%36تخفیف

بررسی موانع استقرار دولت الکترونیک در شرکت گاز استان اردبیل

تعداد 114صفحه در فایل word

كارشناسي ارشد در رشته مديريت اجرايي

رشته بازاريابي

 

 

عنوان

 

بررسی موانع استقرار دولت الکترونیک در شرکت گاز استان اردبیل

چکیده

توسعه تکنولوژی یکی از مهمترین ویژگی های عصر جدید است. دولت الکترونیک به معنی پذیرش تکنولوژی ها توسط دولت به منظور افزایش کارایی و بهره وری خدمات عمومی می باشد و شناسایی موانع یکی از پیش زمینه های مهم پیاده سازی موفق دولت الکترونیک است. هدف پژوهش حاضر بررسی موانع استقرار دولت الکترونیک در شرکت گاز استان اردبیل می باشد. که این موضوع  به مدیران کمک خواهد کرد که به موانع استقرار دولت الکترونیک آگاهی یابند و در جهت رفع محدویت ها و موانع  مربوط اقدام نمايند. در همین خصوص به 6 گروه موانع مدیریتی، سازمانی، فنی، انسانی، مالی و محیطی با 29 شاخص فرعی اشاره می کند که براساس آن 6 فرضیه طراحی شده است. تحقيق حاضر يك مطالعه توصيفي و پیمایشی است در این تحقیق از بین کل کاربران کامپیوتردر شرکت گاز استان اردبیل، با روش نمونه گیری کوکران 193نفربه عنوان نمونه آماری انتخاب گردید و برای گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامه استفاده شد که پایایی آن با به کار گیری روش آلفای کرونباخ ونرم افزار spss،932/0 تعیین شد. برای تجزیه و تحلیل داده های این تحقیق از دو روش آزمون تی استیودنت (برای آزمون فرضیه ها) و آزمون تحلیل واریانس فریدمن (برای رتبه بندی موانع) استفاده شده است. نتایج پژوهش حاضر مشخص نمود که به جز عوامل فنی و مدیریتی، سایر عوامل به عنوان موانع استقرار دولت الکترونیک در شرکت گاز استان اردبیل مطرح می باشند، و عوامل محیطی به عنوان مهم ترین موانع شناخه شد. همچنین ” سرعت پایین اینترنت”مهمترین مانع از بین شاخص های زیر مجموعه عوامل اصلی تعیین گردید.

 واژه های کلیدی: فناوری اطلاعات، دولت الکترونیک، عوامل مدیریتی، عوامل سازمانی، عوامل انسانی، عوامل مالی، عوامل فنی، عوامل محیطی

 

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                           صفحه

