فهرست مطالب
عنوان |
صفحه |
فصل اول- مقدمه
1-1- پيشگفتار 2
1-2- تاریخچه 3
1-3- هدفتحقيق 7
2-1- مقدمه 9
فصل دوم- ساختمان دم و مواد سازنده
2-2- معرفیدمهواپیما 10
2-3- وظایفاصلیدمافقیوعمودی 10
2-4- اجزایتشکیلدهندهدم 11
2-4-1- پوستهدم 11
2-4-2- تیرکهایطولی 12
2-4-3- تیغهیادندههایعرضی 14
2-4-4- اجزاءطولیتقویتکننده 15
2-4-5- اجزاءتقویتکنندهواستحکامبخش 15
2-5- پارامترهایهندسی 15
2-5-1- نسبتمنظری 15
2-5-2- نسبتمخروطی 15
2-5-3- زاویهدایهدرالیاهفتی 16
2-5-4- زاویهیعقبگرد: 17
2-6- سطوحکنترلی 17
2-7- انواعدم 19
2-7-1- دممعمولی : 19
2-7-2- دمTشکل : 20
2-7-3- دمصلیبیشکل : 20
2-7-4- دمHشکل : 20
2-7-5- دمVشکل : 20
2-7-6- دمYشکلمعکوس : 21
2-7-7- دمدوگانه : 21
2-7-8- دممتصلبهبالتوسطسازهلولهایوبلند : 21
2-8- موادسازندهاجزایهواپیما 22
2-8-1- خواصموادپرکاربرددرهواپیماهاینسلجدید 23
2-8-2- استانداردهایمواد 26
فصل سوم- بارگذاری
3-1- مقدمه 28
3-2- ضریببار 28
3-2-1- ماکزیممضریببارمانور 29
3-2-2- ضریببارناشیازجریانناگهانیهوا 31
3-3- بارهایحدیونهایی 32
3-4- معیارهایطراحیسازه 32
3-5- خواصجوی 33
3-6- دیاگرامV-n 34
3-6-1- نیروهایناشیازتندبادوتلاطم 35
3-7- بارگذاریسازهمطابقبااستانداردFAR 36
3-7-1- کلیات 36
3-7-2- بارگذاری 36
3-7-3- ضریباطمینان 37
3-7-4- استحکاموتغییرفرم 37
3-7-5- اثباتکارآییسازه 37
3-8-بارگذاریسازهموردمطالعهدراینرساله 38
3-8-1- بارگذاریدمافقی 38
3-8-2- بارگذاریدمعمودی 39
فصل چهارم- تئوری و روش حل
4-1- تحلیلاستاتیکی 42
4-2- تعیینفرکانسهایطبیعیوشکلمودها 42
4-2-1- روشاجزایمحدود 43
4-2-2- روشتفاضلمحدود 43
4-2-3- روشالمانمرزی 43
4-3- تحلیلدینامیکیدرنرمافزاراجزایمحدود 44
4-3-1- تحلیلبااستفادهازمقادیرویژه 44
4-3-2- تحلیلپاسخفرکانسیخطی 45
4-3-3- تحلیلپاسخگذرایخطی 47
4-4- مبانيآیروالاستيسيتهاستاتيکيوديناميکي 48
4-4-1- پديدههايآیروالاستيکاستاتيکي 49
4-4-2- پديدههايآیروالاستيکديناميکي 54
4-4-3-روشحلوتحليلرفتارديناميکي 66
فصل پنجم- مدلسازی کامپیوتری
5-1- مقدمه 70
5-2- مدلسازیدمافقی 71
5-3- مدلسازیدمعمودی 73
5-4- مونتاژدمافقیوعمودی 75
5-5-تحلیلکامپیوتری 75
5-5-1- روشاجزاءمحدود 75
5-5-2- المانهادرAbaqus 76
5-6-فرمولبندی 79
انتگرالگیری 79
روندتحلیلاجزاءمحدود 80
فصل ششم- نتایج
6-1- تحلیلاستاتیکی 82
6-2- بارگذاری 82
6-2-1- بارگذاریدمافقی 82
6-2-2- بارگذاریدمعمودی 83
6-2-3- المانبندی 84
6-3- تحلیلتنشاولیهبرایبدستآوردنالمانبندیمناسب 85
6-4- بررسیپارامترهایمختلفبررویتنشوتغییرمکانعمودی 85
6-4-1- تاثیرموادسازندهمجموعهدمدرمقادیرتنشوتغییرمکانعمودی 86
