%34تخفیف

ارائه مدل پیش بینی اشتیاق شغلی با توجه به رهبری اصیل و سرمایه های روانشناختی ( مورد مطالعه: دبیران تربیت بدنی شیراز )

تعداد 194 صفحه فایل word

چکیده

پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل پیش بینی اشتیاق شغلی با توجه به رهبری اصیل و سرمایه های روانشناختی دبیران تربیت بدنی شیراز انجام شد. برای این منظور 234نفر(117 مرد و117 زن) از دبیران تربیت بدنی شهر شیراز به روش نمونه گیری تصادفی ساده  انتخاب شد، و به پرسشنامه ای متشکل از مؤلفه های اشتیاق شغلی (شوفلی ،2003) و رهبری اصیل (آوولیو، گاردنر و والیوم ، 2006) و سرمایه روانشناختی(لوتانز ،2007) پاسخ دادند. یافته ها به طورکلی نشان دادند که ابعاد  سرمایه های روانشناختی بر اشتیاق شغلی و ابعاد رهبری اصیل بر ابعاد سرمایه روانشناختی دارای اثر مستقیم و مثبت هستند.  ابعاد رهبری اصیل بر اشتیاق شغلی دارای اثر غیرمستقیم هستند، در حالی که اثر غیر مستقیم هر چهار بعد رهبری اصیل بر اشتیاق شغلی معنی دار است که این امر بیانگر نقش واسطه ای موثر متغیر سرمایه های روانشناختی در میان مولفه های رهبری اصیل و اشتیاق شغلی است. از میان متغیرهای درون زا (خودکارآمدی، امیدواری، تاب آوری، خوش بینی) امیدواری بیشترین اثر مستقیم و مثبت را بر اشتیاق شغلی دارد. از میان متغیرهای برون زا (خودآگاهی، اخلاق مداری، پردازش متوازن، شفافیت رابطه ای) اخلاق مداری بیشترین اثر غیر مستقیم را بر اشتیاق شغلی دارد.

واژگان کلیدی: اشتیاق شغلی، رهبری اصیل، سرمایه های روانشناختی.

فهرست

فصل اول: کلیات تحقیق

       مقدمه ……………………………………………………………………………………………………..  2

بیان مسأله ………………………………………………………………………………………………..  4

اهمیت و ضرورت پژوهش …………………………………………………………………………  11

هدف‌های پژوهش …………………………………………………………………………………….  13

فرضیه ها…………………………………………………………………………………………………. 14

تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها………………………………………………………………… 15

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق

پیشینه نظری…………………………………………………………………………………………….. 20

اشتیاق شغلی ……………………………………………………………………………………………  20

ابعاد اشتیاق شغلی …………………………………………………………………………………….  23

اشتیاق شغلی و مفاهیم مرتبط ………………………………………………………………………. 25

محرک‌های اشتیاق شغلی …………………………………………………………………………….. 28

پیشایندها و پیامدهای اشتیاق شغلی ……………………………………………………………….. 34

استراتژي هاي مناسب جهت افزايش اشتیاق شغلی ……………………………………………. 35

مزاياي افزايش اشتیاق شغلی كاركنان………………………………………………………………. 39

اشتیاق شغلی؛ معیاری مهم در محیط……………………………………………………………….. 40

رهبری اصیل…………………………………………………………………………………………….. 41

تعاریف رهبری …………………………………………………………………………………………  41

رویکردها و تئوری های سنتی و نوین رهبری…………………………………………………… 43

رهبری خدمت گزار …………………………………………………………………………………… 47

رهبری اصیل: پاسخی به چالش ها و ابهامات نظریه خدمت گزار…………………………… 48

پیشینه و خاستگاه رهبری اصیل …………………………………………………………………….. 48

رهبری اصیل و توسعه رهبری اصیل……………………………………………………………….. 49

نظریه رهبری اصیل ……………………………………………………………………………………. 53

مؤلفه های رهبری اصیل ……………………………………………………………………………… 54

اجزای رهبری اصیل …………………………………………………………………………………..  55

سرمایه مثبت روانشناسی ……………………………………………………………………………..  56

دیدگاه مثبت اخلاقی ………………………………………………………………………………….  57

خودآگاهی رهبر………………………………………………………………………………………… 58

خودتنظیمی رهبر ………………………………………………………………………………………  59

رفتارها/ فرایند های رهبر ……………………………………………………………………………. 60

سرمايه­ روانشناختي ……………………………………………………………………………………  66

اجزای سرمایه روانشناختی ………………………………………………………………………….. 70

امیدواری…………………………………………………………………………………………………. 70

نظریه امید………………………………………………………………………………………………… 71

تاب آوری……………………………………………………………………………………………….. 78

مدل های تاب آوری…………………………………………………………………………………… 82

مدل تاب آوری کامپفر………………………………………………………………………………… 82

مدل تاب آوری اورال و همکاران…………………………………………………………………… 84

خوش بینی………………………………………………………………………………………………. 87

انواع خوش­بيني ………………………………………………………………………………………… 88

خودکارآمدی…………………………………………………………………………………………….. 93

ابعاد خودکارآمدي …………………………………………………………………………………….  93

منابع خودکارآمدی……………………………………………………………………………………… 94

سرمایه روانشناختی سازه ای متفاوت از دیگر سرمایه ها …………………………………….  101

پيامدهاي سرمايه­هاي روانشناختي ………………………………………………………………… 102

پیشینه تجربی تحقیق …………………………………………………………………………………  104

رابطه میان رهبری اصیل و اشتیاق شغلی…………………………………………………………. 104

رابطه میان سرمایه روانشناختی و اشتیاق شغلی ………………………………………………..  106

رابطه میان رهبری اصیل و سرمایه روانشناختی …………………………………………………  110

  جمع بندی پیشینه و ارائه چارچوب نظری پژوهش ………………………………………… 113

 

