%34تخفیف

بررسی سلامت سازمانی در کتابخانه­ های شهرداری اصفهان بر اساس مولفه ­های مایلز

تعداد142صفحه در فایل word

گروه علم اطلاعات و دانش شناسی

کارشناسي ارشد رشته علم اطلاعات و دانش شناسي گرايش مديريت اطلاعات

     بررسی سلامت سازمانی در کتابخانه­های شهرداری اصفهان بر اساس       مولفه­های مایلز

چكيده

پژوهش حاضر با هدف تعيين سلامت سازماني در کتابخانه هاي شهرداري اصفهان بر اساس مولفه هاي نظریه مايلز انجام شد. در اين پژوهش از روش توصيفي_ پيمايشي بهره جويي و براي دستيابي به اهداف تحقيق از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد و پایایی پرسشنامه پس از انجام یک مطالعه مقدماتی بین 30 نفر از اعضای نمونه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 95/0 محاسبه گردید. جامعه آماري تحقيق شامل 158 نفر از کتابداران کتابخانه هاي شهرداري اصفهان بود. نمونه گيري به روش تصادفي ساده متناسب با حجم، و حجم نمونه 121 نفر، بر اساس فرمول کوکران مشخص شد. تجزيه و تحليل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS در دو سطح آمار توصيفي ( فراواني، درصد، ميانگين، انحراف معيار، و واريانس در قالب جدول و نمودار ) و آمار استنباطي ( آزمون­هاي تک نمونه ای، هتلينگ، تحليل واريانس يک راهه، و آزمون تعقيبي ال. اس. دي ) انجام شد. يافته هاي تحقيق نشان داد که ميانگين مولفه هاي تمرکز بر هدف، کفايت ارتباطات، توزيع بهينه قدرت، اتحاد و همبستگي، نوآوري و سازگاري با محيط بيشتر از سطح متوسط آن و مولفه هاي کاربرد منابع، روحيه، خودمختاري و کفايت حل مشکلات کمتر از سطح متوسط مي باشد (P=0/05). متغير هاي جمعيت شناختي جنسيت، رشته تحصيلي، ميزان تحصيلات، و نوع کار با مولفه هاي سلامت سازماني مايلز تفاوت معناداري نداشت و متغير سابقه خدمت در خصوص مولفه توزيع بهينه قدرت تفاوت معناداري داشته است. در مجموع نتايج تحقيق نشان داد که ميزان سلامت سازماني در كتابخانه‌هاي شهرداري اصفهان کمتر از سطح متوسط مي‌باشد.

     کليدواژه ها: سلامت سازماني، کتابخانه هاي عمومي، مديريت کتابخانه­ها.

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                        صفحه

فصل اول: کلیات تحقیق

  • شرح و بيان مسئله پژوهش 2

  • اهداف پژوهش 5

1-3.                                                                                                                                                                                                                                                     اهميت و ارزش پژوهش 6

  • کاربرد نتايج پژوهش 6

1-5.                                                                                                                                                                                                                                                  سوالات پژوهش    7

