%36تخفیف

دانلود پروژه:مدیریت ارتباط با مشتری و محاسبه ارزش طول عمر مشتری با استفاده از زنجیره مارکوف

تعداد 108صفحه در فایل word

کارشناسی ارشد

رشته مهندسی صنایع

گرایش صنایع

 

 

 

مدیریت ارتباط با مشتری و محاسبه ارزش طول عمر مشتری با استفاده از زنجیره مارکوف

 

 

چکیده

در دهه­های اخیر با توجه به نوسانات شدید تقاضا و افزایش رقابت در بازار­ها، مدیریت ارتباط با مشتری یکی از جنبه­های بر­جسته بازاریابی در کسب­و­کار شده است، بنابراین حفظ مشتریان و یا گسترش روابط با آن­ها جزو اهداف بازاریابی شده­است. به این منظور استراتژی­های گوناگونی شکل گرفته تا در هر یک از زمینه­های بازاریابی بتواند به هدف نزدیک­تر شود.

برای ارزیابی استراتژی­ها در مدیریت ارتباط با مشتری، شرکت­ها نیاز به معیاری برای اندازه­گیری اثر هر استراتژی دارند. این معیار ارزش طول عمر مشتری می­باشد. برای این­که ارزش طول عمر مشتری بتواند به صورت کارا و موثر به عنوان یک معیار استاندارد مورد استفاده قرار بگیرد، باید شرکت­ها بتوانند آن را اندازه بگیرند. بنابراین به عنوان قدم بعدی باید روی مدل­هایی برای اندازه­گیری ارزش طول عمر متمرکز شد. چالش کلیدی برای اندازه­گیری این ارزش توسعه مدلی است که بتواند جریان سود­هایی که هر مشتری در آینده برای شرکت فراهم خواهد کرد را پیش­بینی کند. در میان مدل­های ریاضی پیشنهاد شده برای محاسبه ارزش طول عمر مشتری، تنها زنجیره مارکوف است که می­تواند به طور پویا چگونگی توسعه ارزش را در طول زمان برای یک مشتری مدل کند.

در این تحقیق ابتدا حالت خاصی از مدل مارکوف پنهان برای دسته­بندی مشتریان معرفی شده و سپس از مدل زنجیره مارکوف برای پیش­بینی ارزش طول عمر مشتری استفاده شده است. در حل مدل پیشنهادی داده­های واقعی یکی از سازمان­های بیمه کشور مورد استفاده قرار گرفت. در اجرای تحقیق ابتدا مشتریان بیمه با استفاده از مدل مارکوف پنهان دسته­بندی شدند و احتمال مانا آن­ها محاسبه گردید، سپس با استفاده از تعداد گذار­ها و احتمال مانا، ماتریس گذار مارکوفی بدست آمد و در گام آخر ارزش طول عمر مشتریان با استفاده از مدل مارکوف محاسبه و برای دوره­های آتی پیش­بینی شد. حل مدل در دو نرم­افزار GAMS و MATLAB انجام شده­است.

کلید واژه ها : مدیریت ارتباط با مشتری، ارزش طول عمر مشتری، زنجیره مارکوف، مدل مارکوف پنهان

