%31تخفیف

دانلود محصول:مقایسه اثر بخشی آموزش مهار تکانه و کارکردهای اجرایی در بازداری پاسخ، توجه و فزون کنشی کودکان دارای نقص توجه و بیش فعالی

تعداد 137صفحه در فایل word

کارشناسی ارشد در رشته روان‌شناسی بالینی

مقایسه اثر بخشی آموزش مهار تکانه و کارکردهای اجرایی در بازداری پاسخ، توجه و فزون کنشی کودکان دارای نقص توجه و بیش فعالی

چکیده

مقدمه: امروزه تلاش‌های زیادی برای کاهش مشکلات بالینی کودکان مبتلا به نقص توجه و بیش فعالی صورت می‌گیرد. هدف: هدف از پژوهش حاضر، مقایسه اثر بخشی آموزش مهار تکانه و کارکردهای اجرایی در بازداری پاسخ، نقص توجه و فزون کنشی کودکان دارای نقص توجه و بیش فعالی بود. روش: جامعه و هدف پژوهش حاضر کلیه کودکان مبتلا به اختلال ADHD سنین زیر 12 سال در شهر کرج در سال 1393 است. از بین این کودکان با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس یک نمونه ۴۵ نفره (۱۵ نفر گروه آزمایش مبتنی بر آموزش مهار تکانه، ۱۵ نفر گروه آزمایش مبتنی بر آموزش کارکردهای اجرایی و ۱۵ نفر گروه کنترل) انتخاب شد. نتایج: نتایج بدست آمده از این پژوهش با روش آماری اندازه گیری های مکرر نشان داد که آموزش مهار تکانه باعث افزایش بازداری پاسخ، کاهش توجه و فزون کنشی شد همچنین آموزش کارکردهای اجرایی باعث افزایش بازداری پاسخ، توجه و کاهش فزون کنشی کودکان دارای نقص توجه و بیش فعالی شد علاوه بر این بین اثربخشی آموزش مهار تکانه و آموزش کارکردهای اجرایی در افزایش بازداری پاسخ، توجه و کاهش فزون کنشی کودکان دارای نقص توجه و بیش فعالی تفاوتی مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: آموزش مهار تکانه و کارکردهای اجرایی در بازداری پاسخ، توجه و فزون کنشی کودکان دارای نقص توجه و بیش فعالی مؤثر بود. بنابراین لازم است این نوع روش‌های مداخله ای بیش از پیش مورد توجه متخصصین بالینی قرار بگیرد.

واژه‌گان کلیدی: آموزش مهار تکانه، کارکردهای اجرایی، بازداری پاسخ، توجه، فزون کنشی، نقص توجه و بیش فعالی.

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                          صفحه

 عنوان پايان نامه. ………………………الف

صفحه بسم الله.. ب

تقديم. ………………………ث

تقدير و تشکر. ………………………ث

چکيده. ج

فهرست مطالب… ح

فصل اول: کلیات پژوهش

1-1- مقدمه. 2

1-2- بيان مسئله. ۳

1-3- ضرورت و اهميت موضوع پژوهش…. ۹

1-4- هدف پژوهش…. ۱۱

1-5- فرضيه هاي پژوهش…. ۱۲

1-6- متغيرهاي پژوهش….

1-7- تعريف مفاهيم و متغيرهاي پژوهش….

فصل دوم:  مبانی نظري و پيشينه پژوهش

بخش اول: مباني نظري پژوهش…. ۱۶

۲-۱- اختلال کمبود توجه- بیش فعالی.. ۱۶

۲-۲- ویژگی های بالینی اختلال کمبود توجه- بیش فعالی.. ۲۰

۲-۳- تعاریف اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی ۲۲

۲-۴- معیارهای تشخیصی اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی..

۲-۵- خطوط راهنمای کار بالینی اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی.. ۲۶

۲-۶- شیوع اختلال کمبود توجه- بیش فعالی.. ۲۷

۲-۷- ارزیابی و تشخیص اختلال کمبود توجه- بیش فعالی.. ۲۸

۲-۸- پیش‌آگهی اختلال کمبود توجه- بیش فعالی..

۲-۹- اختلال کمبود توجه- بیش فعالی و سایر ناتوانی‌های همراه.