چکیده ……………………………………………………………………………………………………………………….. 1

فصل اول : کلیات تحقیق

1-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………… 2

1-2 بیان مسأله……………………………………………………………………………………………………………… 3

1-3 اهمیت وضرورت موضوع…………………………………………………………………………………………. 6

1-4 اهداف تحقیق………………………………………………………………………………………………….. …………….6

1-4-1 اهداف آرمانی………………………………………………………………………………………….. …………………6

1-4-2 اهداف ویژه…………………………………………………………………………………………….. …………………7

1-5 سؤالات تحقیق……………………………………………………………………………………………. ………………….7

1-5-1 سؤالات اصلی…………………………………………………………………………………………… ………………..7

1-5-2 سؤالات فرعی…………………………………………………………………………………………….. ………………7

1-6 فرضیه­های تحقیق………………………………………………………………………………………………….. ..7

1-7 تعاریف مفهومی …………………………………………………………………………………………………….. 8

1-7-1دولت الکترونیک………………………………………………………………………………………………….. 8

1-7-2 عوامل مدیریتی……………………………………………………………………………………………………. 8

1-7-3 عوامل سازمانی……………………………………………………………………………………………………. 8

1-7-4 عوامل فنی ……………………………………………………………………………………………………. ………….8

1-7-5 عوامل انسانی ……………………………………………………………………………………………….. …………..9

1-7-6 عوامل مالی……………………………………………………………………………………………….. ………………9

1-7-7 عوامل محیطی……………………………………………………………………………………………. ………………9

1-8 تعاریف عملیاتی……………………………………………………………………………………………….. ……………10

1-9 قلمرو تحقیق……………………………………………………………………………………………………… ………..10

1-9-1 قلمرو موضوعی تحقیق…………………………………………………………………………………… ………….11

1-9-2 قلمرو مکانی…………………………………………………………………………………………………… ……… 11

1-9-3 قلمرو زمانی…………………………………………………………………………………………………… ………..11

1-10چهارچوب نظری ومدل مفهومي تحقيق………………………………………………………………. …………….11

فصل دوم : مروري بر تحقيقات انجام شده

2-1مقدمه…………………………………………………………………………………………….. ……………………13

2-2 بخش اول: دولت………………………………………………………………………………………………….. 14

2-2-1 تعریف دولت…………………………………………………………………………………………………… 14

 2-2-2 پیشینه تشکیل دولت………………………………………………………………………………………….. 14

2-3 بخش دوم: فناوری اطلاعات……………………………………………………………………………………. 15

2-3-1تعریف فناوری اطلاعات و ارتباطات……………………………………………………………………….. 15

2-3-2 پیشینه فناوری اطلاعات………………………………………………………………………………………. 15

2-4 بخش سوم: دولت الکترونیک…………………………………………………………………………………… 15

2-4-1 چگونگی شکل گیری دولت الکترونیک…………………………………………………………………… 15

2-4-2 ماهیت دولت الکترونیک……………………………………………………………………………………… 16

2-4-3 تعریف دولت الکترونیک…………………………………………………………………………………….. 17

2-4-4 ويژگي‌هاي دولت الکترونيک………………………………………………………………………………… 18

2-4-5سنخ شناسی خدمات دولت الکترونی………………………………………………………………………. 19

2-4-6 کاربردهای دولت الکترونیک………………………………………………………………………………… 20

2-4-7 ساختار دولت الکترونیک…………………………………………………………………………………….. 22

2-4-8 دلایل گرایش به دولت الکترونیکی…………………………………………………………………………. 23

2-4-9 مزایای دولت الکترونیکی…………………………………………………………………………………….. 27

2-4-10 الگوهای پیاده سازی مرحله ای دولت الکترونیک……………………………………………………… 29

2-4-11 مدل های دولت الکترونیک………………………………………………………………………………… 43

2-4-12 مدلهای ارزیابی آمادگی الکترونیکی………………………………………………………………………….. 45

2-4-13 زیرساختها و ملزومات پیاده سازی دولت الکترونیک……………………………………………………. 46

2-4-14مقایسه دولت سنتی یا دولت بوروکراتیک با دولت الکترونیکی…………………………………….. 49

2-4-15 مراحل تکامل دولت الکترونیک…………………………………………………………………………… 50

2-4 -16 اثرات ناشی از عدم ایجاد دولت الکترونیک…………………………………………………………… 51

2-4-17 موانع دولت الکترونیک…….. …………………………………………………………………………………………..       51

2-4-18 شاخص های دولت الکترونیک………………………………………………………………………………….    58

2-4-19- دولت الکترونیک و کشور  ایران………………………………………………………………………… 59

2-4-20- شاخص دولت الکترونیک در ایران…………………………………………………………………….. 62

2-21- پیشینه تحقیقات انجام شده…………………………………………………………………………………………    65

2- 22- جمع بندی مبانی نظری………………………………………………………………………………. ………67

فصل سوم : مواد و روش ها

3-1- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………..69

3-2-روش تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………..69

3-3- جامعه و نمونه آماری……………………………………………………………………………………………. 70

3-4- نمونه آماری وروش نمونه گیری……………………………………………………………………………… 70

3-5- ابزار گردآوری اطلاعات ……………………………………………………………………………………………….71

3-6- نحوه­ی تدوین پرسشنامه ………………………………………………………………………………………………….71

3-7 -روایی پرسشنامه……………………………………………………………………………………………………………..         72

3-8- پایایی………………………………………………………………………………………………………………… 73

3-9 -روش های آماری………………………………………………………………………………………………….. 79