  • تعاریف مفهومی و عملیاتی ……………………………………. 7

فصل دوم: ادبيات تحقيق

2-1. سلامت سازماني …………………………… 12

2-1-1. تعريف سلامت سازمانی ……………………. 12

2-1-2. ويژگي های سلامت سازمانی ………………… 15

2-1-2-1. نمايي از سازمان سالم ………………… 15

2-1-2-2. ويژگي هاي سازمان هاي سالم ……………. 18

2-1-3. سازمان ناسالم ………………………… 18

2-1-3-1. پيامدهاي ضعف سلامت …………………… 19

2-1-3-2. شیوه هاي مقابله با ضعف سلامت ………….. 20

2-1-4. منابع سلامت سازماني ……………………. 20

2-1-5. نظريه های سازمان سالم …………………. 21

2-1-6. مولفه های سلامت سازمانی ………………… 24

2-1-7. ارزش های سلامت سازمانی …………………. 25

2-1-8. ابعاد سازمان سالم …………………….. 25

2-1-9. شرح مولفه های سازمان سالم از نظر مایلز ….. 27

2-1-9-1. تمرکز بر اهداف ……………………… 28

2-2-9-1-1- ویژگی های اهداف …………………… 30

2-1-9-1-2. تعیین اهداف در کتابخانه ها …………. 30

2-1-9-1-3. مدیریت بر مبنای هدف در کتابخانه ها ….. 32

2-1-9-2. کفايت ارتباطات ……………………… 33

2-1-9-2-1. مفهوم ارتباط  …………………….. 33

2-1-9-2-2. شيوه هاي ارتباط …………………… 34

2-1-9-2-3- ارتباطات در کتابخانه ها ……………. 36

2-1-9-2-4. ضرورت های اساسی ارتباط سازمانی ……… 37

2-1-9-2-5. موانع سازمانی ارتباط ………………. 38

2-1-9-2-6. جريان هاي ارتباطي …………………. 38

عنوان                                                                                                                          صفحه

2-1-9-3. توزيع بهينه قدرت ……………………. 40

2-1-9-3-1. مدیریت مشارکتی ……………………. 41

2-1-9-3-2. اهداف مدیریت مشارکتی ………………. 42

2-1-9-3-3. مدیریت مشارکتی در کتابخانه …………. 42

2-1-9-4. کاربرد منابع ……………………….. 43

2-1-9-4-1. شرح اصل پیتر ……………………… 45

2-1-9-4-2. کاربرد منابع در کتابخانه …………… 46

2-1-9-5. اتحاد و همبستگي …………………….. 47

2-1-9-5-1. اتحاد و همبستگی در کتابخانه ها ……… 48

2-1-9-6. روحيه ……………………………… 49

2-1-9-7. نوآوري …………………………….. 50

2-1-9-7-1. خلاقیت و نوآوری ……………………. 50

2-1-9-7-2. تفکر تحلیلی و تفکر خلاق …………….. 51

2-1-9-7-3. خلاقیت در سازمان …………………… 51

2-1-9-7-4. تسهیل خلاقیت و نوآوری در سازمان ……… 52

2-1-9-7-5. خودنوسازی سازمان ………………….. 53

2-1-9-8. خودمختاري ………………………….. 53

2-1-9-9. سازگاري با محيط …………………….. 54

2-1-9-9-1. سازماندهي ………………………… 55

2-1-9-9-2- سازگاری با محیط در کتابخانه ها ……… 55

2-1-9-9-3. اصلاح بوروکراسي کتابخانه اي …………. 57

2-1-9-10. کفايت حل مشکلات …………………….. 58

2-1-9-10-1. تصميم گيري ………………………. 58

2-1-9-10-2. تعاریف تصمیم گیری ………………… 59

2-1-9-10-3. تصمیم گیری در کتابخانه ها …………. 59

2-1-9-10-4. شیوه های تصمیم گیری ………………. 60

2-1-9-10-5. مراحل تصميم گيري …………………. 61

2-1-10. اعمال، ارزيابي و کنترل سلامت سازماني ……. 62

2-1-10-1. اعمال سلامت سازماني …………………. 62

2-1-10-2. ارزيابي سلامت سازماني ……………….. 62

2-1-10-3- کنترل سلامت سازمانی …………………. 63

2-2. کتابخانه عمومي …………………………. 64

2-2-1. اهداف کتابخانه عمومي ………………….. 65

2-2-2. ویژگی های کتابخانه ها …………………. 65

عنوان                                                                                                                            صفحه

