%34تخفیف
تعیین میزان اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه ی شناختی – رفتاری بر بهبود کیفیت زندگی و میزان استرس در نوجوانان مبتلا به بیماری کرونری قلبی
تعداد141 صفحه در فایل word
کارشناسی ارشد
تعیین میزان اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه ی شناختی – رفتاری بر بهبود کیفیت زندگی
و میزان استرس در نوجوانان مبتلا به بیماری کرونری قلبی
کلید واژه ها: آموزش مدیریت استرس به شیوهی شناختی-رفتاری ، کیفیت زندگی ، استرس ، بیماری کرونری قلبی |
چکیده: این پژوهش به منظور تعیین میزان اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوهی شناختی-رفتاری بربهبود کیفیت زندگی و میزان استرس درنوجوانان مبتلا به بیماری کرونری قلبی انجام گرفت. روش نمونه گیری این پژوهش ، نمونه گیری غیراحتمالی در دسترس است . جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه ی نوجوانان مبتلا به بیماری قلبی که در اسفند 1391 و فروردین و اردیبهشت 1392 به بیمارستان قلب و عروق شهید مدنی شهر تبریز مراجعه کردند، بود که 3 نفر به عنوان نمونه آماری که از لحاظ سن، نوع بیماری ، طول مدت بیماری ، وضعیت اجتماعی- اقتصادی همگن بودند و نیز داوطلب برای همکاری در این طرح بودند ،انتخاب شدند . ابزار جمع آوری داده ، مقیاس سنجش کیفیت زندگی SF-36 و آزمون استرس هری بود . پژوهش حاضر از نوع طرح آزمایشی تک آزمودنی با خط پایه منفرد بود که متناسب با طرح اجرا شده ، برای بررسی اثربخشی مداخلات به عمل آمده ، از تحلیل های نموداری و ترسیمی استفاده شد . هم چنین برای تحلیل نتایج ، فرمول درصد بهبودی و اندازه اثر به کار رفت . تحلیل داده ها نشان داد که آموزش مدیریت استرس در بهبود کیفیت زندگی و میزان استرس نوجوانان مبتلا به بیماری کرونری قلبی تاثیر چشمگیری داشته است . |