فهرست مطالب
شماره صفحه |
عنوان |
ت |
چکیده پژوهش |
ح |
پیشگفتار |
فصل 1: کلیات پژوهش |
|
1 |
1-1 طرح مسأله |
4 |
1-2 ضرورت و اهمیت موضوع پژوهش |
4 |
1-2-1 ضرورت نظری |
5 |
1-2-2 ضرورت عملی |
6 |
1-3 اهداف پژوهش |
6 |
1-3-1 هدف اصلی پژوهش |
6 |
1-3-2 هدفهای فرعی پژوهش |
6 |
1-4 پرسش بنیادین پژوهش |
6 |
1-4-1 پرسشهای فرعی پژوهش |
7 |
فصل 2: مبانی نظری پژوهش |
8 |
بخش یکم: گفتوگو و ارتباطات میانفردی |
8 |
2-1-1 واکاوی مفهوم «گفتوگو» |
10 |
2-1-1-1 تفاوت گفتوگو با سایر ژانرهای مشابه |
10 |
v گفتوگو و مذاکره |
10 |
v گفتوگو و گپ و صحبت |
11 |
v گفتوگو و مناظره |
11 |
v گفتوگو و مباحثه |
12 |
v گفتوگو و گفتمان |
13 |
2-1-1-2 شرایط و پیشزمینههای گفتوگو |
13 |
v شرایط درونی |
14 |
v شرایط بیرونی |
14 |
2-1-2 نظریههای گفتوگویی در ارتباطات میانفردی |
15 |
2-1-2-1 گفتوگوی سقراطی (نمونهای از گفتوگوی انتقادی) |
17 |
v انواع سهگانه بحث سقراطي |
17 |
× پرسشگری خودجوش يا برنامهريزي نشده |
18 |
× پرسشگري اکتشافي |
18 |
× متمرکز یا هدفمند |
19 |
2-1-2-2 نظریه گفتوگویی دیوید بوهم (نمونهای از گفتوگوی خلاق) |
21 |
v آرمان گفتوگو از منظر بوهم |
21 |
2-1-2-3 نظریه گفتوگویی مارتین بوبر(نمونهای از گفتوگوی مراقبتی) |
23 |
2-1-2-4 نظریه گفتوگویی ویلیام اسحاق (گفتوگوی اندیشمندانه و بازاندیشانه) |
24 |
v چالش گفتوگو |
26 |
v میدانهای گفتوشنودی |
26 |
× میدان اول: میدان بیثباتی (حفظ ادب در فضای گفتوگو) |
26 |
× میدان دوم: تنش در میدان (اختلال در فضای گفتوگو) |
27 |
× میدان سوم: تحقیق در میدان و شکوفایی گفتوگوی اندیشمندانه |
28 |
× ميدان چهارم: خلاقيت در ميدان (گفتوگوي زاينده) |
28 |
× ویژگیهای مختلف برای سکوت در چهار فضای میدان گفتوگویی |
29 |
2-1-2-5 مفاهیم مشترک در نظریات گفتوگویی مذکور |
29 |
v ایجاد فضای مناسب برای گفتوگو |
29 |
v تسهیلگر و راهنمای بحث |
30 |
v گوش دادن |
32 |
v احترام گذاشتن |
33 |
v تعویق قضاوت |
33 |
v ابراز کردن |
34 |
بخش دوم: گفتوگو و یادگیری |
34 |
2-2-1 جایگاه گفتوگو در نظام آموزش و پرورش |
35 |
2-2-2 گفتوگوی رهاییبخشِ پائولو فریره |
38 |
2-2-3 برنامه آموزشی«فلسفهبرایکودکان» |
39 |
2-2-3-1 جان دیویی |
40 |
2-2-3-2 ویگوتسکی(رویکرد اجتماعی- فرهنگی رشد) |
42 |
v زبان و تفكر |
43 |
v منطقه تقریبی رشد |
45 |
2-2-3-3 یادگیری مشارکتی |
46 |
v یادگیری به عنوان کندوکاو |
47 |
v حلقه کندوکاو یا اجتماع پژوهشی |
52 |
2-2-3-4 تفکر زیربنای گفتوگوی کندوکاوی |
52 |
v تفکرانتقادی در گفتوگوی کندوکاومحور |
54 |
× تفکر انتقادی با میانجی گفتوگو |
56 |
v تفکر خلاق در گفتوگوی کندوکاومحور |
56 |
× تفکر خلاق با میانجی گفتوگو |
58 |
v تفکر مراقبتی، روحِ گفتوگوی کندوکاومحور |
61 |
2-2-3-5 ارزشیابی |
62 |
2-2-4 مفهوم«کودکی» |
65 |
بخش سوم: کنش مبتنی بر تفاهم؛ محصول گفتوگو |
65 |
2-3-1 کنش ارتباطی هابرماس |
69 |
