صفحه
فصل اول: کليات طرح تحقيق
-
پيشگفتار ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 1
-
کليد واژه ها ……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 2
-
شرح و بيان مساله پژوهشي. ……………………………………………………………………………………………………………………… 2
-
پيشينه وتاريخچه موضوع تحقيق . ………………………………………………………………………………………………………….. 4
-
اهميت و ارزش تحقيق ……………………………………………………………………………………………………………………………..10
-
اهداف تحقيق ……………………………………………………………………………………………………………………………………………10
-
اهداف علمي …………………………………………………………………………………………………………………………………………… 10
-
1-6-2 اهداف کاربردي …………………………………………………………………………………………………………………………………………..10
-
سوالهاي تحقيق …………………………………………………………………………………………………………………………………….. 10
-
كاربرد نتايج تحقيق ………………………………………………………………………………………………………………………………. 11
-
روش تحقيق ………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 11
-
مشکلات و محدوديت هاي تحقيق ……………………………………………………………………………………………………… 11
فصل دوم: مباني نظري تحقيق
2-1 امربه معروف و نهي از منکر ………………………………………………………………………………………………………………………… 12
2-1-1 مفهوم شناسي …………………………………………………………………………………………………………………………………………. 12
2-1-1-1 مفهوم شناسي امر به معروف و نهي از منکر ……………………………………………………………………………………… 12
2-1-1-2 دسته بندي مقدماتي امر به معروف و نهي از منکر از دیدگاه قرآن………. …………………………………………. 13
2-1-2 شرايط امر به معروف و نهي از منکر ……………………………………………………………………………………………………….. 16
2-1-2-1 علم به معروف و منکر (شرط اول) ……………………………………………………………………………………………………… 16
2-1-2-2 احتمال تأثير ( شرط دوم) …………………………………………………………………………………………………………………. 17
2-1-2-3 بناي بر استمرار گناه (شرط سوم) …………………………………………………………………………………………………….. 18
2-1-2-4 امر و نهي بدون مفسده و ضرر (شرط چهارم)………………………………………………………………………………….. 19
2-1-3 مراتب امر به معروف و نهي از منکر ……………………………………………………………………………………………………… 20
2-1-3-1 مرحله قلبي (اظهار تنفر قلبي) …………………………………………………………….. ………………………………………… 21
2-1-3-2 مرحله لساني (گفتار) ………………………………………………….. …………………………. ……………………………………… 23
2-1-3-3 مرحله يدي……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 25
2-1-2-3 سيره پيشوايان معصوم در امر به معروف و نهي از منکر …………………………………………………………………. 27
فهرست مطالب
عنوان صفحه
2-2 عفاف و حجاب …………………………………………………………………………………………………………………………………. ……………… 33
2-2-1 مفهوم حجاب ……………………………………………………………………………………………….. ……………….. ………………. ……….. 33
2-2-2 حجاب مرد مسلمان………………………………………………………………………… ……… ………………………………………………….. 34
2-2-2-1 کنترل نگاه ……………………………………………………………………………….. …. ………….. …………………………………………. 34
2-2-2-2 پوشاندن شرمگاه …………………………………………………………………………………… ………….. ………………………………….. 35
2-2-3 حجاب زن مسلمان …………………………………………………………………………………………… ………….. ………………………….. 36
2-2-3-1کنترل نگاه ………………………………………………………………………….. ………………………………. ………….. ………………….. 37
2-2-3-2 پوشاندن شرمگاه ……………………………………………………………… ………………………………………… …………… …………. 37
2-2-3-3 حدود پوشش ………………………………………………………………………. …. ……………………………………………………………. 37
2-2-3-3-1 خُمُر ………………………………………………………………………… ……… ……………….. …………………………………………… 37
2-2-3-3-2 جيب …………………………………………………………………………. …………… ……………….. ……………………………………. 38
