%28تخفیف

دانلود محصول:اولویت بندی شاخص های سرمایه فکری در بانکهای دولتی  و غیر دولتی با استفاده از روش (AHP)  

تعداد 138صفحه در فایل word

کارشناسی ارشد حسابداری

 

اولویت بندی شاخص های سرمایه فکری در بانکهای دولتی

 و غیر دولتی با استفاده از روش (AHP)

چکیده:

امروزه در جامعه فراصنعتی دانش به یک منبع کلیدی اقتصاد تبدیل گردیده که می توان به عنوان منبعی برای مزیت رقابتی پایدار بکار گرفت زیرا تقلید آن بسیار مشکل است. در یک سازمان دانش محور، که در آن دانش بخش بزرگی از ارزش یک محصول و همچنین ثروت یک سازمان را تشکیل می دهد روشهای سنتی حسابداری که مبتنی بر داراییهای ملموس و نيز اطلاعات مربوط به عملیات گذشته سازمانی هستند برای ارزشگذاری سرمایه فکری، که بزرگترین و ارزشمندترین دارایی سازمانهاست، ناکافی هستند. رشته نوظهور سرمایه فکری، یک حوزه تحقیقاتی جدید برای محققان و دست اندرکاران سازمانی است که برای ایجاد مکانیزم اندازه گیری جدید برای گزارش دهی متغیرهای ناملموس مهم تمرکز دارد. این تحقیق ضمن بررسی معیارهای مهم در رتبه بندی شاخص های سرمایه فکری در پی یافتن پاسخی مناسب به سوال زیر است که از میان شاخص های سرمایه فکری، انسانی، ساختاری و مشتری کدام یک موثرتر و با اهمیت تر از دیگر شاخص ها در بانک های دولتی و غیردولتی استان آذربایجانشرقی می باشد. برای گردآوری داده های این تحقیق از پرسشنامه ی روان سنجی که نسخه اصلی آن اولین بار در کانادا تهیه و اجرا شده، استفاده شده است. پس از جمع آوری پرسشنامه در این تحقیق سعی شده است با استفاده از تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی که یکی از جامع ترین سیستمهای طراحی شده برای تصمیم گیری با معیارهای چند گانه است ضمن فرموله کردن مسأله، اولویت بندی معیارهای مهم در شاخص های سرمایه فکری با استفاده از نرم افزار (Excel)  و همچنین رابطه بین متغیرها با استفاده از نرم افزار (SPSS) بررسی گردد. در این تحقیق از روش کتابخانه ای برای مبانی نظری و ادبیات تحقیق و از روش میدانی (پرسشنامه) برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. قلمرو زمانی تحقیق سال 1391 و جامعه آماری شامل کارشناسان و خبرگان شاغل در بانکهای دولتی و غیردولتی و نمونه آماری بانکهای دولتی شامل (سپه، ملی و کشاورزی) و بانکهای غیردولتی شامل (پاسارگاد، پارسیان و انصار) استان آذربایجانشرقی بوده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که در بانکداری دولتی بالاترین میزان رتبه بندی به ترتیب مربوط به سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه مشتری و در بانکداری غیردولتی به ترتیب مربوط به سرمایه انسانی، سرمایه مشتری و سرمایه ساختاری است.

 

کلید واژه:

فرایند تحلیل سلسله مراتبی، سرمایه فکری، سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری، سرمایه مشتری، بانک

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                         صفحه

