%58تخفیف

اثربخشی مرحله سنجش و آموزش رویکرد طرح¬واره درمانی بر فعالیت طرح¬واره¬های ناسازگار اولیه و رضایت زناشویی دانش¬آموزان متأهل دوره متوسطه شهر قاین

تعداد 141 صفحه فایل word

چکیده

طرح­واره­ها به­عنوان نقشه انتزاعی شناختی در نظر گرفته می­شوند که راهنمای تفسیر اطلاعات و حل مسأله است و هدف اصلی این پژوهش، بررسی اثربخشی مرحله سنجش و آموزش رویکرد طرح­واره درمانی بر فعالیت طرح­واره­های ناسازگار اولیه و رضایت زناشویی دانش­آموزان متأهل دوره متوسطه شهر قاین است. روش پژوهش شبه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون، پس­آزمون با گروه کنترل و یک مرحله پیگیری است. نمونه شامل 30 دانش­آموز دختر متأهل است که به­صورت در دسترس و داوطلبانه انتخاب و به­طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. هر دو گروه، با استفاده از پرسشنامه­های فرم کوتاه طرح­واره یانگ و رضایت زناشویی انریچ در مراحل پیش­آزمون، پس­آزمون و پیگیری ارزیابی شدند. گروه آزمایش مرحله سنجش و آموزش رویکرد طرح­واره درمانی را طی 8 جلسه دریافت کرد. داده­های به­دست آمده با روش تحلیل کواریانس چند متغیره تحلیل شد. یافته­های این پژوهش، نشان­دهنده تفاوت معنادار بین دو گروه آزمایش و کنترل است. به بیان دیگر، آموزش موجب کاهش فعالیت طرح­واره­های ناسازگار اولیه و افزایش رضایت زناشویی شده است. بنابراین می­توان نتیجه گرفت که می­توان با اجرای مرحله سنجش و آموزش رویکرد طرح­واره درمانی، فعالیت طرح­واره­های ناسازگار اولیه را کاهش و میزان رضایت زناشویی را افزایش داد.

واژه­های کلیدی: سنجش و آموزش رویکرد طرح­واره درمانی، طرح­واره­های ناسازگار اولیه، رضایت زناشویی.

 

