%46تخفیف

تحلیل محتوای کتاب های درسی علوم تجربی دوره ابتدایی از نظر میزان توجه به سواد تغذیه

تعداد120 صفحه در فایل word

 

تحلیل محتوای کتاب های درسی علوم تجربی دوره ابتدایی

 از نظر میزان توجه به سواد تغذیه

 

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب های درسی علوم تجربی دوره ابتدایی از نظر میزان توجه به سواد تغذیه انجام شده است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا می باشد. جامعه آماری مشتمل بر کلیه کتاب­های درسی علوم تجربی دوره ابتدایی (6 جلد) در سال تحصیلی 93-1392 بوده است. با توجه به ماهیت موضوع پژوهش و به دلیل محدود بودن جامعه آماری از نمونه گیری صرف نظر شده و کل جامعه آماری به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. در این تحقیق از روش تحلیل محتوای آنتروپی شانون استفاده شده و واحد تحلیل متن، تصویر، پرسش و فعالیت بوده است. روایی پژوهش صوری و محتوایی و بر اساس نظرات متخصصان تغذیه و معلمان مجرب پایه ابتدایی بوده است و پایایی ابزار بر اساس روش هولستی برابر با ضریب پایایی 87/0 محاسبه شده است. عمده ترین یافته های پژوهش بیانگر آن است که از مجموع 471 واحد ضبط برای مولفه گروه های غذایی، بیشترین واحد یعنی 116 واحد به شاخص نان و غلات و آب آشامیدنی اختصاص یافته و کمترین واحد ضبط برای شاخص شیر و لبنیات با 32 واحد است و بيشترين ضريب اهميت در دروس علوم تجربی دوره ابتدایی در مولفه گروه های غذایی مربوط به شاخص میوه ها (19/0) و كمترين ضريب اهميت مربوط به شاخص شیر و لبنیات (15/0) بوده است.

واژگان کلیدی: تحلیل محتوا، کتاب های درسی، دوره ابتدایی، سواد تغذیه

 

فهرست مطالب

فصل اول: کلیات تحقیق.. 1

1-1) مقدمه.. 1

1-2) عنوان تحقیق.. 2

1-3) بیان مساله.. 3

1-4) اهمیت و ضرورت تحقیق.. 6

1-5) اهداف تحقیق.. 8

1-5-1) هدف کلی تحقیق.. 8

1-5-2) اهداف جزئی تحقیق.. 8

1-6) قلمرو تحقیق.. 8

1-6-1) قلمرو موضوعی تحقیق.. 8

1-6-2) قلمرو مکانی تحقیق.. 8

1-6-3) قلمرو زمانی تحقیق.. 8

1-7) سوال های تحقیق.. 9

1-7-1) سوال اصلی تحقیق.. 9

1-7-2) سوال های فرعی تحقیق.. 9

1-8) تعریف واژه ها، مفاهیم و متغیرهای پژوهش.. 9

1-8-1) محتوا.. 9

1-8-2) تحلیل محتوا.. 10

1-8-3) کتاب درسی.. 10

1-8-4) سواد تغذیه.. 11

فصل دوم: مروری بر ادبیات موضوع و پیشینه تحقیق.. 12

2-1) مقدمه.. 13

2-2) پیشینه علم تغذیه.. 13

2-3) علم تغذیه.. 15

2-4) سوء تغذیه.. 15

2-5) غذا.. 16

2-6) نقش سازمان های مختلف در خصوص بهبود سواد تغذیه.. 17

2-6-1) وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي.. 17

2-6-2) آموزش و پرورش.. 17

2-6-3) سازمان صدا و سيما.. 18

2-6-4) سازمان بهزيستي.. 18

2-6-5) انستيتو تحقيقات تغذيه‌اي و صنايع غذايي كشور.. 18

2-7) محدوديت ها و تنگناها در خصوص بـرنــامــه ارتقاء فرهنگ و سواد تغذيه اي جامعه.. 20

2-8) اهداف بـرنــامــه ارتقاء فرهنگ و سواد تغذيه اي جامعه.. 21

2-9) سياست هاي اجرايي بـرنــامــه ارتقاء فرهنگ و سواد تغذيه اي جامعه   21

2-10) اقدامات دستگاه هاي اجرايي در خصوص بـرنــامــه ارتقاء فرهنگ و سواد تغذيه اي جامعه.. 22

2-10-1) وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي.. 22

2-10-2) انستيتو تحقيقات تغذيه اي و صنايع غذايي كشور.. 23

2-10-3) وزارت آموزش و پرورش.. 23

2-10-4) نهضت سواد آموزي.. 24

2-10-5) سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران.. 24

2-10-6) همكاري چند وزارت/سازمان (چندبخشي).. 24

2-11) مواد مغذی.. 25

2-12) نیازمندی‌های تغذیه‌ای.. 26

2-13) تغذیه سالم و انواع گروه‌های غذایی.. 26

2-14) تغذیه در دوران‌های مختلف زندگی.. 28

2-14-1) گروه‌های آسیب‌پذیر.. 28

2-14-2) تغذیه در مدارس.. 29

2-15) نیازهای تغذیه‌ای در سنین مدرسه.. 31

2-15-1) انرژی.. 31

2-15-2) پروتئین.. 32

2-15-3) ویتامین D. 33

2-15-4) آهن.. 33

2-15-5) کلسیم.. 34

2-16) تغذیه و یادگیری دانش آموزان.. 34

2-17) رفتارهای تغذیه‌ای نامطلوب در کودکان سنین مدرسه و توصیه‌های کاربردی برای اصلاح آن.. 35