2-2-2-1. کتابخانه عمومی به مثابه نهادي اجتماعي …. 65

2-2-2-2-  کتابخانه ها به عنوان سازمان …………. 66

2-2-2-3. کتابخانه به منزله سازمان ديوانسالارانه …. 69

2-3. پيشينه پژوهش …………………………… 71

2-3-1. تحقيقات داخلي ………………………… 71

2-3-2. تحقيقات خارجي ………………………… 72

2-3-3. جمع بندی …………………………….. 73

فصل سوم: روش شناسی پژوهش

3-1. روش پژوهش ……………………………… 75

3-2. جامعه پژوهش ……………………………. 76

3-3. برآورد حجم نمونه ……………………….. 76

3-4. روش و طرح نمونه­‌گيري …………………….. 76

3-5. ابزار گردآوري داده‌ها ……………………. 77

3-5-1. روايي پرسشنامه ………………………… 77

3-5-2. پايايي پرسشنامه ………………………. 77

3-6. شيوه جمع آوري اطلاعات و رعایت جنبه­های اخلاقی … 78

3-7. روش‌هاي تجزيه و تحليل داده‌ها ……………… 78

3-8. جمع بندي فصل …………………………… 79

فصل چهارم: تجزيه و تحليل يافته­ها

4-1. بررسي وضعيت جمعيت­شناختي …………………. 80

4-1-1. توزيع فراواني و درصد آزمودني­‌ها بر اساس جنسيت 80

4-1-2. توزيع فراواني و درصد آزمودني­‌ها بر حسب رشته تحصیلی 81

4-1-3. توزيع فراواني و درصد آزمودني­‌ها بر­حسب سابقه خدمت    81

4-1-4. توزيع فراواني و درصد آزمودني­‌ها بر­حسب میزان تحصیلات 82

4-1-5. توزيع فراواني و درصد آزمودني­‌ها بر­حسب نوع کار در کتابخانه     83

4-2. بررسي سؤال‌هاي پژوهش …………………….. 84

فصل پنجم: بحث و نتيجهگيري

5-1. خلاصه موضوع و روش‌ها ……………………… 99

5-2. بحث و نتيجه گيري ………………………. 100

5-3. محدوديت‌هاي پژوهش ………………………. 103

5-4. پيشنهادهاي کاربردي …………………….. 103

5-5. پيشنهادهايي جهت پژوهش‌هاي آتي ……………. 104

منابع……………………………………… 105

پيوست……………………………………… 111

فهرست نمودار ها

عنوان                                                                                                                        صفحه

نمودار 2-1. مدل ایجاد و استقرار نظام اداری سالم…. 21

نمودار 2-2. شاخص های سلامت سازمانی با رویکرد فرایندی 24

نمودار 2-3. عناصر سلامت سازماني………………… 27

نمودار 4-1. درصد فراواني آزمودني­‌ها برحسب جنسيت….. 81

نمودار 4-2. درصد فراواني آزمودني­‌ها برحسب رشته تحصیلی 81

نمودار 4-3. درصد فراواني آزمودني­‌ها برحسب سابقه خدمت 82

نمودار 4-4. درصد فراواني آزمودني­‌ها برحسب میزان تحصیلات 83

نمودار 4-5. درصد فراواني آزمودني­‌ها برحسب نوع شغل… 83

فهرست جداولها

عنوان                                                                                                                        صفحه

