%34تخفیف

شناسایی مولفه های اخلاق حرفه ای اسلامیمدیران آموزشی ورابطه آن بارضايت شغلی دبیران مقطع متوسطه شهرستان بندرعباس

تعداد143 صفحه در فایل word

کارشناسي ارشد رشته مدیریت آموزشی

شناسایی مولفه های اخلاق حرفه ای اسلامیمدیران آموزشی ورابطه آن بارضايت شغلی دبیران مقطع متوسطه شهرستان بندرعباس

چکیده :

پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه های اخلاق حرفه ای اسلامی مدیران آموزشی و رابطه آ با رضایت شغلی دبیران مقطع متوسطه شهر بندرعباس انجام گردیده است . روش پژوهش این تحقیق از نوع آمیخته کمی و کیفی است. در روش کیفی تحلیل محتوی و منابع مورد استفاده قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه است و در روش کمی از روش توصیفی از نوع پیمایشی و همبستگی استفاده کرده است.اطلاعات مورد نیاز برای این تحقیق از طریق 2 پرسشنامه کتبی جمع آوری گردیده که عبارتند از: اخلاق حرفه ای اسلامی وپرسش نامه رضایت شغلی ( اسمیت ) بود .جامعه آماری این پژوهش899نفر از دبیران زن و مرد مقطع متوسطه آموزش و پرورش ناحیه  یک و دو بندرعباس بوده که دررشتههای مختلف تحصیلی درسال92-91 مشغول به کار هستند . که در نهایت پرسش نامه های 380 نفر مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت . از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چند متغیری به روش همزمان و گام به گام و تک گروهی گروهای مستقل برای تجزیه یافته های پژوهش استفاده شد و از نرم افزار آماری spss برای تجزیه و تحلیل یافته ها استفاده شد. در این پژوهش متغیر اخلاق حرفه ای اسلامی به عنوان متغیر ملاک در نظر گرفته شد.

یافته ها و نتایج: ازآنجاکه این پژوهش دارای 4 سوال اصلی بود که پس از تجزیه و تحلیل داده ها جواب های زیربه دست آمد : هیجده مولفه اخلاق حرفه ای اسلامی بر اساس قرآن شناسایی شد، وضعیت اخلاق حرفه ای اسلامی  مدیران آموزشی از حد متوسط و بین میانگین های اخلاق حرفه ای اسلامی و زیر مولفه ها تفاوت معنی داری وجود دارد، بین ( اخلاق حرفه ای اسلامی ) و   (رضایت شغلی) دبیران رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد ،بین مولفه های(اخلاق حرفه ای اسلامی ) بر (رضایت شغلی) دبیران رابطه معنی دار وجوددارد.

کلید واژه : اخلاق حرفه ای اسلامی ، رضایت شغلی

 

 

 