2-3-1-1 وضعیت آرمانی گفتار و اخلاق گفتوگو |
70 |
بخش چهارم: پیشینه پژوهش |
70 |
2-4-1 پژوهشهای داخلی |
70 |
2-4-1-1 پایاننامههای علوم تربیتی مرتبط |
71 |
v پایاننامههای پیرامون «فلسفهبرایکودکان» |
75 |
2-4-1-2 پایاننامههای با موضوع گفتوگو در بستر علوم اجتماعی و ارتباطات |
77 |
2-4-1-3 پایاننامههای با رویکرد میانرشتهای |
78 |
2-4-2 پژوهشهای خارجی |
78 |
2-4-2-1 پژوهشهای مرتبط با «فلسفهبرایکودکان» |
79 |
2-4-2-2 سایر پژوهشهای مرتبط |
82 |
بخش پنجم: چارچوب مفهومی پژوهش |
84 |
v مدل مفهومی |
86 |
فصل 3: روش پژوهش |
87 |
3-1 روش پژوهش |
88 |
3-1-1 مشاهده همراه با مشارکت |
89 |
3-1-1-1 مراحل مشاهده همراه با مشارکت |
90 |
3-1-2 تحلیل مکالمه |
92 |
3-1-2-1 روش اجرای تحلیل گفتوگو |
95 |
v سازوکار نوبتگیری |
95 |
v سازوکار توالی و طراحی نوبت |
96 |
v انتخاب واژگان و تأثیر آن بر شفافیت گفتار |
96 |
v سازوکار اصلاح |
96 |
v سازمان ساختار |
96 |
3-1-2-2 تحلیل مکالمه و تفاوت آن با سایر رویکردها نظیر تحلیل گفتمان |
97 |
× تفاوتهای اصلی تحلیل مکالمه با سایر رویکردها از نظر«تن هاو» |
97 |
3-1-3 مصاحبه متمرکز |
98 |
3-1-3-1 مؤلفههای مصاحبه متمرکز |
99 |
3-2 جامعه آماری، روش نمونهگیری و حجم نمونه |
99 |
3-2-1 جامعه آماری |
99 |
3-2-2 روش نمونهگیری و حجم نمونه |
100 |
3-3 رویه گردآوری دادهها |
100 |
3-4 پایایی و روایی پژوهش |
101 |
3-4-1 پایایی و روایی در دادههای کیفی |
102 |
3-5 فنون مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل دادهها |
103 |
فصل 4: یافتههای پژوهش |
104 |
بخش اول: توصیف و تفسیر مشاهدات همراه با مشارکت |
104 |
4-1-1 روند اجرای گفتوگوی کندوکاوی در کلاسهای «فلسفهبرایکودکان» |
107 |
4-1-2 تحلیل مکالمه و مشاهدات همراه با مشارکت |
107 |
4-1-2-1 گفتوگو پیرامون مفهوم «درستی و نادرستی» |
127 |
4-1-2-2 گفتوگو پیرامون چیستی مفهوم «زمان» |
140 |
4-1-2-3 گفتوگو پیرامون چیستی «هنر» |
154 |
4-1-3 مفهومسازی مهارتهای مشاهده شده در گفتوگوی کندوکاوی |
154 |
4-1-3-1 الگوی تعامل کندوکاوی |
154 |
v گوش دادن فعالانه |
155 |
v مشارکت در بحث |
156 |
v احترام گذاشتن |
157 |
v پیوند و انسجام بحث |
158 |
v خودتصحیحی |
161 |
v بررسی اختلاف نظر |
162 |
4-1-3-2 مهارتهای استدلالی و مفهومی |
162 |
v دلیل آوردن |
163 |
v شفافسازی معانی |
164 |
v مثال زدن |
165 |
v تمایز قائل شدن |
166 |
v بررسی پیامدها و پیشفرضها |
168 |
جمعبندی جداول الگوهای کندوکاو و مهارتهای استدلالی و مفهومی |
170 |
4-1-3-3 مهارتهای ارتباط غیرکلامی |
173 |
بخش دوم: توصیف و تفسیر یافتههای مصاحبه متمرکز |
173 |
4-2-1 ضرورت و کارکرد آموزش گفتوگوی کندوکاوی |
179 |
4-2-2 نقش یادگیری و اجرای گفتوگو در توسعه جوامع |
184 |
4-2-3 زمینههای فرهنگی و اجتماعی تضعیفکننده آموزش مهارتهای گفتوگویی |
187 |
4-2-4 زمینههای فرهنگی و اجتماعی تقویتکننده آموزش مهارتهای گفتوگوی |
189 |