2-2-3-4 زينت ………………………………………………………………………………. …………. ………………………… …………………………….. 39
2-2-3-5 تبرج ………………………………………………………………………………… ……… ………………………………….. ……………………… 39
2-2-3-6 جلباب …………………………………………………………………………………….. ………………… …………………………. ……………. 40
2-2-3-7 عفاف ……………………………………………………………………………………… ………………. ……………………………………. ……. 41
2-2-4 فلسفه پوشش …………………………………………………………………………………. ………………………………… …………………….. 42
2-2-4-1 حق الهي …………………………………………………………………………… ………………………… ………… ………………………….. 43
2-2-4-2 حفظ حرمت زن…………………………………………………………………. ……………… ……………… ……………………………….. 43
2-2-4-3 مبارزه با نفس…………………………………………………………………… ………………… …………………….. ……………………….. 44
2-2-4-4 ايجاد امنيت …………………………………………………………………. …………………………………. ……………….. ……………….. 44
2-3 عوامل مؤثر بر امربه معروف و نهي از منکر در حوزه حجاب ………. ………………………………………… ………………….. 45
2-3-1 مقبوليت آمر و ناهي …………………………………………………………….. …………………………. …. ………………………………….. 46
2-3-2 نحوه بيان آمر و ناهي …………………………………………………………… ……………………………………… ………………………… 47
2-3-3 نوع الفاظ ……………………………………………………………………………….. ………………………………………… … …………………. 49
2-3-4 امر و نهي متناسب با شرايط پيراموني……………………………… …………………………………. …………………………………. 50
2-3-5 احساس امنيت مخاطب ……………………………………………………………………………………………………………………………. 50
2-3-6 تربيت مخاطب ………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 51
2-3-7 عملکرد ارگان هاي مرتبط با امر به معروف و نهي از منکر ……. ……………………………………………………………… 51
2-3-8 روش هاي عملي …………………………………………………………………. …………………………………………………………………. 52
فهرست مطالب
عنوان صفحه
2-3-9 خصوصيات آمر و ناهي ………………………………………………………………………………………………………………………….. 52
2-3-10 اعتقادات مخاطب ……………………………………………………………………………………………………………………………….. 53
2-4 آسيب ها و آفت هاي امر به معروف و نهي از منکر در حوزه حجاب ……………………………………………………….. 54
فصل سوم: روش شناسي
-
نوع تحقيق ……………………………………………………………………………………………………………………………………………. 58
-
روش تحقيق …………………………………………………………………………………………………………………………………………. 58
-
نحوه جمع آوري داده ها و اطلاعات تحقيق …………………………………………………………………………………………..59
-
فرضيات ………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 61
-
واحد و سطح تحليل …………………………………………………………………………………………………………………………….. 62
-
جامعه آماري ………………………………………………………………………………………………………………………………………… 62
-
حجم نمونه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..62
-
شيوه نمونه گيري ………………………………………………………………………………………………………………………………… 62
-
روايي و پايايي پرسش نامه ………………………………………………………………………………………………………………….. 63
-
روايي پرسش نامه ……………………………………………………………………………………………………………………………….. 63
-
پايايي پرسش نامه …………………………………………………………………………………………………………………………………64
-
-
سنجش متغير ها ………………………………………………………………………………………………………………………………. 64
-
تعريف عملياتي متغير هاي مستقل و وابسته ……………………………………………………………………………………… 65
-
مکان پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………………………… 68
-
زمان پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………………………… 68
-
روش هاي آماري ……………………………………………………………………………………………………………………………….. 68
-
استخراج ………………………………………………………………………………………… ………………………………………………… 69
فصل چهارم: تجزيه و تحليل داده ها
4-1مقدمه ………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………………. 70