چکیده: 1

فصل اول: کلیات تحقیق

1-1- مقدمه. 2

1-2- بيان مسئله و چارچوب نظري پژوهش… 4

1-3- دلايل اهميت و ضرورت پژوهش… 7

1-4- اهداف پژوهش… 7

1-5- سوالات پژوهش… 8

1-6- فرضيه پژوهش… 8

1-7- روش پژوهش… 8

1- 8- قلمرو تحقیق (موضوعی، زمانی، مکانی) 8

1- 9- تعاریف عملیاتی واژگان تخصصی پژوهش… 9

1- 10- ساختار پژوهش… 10

1-11- خلاصه فصل.. 10

فصل دوم: ادبیات نظری و پیشینه تحقیق

2-1- ادبيات نظري سرمايه فكري.. 11

2-2- مروري بر چشم انداز تاريخي سرمايه فكري.. 13

2-3- تعريف سرمايه فكري.. 15

2-4- انواع طبقه بندي اجزاي سرمايه فكري.. 17

2-5- شباهت ها 29

2-5-1- سرمايه انساني.. 29

2-5-2- سرمايه ساختاري (سازماني) 31

2-5-3- سرمايه ارتباطي (مشتري)‌ 32

2-6- سنجش سرمايه فكري.. 33

2-6-1- دلايل سنجش سرمايه فكري.. 33

2-6-2- شاخص هاي متداول براي اندازه گيري سرمايه فكري.. 35

2-6-3- منافع و مزاياي اندازه گيري سرمايه فكري.. 42

2-6-4- مدل ها و روش هاي اندازه گيري سرمايه فكري.. 44

2-6-4-1- مدل هاي سنجش غيرمالي سرمايه فكري.. 45

2-6-4-2- نمونه هايي از مدل هاي سنجش مالي سرمايه فكري.. 49

2-7- فرآيند تحليل سلسله مراتبي.. 51

2-7-1- انواع حالتهاي تصميم گيري.. 52

2-7-2- اصول فرآيند تحليل سلسه مراتبي.. 54

2-7-3- مزاياي فرآيند سلسله مراتبي.. 54

2-7-4- خصوصيات فرآيند تحليل سلسله مراتبي.. 56

2-7-5- محدوديت هاي فرآيند تحليل سلسله مراتبي.. 56

2-7-6- ساخت درخت سلسله مراتبي با استفاده از تکنیک تاپسیس فازی.. 58

2-7-7- حل مسائل از طريق تكنيك سلسله مراتب… 58

2-8- مروری بر پیشینه تحقیق.. 61

2-8-1- تحقیقات خارجی.. 61

2-8-2- تحقیقات داخلی.. 65

فصل سوم: روش شناسی تحقیق

3- 1- مقدمه. 68

3- 2- فرضیه تحقیق.. 69

3- 3- روش تحقیق.. 69

3- 4- قلمرو تحقیق.. 69

3- 5- جامعه آماری.. 69

3- 5- 1- نمونه آماری.. 70

3- 6- روش جمع‌آوری داده‌ها 71

3- 7- روایی و پایایی ابزار جمع‌آوری داده‌ها 74

3- 8- تجزیه و تحلیل داده‌ها : 75

3-8-1- روش AHP.. 75

3- 8-1-1- طراحی یک سلسله مراتب: 75

3-8-1-2- تعیین اولویتها : 76

3-8-1-3- استخراج اولویتها از جدولهای مقایسه گروهی.. 78

3-8-1-4- انتخاب بهترین گزینه. 78

3-8-1-5- نرخ سازگاری.. 78

3-8-2- مدل پژوهش… 80

3-8-3- روش های رایانه ای: 80

فصل چهارم: یافته های تحقیق

4-1- مقدمه. 81

4-2- توصیف نمونه: 82

4-2-1- مطالعه توصیفی نمونه آماری با توجه به متغیر جنسیت… 82

4-2-2- مطالعه توصیفی نمونه آماری با توجه  به متغیر تحصیلات… 83

4-2-3- مطالعه توصیفی نمونه آماری با توجه  به متغیر سن.. 84

4-2-4- مطالعه توصیفی نمونه آماری با توجه به متغیر سابقه کار. 85

4-3- تجزیه و تحلیل داده ها براساس AHP.. 86

4-3-1- ساختن درخت سلسله مراتب تصمیم. 86

4-3-1-1- هدف تصمیم گیری.. 86

4-3-1-2- ساختار درخت سلسله مراتب تصمیم در روش AHP.. 87

