فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول مقدمه و کلیات ……………………………………………………………………………………………………………………1
1-1مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..2
1-2 بیان مساله ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….2
1-3 ضرورت و اهمیت ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..4
1-4 اهداف کلی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..6
1-4-2 اهداف جزئی …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………6
فصل دوم :مبانی نظری و پیشینه پژوهش ……………………………………………………………………………………………7
2-1 مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..8
2-1-1 مبانی نظری پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………………………….8
2-2 روانشناسی بین فرهنگی …………………………………………………………………………………………………………………………………………..9
2-3 رویکرد های جامعه شناختی …………………………………………………………………………………………………………………………………..11
2-3-1 -1 دورکیم ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….12
2-3-1-2 زیمل …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….17
2-3-1-3 وبر ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….25
2-3-1-4 الیاس ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..26
2-4 رویکرد های پست مدرنیستی …………………………………………………………………………………………………………………………………28
2-4-2 تفاوت رویکرد های مدرن و پست مدرن ……………………………………………………………………………………………………………28
2-4-2 فردی شدن و مرگ طبقه اجتماعی …………………………………………………………………………………………………………………..30
2-4-3 گفتمان های مطرح در حوزه فردی شدن …………………………………………………………………………………………………………36
2-4-4 هویت و فردی شدن ………………………………………………………………………………………………………………………………………….41
2-5 نظریه پردازان فردی شدن …………………………………………………………………………………………………………………………………….45
2-5-1 آنتونی گیدنز …………………………………………………………………………………………………………………………………………………….45
2-5-2 بک و بک گرنشایم ………………………………………………………………………………………………………………………………………..56
2-5-3 باومن……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………67
2-6 شناخت ابعاد کلی فردی شدن…………………………………………………………………………………………………………………………………71
2-6-1 سنت زدایی …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………73
2-6-2 رهایی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………73
2-6-3 همه چیز خوارگی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….74
2-7 اندیشمندان دیگر در حوزه فردی شدن …………………………………………………………………………………………………………………74
2-7-1 رایزمن ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..74
2-8 پیشینه پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….78
2-8-1 مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..78
2-8-2 پژوهش های انجام گرفته در داخل کشور ………………………………………………………………………………………………………..78
2-8-2-1 پژوهش های انجام گرفته در زمینه فرد گرایی …………………………………………………………………………………………….78
2-8-2-2-پژوهش های انجام گرفته در زمینه سبک زندگی ……………………………………………………………………………………….83
2-8-3 پژوهش های انجام گرفته در خارج از کشور …………………………………………………………………………………………………….93
2-8-3-1 سنجش فردی شدن در 25 کشور صنعتی …………………………………………………………………………………………………..93
2-9 چهار چوب نظری تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………………….100
فصل سوم : روش شناسی پژوهش ………………………………………………………………………………………………..103
3-1 مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..104
3-2 روش های ترکیبی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………104
3-2-1 روش کیفی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..105
3-2-2 نمونه گیری کیفی ………………………………………………………………………………………………………………………………………….108
3-2-3 ابزار سنجش …………………………………………………………………………………………………………………………………………………….109
3-2-4 معیار کیفیت ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………110
3-3 بخش روش شناسی کمی …………………………………………………………………………………………………………………………………….112