فهرست مطالب

فصل1: معرفی و کلیات   1

1-1. مقدمه  2

1-2. مسئله تحقیق   3

1-3. اهمیت و ضرورت انجام تحقیق   3

1-4. هدف از تحقیق   4

1-5. رویکرد کلی تحقیق   5

1-6. سوالات تحقیق   6

1-7. تعاریف و اصطلاحات   7

1-8. ساختار گزارش    7

1-9. نتیجه گیری   8

فصل2: مرور ادبیات   9

2-1. مقدمه  10

2-2. تاریخچه مدیریت ارتباط با مشتری و بازاریابی رابطه مند  10

2-3. بازاریابی رابطه مند  12

2-3-1. فاکتورهای اصلی در سیستم بازاریابی رابطه مند  12

2-4. ارزش مشتری   14

2-4-1. ارزش طول عمر مشتری   15

2-5. اهمیت ارزش طول عمر مشتری   16

2-6. تعاریف ارزش طول عمر مشتری   18

2-7. مدل های CLV   19

2-7-1. مدلهای روابط قراردادی   21

2-7-2. مدلهای CLV برای روابط غیرقراردادی   23

2-8. زنجیره مارکوف و چارچوب آن  27

2-8-1. چارچوب مارکوف   28

2-8-2. مدل زنجیره مارکوف در مدیریت ارتباط با مشتری   30

2-8-3. استفاده از زنجیره مارکوف در رابطه با CRM در ادبیات   33

2-9. مارکوف پنهان  39

2-9-1. مثالی از مدل مارکوف پنهان  40

2-9-2. فرضهای مدل مارکوف پنهان  43

2-9-3. استفاده از مارکوف پنهان در رابطه با CRM در ادبیات   43

2-10. نتیجه گیری   46

فصل3: روش شناسی و داده های تحقیق   49

3-1. مقدمه  50

3-2. رویکرد تحقیق   51

3-3. اهمیت داده کاوی و بخش بندی مشتریان در چارچوب CRM   52

3-4. دسته بندی مشتریان با استفاده مدل مارکوف پنهان  53

3-4-1. یک مثال ساده 54

3-4-2. تخمین پارامترها 55

3-4-3. گسترش مدل  58

3-4-4. حالت خاص    59

3-5. محاسبه ارزش طول عمر مشتریان  63

3-5-1. محاسبه ارزش طول عمر مشتری با استفاده از زنجیره مارکوف   63

3-5-2. تخمین احتمال گذار 65

3-6. نتیجه گیری   66

فصل4: پیاده سازی روش تحقیق   67

4-1. مقدمه  68

4-2. شرحی از سازمان و بیمه شخص ثالث   69

4-3. جمع آوری داده ها 70

4-4. پاکسازی داده ها 70

4-5. یکپارچه سازی داده ها 70

4-6. انتخاب داده 71

4-7. استفاده از مارکوف پنهان در دسته بندی مشتریان  71

4-7-1. دسته بندی در دو دسته  72

4-7-2. دسته بندی در سه دسته  79

4-8. محاسبه ارزش طول عمر مشتری   86

4-9. مقایسه و ارزیابی روش    88

4-9-1. حل مسئله با استفاده از روش K-means و مدل پایه ای   89

4-10. نتیجه گیری   90

فصل5: جمع بندی و نتیجه گیری   92

5-1. مروری بر فصلهای گذشته  93

5-2. دستاوردهای تحقیق   94

5-3. جنبه نوآوری تحقیق   95

5-4. مشکلات و محدودیتهای مدل  96

5-5. مطالعات آتی   96

فهرست منابع  97

پیوست الف: کد های نوشته شده در برنامه ی MATLAB   99

پیوست ب: واژگان  108

فهرست شکل­ها

شکل ‏1‑1: رویکرد کلی تحقیق.. 6

شکل ‏1‑2-ساختار پروژه. 8

شکل ‏2‑1-پروسه ایجاد ارزش و حفظ ارزش در شرکت(Chan et al., 2010) 15

شکل ‏2‑2.فاکتورهای موثر بر CLV(Singh and Jain, 2010) 20

شکل ‏2‑3. زنجیره مارکوف پنج وضعیتی (Tirenni, 2005) 26

شکل ‏3‑2. مدل گرافیکی زنجیره مارکوف با 5 حالت   (Pfeifer and Carraway, 2000) 31

شکل ‏2‑4-شکل انتقال حالت برای هوا در پاییز(Ibe) 41

شکل ‏2‑5-مثالی از مدل مارکوف پنهان(Ibe) 42

شکل ‏2‑6-مدل مارکوف پنهان(Ibe) 42

شکل ‏2‑7- مدل مارکوف پنهان  (Netzer et al., 2008) 44

شکل ‏2‑8-توزیع مقالاتی که از زنجیره مارکوف استفاده کردهاند(Sepideh and Aaghaie, 2011) 46

شکل ‏2‑9-توزیع مقالاتی که از مارکوف پنهان استفاده کردهاند(Sepideh and Aaghaie, 2011) 47

شکل ‏3‑1: مراحل اصلی طرح پیشنهادی برای اجرای تحقیق.. 50

شکل ‏3‑4-نمایش گرافیکی از قضیه(Ching and Ng, 2006) 61

شکل ‏4‑1-مراحل اجرای کار به صورت جزئی.. 68

شکل ‏4‑2-مراحل داده کاوی استفاده شده(Kim et al., 2006) 72

شکل ‏4‑3-نمایش توزیع α برای مشتریان.. 79

شکل ‏4‑4-نمایش توزیع  برای سه گروه. 85

شکل ‏4‑5-نمایش توزیع  برای سه گروه. 85

شکل ‏4‑6-نمایش توزیع  برای سه گروه. 86

فهرست جداول

جدول ‏2‑1-تعاریف CLV(Hwang et al., 2004) 18

جدول ‏2‑2-انواع مدلهای CLV(Singh and Jain, 2010) 20

جدول ‏2‑3-مزایا و معایب مدلهای گوناگون محاسبه CLV.. 27

جدول ‏2‑4. پژوهش های انجام گرفته در زمینه کاربردهای مارکوف در مدیریت ارتباط با مشتری.. 38

جدول ‏2‑5. کاربرد مدل مارکوف پنهان در مدیریت ارتباط با مشتری.. 46

جدول ‏2‑6-جمع بندی مقالات بررسی شده. 48

جدول ‏4‑1- دو سوم داده های استفاده شده برای ساخت مدل HMM در دسته A.. 75

جدول ‏4‑2- دو سوم داده های استفاده شده برای ساخت مدل HMM در دسته B.. 76

جدول ‏4‑3- میانگین توزیع تعداد تصادفات دسته A و B.. 76

جدول ‏4‑4- یک سوم داده باقی مانده برای ارزیابی دسته اول.. 78

جدول ‏4‑5- یک سوم داده باقی مانده برای ارزیابی دسته دوم. 78

جدول ‏4‑6-دو سوم داده های استفاده شده برای ساخت مدل HMM در دسته اول.. 80

جدول ‏4‑7-دو سوم داده های استفاده شده برای ساخت مدل HMM در دسته دوم. 81

جدول ‏4‑8-دو سوم داده های استفاده شده برای ساخت مدل HMM در دسته سوم. 82

جدول ‏4‑9- میانگین توزیع تعداد تصادفات دسته A و B و C.. 82

جدول ‏4‑10-یک سوم داده های باقی مانده برای ارزیابی مدل HMM در دسته اول.. 83

جدول ‏4‑11-یک سوم داده های باقی مانده برای ارزیابی مدل HMM در دسته دوم. 84

جدول ‏4‑12-یک سوم داده های باقی مانده برای ارزیابی مدل HMM در دسته سوم. 84

جدول ‏4‑13: مثالی از داده های یک مشتری در پنج سال.. 91

1 دیدگاه برای دانلود پروژه:مدیریت ارتباط با مشتری و محاسبه ارزش طول عمر مشتری با استفاده از زنجیره مارکوف

  1. Cqvqos

    common prescription allergy pills major brand allergy pills prescription only allergy medication

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...
enemad-logo