جدول2 -1. منابع تاثیرگذار بر سلامت سازمانی………. 63

جدول 3-1. تعداد جامعه، حجم نمونه و بازگشت پاسخنامه. 76

جدول 3-2. تناظر سوال­هاي پرسشنامه بر اساس ابعاد سلامت سازمانی    77

جدول 3-3. ضريب پايايي مولفه‌های سلامت سازمانی…….. 78

جدول 4-1. توزيع فراواني و درصد آزمودني­‌ها بر­حسب جنسيت 80

جدول 4-2. توزيع فراواني و درصد آزمودني­‌ها بر­حسب رشته تحصیلی     81

جدول 4-3. توزيع فراواني و درصد آزمودني­‌ها بر­حسب سابقه خدمت 81

جدول 4-4. توزيع فراواني و درصد آزمودني­‌ها بر­حسب میزان تحصیلات    82

جدول 4-5. توزيع فراواني و درصد آزمودني­‌ها بر­حسب نوع کار در کتابخانه  83

جدول 4-6. نتايج آزمون کولموگروف ـ اسميرنف………. 84

جدول 4-7. فراواني و درصد پاسخگويان نسبت به گويه­‌هاي مؤلفه اول    84

جدول 4-8. نتايج آزمون t تك متغيره، مقايسه ميانگين با ميانگين فرضي(3X=)    85

جدول 4-9. فراواني و درصد پاسخگويان نسبت به گويه­‌هاي مؤلفه دوم    85

جدول 4- 10. نتايج آزمون t تك متغيره، مقايسه ميانگين با ميانگين فرضي(3X=)  85

جدول 4-11. فراواني و درصد پاسخگويان نسبت به گويه­‌هاي مؤلفه سوم   86

جدول 4- 12. نتايج آزمون t تك متغيره، مقايسه ميانگين با ميانگين فرضي(3X=)  86

جدول 4-13. فراواني و درصد پاسخگويان نسبت به گويه­‌هاي مؤلفه چهارم 86

جدول 4- 14. نتايج آزمون t تك متغيره، مقايسه ميانگين با ميانگين فرضي(3X=)  87

جدول 4-15. فراواني و درصد پاسخگويان نسبت به گويه­‌هاي مؤلفه پنجم  87

جدول 4-16. نتايج آزمون t تك متغيره، مقايسه ميانگين با ميانگين فرضي(3X=)    87

جدول 4-17. فراواني و درصد پاسخگويان نسبت به گويه­‌هاي مؤلفه ششم   88

جدول 4-18. نتايج آزمون t تك متغيره، مقايسه ميانگين با ميانگين فرضي(3X=)    88

جدول 4-19. فراواني و درصد پاسخگويان نسبت به گويه­‌هاي مؤلفه هفتم  89

جدول 4-20. نتايج آزمون t تك متغيره، مقايسه ميانگين با ميانگين فرضي(3X=)    89

جدول 4-21. فراواني و درصد پاسخگويان نسبت به گويه­‌هاي مؤلفه هشتم  89

جدول 4-22. نتايج آزمون t تك متغيره، مقايسه ميانگين با ميانگين فرضي(3X=)    90

جدول 4-23. فراواني و درصد پاسخگويان نسبت به گويه­‌هاي مؤلفه نهم   90

جدول 4-24. نتايج آزمون t تك متغيره، مقايسه ميانگين با ميانگين فرضي(3X=)    90

جدول 4-25. فراواني و درصد پاسخگويان نسبت به گويه­‌هاي مؤلفه دهم   91

جدول 4-26. نتايج آزمون t تك متغيره، مقايسه ميانگين با ميانگين فرضي(3X=)    91

جدول 4-27. مقايسه ميانگين نمرات مولفه‌های سلامت سازمانی در كتابخانه‌هاي عمومي شهرداري اصفهان……………………………… 92

جدول 4-28. آماره آزمودني‌‌ها برحسب جنسيت با توجه به مؤلفه­‌هاي پژوهش    92

 

 

عنوان                                                                                                                             صفحه

جدول 4-29. آماره آزمودني‌‌ها برحسب رشته تحصیلی با توجه به مؤلفه­‌هاي پژوهش   93

جدول 4-30. آماره آزمودني‌‌ها برحسب سابقه خدمت با توجه به مؤلفه­‌هاي پژوهش    94

جدول 4-31. مقايسه زوجي اختلاف ميانگين نمره مولفه توزیع بهینه قدرت با توجه به سابقه خدمت…………………………………. 95

جدول 4-32. آماره آزمودني‌‌ها برحسب میزان تحصیلات با توجه به مؤلفه­‌هاي پژوهش  95

جدول 4-33. آماره آزمودني‌‌ها برحسب نوع کار با توجه به مؤلفه­‌هاي پژوهش  97

جدول 4- 34. نتايج آزمون t تك متغيره، مقايسه ميانگين با ميانگين فرضي (3X=) 98

 

 

 

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...
enemad-logo