3-3-1 روش تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………………………………….112
3-3-2 تکنیک جمع آوری داده ها ……………………………………………………………………………………………………………………………..113
3-3-3 اعتبار و پایایی تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………………..113
3-3-4 جامعه و نمونه آماری ……………………………………………………………………………………………………………………………………….114
3-3-5 نمونه گیری ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..115
3-3-6 معرفی جامعه آماری ……………………………………………………………………………………………………………………………………….117
3-3-7 مطالعه مقدماتی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..118
3-3-8 تعریف مفاهیم و شاخص سازی ……………………………………………………………………………………………………………………..119
3-3-9 فرضیات تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………………………………133
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده های پژوهش ……………………………………………………………………………..134
4-1- یافته های کیفی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….135
4-1-1کدگذاری آزاد ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………135
4-1-2 کدگذاری محوری …………………………………………………………………………………………………………………………………………….136
4-1-2-1 شرایط علی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….136
4-1-2 -2 شرایط میانجی …………………………………………………………………………………………………………………………………………..141
4-1-2-3 زمینه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….145
4-1-2-4 پیامد ها ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..147
4-1-2-5 استراتژی ها ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….171
4-1-3 کدگذاری انتخابی …………………………………………………………………………………………………………………………………………….173
4-2 بخش یافته های کمی ………………………………………………………………………………………………………………………………………….177
4-2-1 روش تجزیه و تحلیل داده ها ………………………………………………………………………………………………………………………….177
4-2-2 مرحله توصیفی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………..177
4-2-2-1 یافته های توصیفی.(ویژه متاهلان )…………………………………………………………………………………………………………….178
4-2-2-2 یافته های توصیفی دو بعدی ………………………………………………………………………………………………………………………193
4-2-2-3- مرحله استنباطی ……………………………………………………………………………………………………………………………………….195
4-2-3-1 یافته های توصیفی یک بعدی(ویژه مجردان ) ……………………………………………………………………………………………198
4-2-3-2 یافته های توصیفی دو بعدی ……………………………………………………………………………………………………………………213
4-2-3-3 مرحله استنباطی ………………………………………………………………………………………………………………………………………..216.
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات …………………………………………………………………………………………..218
نتیجه گیری ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….219
پیشنهادات ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………229
منابع …………………………………………………………………………………………………………………………………………..230
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 3-1 توزیع فراوانی جمعیت زنان نقاط شهری برحسب سن . 115
جدول 3-2توزیع فراوانی جمعیت زنان بر حسب وضعیت تاهل . 115
جدول 3-3 توزیع فراوانی پاسخ گویان حداقل یک بار ازدواج کرده 116
جدول 3-4 توزیع فراوانی پاسخگویان هرگز ازدواج نکرده 117
جدول 3-5 تحلیل عامل گویه های متغیر فردی شدن ………………………………………………………………………………………………123
جدول 3-6 تحلیل عامل گویه های دین داری ………………………………………………………………………………………………………….130
جدول 3-7 تحلیل عامل گویه های فراغتی ………………………………………………………………………………………………………………132
جدول 4-1 توزیع فراوانی پاسخ گویان براساس متغیر سن 179
جدول 4-2 توزیع فراوانی پاسخگویان براساس تحصیلات …………………………………………179
جدول 4-3 توزیع فراوانی پاسخ گویان بر اساس وضعیت اشتغال 180
جدول 4-4 توزیع فراوانی پاسخ گویان بر اساس میزان استفاده از ماهواره 180
جدول 4-5 توزیع فراوانی پاسخ گویان براساس میزان استفاده از تلویزیون……………………….…….…………….180
جدول 4-6 توزیع فراوانی پاسخ گویان بر اساس میزان استفاده از اینترنت 181
