیری دانش آموزان رابطه منفی معنی دار وجود دارد به عبارت دیگر، سبک فرزندپروری سهل گیر می تواند مسئولیت پذیری دانش‌آموزان را در جهت معکوس پیش‌بینی کنند. اما سبک فرزندپروری مستبد                             (05/0 < p، 082/0 =  t) نمی‌تواند به تنهایی مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان را پیش‌بینی کند زیرا که مقدار t مشاهده شده برای این متغیر از مقدار بحرانی |2| کوچکتر است و معنی‌دار نمی‌باشد. در تببین این نتایج می توان چنین بیان کرد دانش آموزانی که با سبک فرزندپروری مقتدرانه پرورش می یابند دارای سطح بالاتری از رشد اجتماعی و مسئولیت پذیری نسبت به دانش آموزانی خواهند بود که با دو سبک فرزندپروری سهل گیر و مستبدانه پرورش می یابند.

واژه های کلیدی: سبک های فرزندپروری، مسئولیت پذیری، رشد اجتماعی.

فهرست مطالب

    عنوان                                                صفحه

فصل اول: کلیات پژوهش

1-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………… 1

1-2 بیان مسئله…………………………………………………………………………………………………………………… 3

1-3 اهداف پژوهش…………………………………………………………………………………………………………….. 5

1-3-1 هدف کلی……………………………………………………………………………………………………………….. 5

1-3-2 اهداف جزئی…………………………………………………………………………………………………………….. 5

1-4 فرضیه های پژوهش……………………………………………………………………………………………………… 5

  • فرضیه اصلی…………………………………………………………………………………………………………… 5

1-4-2  فرضیه های فرعی…………………………………………………………………………………………………… 5

1-5 اهمیت و ضرورت پژوهش……………………………………………………………………………………………. 5

1-6 تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها………………………………………………………………………………… 7

