%36تخفیف

بررسی رابطه ی مهارت های ارتباطی معلمان و استرس دانش آموزان پایه ششم مدارس ابتدایی شهر قرچک در سال تحصیلی 93-94

تعداد195صفحه در فایل word

گروه مدیریت آموزشی             

کارشناسی ارشد      ((M.A))                                                        رشته مدیریت – گرایش آموزشی

بررسی تاثیر اجرای شاخصهای کیفیت زندگی کاری بر رضایت شغلی کارکنان در ادارات دولتی شهرستان لامرد

چکیده                                                                                                                           هدف از این پژوهش بررسی رابطه مهارت های ارتباطی معلمان و استرس دانش آموزان پایه ششم مدارس ابتدایی شهر قرچک در سال تحصیلی 93-1392بود. برای این منظور پس از مرور ادبیات تحقیق،7 فرضیه شامل یک فرضیه اصلی و6 فرضیه فرعی تدوین گردید.این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نوع ،توصیفی-پیمایشی بود . جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه ی دانش آموزان پایه ششم شهر قرچک بود که حجم نمونه بر اساس جدول  مورگان و با توجه به نسبت دانش آموزان پسر و دختر در جامعه ی پژوهش،297 نفر تعیین و با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند . برای جمع آوری داده ها از  دو پرسشنامه محقق ساخته مهارت های ارتباطی معلمان واسترس دانش آموزان، استفاده شد.تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (همبستگی اسپیرمن) انجام شد. یافته های پژوهش بیانگر آن بود که الف- بین مهارت های ارتباطی معلمان و استرس دانش آموزان رابطه منفی معناداری(672/0- ) وجود داشت.ب- بین هر یک از چهار مؤلفه ی اصلی  مهارت های ارتباطی معلمان و استرس دانش آموزان رابطه ی منفی  معناداری وجود داشت. ج-میزان مهارت های ارتباطی معلمان در جامعه ی مورد پژوهش در حد متوسط و میانگین بود.د- میزان استرس دانش آموزان در جامعه مورد پژوهش بالاتر از حد میانگین بود.ه-بین میزان مهارت های ارتباطی معلمان مرد و زن اختلاف معناداری وجود نداشت. و-بین میزان استرس دانش آموزان دختر و پسر اختلاف معناداری وجود نداشت. لذا با توجه به یافته های پژوهش می توان چنین نتیجه گیری کرد که : یکی از روشهای کاهش استرس دانش آموزان،تقویت مهارت های ارتباطی معلمان می باشد.

                                                                                                                                       کلید واژه ها: مهارت های ارتباطی، مهارت کلامی، مهارت گوش دادن، مهارت غیرکلامی، مهارت بازخورد، استرس.

 

 

        عنوان                              صفحه

چکیده :   …………………………………………………………………………………………………………….1     

فصل اول

کلیات تحقیق……………………………………………………………………………………………………12-2

  1-1- مقدمه   …………………………………………………………………………………………………4-3    

  1-2-بیان مسأله………………………………………………………………………………………………..6-4

1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق  ………………………………………………………………………….8-6

1-4-اهداف تحقیق  ……………………………………………………………………………………………….9

1-4-1-هدف کلی  ……………………………………………………………………………………………….9

1-4-2- اهداف فرعی  ………………………………………………………………………………………….9

1-5- فرضیه های تحقیق  ……………………………………………………………………………………….9

1-5-1-فرضیه اصلی………………………………………………………………………………………………9

1-5-2-فرضیه های فرعی………………………………………………………………………………………..9

1-6-قلمرو تحقیق………………………………………………………………………………………………….10

1-7- تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها  ………………………………………………………………12-10

1-7-1-تعاریف نظری………………………………………………………………………………………..11-10

1-7-2-تعاریف عملیاتی………………………………………………………………………………………….12

 