جدول 4-7 توزیع فراوانی پاسخ گویان براساس میزان حضور در فضاهای فراغتی .. 181
جدول 4-7 توزیع فراوانی پاسخ گویان براساس میزان دینداری……………………………………………………182 .جدول 4-9 توزیع فراوانی پاسخ گویان بر اساس میزان ترجیحات فردی در انتخاب های شغلی و تحصیلی………………………………………………………………………………………………… 181
جدول 4-10 توزیع فراوانی پاسخ گویان برحسب میزان ترجیحات فردی در انتخاب های پوششی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………184
جدول 4-11 توزیع فراوانی پاسخ گویان برحسب ترجیحات فردی در روابط خانوادگی و زناشویی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………185
جدول 4-12 توزیع فراوانی پاسخگویان براساس میزان پیروی از ارزش های مدرن در سبک زندگی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….187
جدول 4-13 توزیع فراوانی پاسخ گویان برحسب ترجیحات فردی در تصمیم گیری برای مدیریت بدن ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….188
جدول 4-14 توزیع فراوانی پاسخ گویان براساس میزان ترجیحات فردی در تصمیم گیری برای نحوه گدران اوقات فراغت ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………189
جدول 4-15 توزیع فراوانی پاسخ گویان براساس میزان ترجیحات فردی در تصمیم گیری برای خرید 191
جدول 4- 16 توزیع فراوانی پاسخ گویان براساس میزان آزادی انتخاب 192
جدول 4-17 رابطه سن و فردی شدن 193
جدول 4-18رابطه میزان دینداری و فردی شدن ………………………………………………………………………………………………………..194
جدول 4- 19رابطه بین میزان استفاده از ماهواره و فردی شدن . 194
جدول 4- 20رابطه بین میزان حضور در فضاهای فراغتی و فردی شدن 195
جدول 4- 21رابطه متغیر های مستقل و فردی شدن 196
جدول 4- 22 رابطه متغیرهای مستقل و وابسته در جمعیت 197
جدول 4- 23 توزیع فراوانی پاسخ گویان(مجرد) براساس متغیر سن 198
جدول 4- 24 توزیع فراوانی پاسخ گویان براساس تحصیلات 198
جدول 4- 25 توزیع فراوانی پاسخ گویان براساس وضعیت اشتغال. 199
جدول4-26توزیع فراوانی پاسخ گویان برحسب میزان استفاده از ماهواره 199
جدول4-27 توزیع فراوانی پاسخ گویان برحسب میزان استفاده از تلویزیون 200
جدول 4-28 توزیع فراوانی پاسخ گویان بر اساس میزان استفاده از اینترنت 201
جدول 4- 29 توزیع فراوانی پاسخ گویان بر اساس میزان حضور در فضاهای فراغتی مدرن 201
جدول 4-30 توزیع فراوانی پاسخ گویان بر حسب دینداری 201
جدول 4-31 توزیع فراوانی پاسخ گویان بر اساس میزان ترجیحات فردی در انتخاب های شغلی و تحصیلی 202
جدول 4-32 توزیع فراوانی پاسخ گویان بر اساس میزان ترجیحات فردی در انتخاب های پوششی 203
جدول 4-33 توزیع فراوانی پاسخ گویان بر اساس میزان ترجیحات فردی در تصمیم گیری برای ازدواج 205
جدول 4-34 توزیع فراوانی پاسخ گویان بر اساس میزان پیروی از ارزش های مدرن در سبک زندگی (سنت زدایی ) 207
جدول 4-35 توزیع فراوانی پاسخ گویان براساس میزان ترجیحات فردی در تصمیم گیری برای مدیریت بدن 207
جدول 4-36 توزیع فراوانی پاسخ گویان براساس میزان ترجیحات فردی در تصمیم گیری برای نحوه گذران اوقات فراغت 209
جدول 4-37 توزیع فراوانی پاسخ گویان براساس میزان ترجیحات فردی در تصمیم گیری برای خرید 210
جدول 4-38 توزیع فراوانی پاسخ گویان براساس میزان آزادی انتخاب در سبک زندگی 212
جدول 4- 39توزیع فراوانی پاسخ گویان براساس فردی شدن با توجه به وضعیت تاهل . 212
جدول 4-40 رابطه بین میزان استفاده از تلویزیون و فردی شدن 213
جدول 4-41 رابطه میزان استفاده از اینترنت و فردی شدن ………………………………………………………………………………………214
جدول 4-42 رابطه بین میزان دینداری و فردی شدن ……………………………………………………………………………………………….214
جدول 4-43 رابطه میزان حضور در فضاهای فراغتی و فردی شدن………………………………………………………………………….. 215
جدول 4-44 رابطه متغیرهای مستقل و فردی شدن ………………………………………………………………………………………………..216
جدول 4-45 رابطه متغیر های مستقل و وابسته در جمعیت………………………………………………………………………………………217
شکل 3-1 مدل نظری پژوهش ( مربوط به روش کمی )…………………………………………………………………………………………….102
شکل 5-1 مدل نظری پژوهش (مربوط به روش کیفی ) …………………………………………………………………………………………….176
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.