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش

      بخش اول: مبانی نظری

2-1 رشد اجتماعی و تعاریف رشد اجتماعی…………………………………………………………………………9

2-2 فرایند اجتماعی شدن…………………………………………………………………………………………………11

2-3 نشانه های رشد اجتماعی……………………………………………………………………………………………12

2-4 ابعاد رشد اجتماعی……………………………………………………………………………………………………..14

2-5 اهداف اجتماعی شدن…………………………………………………………………………………………………16

2-6 اهمیت رشد اجتماعی در کودکان………………………………………………………………………………16

2-7 نظریه های مربوط به اجتماعی شدن…………………………………………………………………………17

2-7-1 نظریه روان پویشی فروید……………………………………………………………………………………….17

2-7-2 نظریه روانی- اجتماعی اریکسون……………………………………………………………………………18

2-7-3 نظریه پیاژه……………………………………………………………………………………………………………..19

2-7-4 نظریه کلبرگ………………………………………………………………………………………………………….19

2-7-5 نظریه بندورا…………………………………………………………………………………………………………..20

2-8 نظریه های روان شناسی و روانشناسی اجتماعی……………………………………………………….22

2-9 عوامل مؤثر بر رشد اجتماعی فرزندان………………………………………………………………………..23

2-9-1 عوامل داخل خانواده……………………………………………………………………………………………….23

2-9-1-1 روابط و تعامل ها در خانواده……………………………………………………………………………..23

2-9-1-2 شیوه های تربیتی………………………………………………………………………………………………23

2-9-1-3 روابط والدین با فرزندان……………………………………………………………………………………..23

2-9-1-4 شخصیت والدین………………………………………………………………………………………………..24

2-9-1-5 میزان تحصیلات والدین…………………………………………………………………………………….25

2-9-1-6 محبت والدین…………………………………………………………………………………………………….25

2-9-1-7 درگیری و اصطحکاک بین والدین…………………………………………………………………….25

2-9-1-8 جنسیت فرزند……………………………………………………………………………………………………25

2-9-1-9 برادران و خواهران……………………………………………………………………………………………..26

2-9-1-11 وضع اجتماعی- اقتصادی………………………………………………………………………………..27

2-10 اهمیت و نقش خانواده در رشد اجتماعی………………………………………………………………..28

2-11 نقش الگویی والدین………………………………………………………………………………………………….28

2-12 مبانی نظری مسئولیت پذیری………………………………………………………………………………….30

2-12-1 تعاریف مسولیت…………………………………………………………………………………………………..30

2-12-2 ابعاد مسئولیت پذیری………………………………………………………………………………………….33

2-12-2-1 بعد شناختی…………………………………………………………………………………………………….33

2-12-2-2 بعد عاطفی……………………………………………………………………………………………………….34

2-12-2-3 بعد عملکردی………………………………………………………………………………………………….34

2-13 انواع مسئولیت پذیری………………………………………………………………………………………………35

2-14 عناصر مسئولیت پذیری……………………………………………………………………………………………36

2-15 اهمیت مسئولیت پذیری………………………………………………………………………………………….37

2-16 عوامل مؤثر در رشد مسئولیت………………………………………………………………………………….38

2-16-1 مسئولیت پذیری و خانواده………………………………………………………………………………….39

2-16-1-1 شیوه های تربیتی و احساس مسئولیت…………………………………………………………..40

2-16-2 موانع مسئولیت پذیری در محیط خانواده…………………………………………………………..41

2-17 شرایط و مقدمات مسئولیت پذیری…………………………………………………………………………42

2-18 مسئولیت پذیری از دیدگاه روان شناسان………………………………………………………………..43

2-18-1 دیدگاه فرانکل: وجودگرایان…………………………………………………………………………………43

2-18-2 دیدگاه آدلر و روان شناسی فردی……………………………………………………………………….44

2-18-3 دیدگاه پرز، گشتالت درمانی………………………………………………………………………………..44

2-18-4 دیدگاه اریک برن، تحلیل تبادلی…………………………………………………………………………46

2-18-5 دیدگاه گلاسر، واقعیت درمانی…………………………………………………………………………….46

2-18-6 دیدگاه گوردون آلپورت………………………………………………………………………………………..48

2-18-7دیدگاه آلبرت الیس، منطقی- هیجانی…………………………………………………………………49

2-19 ویژگی های افراد مسئولیت پذیر……………………………………………………………………………..50

2-20 شکل گیری مسئولیت پذیری در فرزندان……………………………………………………………….51

2-21 انتخاب و مسئولیت پذیری……………………………………………………………………………………….53

2-22 توقعات زیاد و مسئولیت گریزی……………………………………………………………………………….53

2-23 تشویق درست، برگ برنده والدین……………………………………………………………………………54

2-24 آثار و فواید مسئولیت پذیری……………………………………………………………………………………55

2-25 مسئولیت پذیری از طریق الگو گرفتن از والدین……………………………………………………..55

2-26 مبانی نظری سبک های فرزندپروری……………………………………………………………………….57

2-26-1 تاریخچه سبک های فرزندپروری…………………………………………………………………………57

2-26-2 تعاریف سبک های فرزندپروری…………………………………………………………………………..58

2-26-3 ابعاد سبک های فرزندپروری……………………………………………………………………………….58