4-3-1-3- مراحل ارزیابی با استفاده از AHP.. 89

4-3-2- مقایسات زوجی.. 89

4-3-2-1- مقایسه دو به دو گزینه ها نسبت به معیارها در بانکهای دولتی.. 89

4-3-2-2- مقایسه دو به دو معیارها یا عوامل تاثیر گذار نسبت به یکدیگر. 95

4-3-2-3-  استخراج اولویتها از جدول مقایسه گروهی.. 96

4-3-2-4- محاسبه کل امتیاز گزینه ها براساس معیارهای چهارگانه. 97

4-3-5- محاسبه نرخ سازگاری.. 99

4-3-5-1- محاسبه نرخ سازگاری ماتریس مقایسهای گزینه ها نسبت به شاخصهای سرمایه انسانی.. 99

4-3-5-2- محاسبه نرخ سازگاری ماتریس مقایسه ای گزینه ها نسبت به شاخص سرمایه ساختاری.. 101

4-3-5-3- محاسبه نرخ سازگاری ماتریس مقایسه ای گزینه ها نسبت به شاخص های سرمایه مشتری.. 102

4-3-5-4- محاسبه نرخ سازگاری شاخص‌های سرمایه‌گذاری شاخص‌های سرمایه فکری.. 103

4-3-6- مقایسه دو به دو گزینه ها نسبت به معیارها در بانکهای غیردولتی.. 104

4-3-7- مقایسه دو به دو معیارها یا عوامل تاثیر گذار نسبت به یکدیگر. 109

4-3-8- محاسبه کل امتیاز گزینه ها براساس معیارهای چهارگانه. 110

4-3-9- محاسبه نرخ سازگاری ماتریس مقایسهای گزینه ها نسبت به شاخصهای سرمایه انسانی.. 112

4-3-10- محاسبه نرخ سازگاری شاخص‌های سرمایه‌گذاری شاخص‌های سرمایه فکری.. 116

4-4- فرضیه تحقیق: 117

4-5- نتیجه گیری.. 118

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

5-1- مقدمه. 120

5-2- مرور مختصر بر مسأله، هدف و چگونگی اجرای تحقیق.. 121

5-3- نتیجه گیری.. 123

5-3-1-  ترتیب اولویت بندی گزینه ها نسبت به هر یک از معیارها در بانکهای دولتی.. 124

5-3-2- اولويت بندي گزينه ها با در نظر گرفتن كليه معيارها در بانکهای دولتی.. 125

5-3-3- ترتیب اولویت بندی گزینه ها نسبت به هر یک از معیارها در بانکهای غیردولتی.. 126

5-3-4- اولویت بندی گزینه ها با در نظر گرفتن کلیه معیارها در بانکهای غیردولتی.. 127

5-4- پیشنهادات… 129

5-5- محدودیتهای تحقیق.. 132

منابع فارسی.. 133

منابع انگلیسی.. 134

چکیده انگلیسی…………………………………………………………………………………………………………………………138

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست جداول

 

عنوان                                                                                  صفحه

جدول شماره 2-1- جدول زماني مهمترين رويدادها و وقايع حساس سرمايه فكري…………….. 14

جدول شماره 2-2 طبقه بندي پتي و گوتريه……………………………………………………………….  25

جدول شماره 2-3- جمع بندی تحقیقات………………………………………………………………….   67

جدول شماره 3- 1 مختصری از گویه‌های پرسشنامه و نحوه کد‌گذاری آن…………………………….     73

جدول 3- 2- گزینه‌های پرسشنامه……………………………………………………………………………………         74

جدول 3- 3- تعیین اولویتها…………………………………………………………………………………………….        77

جدول3-4- مقیاسهای اساسی فرایند تحلیلی سلسله مراتب برای مقایسه دو به دو (مؤمنی ، 1387)   77