عنوان   صفحه

چکیده…………………………………… 1

فصل اول: کلیات پژوهش

1-1مقدمه ……………………………. 2

1-2بيان مساله ……………………….. 3

1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق………………….. 12

1-4 اهداف تحقیق…………………………. 16

1-4-1 هدف کلی…………………………… 16

1-4-2 اهداف جزئی………………………… 16

1-5 سوالات تحقیق…………………………. 16

1-6 تعریف واژه و اصطلاحات…………………. 16

1-6-1 تعریف مفهومی اخلاق حرفه ای اسلامی……… 16

1-6-2 تعریف مفهومی رضایت شغلی…………….. 17

1-6-3 تعریف عملیاتی اخلاق حرفه ای اسلامی…….. 18

1-6-4 تعریف عملیاتی رضایت شغلی……………. 18

فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش

2-1 بررسی نظریه های پیرامون اخلاق حرفه ای اسلامی و رضایت شغلی  20

2-1-1 مفهوم و تعاریف اخلاق حرفه ای اسلامی……. 20

2-1-1-1 آموزه های اخلاقی…………………… 21

2-1-1-2 نظام اخلاقی در زمان ساسانیان………… 22

2-1-1-3 منابع مربوط به اخلاق حرفه ای در بازار ایران   23

2-1-1-4 اخلاق از نظر فلاسفه…………………. 25

2-1-1-5 اخلاق حرفه ای در مفهوم کار………….. 25

2-1-1-6 هدف اخلاق…………………………. 27

2-1-1-7 تاریخچه اخلاق حرفه ای در ایران………. 28

2-1-1-8 اخلاق حرفه ای و سازمان ها…………… 31

2-1-1-9 نظریه های دانشمندان درباره اخلاق حرفه ای 33

2-1-1-10 اخلاق قابل یادگیری است…………….. 34

2-1-1-11 آثار و برکات اخلاق حرفه ای ………… 36

2-1-1-12 اخلاق حرفه ای اسلامی……………….. 38

2-1-1-13 ضرورت ترویج اخلاق…………………. 40

2-1-1-14 نظریه های اخلاقی………………….. 40

2-1-1-15 تعالیم اخلاقی اسلامی……………….. 41

2-1-2 مفهوم و تعاریف رضایت شغلی…………… 43

2-1-2-1 اهمیت رضایت شغلی………………….. 45

2-1-2-2 روش های ارزیابی رضایت شغلی…………. 48

2-1-2-3 عوامل موثر بر رضایت شغلی…………… 56

2-2 تحقیقات داخلی……………………….. 59

2-3 تحقیقات خارجی……………………….. 64

فصل سوم: روش پژوهش

3-1روش تحقیق……………………………. 66

3-2 جامعه آماری…………………………. 68

3-3 ابزار گردآوری اطلاعات…………………. 68

3-4 روایی و پایایی ابزار تحقیق……………. 69

3-5 روش اجرای تحقیق……………………… 71

3-6 روش ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها…… 71

فصل چهارم: یافته های پژوهش

4-1 مقدمه………………………………. 73

4-2 یافته های توصیفی…………………….. 73

4-3 یافته های استنباطی…………………… 75

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

5-1 مقدمه………………………………. 94

5-2 نتیجه گیری………………………….. 95

5-3 محدودیت های تحقیق……………………. 100

5-4 پیشنهادها…………………………… 100

5-4-1 پیشنهادهای کاربردی…………………. 101

منابع فارسی…………………………….. 103

منابع لاتین……………………………… 109

پیوست ها                                       111

چکیده لاتین……………………………… 122

فهرست جداول

عنوان                                                                                                                                صفحه

جدول 1-3 آلفای کرونباخ مولفه های اخلاق حرفه ای اسلامی … 69

جدول 2-3 آلفای کرونباخ مولفه های رضایت شغلی………… 70

جدول1-4 فراوانی، درصد و درصد تجمعی معلمان شرکت کننده در پژوهش بر حسب جنسیت………………………………………………. 73

جدول2-4 فراوانی، درصد و درصد تجمعی معلمان شرکت کننده در پژوهش بر حسب مقطع تحصیلی…………………………………………. 73

جدول3-4 فراوانی، درصد و درصد معلمین شرکت کننده در پژوهش به تفکیک رشته تحصیلی…………………………………………. 74

جدول4-4 مولفه ها و زیر مولفه های اخلاق حرفه ای اسلامی…. 75

جدول5-4 مقایسه میانگین و انحراف استاندارد و واریانس اخلاق حرفه ای اسلامی و زیر مولفه های آن………………………………… 80

جدول6-4 مقایسه میانگین و انحراف استاندارد و واریانس رضایت شغلی و زیر مولفه های آن…………………………………………. 81

جدول7-4 آمارهای آزمون تک گروهی مستقل و تفاوت میانگین با میانگین آزادی برای اخلاق حرفه ای اسلامی و زیر مولفه های آن……………… 81

جدول8-4 نتایج ضرایب همبستگی حاصل از رگرسیون گام به گام برای پیش بینی متغیر اخلاق حرفه ای اسلامی با رضایت شغلی داخل مدل………….. 85

جدول9-4 تحلیل واریانس و رگرسیون گام به گام برای متغیرهای اخلاق حرفه ای اسلامی………………………………………………. 86

جدول10-4 تحلیل واریانس آنول بین مولفه های اخلاق حرفه ای اسلامی و رضایت شغلی………………………………………………. 87

جدول11-4 ضرایب معادله رگرسیونی همزمان برای پیش بینی متغیر اخلاق حرفه ای اسلامی بر اساس متغیر رضایت شغلی……………………. 87

جدول12-4 خلاصه رگرسیون همزان بین مولفه های اخلاق حرفه ای اسلامی و رضایت شغلی………………………………………………. 90

جدول13-4 ضرایب حاصل از رگرسیون گام به گام برای پیش بینی متغیر اخلاق حرفه ای اسلامی به صورت کلی……………………………….. 90

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...
enemad-logo