4-2-5 فراگیری و عمومیت بخشی آموزش مهارتهای گفتوگویی در سطح جامعه |
191 |
4-2-6 تفسیر کنشهای مشاهده شده در فیلم توسط مصاحبهشوندگان |
195 |
فصل 5: جمعبندی و نتیجهگیری |
196 |
5-1 جمعبندی پژوهش |
197 |
5-1-1 مشاهدات و تحلیل گفتوگوها |
198 |
5-1-2 مصاحبه متمرکز |
199 |
5-2 نتیجهگیری |
201 |
5-3 موانع و مشکلات پژوهش |
202 |
5-4 پیشنهادهای پژوهش |
203 |
منابع و مآخذ |
204 |
منابع فارسی |
209 |
منابع انگلیسی |
211 |
پیوست |
212 |
پروتکلهای مشاهده کلاس «فلسفهبرایکودکان» |
218 |
قرارداد پیادهسازی تحلیل مکالمه |
220 |
اسامی مصاحبهشوندگان و کد اختصاص یافته به آنها |
222 |
لیست بازیابی دادهها |
231 |
چکیده انگلیسی |
فهرست جداول |
|
41 |
جدول(2-1): تقاوت دیدگاه پیاژه و ویگوستکی به آموزش کودکان |
53 |
جدول(2-2): طبقهبندی تفکر بلوم |
55 |
جدول(2-3): ارتقا مهارتهای فکری با میانجی گفتوگو |
66 |
جدول(2-4): انواع کنش از منظر هابرماس |
109 |
جدول(4-1): تحلیل گفتوگوی کلاسی پیرامون مفهوم «درستی» |
128 |
جدول(4-2): تحلیل گفتوگوی کلاسی پیرامون چیستی «زمان» |
141 |
جدول(4-3): تحلیل گفتوگوی کلاسی پیرامون چیستی «هنر» |
154 |
جدول(4-4): مفهومسازی گوش کردن فعالانه |
156 |
جدول(4-5): مفهومسازی الگوی مشارکت در بحث |
157 |
جدول(4-6): مفهومسازی مهارت احترام گذاشتن |
157 |
جدول(4-7): مفهومسازی الگوی پیوند و انسجام در بحث |
159 |
جدول(4-8): مفهومسازی مهارت خودتصحیحی |
161 |
جدول(4-9): مفهومسازی الگوی بررسی اختلاف نظر |
163 |
جدول(4-10): مفهومسازی مهارت دلیل آوری |
164 |
جدول(4-11): مفهومسازی مهارت شفافسازی معانی |
165 |
جدول(4-12): مفهومسازی مهارت مثال زدن |
166 |
جدول(4-13): مفهومسازی مهارت تمایز قائل شدن |
167 |
جدول(4-14): مفهومسازی الگوی بررسی پیامدها و پیشفرضها |
170 |
جدول(4-15): انواع سؤالات تسهیلگر از روند بحث |
173 |
جدول(4-16): ضرورت و کارکرد آموزش گفتوگوی کندوکاوی از نظر مصاحبهشوندگان |
179 |
جدول(4-17): نقش یادگیری و اجرای گفتوگو در توسعه جوامع از نظر مصاحبهشوندگان |
184 |
جدول(4-18): زمینههای فرهنگی و اجتماعی تضعیفکننده آموزش مهارتهای گفتوگویی از دیدگاه صاحبنظران |
187 |
جدول(4-19): زمینههای فرهنگی و اجتماعی تقویتکننده آموزش مهارتهای گفتوگویی از دیدگاه صاحبنظران |
189 |
جدول(4-20): فراگیری و عمومیت بخشی آموزش مهارتهای گفتوگویی در سطح جامعه از دیدگاه صاحبنظران |
191 |
جدول(4-21): تفسیر کنشهای مشاهدهشده در فیلم توسط مصاحبهشوندگان |
فهرست اشکال |
|
شکل(2-1): مراحل رسیدن به گفتوگوی آرمانی |
25 |
شکل(2-2): میدانهای گفتوشنود |
29 |
شکل(2-3): منطقه تقریبی رشد |
44 |
شکل(2-4): ارتباط میان گفتوگو و کندوکاو |
48 |
شکل(2-5): مدل تفکر چندبعدی لیپمن |
52 |
شکل(2-6): بازنویسی الگوی تفکر چندبعدی لیپمن |
83 |
مدل مفهومی پژوهش |
85 |
شکل(4-1) ساختار گفتوگو پیرامون مفهوم «درستی» |
126 |
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.