جدول 3-5- جدول نرخ سازگاری…………………………………………………………………………………..         79

جدول شماره 4-1- توزیع فراوانی مربوط به جنسیت پاسخ دهندگان……………………………………    82

جدول شماره 4-2- توزیع فراوانی مربوط به سطوح تحصیلات پاسخ دهندگان…………………….. 83

جدول شماره 4-3- توزیع فراوانی مربوط به سن پاسخ دهندگان…………………………………………    84

جدول شماره 4-4- توزیع فراوانی مربوط به سابقه کار پاسخ دهندگان…………………………………    85

جدول 4-5- ماتریس مقایسه شاخص­های سرمایه انسانی……………………………………………………  90

جدول 4-6- ماتریس نرمال شده و مقادیر اولویت نسبت به شاخص­های سرمایه انسانی………..  91

جدول 4-7- ماتریس مقایسه شاخص­های سرمایه ساختاری……………………………………………….   92

جدول 4-8- ماتریس نرمال شده ومقادیر اولویت نسبت به شاخص­­های سرمایه ساختاری……..  93

جدول 4-9- ماتریس مقایسه شاخص­های سرمایه مشتری………………………………………………….   94

جدول 4-10- ماتریس نرمال شده و مقادیر اولویت نسبت به شاخص­های سرمایه مشتری…….. 95

جدول 4-11- ماتریس مقایسه معیارهای ارزیابی نسبت به یکدیگر……………………………………..    96

جدول 4-12- مقادیر نرمال شده و مقادیر اولویت معیارهای ارزیابی نسبت به یکدیگر…………. 96

جدول 4-13- محاسبه کل امتیاز گزینه‌ها براساس معیارهای سه گانه…………………………………. 97

جدول 4-14- محاسبه امتیاز گزینه­ها براساس شاخص­های سرمایه انسانی………………………….  98

جدول 4-15- محاسبه امتیاز گزینه­ها براساس شاخص­های سرمایه ساختاری………………………  98

جدول 4-16- محاسبه امتیاز گزینه­ها براساس شاخص­های سرمایه مشتری…………………………. 98

جدول 4-17- محاسبه نرخ سازگاری ماتریس مقایسه­ای گزینه­ها نسبت به شاخص­های سرمایه انسانی 100

جدول 4-18- مقادیر مختلف RI…………………………………………………………………………………….         101

جدول 4-19- محاسبه نرخ سازگاری ماتریس مقایسه­ای گزینه­ها نسبت به شاخص­ها سرمایه ساختاری   101

جدول 4-20- محاسبه نرخ سازگاری ماتریس مقایسه­ای گزینه­ها نسبت به شاخص­های سرمایه مشتری   102

جدول 4-21- محاسبه نرخ سازگاری ماتریس مقایسه‌ای شاخص‌های سرمایه فکری………………. 103

جدول 4-22- ماتریس مقایسه شاخص­های سرمایه انسانی…………………………………………………..  104

جدول 4-23- ماتریس نرمال شده و مقادیر اولویت نسبت به شاخص­های سرمایه انسانی……….. 105

جدول 4-24- ماتریس مقایسه شاخص­های سرمایه ساختاری……………………………………………….  106

جدول 4-25- ماتریس نرمال شده ومقادیر اولویت نسبت به شاخص­­های سرمایه ساختاری………     107

جدول 4-26- ماتریس مقایسه شاخص­های سرمایه مشتری………………………………………………….. 108

جدول 4-27- ماتریس نرمال شده و مقادیر اولویت نسبت به شاخص­های سرمایه مشتری………..     109

جدول 4-28- ماتریس مقایسه معیارهای ارزیابی نسبت به یکدیگر……………………………………….   110

جدول 4-29- مقادیر نرمال شده و مقادیر اولویت معیارهای ارزیابی نسبت به یکدیگر……………..    110

جدول 4-30- محاسبه کل امتیاز گزینه‌ها براساس معیارهای سه گانه………………………………………  111

جدول 4-31- محاسبه امتیاز گزینه­ها براساس شاخص­های سرمایه انسانی………………………………   111

جدول 4-32- محاسبه امتیاز گزینه­ها براساس شاخص­های سرمایه ساختاری………………………….    112

جدول 4-33- محاسبه امتیاز گزینه­ها براساس شاخص­های سرمایه مشتری…………………………….    112