4-2 آمار توصيفي؛ نتايج توصيفي و يک متغيره پژوهش ………………………………………………………………………………… 71
4-2-1 شاخصهاي پراکندگي سن …………………………………………………………………………………………………………………. 71
4-2-3- توزيع پاسخگويان بر حسب جنس …………………………………………………………………………………………………….. 72
4-2-4- توزيع پاسخگويان بر حسب مقطع تحصيلي ………………………………………………………………………………………. 72
4-2-5- توزيع پاسخگويان بر حسب حدود درآمد ماهيانه خانوار ……………………………………………………………………. 72
فهرست مطالب
عنوان صفحه
4-2-6- شاخصهاي پراکندگي اثربخشي امر به معروف و نهي از منکر ……………………………………………………………………74
4-2-7- توزيع ابعاد اثر بخشي امر به معروف و نهي از منکر بر وضعيت پوشش و رفتار………………………………………….. 75
4-2-8- توزيع پاسخگويان بر حسب احساس امنيت مخاطب امر و نهي جهت اثربخشي امر به معروف………………….. 77
4-2-9- شاخصهاي پراکندگي مقبوليت آمر و ناهي جهت اثربخشي امر به معروف…………………………………………………78
4-2-10-توزيع ابعاد اثر بخش بر امر به معروف و نهي از منکر ……………………………………………………………………………… 79
4-2-11-شاخصهاي نوع الفاظ آمر و ناهي جهت اثربخشي امر به معروف و نهي از منکر …………………………………….80
4-2-12-شاخص الفاظ آمر و ناهي جهت اثر بخشي امر به معروف ………………………………………………………………………… 81
4-2-13-شاخصهاي پراکندگي نحوه بيان امر و نهي جهت اثربخشي امر به معروف …………………………………………….. 82
4-2-14-توزيع پاسخ پاسخگويان به گويه هاي شاخص تاثير نحوه بيان امر ونهي …………………………………………………. 83
4-2-15- شاخصهاي پراکندگي خصوصيات آمر و ناهي جهت اثربخشي امر به معروف ……………………………………… 85
4-2-16- شاخص هاي خصوصيات آمر و ناهي ………………………………………………………………………………………………………. 85
4-2-17- شاخصهاي پراکندگي روش هاي امر و نهي جهت اثربخشي امر به معروف …………………………………………. 86
-2-18- شاخص روش هاي امر به معروف و و نهي از منکر ……………………………………………………………………………………86
4-2-19- شاخصهاي پراکندگي شرايط پيراموني امر و نهي جهت اثربخشي امر به معروف ……………………………….. 88
4-2-20- شاخصهاي شرايط پيراموني امر و نهي جهت اثربخشي امر به معروف و نهي از منکر………………………….. 89
4-2-21- شاخصهاي پراکندگي نحوه عملکرد نيروهاي مرتبط با امر به معروف جهت اثربخشي امر به معروف ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 90
4-2-22- شاخصهاي نحوه عملکرد نيروهاي مرتبط با امر به معروف جهت اثربخشي امر به معروف…………………….. 91
4-2-24-شاخص هاي اعتقادات مخاطب امربه معروف و نهي از منکر نسبت به امر به معروف و نهي از منکر………… 93
4-2-25- شاخصهاي پراکندگي تربيت مخاطب امر و نهي جهت اثربخشي امر به معروف ………………………………….. 94
4-2-25- شاخصهاي پراکندگي تربيت مخاطب امر و نهي جهت اثربخشي امر به معروف……………………………………. 95
4-2-26- شاخصهاي پراکندگي آسيبهاي معرفتي ……………………………………………………………………………………………… 96
4-2-27- شاخصهاي آسيبهاي معرفتي……………………………………………………………………………………………………………….. 97
4-2-28- شاخصهاي پراکندگي آسيبهاي روشي ……………………………………………………………………………………………….. 99
4-2-29- شاخصهاي آسيبهاي روشي ………………………………………………………………………………………………………………. 100
4-3- آمار استنباطي……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 103
4-3-1- آزمون فرضيات پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………….. 103
4-3-1- 1- آزمون فرضيه اول ……………………………………………………………………………………………………………………………… 103
4-3-1- 2- آزمون فرضيه دوم ……………………………………………………………………………………………………………………………… 104
فهرست مطالب
عنوان صفحه
