فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: مقدمه
1-1- کلیات……………………………………………………………………………………………………………………….. 2
2-1- بیان مسئله………………………………………………………………………………………………………………… 6
3-1-ضرورت و اهمیت تحقیق…………………………………………………………………………………………… 9
4-1-اهداف پژوهش:…………………………………………………………………………………………………………… 10
5-1-پرسشها و فرضیههای پژوهش…………………………………………………………………………………. 10
1-5-1-پرسش های پژوهش……………………………………………………………………………………………… 10
2-5-1-فرضیهها:………………………………………………………………………………………………………………… 10
6-1- متغیرهاي پژوهش…………………………………………………………………………………………………….. 11
1-6-1- نگر ش های فرزندپروری ……………………………………………………………………………………. 11
2-6-1- سبک های تفکر……………………………………………………………………………………………………. 13
3-6-1- اضطراب………………………………………………………………………………………………………………… 17
فصل دوم
2-پیشینه پژوهش………………………………………………………………………………………………………………. 20
1-2-مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………….. 20
2-2-بخش اول : عامل های خانوادگی………………………………………………………………………………. 20
1-2-2- وراثت و ژنتیک…………………………………………………………………………………………………….. 21
1-1-2-2- بازداری رفتاری………………………………………………………………………………………………… 22
2-1-2-2-خلاصه و نتیجه گیری……………………………………………………………………………………… 22
2-2-2- دلبستگی………………………………………………………………………………………………………………. 23
3-2-2-روابط خانوادگی…………………………………………………………………………………………………….. 23
1-3-2-2- نزاع زناشویی……………………………………………………………………………………………………. 23
2-3-2-2-کیفیت ازدواج…………………………………………………………………………………………………… 24
3-3-2-2- هم والدینی……………………………………………………………………………………………………… 25
4-3-2-2-تاثیر سازگاری زناشویی بر فرزند پروری و اضطراب کودک…………………………… 27
5-3-2-2- اندازه خانواده، ترتیب تولد و تسلط خواهر و برادری……………………………………. 28
4-2-2- الگوبرداری والدین………………………………………………………………………………………………… 29
5-2-2- فرزندپروری…………………………………………………………………………………………………………… 30
1-5-2-2-الگوی تربیتی استبدادی………………………………………………………………………………….. 31
2-5-2-2-فرزند پروری مقتدرانه………………………………………………………………………………………. 32
3-5-2-2-الگوی تربیتی سهل گیر…………………………………………………………………………………… 32
6-2-2-رفتارهای خاص فرزند پروری………………………………………………………………………………… 34
7-2-2- شناخت و عقاید والدین………………………………………………………………………………………. 34
1-7-2-2- عقاید و شناخت در مورد رفتار اضطرابی………………………………………………………. 35
2-7-2-2- ادراک والدین از کنترل شخصی……………………………………………………………………. 36
3-7-2-2- شناخت به عنوان واسطه ی فرزند پروری و اضطراب………………………………….. 38
3-2- بخش دوم:سبک های تفکر………………………………………………………………………………………. 38
1-3-2-نظریه های سبک های هوش………………………………………………………………………………… 39
2-3-2-نظریه خود مدیریتی ذهنی…………………………………………………………………………………… 40
3-3-2-متغیر های موثر درشکل گیری سبک های تفکر………………………………………………… 40
1-3-3-2-فرهنگ………………………………………………………………………………………………………………. 41
2-3-3-2-جنسیت…………………………………………………………………………………………………………….. 41
3-3-3-2-سن……………………………………………………………………………………………………………………. 41
4-3-3-2-سبکهای تفکر والدین……………………………………………………………………………………….. 42
5-3-3-2-مدرسه و شغل………………………………………………………………………………………………….. 42
4-2-2-پژوهش ها مربوط به سبک تفکر………………………………………………………………………….. 44
5-2-2-نگرش های فرزند پروری………………………………………………………………………………………. 45
1-5-2-2-انتظارات نامناسب والدین از کودکان………………………………………………………………. 45
2-5-2-2-فقدان همدلی نسبت به نیاز های کودک………………………………………………………… 46
3-5-2-2-عقیده ی قوی والدین در استفاده از تنبیه بدنی…………………………………………… 47
4-5-2-2-معکوس شدن نقشهای والد- فرزند……………………………………………………………….. 48
5-5-2-2-اجحاف در توان واستقلال کودک ………………………………………………………………….. 48
فصل سوم: روش تحقیق
1-3- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………… 52
2-3- روش………………………………………………………………………………………………………………………….. 52
3-3- جامعه آماری و روش نمونه گیری…………………………………………………………………………… 52
4-3- ابزار تحقیق……………………………………………………………………………………………………………….. 54
1-4-3- پرسشنامه ی سبکهای تفکر استرنبرگ………………………………………………………….. 55
1-1-4-3-روایی و پایایی پرسشنامه ی سبک های تفکر………………………………………………… 56
2-4-3- پرسش نامهی فرزند پروری بزرگسال – نوجوان (AAPI-2)……………………………. 56
1-2-4-3-روایی و پایایی پرسشنامه ی فرزند پروری بزرگسال – نوجوان (AAPI-2)… 58
2-2-4-3-تهیهپرسش نامهی نگرشهای فرزندپروری……………………………………………………… 58
3-2-4-3- تعیین پایایی و روایی پرسش نامهی نگرشهای فرزند پروری بزرگسال-
نوجوان (AAPI-2)………………………………………………………………………………………………………………. 59
3-4-3-مقیاس اضطراب کودک اسسپنس برای والدین (SCAS-P)……………………………… 60