جدول 4-34- محاسبه نرخ سازگاری ماتریس مقایسه­ای گزینه­ها نسبت به شاخص­های سرمایه انسانی    113

جدول 4-35- مقادیر مختلف RI…………………………………………………………………………………… 114

جدول 4-36- محاسبه نرخ سازگاری ماتریس مقایسه­ای گزینه­ها نسبت به شاخص­ها سرمایه ساختاری    114

جدول 4-37- محاسبه نرخ سازگاری ماتریس مقایسه­ای گزینه­ها نسبت به شاخص­های سرمایه مشتری     115

جدول 4-38- محاسبه نرخ سازگاری ماتریس مقایسه‌ای شاخص‌های سرمایه فکری………………….   116

جدول 4-39- محاسبه ضریب همبستگی رتبه ای اسپیرمن در SPSS……………………………………………… 117

جدول 5-1- اولویت شاخص­های سرمایه انسانی…………………………………………………………………         124

جدول 5-2- اولویت شاخص­های سرمایه ساختاری……………………………………………………………..         124

جدول 5-3- اولویت شاخص­های سرمایه مشتری………………………………………………………………..         124

جدول 5-4- اولویت معیارهای سرمایه فکری………………………………………………………………………        125

جدول 5-5- اولویت بندی کل شاخص­ها در بانکهای دولتی………………………………………………….          125

جدول 5-6- اولویت شاخص های سرمایه انسانی………………………………………………………………..         126

جدول 5-7- اولویت شاخص های سرمایه ساختاری…………………………………………………………….           126

جدول 5-8- اولویت شاخص های سرمایه مشتری………………………………………………………………..          126

جدول 5-10- اولویت بندی کل شاخص ها در بانکهای غیردولتی…………………………………………. 127

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست نمودارها

 

عنوان                                                                                  صفحه

نمودار شماره 2-1- مفهوم سازي سرمايه فكري از سوي بونتيس…………………………………………..  18

نمودار شماره 2-2- طبقه بندي اسويبي از طريق چارچوب ناظر دارايي نامشهود……………………..    20

نمودار شماره 2-3- طرح ارزش اسكانديا…………………………………………………………………………..         21

نمودار شماره 2-4- مدل چن و همكارانش از سرمايه فكري و روابط بين آنها………………………..   22

نمودار شماره 2-5- طبقه بندي اوليه توسط هاناس و لووندال………………………………………………   24

نمودار شماره 2-6- طبقه بندي لووندال……………………………………………………………………………. 24

نمودار شماره 2-7- طبقه بندي ليم و داليمور…………………………………………………………………….. 26

نمودار شماره 2-8- چارچوب كارت امتيازي متوازن…………………………………………………………… 27

نمودار شماره 2-9- طبقه بندي كنفدراسيون اتحاديه هاي تجاري دانمارك……………………………..    28

نمودار 2-10- تصمیم کلی مساله (هدف)………………………………………………………………………….          58

نمودار 3- 1- درخت سلسله مراتب تصمیم……………………………………………………………………….         76

نمودار3-2- مدل مفهومی سرمایه فکری ………………………………………………………………………….. 80

نمودار شماره 4-1- توزیع فراوانی نمونه آماری از نظر جنسیت……………………………………………  82

نمودار شماره 4-2- توزیع فراوانی نمونه آماری از نظر سطح تحصیلات………………………………..   83

نمودار شماره 4-3- توزیع فراوانی نمونه آماری از نظر سن…………………………………………………  84

نموار شماره 4-4- توزیع فراوانی نمونه آماری از نظر سابقه کاری………………………………………..  85

نمودار شماره 4-5- ساختار درخت سلسله مراتب تصمیم در روش AHP……………………………  88

دیدگاهها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهی را ارسال می کنید برای “دانلود محصول:اولویت بندی شاخص های سرمایه فکری در بانکهای دولتی  و غیر دولتی با استفاده از روش (AHP)  ”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...
enemad-logo