فهرست مطالب

کلیات پژوهش…… 1

1-1 بیان مسأله. 2

2-1 سؤال­های پژوهش…. 6

3-1 تعریف متغیرهای پژوهش…. 7

مبانی نظری و پیشینه پژوهش…… 8

1-2 تاریخچه سازه طرح­واره. 9

2-2 تعریف یانگ از طرح­واره. 10

3-2 ویژگی­های طرح­واره­های ناسازگار اولیه. 11

4-2 ریشه­های تحولی طرح­واره­ها 12

1-4-2 نیازهای هیجانی اساسی.. 12

2-4-2 تجارب اولیه زندگی.. 13

1-2-4-2 ناکامی ناگوار نیازها 13

2-2-4-2 آسیب دیدن و قربانی شدن.. 13

3-2-4-2 تجربه بیش از حد چیزهای خوب… 14

4-2-4-2 درونی­سازی انتخابی یا همانندسازی با افراد مهم زندگی.. 14

3-4-2 خلق و خوی هیجانی.. 14

5-2 حوزه­های طرح­واره و طرح­واره­های ناسازگار اولیه. 15

1-5-2 حوزه بریدگی و طرد. 15

2-5-2 حوزه خودگردانی و عملکرد مختل.. 16

3-5-2 حوزه محدودیت‌های مختل.. 18

4-5-2 حوزه دیگر جهت­مندی… 19

5-5-2 حوزه گوش به زنگی بیش از حد و بازداری… 20

6-2 عملکردهای طرح­واره: 22

1-6-2 تداوم طرح­واره. 22

2-6-2 بهبود طرح­واره. 22

7-2 سبک­ها و پاسخ­های مقابله­ای ناسازگار 23

1-7-2 تسلیم طرح­واره. 24

2-7-2 اجتناب از طرح­واره. 24

3-7-2 جبران افراطی طرح­واره. 25

8-2 اهمیت شناخت دقیق طرح­واره­ها و سبک­های مقابله­ای… 26

9-2 حیطه­های تأثیرگذاری طرح­واره­های ناسازگار اولیه. 26

10-2 خانواده. 27

11-2 ازدواج.. 27

12-2 رضایت زناشویی.. 28

13-2 ابعاد رضایت­مندی زناشویی.. 30

14-2 عوامل مؤثر بر رضایت زناشویی.. 31

15-2 مروری کوتاه بر نظریه­های زوج­درمانی و خانواده­درمانی.. 35

1-15-2 مدل­های روان­پویایی.. 35

2-15-2 نظریه آدلر. 35

3-15-2 دیدگاه ساختاری… 35

4-15-2 نظریه میان­نسلی بوئن.. 36

5-15-2 رویکرد استراتژیک…. 36

6-15-2 رویکرد غنی­سازی ارتباط.. 36

16-2 علائم خطرساز و مخرب در روابط زناشویی.. 37

18-2 تغییرات رضایت زناشویی در طول زمان.. 38

19-2 عوامل زمینه­ساز برای ازدواج سالم.. 39

20-2 سن مناسب ازدواج.. 40

21-2 علل ازدواج زودرس…. 41

22-2 عوارض ازدواج در سنین پایین.. 42

23-2 رویکردهایی جهت حل تعارض­های زناشویی (زوج­درمانی) 43

1-23-2 روان تحلیلی گروهی زوج­ها 43

2-23-2 درمان شناختی – رفتاری… 43

3-23-2 ایماگودرمانی.. 43

4-23-2 درمان مبتنی بر نظام عاطفی بوئن.. 44

5-23-2 نظریه دلبستگی.. 44

6-23-2 زوج­درمانی رفتاری تلفیقی.. 44

7-23-2 خانواده درمانی سیستمیک میلان.. 44

24-2 مدل طرح­واره درمانی یانگ: 45

1-24-2 مرحله سنجش و آموزش…. 46

2-24-2 مرحله تغییر. 46

25-2 فرآیند دقیق سنجش و آموزش…. 46

1-25-2 ارزیابی اولیه. 46

2-25-2 سنجش مشکلات فعلی و مشخص کردن اهداف درمان.. 47

3-25-2 سنجش تناسب بیمار برای طرح­واره درمانی.. 47

4-25-2 تمرکز بر تاریخچه زندگی.. 47

5-25-2 سنجش از طریق تصویرسازی ذهنی.. 48

26-2 یافته­های پژوهشی داخلی و خارجی در خصوص موضوع. 48

27-2 جمع­بندی و نتیجه­گیری… 52

روش­شناسی پژوهش…… 54

1-3 مقدمه. 55

2-3 روش پژوهش…. 55

3-3 جامعه آماری، نمونه و روش نمونه­گیری… 55

4-3 ابزار گردآوری داده­ها 56

1-4-3 فرم کوتاه پرسشنامه طرح­واره (SQ-SF) 56

2-4-3 پرسشنامه رضایت­مندی زناشویی انریچ.. 57

3-4-3 پرسشنامه نشانه­های اختلالات روانی (SCL – 90 – R). 59

5-3 فرایند اجرای پژوهش…. 60

6-3 شرح جلسات آموزش طرح­واره درمانی.. 61

7-3 روش تجزیه و تحلیل داده­ها 63

ارائه یافته­ها 64

1-4 مقدمه. 65

2-4 اطلاعات جمعیت شناختی.. 65

1-2-4 مدت زمان ازدواج.. 65

2-2-4 سن.. 66

3-4 مقایسه سلامت جسمانی و روانی گروه آزمایش و کنترل قبل از آموزش…. 66

4-4 آمار استنباطی.. 68

بحث و نتیجه­گیری… 81

1-5 مقدمه. 82

2-5 خلاصه و تحلیلی از نتایج توصیفی.. 82

3-5 تبیین نتایج.. 82

1-3-5 سوال اول.. 82

2-3-5 سؤال دوم. 83

3-3-5 سؤال سوم. 84

4-3-5 سؤال چهارم. 85

5-3-5 سؤال پنجم.. 86

6-3-5 سؤال ششم.. 86

7-3-5 سؤال هفتم.. 87

8-3-5 سؤال هشتم.. 88

4-5 محدودیت­های پژوهش…. 90

5-5 پیشنهادهای پژوهشی.. 90

6-5 پیشنهادهای کاربردی… 90

منابع فارسی.. 92

منابع انگلیسی.. 95

پیوست­ها 97

فهرست جداول

جدول 1-3: نمودار طرح پژوهش…. 55