 

فصل سوم : روش تحقیق

روش و طرح  تحقیق ………………………………………………………………………………..  115

       جامعه آماری پژوهش………………………………………………………………………………… 115

      روش نمونه گیری و حجم نمونه……………………………………………………………………. 115

       ابزار گردآوری داده ها ……………………………………………………………………………….  116

       مقیاس اشتیاق شغلی …………………………………………………………………………………. 116

      قابلیت اعتماد (پایایی) ………………………………………………………………………………..  117

      اعتبار(روایی)……………………………………………………………………………………………. 117

      مقیاس رهبری اصیل……………………………………………………………………………………. 118

     قابلیت اعتماد(پایایی)…………………………………………………………………………………… 118

     اعتبار(روایی)……………………………………………………………………………………………… 119

    مقیاس سرمایه روانشناختی …………………………………………………………………………….. 119

     قابلیت اعتماد(پایایی)…………………………………………………………………………………… 120

    اعتبار(روایی)………………………………………………………………………………………………. 120

    شیوه اجرای پژوهش …………………………………………………………………………………….  121

    روش های آماری ………………………………………………………………………………………… 121

 

 

فصل چهارم: یافته های پژوهش

شاخص‌های آمار توصیفی متغيرهاي پژوهش……………………………………………………. 123

ماتریس همبستگی…………………………………………………………………………………….. 124

تحلیل مسیر…………………………………………………………………………………………….. 125

اثرات مستقیم ………………………………………………………………………………………….. 126

اثرات غیر مستقیم……………………………………………………………………………………… 131

اثرات کلی………………………………………………………………………………………………. 134

مقایسه اثرات مستقیم، غیرمستقیم و کل متغیرها بر اشتیاق شغلی …………………………..  135

واریانس تبیین شده……………………………………………………………………………………. 136

مشخصه‌های برازندگی مدل و مدل برازش شده………………………………………………… 137

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

فرضیه های مرتبط با اثرات مستقیم ………………………………………………………………. 141

فرضیه های مرتبط با اثرات غیرمستقیم …………………………………………………………… 149

نتایج ضمنی پژوهش …………………………………………………………………………………  153

پیشنهادهای کاربردی پژوهش ……………………………………………………………………..  154

پیشنهادهایی برای پژوهش های آینده ……………………………………………………………  156

محدودیت های پژوهش …………………………………………………………………………….  156

موانع و مشکلات پژوهش…………………………………………………………………………… 157

منابع فارسی ……………………………………………………………………………………………  158

منابع انگلیسی …………………………………………………………………………………………. 7 16

فهرست جداول

جدول2-1 : رویکردها و تئوری های سنتی رهبری و مؤلفه های آن……………………………….. 44

جدول 4- 1: شاخص های آمارتوصیفی متغیرهای پژوهش………………………………………….. 123

جدول 4- 2 : ماتریس همبستگی متغیرهای پژوهش………………………………………………….. 124

جدول 4- 3 : برآوردهای ضرایب اثر مستقیم…………………………………………………………… 127

جدول 4- 4 : برآوردهای ضرایب اثر غیرمستقیم………………………………………………………. 132

جدول4-5 : ضرایب استاندارد شده اثرات مستقیم……………………………………………………… 135

جدول4-6 : واریانس تبیین شده متغیرهای پژوهش……………………………………………………. 136

جدول4-7 : مشخصه‌های نکویی برازندگی مدل پیش‌بینی اشتیاق شغلی………………………….. 137

فهرست نمودارها وشکل ها

شکل1-1: نمودار مسیر درونداد پژوهش …………………………………………………………. 10

شکل 2-1: مدل محرک های شغلی………………………………………………………………… 31

شکل 2-2 : سلسله مراتب اشتیاق پنا(2007)…………………………………………………….. 32

شکل 2-3 :  اصل پایه ای در نظریه رهبری اصیل………………………………………………. 64

شکل 2-4 : مدل مفهومی رهبری اصیل……………………………………………………………. 64

شکل 4-1 : نمودار مسیر و برآورد پارامترهای مدل برازش شده پیش بینی اشتیاق شغلی 138

شکل 4- 2 : نمودار مسیر مدل برازش شده بر اساس مقادیر t……………………………… 139

1 دیدگاه برای ارائه مدل پیش بینی اشتیاق شغلی با توجه به رهبری اصیل و سرمایه های روانشناختی ( مورد مطالعه: دبیران تربیت بدنی شیراز )

  1. Lipyjq

    list of otc allergy medications best nighttime medicine for allergies costco canada cold and sinus

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...
enemad-logo