1-3-4-3-روایی و پایایی مقیاس اضطراب کودک اسسپنس برای والدین (SCAS-P)… 61
2-3-4-3- تهیهپرسش نامهی اضطراب کودک اسپنس فرم والد (SCAS-P)…………. 62
3-3-4-3- تعیین پایایی و روایی پرسش نامهی اضطراب کودک اسپنس فرم والد. ….. 62
5-3- روش جمعآوری دادهها…………………………………………………………………………………………….. 63
6-3- روش تجزیه و تحلیل دادهها…………………………………………………………………………………….. 64
فصل چهارم : نتایج
1-4- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………… 66
2-4- شاخص های توصیفی متغیر های پژوهش……………………………………………………………… 66
3-4-روایی پرسشنامه ی نگرش های فرزند پروری نوجوان-بزرگسال(AAPI-2)……….. 69
1-3-4-تحلیل عاملی AAPI-2…………………………………………………………………………………………. 69
2-3-4-همبستگی زیر مقیاس های AAPI-2 با یکدیگر و مقیاس کلی………………………… 72
4-4- پایایی پرسشنامه نگرش های فرزند پروری نوجوان-بزرگسال AAPI-2))………… 73
1-4-4-همسانی درونی AAPI-2…………………………………………………………………………………… 73
2-4-4-ضریب پایایی به روش تصنیف ……………………………………………………………………………. 73
5-4-نتایج تعیین روایی پرسشنامه اضطراب کودک اسپنس فرم والد SCAS-P……… 74
1-5-4-همبستگی گویه ها با مقیاس کلی……………………………………………………………………….. 74
2-5-4-همبستگی زیر مقیاسهای آزمون با یکدیگر و مقیاس کلی……………………………….. 77
6-4-پایایی پرسش نامه ی اضطراب کودک اسپنس فرم والد(SCAS-P)…………………. 78
1-6-4-همسانی درونی SCAS-P ………………………………………………………………………………… 78
2-6-4-پایایی به روش تصنیف برای(SCAS-P) ………………………………………………………… 78
7-4-یافته های استنباطی………………………………………………………………………………………………….. 79
1-7-4-سبک های تفکر و اضطراب………………………………………………………………………………….. 79
2-7-4-نگرش های فرزند پروری مادران و اضطراب کودک………………………………………….. 80
3-7-4-ترکیب نگرش های فرزند پروری با سبک های تفکر …………………………………………. 81
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
1-5-مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………….. 83
4-5- سبک های تفکر مادران و اضطراب کودک ……………………………………………………………. 83
1-4-5- نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………. 85
5-5- نگرش های نا مناسب فرزند پروری مادران و اضطراب کودکان…………………………….. 87
1-5-5-انتظارات نا مناسب و اضطراب……………………………………………………………………………… 87
2-5-5- فقدان همدلی و اضطراب…………………………………………………………………………………….. 87
5-5-ترکیب نگرش های فرزند پروری با سبک های تفکر مادران در پیش بینی اضطراب
کودک…………………………………………………………………………………………………………………………………. 89
6-5-نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………………….. 90
7-5-نتیجه گیری نهایی ……………………………………………………………………………………………………. 90
8-5-پیشنهادات ………………………………………………………………………………………………………………… 91
منابع ……………………………………………………………………………………………………………………………………. 93
پیوست ها…………………………………………………………………………………………………………………………….. 94
فهرست جدول ها
عنوان صحفه
جدول شماره 1-3: سن مادر………………………………………………………………………………………………..
جدول شماره 2-3: جنس کودک…………………………………………………………………………………………
جدول شماره 3-3: تحصیلات مادر………………………………………………………………………………………
جدول شماره 4-3: وضعیت اشتغال…………………………………………………………………………………….
جدول شماره 5-3: وضعیت اقتصادی………………………………………………………………………………….
جدول شماره 1-4: میانگین و انحراف استاندارد سبک های تفکر…………………………………….
جدول شماره 2-4: میانگین و انحراف استاندارد نگرش های نامناسب فرزند پروری
و اضطراب کودک…………………………………………………………………………………………………………………..
جدول شماره 3-4: همبستگی متغیرهای پژوهش:……………………………………………………………..
جدول شماره 4-4: همبستگی زیر مقیاس ها با یکدیگر…………………………………………………….
جدول 5-4: تحلیل عاملی پرسش نامه ی (( AAPI-2………………………………………………………
جدول 6-4: همسانی درونی (آلفای کرونباخ) زیر مقیاسها و مقیاس کلی
پرسشنامهی AAPI-2………………………………………………………………………………………………………….
جدول شماره 7-4: ضریب پایایی همبسته اسپیرمن- برون برای
پرسش نامه ی AAPI-2……………………………………………………………………………………………………….
جدول شماره 8-4: همبستگی گویه ها با مقیاس کلی پرسش نامه اضطراب کودک……….
جدول شماره 9-4: ماتریس همبستگی زیر مقیاس ها……………………………………………………….
جدول شماره 10-4: ضریب پایایی همبسته برای زیر مقیاسها و مقیاس کلی………………..
جدول 11-4 : ضرایب آلفای کرونباخ، مقیاس کلی و زیر مقیاس های
پرسشنامهی (SCAS-P)…………………………………………………………………………………………………….
جدول شماره 12-4: تحلیل رگرسیون سبکهای تفکر مادران و اضطراب کودک…………..
جدول شماره 13-4: تحلیل رگرسیون نگرش های فرزند پروری مادران و اضطراب
کودک……………………………………………………………………………………………………………………………………..
جدول 14-4: تحلیل رگرسیون نگرشهای فرزند پروری و سبک های تفکر……………………………..
|
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.