فصل دوم

ادبیات و پیشینه ی تحقیق…………………………………………………………………………………109-13

2-1-مقدمه…………………………………………………………………………………………………………….14

2-2-تعاریف و مفاهیم ارتباط…………………………………………………………………………………..15

2-3-ارتباط میان فردی…………………………………………………………………………………………….16

2-4-اهمیت ارتباطات……………………………………………………………………………………….17-16

2-5-پیامدهای ناتوانی در ایجاد ارتباطی مؤثر……………………………………………………………..17

2-6-الگوی فرایند ارتباطات………………………………………………………………………………19-18

2-7-موانع ارتباطات…………………………………………………………………………………………23-19

2-8-انواع ارتباط……………………………………………………………………………………………..24-23

2-9-مسیرهای ارتباطی……………………………………………………………………………………….25-24

2-10-سبک های ارتباطی…………………………………………………………………………………………25

2-11-رویکردهای ارتباطی…………………………………………………………………………………26-25

2-12-نظریه های ارتباطی…………………………………………………………………………………..32-26

نظریه ارتباطات اجتماعی دیوید برلو…………………………………………………………………………..26

نظریه تعامل نمادین جرج هربرت مید…………………………………………………………………….27-26

نظریه مدیریت هماهنگ مفاهیم ورنون کرونن و دبلیوبارمت پیرس……………………………………27

نظریه ناهماهنگی شناختی لئون فستینگر………………………………………………………………………..27

نظریه نقض انتظارات جودی بورگون……………………………………………………………………………28

نظریه کاستن عدم اطمینان ریچارد کالابرس و چارلز برگر………………………………………….29-28

نظریه نفوذ اجتماعی دالماس تیلور و ایروین آلتمن……………………………………………………30-29

نظریه تبادل اجتماعی هارولد کیلی و جان تیبات………………………………………………………31-30

نظریه دیالکتیک ارتباطی باربارا مونتگومری و لسلی باکستر………………………………………..32-31

نظریه مدیریت حریم ارتباطات ساندراپترونیو…………………………………………………………………32

2-13-مدل های ارتباطی……………………………………………………………………………………..39-33

مدل ارسطو……………………………………………………………………………………………………………..33

مدل لاسول……………………………………………………………………………………………………………..33

مدل شنون ویور………………………………………………………………………………………………34-33

مدل شرام………………………………………………………………………………………………………….35-34

مدل دیوید برلو………………………………………………………………………………………………….39-35

2-14-ارتباط معلم و دانش آموز……………………………………………………………………………….40

2-15-ارتباط و آموزش……………………………………………………………………………………………41

2-16-ارتباط و تدریس……………………………………………………………………………………..43-42

2-17-ارتباط و دیدگاه دانش آموزان نسبت به معلمان…………………………………………….45-43

2-18-ارتباط و ایجاد انگیزه در دانش آموزان………………………………………………………………46

……………………………………………………………48- 47     (CDP )2-19-ارتباط و پروژه رشد کودک   

2-20-تعاریف و مفاهیم مهارت های ارتباطی…………………………………………………………49-48

2-21-ضرورت مهارت های ارتباطی برای معلمان و کارکنان آموزشی………………………..50-49

2-22-مهارت های ارتباطی بهترین معلمان…………………………………………………………….51-50

2-23-انواع مهارت های ارتباطی………………………………………………………………………..54-51

2-23-1-مهارت های کلامی……………………………………………………………………………..57-54

مهارت های سخن گفتن با کلاس و دانش آموزان……………………………………………………….55

نحوه برخورد افراد با تعارض ها…………………………………………………………………………56-55

موانع برقراری ارتباط کلامی موفق بین معلم و دانش آموز………………………………………57-56

2-23-2-مهارت های گوش کردن……………………………………………………………………..59-57

تفاوت شنیدن و گوش کردن………………………………………………………………………………61-60

گوش دادن فعال…………………………………………………………………………………………………….60

بازی قانونمند برای آموزش گوش دادن…………………………………………………………………. 62

گوش کردن فعال بنیان ارتباط خوب………………………………………………………………….63-62

موانع گوش سپاری………………………………………………………………………………………..64-63

2-23-3-مهارت های غیر کلامی……………………………………………………………………65-64

انواع پیام های غیرکلامی……………………………………………………………………………………..65

رمز و رازحرکات بدن…………………………………………………………………………………………66

دریافت پیام های غیر کلامی آگاهانه است……………………………………………………….67-66

فاصله و ارتباط…………………………………………………………………………………………….68-67

