%34تخفیف

دانلود محصول:بررسی رابطه بین اندازه شرکت، زمان¬بندی و مدیریت سود در شرکت¬های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادارتهران

تعداد 104 صفحه فایل word

چکیده

پدیده مدیریت سود در دهه اخیر به شدت مورد توجه محققین و صاحب­نظران حسابداري و مالی بوده است. هموارسازي سود رفتار آگاهانه­اي است که مدیران براي دستیابی به اهدافی مانند امنیت شغلی، پاداش، افزایش ثروت سهامداران و تسهیل قابلیت پیش­بینی سود نسبت به انجام آن مبادرت می­ورزند. هنگامی که شرکت­ها در وضعیت نامطلوب اقتصادی تحت فشار فزاینده قرار میگیرند، مدیران آن­ها از واحدهای حسابداری در خواست می­کنند که آخرین سطح صورت­های مالی (یعنی سود) را بهبود بخشند، بدین وسیله محتوای اطلاعاتی آن را تغییر دهند. بنابراین مدیران باتوجه به اندازه شرکت و میزان سود عملیاتی ازطریق زمان­بندی فروش دارایی­ها ثابت اقدام به مدیریت سود می­کنند. هدف اصلی این پژوهش رابطه بین اندازه شرکت، زمان­بندی و مدیریت سود را مورد بررسی قرار داده است. از لحاظ روش­ پژوهش این تحیق توصیفی و از نوع همبستگی می­باشد. جامعه­آماری تمام شرکت­های پذیرفته در بورس اوراق­بهادار تهران، که 112 شرکت به عنوان نمونه آماری انتخاب شده طی 5 سال(1387 تا 1392)، گردآوری و مورد تجزیه­تحلیل قرار گرفته است. روش بررسی و تحلیل داده­ها از مدل­های رگرسیونی ارائه شده تعدیل شده جونز(1995) و ازطريق نرم افزار­spss و در سطح اطمينان 95% آزمون و نتايج حاصله ارائه مي­شود. یافته­های پژوهش نشان می­دهد که هرچه اندازه شرکت بزرگتر باشد مدیران شرکت انگیزه و تمایل قوی­تری جهت مدیریت سود خواهند داشت. به عقیده او با بزرگتر شدن شرکت­ها مسئولیت پاسخگویی آن­ها بیشتر می­شود و مدیران شرکت در معرض پاسخگویی به طیف وسیعی از مدعیان قرار می­گیرند، سازگار است اندازه شرکت و زمان­بندی بر مدیریت سود تاثیر مثبتی داشته است. در رابطه با زمان­بندی نشان می­دهد، هرچه میزان سود عملیاتی کاهش  پیدا کند زمان­بندی فروش دارایی­ها افزایش پیدا کرده بنابراین اگر سود عملیاتی کاهش پیدا کند به خاطر انگیزه­هایی مدیریتی اقدام به مدیریت سود از طریق فروش دارایی­های ثابت می­کنند تا که میزان سود افزایش پیدا کند. نتیجه­گیری این پژوهش نشان می­دهد که شرکت­هایی که به مدیریت سود اقدام کرده­اند، نسبت به شرکت­هایی مشابه بازدهی بیشتری دارند. همچنین نشان می­دهد که هرچه اندازه شرکت بزرگتر مدیران شرکت انگیزه و تمایل بیشتری جهت مدیریت سود خواهند داشت. در رابطه با زمان­بندی هرچه سود عملیاتی شرکت کمتر باشد مدیران از طریق زمان­بندی فروش دارایی­ها اقدام به مدیریت سود می­کنند.

کلمات کلیدی: اندازه شرکت، زمان­بندی، مدیریت سود

فهرست مطالب

 

