%37تخفیف
بررسی چگونگی تأثیر عضویت در فیسبوک بر رفتار انتخاباتی در انتخابات ریاستجمهوری 1392 ایران
تعداد 130 صفحه فایل word
چکیده
ظهور اینترنت و به تبع آن ایجاد شبکههای مجازی، انقلاب بزرگی در حوزۀ ارتباطات به همراه داشته است. رونق شبکههای مجازی در میان مردم کشورهای گوناگون با هر سطح از توسعۀ اقتصادی گواهی است بر این مدعا که نمیتوان در مطالعه دربارۀ جوامع، از پیامدهای گوناگون اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ناشی از این شبکهها در میان مردم چشم پوشید. از آنجا که انتخابات بهعنوان بارزترین نمود کنش سیاسی شهروندان همیشه مورد توجه محققان حوزه علوم اجتماعی بوده است، مطالعۀ نقش شبکههای اجتماعی در جهتدهی و شکلدادن به رفتار انتخاباتی شهروندان نیز اهمیت ویژهای مییابد.
این پژوهش چگونگی تأثیر عضویت افراد در فیسبوک را بر رفتار رأیدهی آنها درمورد انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 بررسی میکند. در این پژوهش از رهیافت کیفی استفاده کردهایم تا موضوع را از نقطه نظر خود کاربران فیسبوک مطالعه کنیم. برای این منظور از اتنوگرافی مجازی یا نتنوگرافی بهعنوان روش تحقیق استفاده کردهایم، برای جمعآوری دادهها از تکنیکهای مشاهده و مصاحبۀ عمیق و همچنین برای تحلیل دادهها از تحلیل تماتیک استفاده کردهایم.
یافتههای این پژوهش نشان میدهد که تکرار و بازتکرار محتواها اصلیترین مکانیسم تأثیرگذاری فیسبوک بر رفتار رأیدهی کاربران است. همچنین فیسبوک در ایران، چون در مقابل رسانههای رسمی قرار دارد، میتواند تأثیر بسزایی در انتشار محتواهای حساسیتبرانگیز بسیجکننده داشته باشد. طبق این یافتهها انتخابات ریاستجمهوری سال 92 شرایط ویژهای داشت که تأثیر فیسبوک بر رفتار رأیدهی افراد در آن بیشتر از انتخاباتهای قبل بوده و احتمالاً بیشتر از انتخاباتهای بعد خواهد بود، تأثیری که فقط محدود به کاربران فیسبوک نبوده و بر جامعۀ غیرفیسبوکی نیز تأثیر تعیینکنندهای داشته است.
کلمات کلیدی: سایتهای شبکۀ اجتماعی، فیسبوک، انتخابات، رفتار رأیدهی
دسته: علوم اجتماعی, علوم انسانی
برچسب: انتخابات, رفتار رأیدهی, سایتهای شبکۀ اجتماعی, فیسبوک
اولین نفری باشید که دیدگاهی را ارسال می کنید برای “بررسی چگونگی تأثیر عضویت در فیسبوک بر رفتار انتخاباتی در انتخابات ریاستجمهوری 1392 ایران” لغو پاسخ
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.