معطوف کردن توجه بر مفید ترین نشانه ها………………………………………………………..71-68

2-23-4-مهارت های بازخورد…………………………………………………………………………….71

بازخورد و یادگیری……………………………………………………………………………………………72

بازخورد و ارزشیابی……………………………………………………………………………………..75-73

ویژگی های بازخورد………………………………………………………………………………………….75

2-24-تعاریف و مفاهیم استرس…………………………………………………………………….77-75

2-25-سابقه استرس…………………………………………………………………………………….79-77

2-26-فشار روحی……………………………………………………………………………………………79

2-27-انواع فشار روحی……………………………………………………………………………….80-79

2-28-واکنش های جسمانی در هنگام وقوع استرس………………………………………………81-80

2-29-پیامدهای هیجانی استرس………………………………………………………………………….82-81

2-30-تأثیرات شناختی استرس…………………………………………………………………………………82

2-31-بهداشت روانی……………………………………………………………………………………….83-82

2-32-نقش مدرسه و معلمان در بهداشت روانی دانش آموزان………………………………….85-83

2-33-صلاحیت های شخصیتی یک معلم خوب از دیدگاه بهداشت روان………………………..85

2-34-اضطراب مدرسه………………………………………………………………………………………89-85

2-35-مقابله با استرس…………………………………………………………………………………………….89

2-35-1-منابع مقابله ای استرس………………………………………………………………………….90-89

2-35-2-شیوه های مقابله………………………………………………………………………………………..90

2-35-3-روشهای کنار آمدن با استرس………………………………………………………………..91-90

2-35-4-روشهای علمی مقابله با استرس……………………………………………………………………91

2-36-پیشینه تحقیق………………………………………………………………………………………..107-92

الف)پیشینه داخلی…………………………………………………………………………………………….98-92

ب)پیشینه خارجی…………………………………………………………………………………………..107-99

2-37-چارچوب نظری تحقیق…………………………………………………………………………………108

2-38-مدل مفهومی………………………………………………………………………………………………..109

 

فصل سوم

روش پژوهش……………………………………………………………………………………………..115-110

3-1-مقدمه………………………………………………………………………………………………………..111

3-2-مراحل انجام پژوهش……………………………………………………………………………112-111

3-3-روش تحقیق………………………………………………………………………………………………112

3-4-جامعه آماری……………………………………………………………………………………………..112

3-5-حجم نمونه………………………………………………………………………………………………..112

3-6-شیوه نمونه گیری………………………………………………………………………………………..113

3-7-ابزار گردآوری اطلاعات………………………………………………………………………114-113

3-8-اعتبار یا روایی پرسشنامه……………………………………………………………………………..114

قابلیت اعتماد یا پایایی پرسشنامه…………………………………………………………………..115-114

3-10-روش تجزیه و تحلیل اطلاعات…………………………………………………………………..115

فصل چهارم

تجزیه و تحلیل داده ها…………………………………………………………………………………128-116

4-1-مقدمه………………………………………………………………………………………………………..117

4-2-بخش اول: توصیف ویژگی های جمعیت شناختی نمونه پژوهش………………………….117

4-3-بخش دوم: توصیف آماری متغیرهای اصلی تحقیق……………………………………………..118

4-4-بخش سوم: آزمون نرمال بودن توزیع داده های تحقیق………………………………………..120

4-5-بخش چهارم: آزمون فرضیه های تحقیق…………………………………………………………..122

خلاصه محاسبات تحلیل رگرسیون…………………………………………………………………………127

وضعیت رتبه بندی مؤلفه های مهارت های ارتباطی………………………………………………….128

فصل پنجم

نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………..155-129

5-2-خلاصه پژوهش…………………………………………………………………………………………130

5-3-خلاصه یافته های پژوهش…………………………………………………………………….137-131

5-3-1-نتایج توصیفی پژوهش……………………………………………………………………………131

5-3-2-نتایج استنباطی پژوهش……………………………………………………………………136-132

5-4-محدودیت های پژوهش……………………………………………………………………………..137

5-5-پیشنهادها………………………………………………………………………………………….140-137

5-5-1-پیشنهادهای کاربردی………………………………………………………………………………137

5-5-2-پیشنهادها بر اساس یافته های پژوهش………………………………………………..139-137

5-5-3-پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی………………………………………………………..140-139