جدول 1-4: توزیع فراوانی مدت زمان ازدواج در افراد گروه آزمایش و کنترل.. 65

جدول 2-4: توزیع فراوانی سن در افراد گروه آزمایش و کنترل.. 66

جدول 3-4: آزمون t مستقل سلامت جسمانی و روانی افراد بر حسب گروه کنترل و آزمایش…. 67

جدول 4-4: نتیجه آزمون کولموگروف اسمیرنف برای متغیرها در پس­آزمون.. 68

جدول 5-4: نتیجه آزمون لوین برای بررسی واریانس‌های متغیرها 69

جدول 6-۴: بررسی همگنی ماتریس­های واریانس-کوواریانس متغیرها 69

جدول 7-4: نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری برای بررسی اثر آموزش طرح­واره­ها بر فعالیت طرح­واره­های ناسازگار اولیه و رضایت زناشویی   71

جدول 8-4: نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری محرومیت هیجانی.. 71

جدول 9-4: آزمون T نمره تفاوت پس­آزمون و پیگیری متغیر محرومیت هیجانی.. 72

جدول 10-4: نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری وابستگی/ بی­کفایتی.. 73

جدول 11-4: آزمون T نمره تفاوت پس­آزمون و پیگیری متغیر وابستگی/ بی­کفایتی.. 73

جدول 12-4: نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری بازداری هیجانی.. 74

جدول 13-4: آزمون T نمره تفاوت پس­آزمون و پیگیری متغیر بازداری هیجانی.. 75

جدول 14-4: نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری بی­اعتمادی/ بدرفتاری… 75

جدول 15-4: آزمون T نمره تفاوت پس­آزمون و پیگیری متغیر بی­اعتمادی/ بدرفتاری… 76

جدول 16-4: نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری رهاشدگی/ بی­ثباتی.. 76

جدول 17-4: نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری ایثار 77

جدول 18-4: آزمون T نمره تفاوت پس­آزمون و پیگیری متغیر ایثار 78

جدول 19-4: نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری معیارهای سرسختانه/ عیب­جویی.. 78

جدول 20-4: نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری رضایت زناشویی.. 79

جدول 21-4: آزمون T نمره تفاوت پس­آزمون و پیگیری متغیر رضایت زناشویی.. 79

7 دیدگاه برای اثربخشی مرحله سنجش و آموزش رویکرد طرح¬واره درمانی بر فعالیت طرح¬واره¬های ناسازگار اولیه و رضایت زناشویی دانش¬آموزان متأهل دوره متوسطه شهر قاین

  1. Ricardo

    Hi there to every one, as I am truly eager of reading this webpage’s post to be updated regularly.
    It contains good material.

    Feel free to surf to my blog :: kupiti prinivil varno

  2. Rene

    Its not my first time to visit this site, i am
    browsing this web site dailly and take fastidious information from here every day.

    Review my webpage … hd porn

  3. Precious

    Thanks for your marvelous posting! I genuinely enjoyed reading it, you could be a great author.I will make certain to bookmark your blog and will
    often come back at some point. I want to encourage yourself to continue your great
    posts, have a nice holiday weekend!

    My web site :: hd porn

  4. Darnell

    Way cool! Some very valid points! I appreciate you writing this post and also the rest of the website is extremely good.

    Stop by my homepage UINmalang-ibluacademy

  5. Adolfo

    Hello, Neat post. There’s a problem with your site in web explorer,
    would test this? IE nonetheless is the marketplace leader and a big component to other folks will leave out your excellent
    writing because of this problem.

    My page AF0JDw

  6. Merle

    Good answer back in return of this matter with genuine arguments and telling the whole
    thing concerning that.

    Look at my homepage: 0p9kBv

  7. Katja

    This is a very good tip especially to those fresh to the blogosphere.
    Brief but very accurate information… Thank you for sharing this one.
    A must read post!

    Stop by my webpage stus bokep

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...
enemad-logo