4-3-1- 3- آزمون فرضيه سوم …………………………………………………………………………………………………………………… 105
4-3-1- 4- آزمون فرضيه چهارم ………………………………………………………………………………………………………………… 106
4-3-1- 6- آزمون فرضيه ششم ………………………………………………………………………………………………………………….. 107
4-3-1- 6- آزمون فرضيه ششم ……………………………………………………………………………………………………………………108
4-3-1- 7- آزمون فرضيه هفتم ………………………………………………………………………………………………………………….. 109
4-3-1-8- آزمون فرضيه هشتم …………………………………………………………………………………………………………………. 110
4-3-1-9- آزمون فرضيه نهم ……………………………………………………………………………………………………………………… 111
2-3-1-10- آزمون فرضيه دهم ………………………………………………………………………………………………………………….. 112
4-3-2- تحليل رگرسيوني ………………………………………………………………………………………………………………………….. 113
4-4- برخي مسائل و شبهات …………………………………………………………………………………………………………………………..115
4-4-1- توزيع پاسخگويان بر حسب اينکه امر به معروف و نهي از منکر در حوزه حجاب از اولويتهاي
جامعه خارج است ………………………………………………………………………………………………………………………………………… 115
4-4-2- توزيع پاسخگويان بر حسب اينکه پوشش و نحوه حضور در جامعه شخصي است و از حيطه ی
امر و نهي خارج است ……………………………………………………………………………………………………………………………………. 116
4-4-3- توزيع پاسخگويان بر حسب اينکه آنچه در قرآن واجب است خمار (پوشيدن روسري) است نه
پوشيدن کامل مو ………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 117
4-4-4- توزيع پاسخگويان بر حسب اينکه اصل در حجاب حفظ کرامت زنان است و حفظ کرامت
با زور نميشود……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 118
4-4-5- توزيع پاسخگويان بر حسب اينکه وضعيت پوشش جامعه مناسب است و امر و نهي ضرورتي
ندارد………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 119
4-4-6- توزيع پاسخگويان بر حسب اينکه حجاب سبب پوشيدن زيباييها و بالا رفتن سن ازدواج ميشود
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 120
4-4-7- توزيع پاسخگويان بر حسب اينکه بايد پذيرفت همه چيز در حال تغيير است بعد از 1400 سال
نوع پوشش تغيير ميکند ……………………………………………………………………………………………………………………………… 121
4-4-8- توزيع پاسخگويان بر حسب اينکه استفاده از جلباب(چادر و پوشش کامل) بر همه واجب نبوده
و توصيه است ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….122
4-4-9- توزيع پاسخگويان بر حسب اينکه دستوري بر حجاب دخترها در قرآن نيامده ……………………………. 123
4-4-10- توزيع پاسخگويان بر حسب اينکه در قرآن اول به مردان سفارش شده نگاهشان را حفظ کنند
بعد به زنان، بهتر است ابتدا مردها از لحاظ کنترل ميل جنسي قوي شوند ………………………………………………. 124
فهرست مطالب
عنوان صفحه
4-4-11- توزيع پاسخگويان بر حسب اينکه حجاب نسبي و عرفي است در هر زمان و مکان نوع پوشش
متفاوت است ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 125
4-4-12- توزيع پاسخگويان بر حسب اينکه حجاب حق (اختياري) است نه تکليف(واجب……………………………. 126
4-4-13- توزيع پاسخگويان بر حسب اينکه حجاب عفت نميآورد ولي عفت حجاب ميآورد، انديشه
اصلاح شود ظاهر اصلاح ميشود ………………………………………………………………………………………………………………………. 127
فصل پنجم: نتيجه گيري
-
عوامل اثر بخش ……………………………………………………………………………………………………………………………. 128
-
چالش ها ……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 131
-
آسیب ها …………………………………………………………………………………………………………………………………………. 131
-
شبهات …………………………………………………………………………………………………………………………………………… 132
-
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.