5-6-منابع مورد استفاده………………………………………………………………………………155-141

5-6-1-منابع فارسی………………………………………………………………………………….150-141

5-6-2-منابع لاتین……………………………………………………………………………………155-141

ضمائم و پیوست ها……………………………………………………………………………………159-156

چکیده انگلیسی………………………………………………………………………………………………..161

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست جداول

عنوان                                      صفحه

 

جدول 2-1 :توصیف دانش آموزان از معلمی که به آنان توجه دارد………………………………. 45        

  جدول 2-2 : راهنمایی هایی برای ایجاد روابط مطلوب با دانش آموزان…………………..48-47 

 جدول 2-3 : دسته بندی مهارت های ارتباطی-اجتماعی  ……………………………………………53

جدول 2-4 : مجموعه مهارت های گوش دادن……………………………………………………………58

جدول 2-5 : ویژگی های صوتی و احساسات احتمالی همراه آن……………………………………69

جدول 2-6:  خلاصه مهمترین نتایج تحقیقات داخل و خارج کشور………………………107-106

جدول 3-1 : مؤلفه های مهارت های ارتباطی به تفکیک گویه ها  ……………………………….114

جدول 4-1:توزیع فراوانی نمونه پژوهش به تفکیک جنسیت………………………………………..117

جدول 4-2 : توصیف آماری متغیر استرس به تفکیک جنسیت  …………………………………..118

جدول 4-3 : توصیف آماری متغیر مهارت ارتباطی به تفکیک جنسیت  …………………………119

جدول 4- 4 : توصیف آماری مؤلفه های اصلی متغیر مهارت ارتباطی  …………………………119

جدول 4-5 : توصیف آماری متغیر استرس……………………………………………………………….120

جدول 4-6 : خلاصه نتایج آزمون کولموگروف اسمیرنف ……………………………………………..120

 جدول 4-7 : نتایج ضریب همبستگی اسپیرمن بین مهارت ارتباطی و استرس  …………………122

جدول 4-8 : نتایج ضریب همبستگی اسپیرمن بین مهارت کلامی و استرس………………………123

جدول 4-9 : نتایج ضریب همبستگی اسپیرمن بین مهارت گوش دادن و استرس………………..124

جدول 4-10 : نتایج ضریب همبستگی اسپیرمن بین مهارت غیرکلامی و استرس ………………..124

جدول 4-11 : نتایج ضریب همبستگی اسپیرمن بین مهارت بازخورد و استرس…………………..125

جدول 4-12 : نتایج آزمون مقایسه میانگین مهارت ارتباطی معلمان مرد و زن…………………….126

جدول 4-13 : نتایج آزمون مقایسه میانگین استرس بین دانش آموزان دخترو پسر……………….126

جدول 4-14 : خلاصه مدل رگرسیونی……………………………………………………………………….127

جدول 4-15 : ضرایب متغیر وابسته استرس………………………………………………………………….127

جدول 4-16 : نتایج آزمون رتبه ای فریدمن…………………………………………………………………128

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست نمودارها

 

      عنوان                                                                                      صفحه              

  

   نمودار 4-1 : پراکنش نمرات پرسشنامه مهارت ارتباطی و استرس………………………..121

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست اشکال

      عنوان                                                                                             صفحه

 

   شکل 2-1 : الگوی فرایند ارتباطات………………………………………………………………………..19

   شکل 2-2 : مدل شنون – ویور  ……………………………………………………………………………34

   شکل 2-3 : مدل شرام  ……………………………………………………………………………………….35

……………………………………………………………………………………….36    SMCRشکل 2-4 :مدل

   شکل 2-5 : مدل برلو  …………………………………………………………………………………………37

   شکل 2-6 : مدل مفهومی پژوهش  ………………………………………………………………………..109

 

 

 

 

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...
enemad-logo