6-4-2- تاثیرتغییراتضریبباردریکبازهمشخصرویتنشوتغییرمکان: 88
6-4-3- تاثیرتغییراتزاویهنصبدندانههایعرضیرویتغییرمکانعمودیدمافقی 92
6-4-4- تاثیرتغییراتضخامتپوستهدمافقیبررویتوزیعتنشدرریشهدموتغییرمکانعمودینوکدمافقی 93
6-4-5- تحلیلفرکانسی 95
6-4-6- تحلیلفرکانسیدمافقیمدلشده 97
6-4-7- تحلیلفرکانسیپوستهدمافقی 99
6-4-8- تحلیلفرکانسیدمعمودیمدلشده 101
6-4-9- تحلیلفرکانسیپوستهدمعمودی 102
6-4-10- تحلیلفرکانسیمجموعهدمطراحیشده 104
6-5- نتایجآیروالاستیسیته 105
6-5-1- مدلدممخروطیبامقطعمستطیلی 105
6-5-2- تحلیلفلاتردممخروطیبامقطعمستطیلی 106
6-5-3- تحلیلفلاتردمافقیمدلسازیشده 112
فصل هفتم- جمعبندی و ارائه پیشنهاد
7-1- مقدمه 119
7-2- نتیجهگیری 119
7-2-1- تحلیلتنش 119
7-2-2- ارتعاشاتآزاد 120
7-2-3- تحلیلآیروالاستیک 120
7-3- ارائهيپيشنهاد 120
فهرستمنابعومراجع 122
فهرست شکلها
عنوان |
صفحه |
شکل2-1- اجزایبیرونیمجموعهدمهواپیما]32[ 10
شکل2-2- اجزایسازندهمجموعهدمهواپیما]6 و32[ 11
شکل 2-3- نمونههاییازتیرکهایطولی]32[ 13
شکل 2-4- سطحمقطعدم]32[ 14
شکل 2-5- نمایشدمبانسبتمخروطیهایمختلف 16
شکل2-6- زاویهدایهدرال]6[ 16
شکل 2-7- نحوهعملکردسطوحکنترلی]33[ 18
شکل 2-8- اجزایتشکیلدهندهسطوحکنترلی،الف) بالابرندهب) سکانعمودیمتحرک]6[ 19
شکل 2-9- انواعحالاتدم]34[ 21
شکل2-10- کاربردموادمختلفدرنمونههواپیمایمسافربری]32[ 26
شکل3-1- تعادلپروازی]35[ 29
شکل3-2- نمونهایازبارهایواردهبهبالهواپیمابرحسبمسیرپروازی،الف)مکانهواپیمادرطولمسیرپروازیوبارهایواردهمتناظردرهرنقطهازمسیرب) بارهایاصلیواردهبهبال]6[ 30
شکل3-3- دیاگرامV-nبرایهواپیمایمسافربری]36[ 35
شکل3-4. توزیعبیضویلیفت 39
شکل3-5- بارگذاریمجموعهدممدلسازیشده،الف)بارگذاریمجموعهدمب)سازهمجموعهدم 40
شکل4-1: نمایشپاسخفرکانسیمختلط 45
شکل 4-2. مسائلمطرحشدهدرآیروالاستیسیته]21[ 49
شكل4-3: مدلتيربرايباليکبعدي 51
شکل4-4: بررسيپايداريسيستمازرويپاسخهايآن]21[ 58
شکل4-5: مدلآیروالاستيکمقطعبال]21[ 60
شکل4-6: نمودارقسمتهايحقيقيوموهومينسبتبهسرعت]21[ 63
شکل4-7: اثرميراييسازهايدريافتنسرعتفلاتر]21[ 65
شکل 5-1-نقشهمجموعهدمایرباس 320،الف) دمعمودیب) دمافقی]39[ 71
شکل 5-2- مکانقرارگیریتیرکهایطولیالف)تیرکجلوب)تیرکعقب 72
شکل5-3- دمافقی،الف) سازهداخلیب) کلسازهدمافقی 73
شکل 5-4- مکانقرارگیریتیرکهایطولیالف) تیرکجلوب) تیرکعقب 74
شکل5-5- دمعمودی،الف) سازهداخلیب) کلسازهدمافقی 74
شکل 5-6- گردآوریدمافقی،عمودیوسازهمخروطیشکلدرکنارهمدرمحیطمونتاژ 75
شکل5-7- انواعالمانهایموجوددرنرمافزارالمانمحدود]40[ 77
شکل 5-8- الف) المانخطیهمراهبا 8 گرهب) المانسهمویهمراهبا 20 گره 79
شکل5-9- مراحلتحلیلمدلدرنرمافزارAbaqus 80