۲-۱۰- سبب‌شناسی اختلال کمبود توجه- بیش فعالی..

۲-۱۱- نظریه کارکردهای اجرایی..

۲-۱۲- کارکردهای اجرایی و لب فرونتال. 37

۲-۱۳-تحول کارکردهای اجرایی ۴۵

۲-۱۵- درمان کارکردهای اجرایی.. ۵۲

۲-۱۶- آموزش توجه. ۵۲

۲-۱۷- آموزش حافظه‌کاری.. ۵۶

۲-۱۸- روش‌های درمانی اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی.. ۶۰

۲-۱۸-۱- مداخله پزشکی.. ۶۰

۲-۱۸-۱-۱- اثرات جانبی داروها ۶۱

۲-۱۸-۱-۲- اثرات دارودرمانی بر اساس سن کودکان (دوره دبستان) ۶۴

۲-۱۸-۱-۳- اثرات دارو درمانی بر اساس سن (نوجوانی و بزرگسالی ) ۶۷

۲-۱۸-۲- مداخلات روانی- اجتماعی.. ۶۹

۲-۱۸-۳- آموزش مهار تکانه. ۷۴

بخش دوم: مباني تجربی پژوهش…. ۷۵

۲-۱۹- پیشینه‌های پژوهش در ایران و جهان. ۷۵

2-۲۰- جمع بندي مباني نظري و تجربي ۷۷

فصل سوم: روش‌شناسي پژوهش

3-1- روش پژوهش…. ۷۹

3-2- جامعه آماري، حجم نمونه و روش نمونه‌برداري ۷۹

3-۲- حجم نمونه و روش نمونه‌برداري ۷۹

3-۳-1-معيارهاي ورود. ۷۹

3-۳-2-معيارهاي خروج ۷۹

۳-۴- ابزارها و مقیاس های پژوهش…. ۸۰

۳-۴-۱- مصاحبه بالینی.. ۸۰

۳-۴-۲-  فرم کوتاه و تجدید نظر شده مقیاس درجه بندی کانرز والدین.. ۸۰

۳-۴-۳- آزمون رنگ- واژه استروپ… ۸۱

۳-۵- شیوه اجرا ۸۲

۳-۵-۱- برنامه جلسات آموزشی مهار تکانه. ۸۳

۳-۵-۲- برنامه آموزشی کارکردهای اجرایی ۸۴

۳-۶- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات… ۸۴

3- ۷- ملاحظات اخلاقی.. ۸۴

فصل چهارم: يافته ها

4-1-يافته‌هاي توصيفي.. ۸۷

4-2- يافته‌هاي استنباطي.. ۸۸

فصل پنجم: بحث و نتيجه‌گيري

5-1–بحث و تبيين يافته‌هاي پژوهش…. ۱۰۴

5-2-تلويحات باليني.. ۱۰۷

5-3-نتيجه گيري کلي.. ۱۰۸

5-4-محدوديت‌ها ۱۰۸

5-5- پيشنهادي هاي پژوهشي ۱۰۸

5-۶- پيشنهادي هاي کاربردي.. ۱۰۹

منابع و مأخذ. 1۱۰

الف) منابع فارسي.. ۱۱۱

ب) منابع انگليسي.. ۱۱۴

پيوست ها ۱۳۲

چکيده انگليسي.. ۱۳۸

عنوان انگليسي.. ۱۳۹

فهرست جداول

 

عنوان                                                                                                              صفحه

جدول 2-1. تعریف انجمن روان‌پزشکی آمریکا از اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی(انجمن روانپزشکی آمریکا،20۱۳). ۲۳

جدول 2-2. رویکردها و شیوه‌های سنجش کارکرد‌های اجرایی.. ۴۹

جدول 2-3. مولفه‌ها و ابزارهای سنجش کارکردهای اجرایی.. ۵۰

 جدول 2-4. اثرات جانبی داروها و مدیریت بالینی.. ۶۲

دیدگاهها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهی را ارسال می کنید برای “دانلود محصول:مقایسه اثر بخشی آموزش مهار تکانه و کارکردهای اجرایی در بازداری پاسخ، توجه و فزون کنشی کودکان دارای نقص توجه و بیش فعالی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...
enemad-logo