3-10- روش تجزیه و تحلیل داده­ها……………………………………………………………………………………….   74

فصل چهارم: نتايج

4-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………….. 75

4-2- يافته هاي توصيفي……………………………………………………………………………………………….. 75

4-2-2- متغیرجنسيت…………………………………………………………………………………………………… 76

4-2-1- متغیرسن………………………………………………………………………………………………………… 76

4-2-3- متغیر سطح تحصیلات ……………………………………………………………………………………… 77

4-2-4- متغیر سابقه کار ………………………………………………………………………………………………. 77

4-3- آزمون کولموگروف و سمیرنوف……………………………………………………………………………… 78

4-4- یافته های استنباطی……………………………………………………………………………………………….. 78

4-4-1-تحلیل فرضیه ها با استفاده از آزمون تک نمونه ای……………………………………………………… 78

4-4-2- آزمون فریدمن…………………………………………………………………………………………………. 82

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

5-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………… 90

5-2- بحث و نتیجه گیری آمار توصیفی تحقیق……………………………………………………………………. 90

5-3- بحث و نتیجه گیری آمار استنباطی تحقیق………………………………………………………………… 90

5-3-1- موانع (عوامل) محیطی……………………………………………………………………………………….. 93

5-3-2- موانع (عوامل) مالی…………………………………………………………………………………………….. 94

5-3-3- موانع(عوامل) انسانی…………………………………………………………………………………………… 94

5-3-4- موانع(عوامل) سازمانی…………………………………………………………………………………………. 95

5-4- پیشنهادات پژوهشی……………………………………………………………………………………………… 100

5-5- محدودیت ها………………………………………………………………………………………………………. 100

5-6- مقايسه نتايج پژوهش ……………………………………………………………………………………………. 101

پیوست ……………………………………………………………………………………………………………………… 102

منابع ………………………………………………………………………………………………………………………… 129

چکیده انگلیسی …………………………………………………………………………………………………………… 135

فهرست جداول

فهرست جداول

عنوان                                                                                                       صفحه

جدول 2-1- موانع پیاده سازی دولت الکترونیک از دیدگاه جونیفرانیل ………………………………………. 52

جدول 2-2- تعداد و ضریب نفوذ تلفن در ایران ………………………………………………………………….. 63

جدول2-3-گزارش ضریب نفوذ اینترنت در ایران …………………………………………………………………. 64

جدول 2-4- گزارش ضریب نفوذ اینترنت دراستان اردبیل……………………………………………………….. 64

جدول 3-1- نحوه بخش بندی سوالات پرسشنامه …………………………………………………………………. 72

جدول3-2- صفات کیفی و ارزشهاي عددي گزینه‌هاي پرسشنامه ……………………………………………… 72

جدول3-3- نتايج بررسي پايايي پرسشنامه تحقيق ………………………………………………………………… 74

جدول4-1- توزیع فراوانی نمونه آماری بر حسب جنسیت………………………………………………………. 76

جدول4-2- توزیع فراوانی نمونه آماری بر حسب گروه سنی……………………………………………………. 76

جدول4-3- توزیع فراوانی نمونه آماری بر حسب سطح تحصیلات……………………………………………. 77

جدول4-4- توزیع فراوانی نمونه آماری بر حسب سابقه کار…………………………………………………….. 77

جدول شمار4-5- آزمون نرمال بودن داده ها………………………………………………………………………… 78

جدول شماره 4-6- آزمونt……………………………………………………………………………………………… 78

جدول 4-7- نتایج آزمون t برای شاخص های عوامل شش گانه……………………………………………….. 80

جدول 4-8- رتبه بندی شاخص های حذف نشده موانع استقرار دولت الکترونیک…………………………. 81

جدول 4-9- رتبه بندی موانع استقرار دولت الکترونیک…………………………………………………………… 82

جدول 4-10- رتبه بندی شاخص های عوامل مدیریتی……………………………………………………………. 83

جدول 4-11- رتبه بندی شاخص های عوامل سازمانی……………………………………………………………. 84

جدول 4-12- رتبه بندی شاخص های عوامل فنی…………………………………………………………………. 85

جدول 4-13- رتبه بندی شاخص های عوامل انسانی……………………………………………………………… 85

جدول 4-14- رتبه بندی شاخص های عوامل مالی………………………………………………………………… 86

جدول 4-15- رتبه بندی شاخص های عوامل محیطی…………………………………………………………….. 87

جدول 4-16- رتبه بندی کلی شاخص های موانع استقرار دولت الکترونیک…………………………………. 88

جدول 5-1- رتبه بندی موانع استقرار دولت الکترونیک در شرکت گاز استان اردبیل………………………. 92

جدول 5-2- مقايسه نتايج پژوهش……………………………………………………………………………………. 101

 

فهرست اشكال

عنوان                                                                                                            صفحه

شکل (1-1) مدل مفهومي………………………………………………………………………………………………… 12

شکل(2-1)مراحل تکامل دولت الکترونیک………………………………………………………………………….. 50

شکل(5-1) مدل نهايي……………………………………………………………………………………………………. 97

شکل(5-1) مدل نهايي……………………………………………………………………………………………………. 98

شکل(5-3) مدل نهايي……………………………………………………………………………………………………. 99

……………………………………………………………………………………………………………………………….

دیدگاهها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهی را ارسال می کنید برای “بررسی موانع استقرار دولت الکترونیک در شرکت گاز استان اردبیل”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...
enemad-logo