2-18) اختلالات تغذیه.. 37

2-19) پیشینه پژوهشی.. 38

2-19-1) پیشینه داخلی.. 38

2-19-2) پیشینه خارجی.. 46

2-20) نتیجه گیری.. 48

فصل سوم: روش تحقیق.. 49

3-1) مقدمه.. 49

3-2) روش تحقیق.. 50

3-3) فرایند انجام تحقیق.. 50

3-4) روش آنتروپي شانون.. 51

3-5) جامعه آماری و نمونه آماری.. 53

3-6) ابزار گردآوری داده ها.. 53

3-7) روايي و پايايي.. 55

3-7-1) روایی.. 55

3-7-2) پایایی.. 56

3-8) روش تجزيه و تحليل داده ها.. 56

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها.. 57

4-1) مقدمه.. 57

4-1) سوال اصلی تحقیق.. 58

4-3) سوال اول فرعی.. 60

4-4) سوال دوم فرعی.. 63

4-5) سوال سوم فرعی.. 66

4-6) سوال چهارم فرعی.. 69

4-7) سوال پنجم فرعی.. 72

4-8) سوال ششم فرعی.. 74

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری و پیشنهادها.. 78

5-1) مقدمه.. 78

5-2) تجزیه و تحلیل نتایج تحقیق.. 79

5-2-1) سوال اصلی تحقیق.. 79

5-2-2) سوال اول فرعی.. 80

5-2-3) سوال دوم فرعی.. 80

5-2-4) سوال سوم فرعی.. 81

5-2-5) سوال چهارم فرعی.. 81

5-2-6) سوال پنجم فرعی.. 82

5-2-7) سوال ششم فرعی.. 82

5-3) بحث و نتیجه گیری.. 83

5-4) محدودیت های تحقیق.. 86

5-5) پیشنهادهای تحقیق.. 86

5-5-1) پیشنهادهای کاربردی.. 86

5-5-2) پیشنهادهای پژوهشی.. 87

پیوست.. 88

نمونه ای از مراحل اجرای روش شانون.. 88

ابزار گردآوری داده ها.. 90

منابع.. 92

منابع فارسی.. 92

منایع لاتین.. 96

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست جدول ها

جدول 4- 1: توزیع فراوانی شاخص های مربوط به سواد تغذیه ای دروس علوم تجربی دوره ابتدایی 59

جدول 4- 2: داده های بهنجار شده شاخص های مربوط به سواد تغذیه ای دروس علوم تجربی دوره ابتدایی 59

جدول 4- 3: بار اطلاعاتی و ضریب اهمیت شاخص های مربوط به سواد تغذیه ای دروس علوم تجربی دوره ابتدایی 60

جدول 4- 4: توزیع فراوانی شاخص های مربوط به سواد تغذیه ای درس علوم تجربی پایه اول دوره ابتدایی 61

جدول 4- 5: داده های بهنجار شده شاخص های مربوط به سواد تغذیه ای درس علوم تجربی پایه اول دوره ابتدایی 62

جدول 4- 6: بار اطلاعاتی و ضریب اهمیت شاخص های مربوط به سواد تغذیه ای درس علوم تجربی پایه اول دوره ابتدایی 62

جدول 4- 7: توزیع فراوانی شاخص های مربوط به سواد تغذیه ای دروس علوم تجربی پایه دوم دوره ابتدایی 64

جدول 4- 8: داده های بهنجار شده شاخص های مربوط به سواد تغذیه ای دروس علوم تجربی پایه دوم دوره ابتدایی 65

جدول 4- 9: بار اطلاعاتی و ضریب اهمیت شاخص های مربوط به سواد تغذیه ای دروس علوم تجربی پایه دوم دوره ابتدایی 65

جدول 4- 10: توزیع فراوانی شاخص های مربوط به سواد تغذیه ای دروس علوم تجربی پایه سوم دوره ابتدایی 67

جدول 4- 11: داده های بهنجار شده شاخص های مربوط به سواد تغذیه ای دروس علوم تجربی پایه سوم دوره ابتدایی 68

جدول 4- 12: بار اطلاعاتی و ضریب اهمیت شاخص های مربوط به سواد تغذیه ای دروس علوم تجربی پایه سوم دوره ابتدایی 68

جدول 4- 13: توزیع فراوانی شاخص های مربوط به سواد تغذیه ای دروس علوم تجربی پایه چهارم دوره ابتدایی 70

جدول 4- 14: داده های بهنجار شده شاخص های مربوط به سواد تغذیه ای دروس علوم تجربی پایه چهارم دوره ابتدایی 71

جدول 4- 15: بار اطلاعاتی و ضریب اهمیت شاخص های مربوط به سواد تغذیه ای دروس علوم تجربی پایه چهارم دوره ابتدایی 71

جدول 4- 16: توزیع فراوانی شاخص های مربوط به سواد تغذیه ای دروس علوم تجربی پایه پنجم دوره ابتدایی 72

جدول 4- 17: داده های بهنجار شده شاخص های مربوط به سواد تغذیه ای دروس علوم تجربی پایه پنجم دوره ابتدایی 73

جدول 4- 18: بار اطلاعاتی و ضریب اهمیت شاخص های مربوط به سواد تغذیه ای دروس علوم تجربی پایه پنجم دوره ابتدایی 73

جدول 4- 19: توزیع فراوانی شاخص های مربوط به سواد تغذیه ای دروس علوم تجربی پایه ششم دوره ابتدایی 75

جدول 4- 20: داده های بهنجار شده شاخص های مربوط به سواد تغذیه ای دروس علوم تجربی پایه ششم دوره ابتدایی 76

جدول 4- 21: بار اطلاعاتی و ضریب اهمیت شاخص های مربوط به سواد تغذیه ای دروس علوم تجربی پایه ششم دوره ابتدایی 76

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...
enemad-logo