2-26-4 انواع سبک های فرزندپروری……………………………………………………………………………….60

2-26-4-1 سبک مستبدانه……………………………………………………………………………………………….60

2-26-4-2 سبک مقتدرانه…………………………………………………………………………………………………62

2-26-4-3 سبک آسان گیر………………………………………………………………………………………………63

2-27 مناسب ترین سبک فرزندپروری………………………………………………………………………………65

2-28 دیدگاه های نظری درباره سبک فرزندپروری…………………………………………………………..66

2-28-1 نظریه بامریند……………………………………………………………………………………………………….66

2-28-2 نظریه آدلر…………………………………………………………………………………………………………….67

2-28-3 الگوی شفر……………………………………………………………………………………………………………69

2-28-4 نظریه وینترباتم…………………………………………………………………………………………………….70

2-30 بخش دوم: پیشینه پژوهش

2-30-1 پژوهش های داخلی و خارجی درباره سبک فرزندپروری و رشد اجتماعی………..70

2-30-2 پژوهش های داخلی و خارجی درباره مسئولیت پذی…………………………………………76

فصل سوم: روش شناسی

3-1طرح پژوهش………………………………………………………………………………………………………………. 80

3-2 جامعه مورد پژوهش……………………………………………………………………………………………………80

3-3 نمونه و روش نمونه گیری…………………………………………………………………………………………..80

3-4 ابزار جمع آوری داده ها………………………………………………………………………………………………80

3-4-1 پرسشنامه شیوه های فرزندپروری بامریند…………………………………………………………….80

3-4-2 آزمون رشد اجتماعی وایتزمن………………………………………………………………………………..81

3-4-3 پرسشنامه مسئولیت پذیری نوجوانان……………………………………………………………………82

3-5 فرایند اجرای پژوهش………………………………………………………………………………………………..83

3-6 روش تحلیل داده ها……………………………………………………………………………………………………84

 فصل چهارم: یافته های پژوهش

4-1 یافته های توصیفی……………………………………………………………………………………………………..86

4-2 یافته های استنباطی…………………………………………………………………………………………………..88

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

          5-1 یافته های پژوهش……………………………………………………………………………………………………….94

          فرضیه اصلی………………………………………………………………………………………………………………………..94

          فرضیه های فرعی…………………………………………………………………………………………………………………94

          فرضیه اول…………………………………………………………………………………………………………………………….94

          فرضیه دوم……………………………………………………………………………………………………………………………99

         5-2 محدودیت های پژوهش……………………………………………………………………………………………..103

         5-3 پیشنهاد های پژوهشی……………………………………………………………………………………………….104

         5-4 پیشنهادهای کاربردی…………………………………………………………………………………………………104

   منابع

    الف: منابع فارسی………………………………………………………………………………………………………………………105

    ب: منابع انگلیسی……………………………………………………………………………………………………………………..119

   پیوست ها

  الف: آزمون رشد اجتماعی وایتزمن………………………………………………………………………………………………125

   ب: پرسشنامه مسئولیت پذیری نوجوانان…………………………………………………………………………………..129

   ج: پرسشنامه شیوه های فرزندپروری بامریند…………………………………………………………………………….131

   چکیده انگلیسی…………………………………………………………………………………………………………………………..133

فهرست جداول

جدول                                                                              صفحه

جدول2-1 طبقه بندی دو بعدی سبک های فرزندپروری………………………………………………………………..60

جدول4-1-1 توصیف نمرات نمونه پژوهش در متغیرهای پژوهش…………………………………………………86

جدول4-1-2 همبستگی دوبه دویی متغیرهای پژوهش………………………………………………………………….87

جدول4-2-1 بررسی مفروضه های آماری آزمون رگرسیون چندگانه…………………………………………….89

جدول4-2-2 تحلیل واریانس رگرسیون مؤلفه های سبک های فرزندپروری والدین در پیش بینی  رشد اجتماعی پسران…………………………………………………………………………………………………………………………89

جدول4-2-3 ضرایب رگرسیون استاندارد شده مؤلفه های سبک های فرزندپروری والدین در     پیش بینی رشد اجتماعی پسران………………………………………………………………………………………………………90

جدول4-2-4 بررسی مفروضه های آماری آزمون رگرسیون چندگانه…………………………………………….91

جدول4-2-5 تحلیل واریانس رگرسیون مؤلفه های سبک های فرزندپروری والدین در پیش بینی  مسئولیت پذیری پسران…………………………………………………………………………………………………………………….91

جدول 4-2-6 ضرایب رگرسیون استاندارد شده مؤلفه های سبک های فرزندپروری والدین در   پیش بینی مسئولیت پذیری پسران………………………………………………………………………………………………….92

1 دیدگاه برای بررسی رابطه سبک های فرزند پروری والدین با مسئولیت پذیری و رشد اجتماعی دانش آموزان پسر

  1. Wo kann ich ciplox in Deutschland bekommenr

    Thanks meant for giving many of these superb articles.
    ibuprofen bestellen in Nederland

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...
enemad-logo