%34تخفیف

مجموعه آموزشی با تکیه بر خلق فضایی در جهت پرورش خلاقیت در کودکان و نوجوانان اگر محیط آموزشی

تعداد171صفحه در فایل word

مجموعه آموزشی با تکیه بر خلق فضایی در جهت پرورش خلاقیت در کودکان و نوجوانان اگر محیط آموزشی

 

از میان عوامل متعدد تأثیرگذار در رشد خلاقیت کودک- نوجوان، اغلب شیوه­های آموزشی، جنبه­های عاطفی- شناختی آنها و نیز مسائل تربیتی مورد بررسی قرار گرفته­اند، این در حالی است که به تإثیر کیفیت فضای معماری در پرورش خلاقیت، کمتر توجه شده است. خوشبختانه در سال های اخیر با ایجاد تغییر در نظام های آموزشی، اهمیت فضاهای آموزشی و سازگار نمودن بستر یادگیری با نیازهای کودکان- نوجوانان، بیش از پیش مورد توجه صاحب نظران تعلیم و تربیت قرار گرفته است و برای جذابتر کردن این فضاها تدابیر گوناگون اندیشیده شده است، چرا که محیط فیزیکی می­تواند تعاملات و در پی آن فرآیند یادگیری را تقویت و تضعیف نماید. از این رو دست یابی به مکانی با اصول طراحی فضای ویژه (طراحی فضای اندیشه و خلاقیت) برای کودکان و نوجوانان با تأکید بر بهره­گیری از قابلیت­های فضایی و تأثیر مکان انعطاف­پذیر بر تفکرات و ذهنیات و رفتارهای کودکان و نوجوانان هدف اصلی این پژوهش می­باشد و که با استفاده از روش تحقیق توصیفی- تحلیلی، به پاسخ‌گویی به اصلی‌ترین مسئله پژوهش یعنی چگونگی تاثیر محیط های یادگیری انعطاف­پذیر داخلی، فضای باز محوطه بیرونی و عناصر محرک طبیعی مثل نور، رنگ، آب و گیاهان و طبیعت در شکوفایی استعداد و خلاقیت آنها می­پردازد. در این راستا ابتدا به بررسی دیدگاه متخصصین در باب خلاقیت و انعطاف پذیری در فضا پرداخته و سپس با شناخت ماهیت خلاقیت و انعطاف پذیری، الگوی فضای آموزشی انعطاف­پذیر با رویکرد پرورش خلاقیت تدوین خواهد شد.

این الگو حاکی از آن است که در طراحی معماری محیط­های یادگیری خلاق انعطاف­پذیر، حائز اهمیت است که محیط برای کودکان- نوجوان از پیش چیده نشده باشد و کودک بتواند ارتباطی فعال و دو سویه با محیط برقرار نماید. بدیهی است مبلمان یک فضای انعطاف­پذیر نیز واجد این خصوصیات است و باید علاوه بر دارا بودن چهار ویژگی کودک محوری، کنترل پذیری، امنیت­محوری و اجتماع­پذیری با شرایط سنی، ذهنی و جنسی کودک تناسب داشته باشد. طراحی داخلی، برای کودکان 4 تا 6 ساله باید در عین واقع­گرایی، خیال انگیز بوده و از تضاد به صورت محدود و مختصر استفاده شود. برای کودکان 7 تا 9 ساله با توجه به درک عمیق­تر و ژرفتر آنها نسبت شرایط متفاوت است زیرا کودک در ابتدا به واقع بینی ادراکی می­رسد. معماری کودکان 10-12 ساله باید ظاهری تفکرانگیز و الهام­بخش داشته باشد و فضاهایی را با استفاده از تمهیدات بصری و هویتی معمارانه در آنها ایجاد تفکر و تخیل می­کند خلق کند. در نهایت می­توان گفت که محیط یادگیری خلاق انعطاف­پذیر به گونه­ای است که معلم و دانش­آموزان، تعریف کننده چگونگی استفاده از فضا می­باشند و مبلمان در این فضا ابزار تغییر و یادگیری است که در اختیار کودکان قرار دارد. از اینرو نوع یادگیری که در این میان اتفاق می­افتد در تناسب با نیازهای یادگیرنده، موضوع در حال یادگیری و ابزار در حال استفاده می­باشد.

کلیدواژه: فضای آموزشی، انعطاف­پذیری، خلاقیت، کودک- نوجوان

 

فصل اول

 

– 1- بیان مساله تحقیق

به موازات گسترش علوم در زمینه‌های مختلف، مطالب علمی در اثر پدیده انفجار اطلاعات، در طول مدت کوتاهی اهمیت نخستین خود را از دست داده و به اطلاعاتی کم اهمیت و دست دوم تبدیل می‌شوند. در جهان امروز بالاترین و بهترین تولید برای کشورهایی که بخواهند حرف اول را در دنیا داشته باشند تولید فکر نو و ایده است و این امر به خوبی ضرورت توجه به خلاقیت و پرورش آن را در کودکان و نوجوانان نشان می‌دهد. خلاقیت موهبتی است که در تمام انسان‌ها بالقوه موجود است اما ظهور و گسترش آن مستلزم شرایط مناسب است برخلاف نظریه پردازان گذشته که خلاقیت را فرآیندی ارثی و ذاتی تلقی می‌کردند، خلاقیت را می‌توان به افراد به ویژه به کودکان و نوجوانان آموزش داد و حقیقتاً ظهور خلاقیت و بالطبع آموزش آن مربوط به شرایط محیطی و حصول تاثیر متقابل میان آن فرد و محیطی است که در آن زندگی می­کند. فعالیت به عنوان عامل اصلی رشد و یادگیری کودک و نوجوان فرآیندی است که در ارتباط با فضا و محیط آنها، رشد همه جانبه او را موجب می­گردد و محیط باایجاد فرصت و تحرک و تشویق آنها در بروز خلاقیت در آنها تاثیر می­گذارد، بنابراین محیط و بخصوص فضای آموزشی باید حمایت، همراه با انعطاف­پذیری کافی را برای رشد مطلوب خلاقیت در کودکان و نوجوانان به عمل آورد و آن­ها را در جهت کسب مهارت برای ورود به جامعه آماده سازد.

1- 2- اهمیت موضوع تحقیق و  دلایل انتخاب آن

اصلی­ترین رسالت آموزش و پرورش انتقال فرهنگ و شکوفایی طبع خلاق دانش­آموزان است. ضرورت توجه به این مطلب با دانستن اینکه، در ایران فضاهای آموزشی به طور خاص برای این موضوع طراحی نشده­اند و یا در هنگام طراحی به این موضوع توجه نشده است بیشتر مشخص می­شود و نهایتاً سعی می­شود به مشخص شدن فاکتورهای مؤثر راهکارهای لازم برای طراحی بهینه فضای آموزشی با تأکید ارتقاء خلاقیت نوجوانان در فضاهای آموزشی ارائه گردد.

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...
enemad-logo