شکل 6-1- توزیعبیضویلیفت 83
شکل6-2- بارگذاریمجموعهدممدلسازیشده،بارگذاریمجموعهدم 84
شکل6-3 المانبندیاجزایدم،الف) تیرکطولیب) تیغهعرضی 84
شکل6-4- تغییراتتنشدراجزایمجموعهدمازجنسآلومینیوم 87
شکل6-5- دیاگرامV-nبرایهواپیمایمسافربری 88
شکل 6-6- تغییراتماکزیممتنشدرمجموعهدمبرحسبضریببار 90
شکل 6-7- تغییراتماکزیممتنشدرتیرکهایطولیبرحسبضریببار 90
شکل 6-8- تغییراتماکزیممتنشدردندانههایعرضیبرحسبضریببار 91
شکل 6-9- تغییراتماکزیممتغییرمکانعمودیبرحسبضریببار 91
شکل 6-10- نمایشقرارگیریدندانههایعرضیدمافقیبازاویههاینصبمختلف 92
شکل 6-11- نمودارتغییرمکانعمودیماکزیممبرحسبزاویهنصبدندانههایعرضی 93
شکل 6-12- تغییراتتنشدرریشهدمافقیدرچندینضخامتپوسته 94
شکل 6-13– تغییراتتغییرمکانعمودینوکدمافقیبرحسبضخامتپوسته 95
شکل6-14مدلAGARD WING445.6 Planform 96
شکل6-15- مودهایفرکانسطبیعیارائهشدهتوسطنرمافزار 97
شکل6-16- مودهایفرکانسطبیعیارائهشدهتوسطنرمافزاربرایدمافقی 99
شکل6-17- مودهایفرکانسطبیعیارائهشدهتوسطنرمافزار 100
شکل6-18- مودهایفرکانسطبیعیارائهشدهتوسطنرمافزار 102
شکل6-19- مودهایفرکانسطبیعیارائهشدهتوسطنرمافزار 103
شکل6-20- مودهایفرکانسطبیعیارائهشدهتوسطنرمافزار 104
شکل 6-21- محورالاستیکومحوراینرسییکدمافقیمخروطییکسردرگیر 105
شكل 6-22- تغییراتسرعتفلاتربرحسبزاویهعقبگردبراینسبتهایمتفاوتTR 107
شكل 6-23- تغییراتفرکانسفلاتربرحسبزاویهعقبگردبراینسبتهایمتفاوتTR 107
شكل 6-24- تغییراتسرعتفلاتربرحسبنسبتمخروطیبرایزوایایعقبگردمختلف 108
شكل6-25- تغییراتفرکانسفلاتربرحسبنسبتمخروطیبهازایزاویهعقبگردΛ=0 108
شکل 6-26- تغییراتسرعتفلاتربرحسبزاویهعقبگردبراینسبتهایمتفاوتλوTR=0 109
شكل 6-27- مقایسهفرکانسفلاتربرحسبزاویهعقبگردبراینسبتهایمتفاوتλوTR=0 109
شكل 6-28- تغییراتسرعتفلاتربرحسبزاویهعقبگردبراینسبتهایمتفاوتλوTR=0.8 110
شكل 6-29- تغییراتفرکانسفلاتربرحسبزاویهعقبگردبراینسبتهایمتفاوتλوTR=0.8 110
شكل 6-30- تغییراتسرعتفلاتربرحسبنسبتمخروطیبراینسبتهایمتفاوتλوΛ=0 111
شكل 6-31- تغییراتسرعتفلاتربرحسبنسبتمخروطیبراینسبتهایمتفاوتλوΛ=45 111
شکل 6-32- تغییراتمماناینرسیدمافقیدرطولآن 113
شکل6-33- تغییراتمماناینرسیقطبیدمافقیدرطولآن 113
شکل6-34- هندسهدمافقیومحلمحورالاستیک 114
شکل6-35-اثرزاویهعقبگردبرسرعتفلاتر 115
شکل6-36- اثرزاویهعقبگردبرفرکانسفلاتر 115
شکل 6-37- اثرارتفاعپروازبرسرعتفلاتر 116
شکل6-38-تغییراتسرعتفلاتربازاویهعقبگرددرچندارتفاعپروازیمختلف 117
شکل 6-39- تغییراتسرعتفلاترباتغییرارتفاعپروازدرزاویههایعقبگردمختلف 117
فهرست جدولها
عنوان و شماره |
صفحه |
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.