چکیده 1

فصل اول:كليات پژوهش… 3

1-1- مقدمه 4

1-2- بيان مسئله 5

1-3- ضرورت انجام پژوهش… 8

1-4- اهداف پژوهش… 9

1-5- فرضیات پژوهش… 10

1-6- قلمرو پژوهش… 10

1-6-1- قلمرو موضوعی پژوهش… 10

1-6-2- قلمرو زمانی پژوهش… 10

1-6-3-قلمرو مكاني پژوهش… 11

1-7- تعريف کلمات کلیدی پژوهش… 11

1-7-1- تعاریف مفهومی. 11

1-7-2- تعاریف عملیاتی. 12

1-8- خلاصه فصل. 14

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش… 15

2-1-مقدمه 16

2-2- مبانی نظری. 17

الف) اندازه شرکت.. 17

2-2-1- مفهوم اندازه شرکت ‌ 17

ب) زمان­بندی فروش دارایی­های ثابت.. 20

2-2-2- مفهوم زمان­بندی فروش دارایی­ها 20

ج) مدیریت سود 23

2-2-3-1 مفهوم سود 23

2-2-3-2- مفهوم مدیریت سود 24

2-2-3-3- تعاریف مدیریت سود 26

2-2-3-4- انگیزه­های مدیریت سود 29

الف) انگیزه­های مربوط به منافع شرکت.. 29

ب) انگیزه­های مربوط به منافع شخصی. 32

2-2-3-5- نقش اقلام تعهدی در مدیریت سود 34

2-2-3-6- شیوه­های مدیریت سود 36

2-2-3-7-پیامدهای مربوط به دستکاری فعالیت­های واقعی. 38

پیشینه پژوهش 41

2-3-1- پژوهش­های خارجی. 41

2-3-2- پژوهش­های داخلی. 44

2-4- خلاصه مطالب فصل. 45

فصل سوم: روش شناسی پژوهش… 47

3-1- مقدمه 48

3-2- روش پژوهش… 48

3-3- جامعه آماری. 49

3-4- روش نمونه گیری. 50

3-5- حجم نمونه آماری. 51

3-6- روش جمع آوري داده­ها 51

3-7- دوره زماني پژوهش… 52

3-8- فرضيات پژوهش… 52

3-9- شيوه آزمون فرضيات و متغیرهای اساسی پژوهش… 52

3-9-1- مدل آزمون فرضیه اول. 53

3-9-2- مدل آزمون فرضیه دوم 55

3-10- روش تجزيه و تحليل داده­ها 56

3-10-1-تحلیل توصیفی داده ها 56

3-10-2-همبستگي. 56

3-10-3-ضريب همبستگي ….. 57

3-10-4-ضريب تعيين (R2) 57

3-10-5- مدل‌هاي رگرسيون. 58

3-10-6- فرض­های اساسی رگرسیون. 58

3-10-7- بررسی نرمال یا غیر نرمال بودن دادههای پژوهش… 59

3-10-8- آزمون معني‌دار بودن در الگوي رگرسيون. 60

3-10-9- آزمون معني‌دار براي معادله رگرسيون. 60

3-10-10- آزمون معني‌دار بودن ضرايب.. 61

3-10-11- آزمون خودهمبستگي جملات خطا 61

3-11- خلاصه فصل. 62

فصل چهارم: برآورد الگو و يافته­هاي پژوهش… 63

4-1- مقدمه 64

4-2- توصيف متغیرهای پژوهش… 64

4-3) بررسي اعتبار الگوی رگرسیونی(فرض های اساسی رگرسیون) 66

4-4) بررسی نرمال بودن متغیر وابسته 67

4-5) مدل آزمون فرضیه اول. 69

4-5-1)آزمون فرضیه اول. 70

4-6) مدل آزمون فرضیه دوم 71

4-6-1)آزمون فرضیه دوم 74

 4-7- خلاصه فصل. 75

فصل پنجم: نتیجه­گیری و پیشنهادها 77

5-1-مقدمه 78

5-2-خلاصه نتايج فرضيه اول و تفسیر آن. 79

5-3- خلاصه نتايج فرضيه دوم وتفسیر آن. 81

5-4- پيشنهادهايي برآمده پژوهش… 83

5-4-1 پيشنهادهايي کاربردی. 83

5-4-2 پيشنهادهايي براي پژوهش­های آتي. 83

5-5- محدوديت­هاي پژوهش… 84

منابع و ماخذ. 85

پیوست­ها 89

 

 

فهرست جداول                                                                                                                     عنوان                                                                                                          صفحه     

جدول 3-1 : نحوه انتخاب و استخراج نمونه

51

جدول 4-1: تحليل توصيفي متغیرهای بکار رفته در مدل آزمون فرضیات

65

جدول 4-2: آزمون نرمال بودن متغیر وابسته

68

جدول 4-3: آزمون نرمال بودن متغیر وابسته

68

جدول 4-4: نتايج تجزيه و تحلیل آماری برای آزمون فرضيه اول

69

جدول 4-5: نتايج تجزيه و تحلیل آماری برای آزمون فرضیه دوم

72

جدول 4-6: خلاصه نتايج حاصل از آزمون فرضيات

75

2 دیدگاه برای دانلود محصول:بررسی رابطه بین اندازه شرکت، زمان¬بندی و مدیریت سود در شرکت¬های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادارتهران

  1. Szpiegowskie Telefonu

    Jak rozpoznać zdradę małżonka w małżeństwie? Oto kilka przykładów niewiernych partnerów.

  2. Szpiegowskie Telefonu

    Czy jest jakiś sposób na odzyskanie usuniętej historii połączeń? Osoby posiadające kopię zapasową w chmurze mogą użyć tych plików kopii zapasowych do przywrócenia zapisów połączeń telefonicznych.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...
enemad-logo