%46تخفیف

بررسی رابطه بین هوش معنوی و انگیزه کاری دبیران مدارس دولتی دوره دوم متوسطه شهرستان کامیاران در سال تحصیلی 1393-1392

تعداد128 صفحه در فایل word

گروه آموزشي علوم تربيتي

کارشناسی ارشد در رشته مديريت آموزشي

 

بررسی رابطه بین هوش معنوی و انگیزه کاری دبیران مدارس دولتی دوره دوم متوسطه شهرستان کامیاران در سال تحصیلی 1393-1392

 

چكيده:

             هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش معنوی با انگیزه کاری دبیران درمدارس دولتی متوسطه دوره دوم شهرستان کامیاران بود. روش پژوهش توصيفي و همبستگی مي­باشد. جامعه آماري شامل كليه دبیران به تعداد 203 نفر بوده و حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی مورگان به تعداد 129 آزمودني ( 67نفر مرد و 62 نفر زن) برآورد گرديد. روش نمونه­گيري با استفاده از نمونه­گيري تصادفي طبقه­اي نسبي انجام شد. به منظور جمع­آوری مبانی نظری و سوابق پژوهشی از روش مطالعه کتابخانه­ای استفاده شد و جهت گردآوری داده­ها از پرسشنامه های  هوش معنوی هیلدبرانت و انگیزه کاری محمد آقاجاری استفاده گرديد. براي تعیین روایی پرسشنامه­ها از روش روایی محتوایی و از دیدگاه­هاي اساتيد رشته مدیریت آموزشي در دانشگاه، و متخصصان آموزش و پرورش استفاده گردید. برای سنجش پایایی پرسشنامه­ها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد، و به ترتيب87/0 و 86/0  محاسبه  گرديد. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از روش­های آمار توصیفی مانند: جدول، نمودار، فراوانی، فراواني درصدي، میانگین و انحراف معیار؛ و نیز از روش­های آمار استنباطی مانند: آزمون t یکطرفه، آزمون کالموگروف- اسمیرونوف آزمون t گروه­هاي مستقل، ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته­ها حاکی از آن است که وضعيت هوش معنوی دبیران متوسطه دوره دوم شهرستان کامیاران بالاتر از حد متوسط(23/4 با انحراف معیار 35/0) بوده و همچنین میزان انگیزه کاری دبیران بالاتر از حد متوسط(07/4 با انحراف معیار 50/0) است. نتایج فرضیه اصلی نشان داد که بین هوش معنوی و انگیزه کاری دبیران مدارس دولتی دوره دوم شهرستان کامیاران رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (000/0=p و 319/0=r). بین تمامی مولفه های هوش معنوی بجز میزان آگاهی و انگیزه کاری دبیران رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. یافته های فرضیه بعدی نیز نشان داد که بین میزان هوش معنوی دبیران زن و مرد تفاوتی دیده نشده و میزان هوش معنوی دبیران گروههای سنی مختلف، با مدارک تحصیلی و سنوات خدمت مختلف، مشابه است. نهایتا بین انگیزه کاری دبیران از لحاظ ویژگی‌های فردی جنس، سن، سنوات خدمت و میزان تحصیلات تفاوت وجود نداشت.

واژه­های کلیدی: هوش معنوی، انگیزه کاری،  دبیران دوره دوم ، مدارس دولتی، شهرستان کامیاران.

فصل اول: طرح پژوهشي

1-1- مقدمه 3

1-2- بیان مسئله 4

1-3-اهمیت و ضرورت پژوهش 6

1-4- اهداف پژوهش 7

1-1-4-هدف کلی: 7

2-1-4 – اهداف جزئی: 7

1-5- سئوالات پژوهش 8

1-6- فرضیه های پژوهش 8

1-7- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها 9

فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق

1-2-  مقدمه 13

قسمت اول : مبانی نظری تحقیق: 13

الف) 2- 2- هوش معنوی 13

1- 2- 2- تعریف هوش 13

2- 2- 2- مفهوم معنویت 15

3- 2- 2- تاریخچه هوش معنوی 16

4- 2- 2- تعاریف هوش معنوی 17

3- 2- ابعاد و مؤلفه های هوش معنوی از دیدگاه دانشمندان 19

1- 3- 2- ابعاد هوش معنوی از دیدگاه سیسک و آمرام 20

2-3- 2- ابعاد هوش معنوی از زهر و مارشال 20

3-3 – 2- مؤلفه های هوش معنوی از دیدگاه امونز 21

4-3- 2- مؤلفه های هوش معنوی از دیدگاه نوبل 21

5-3- 2- مؤلفه های هوش معنوی از دیدگاه فریدمن و مک دونالد 21

6-3- 2- مؤلفه های هوش معنوی وگان 21

7-3- 2- مؤلفه های هوش معنوی از دیدگاه نوبل و گان 22

8-3- 2- مؤلفه های هوش معنوی از دیدگاه مک مولن 22

9-3- 2- مؤلفه های هوش معنوی از دیدگاه سیسک 22

10-3- 2- مؤلفه های هوش معنوی از دیدگاه عبداله زاده و دیگران 22

4- 2- مدل های هوش معنوی 23

1-4- 2- مدل زهر و مارشال (2000 ) 23

2-4- 2- مدل هوشی معنوی از دیدگاه سیندی ویگلزورث ( 2004 / 2008 ) 24

3-4- 2- مدل آمرام (2007 ) 24

4-2 مدل کینگ (2008 ) 25

5-2- معنویت و دین در سازمان 26

6-2- معنویت به مثابه هوش 28

7-2- هوش معنوی در محیط کار 30

8-2 هم سویی هوش و تجربه ی معنوی در توانایی حل مسئله 32

9-2- اندازه گیری هوش معنوی 34

10-2- کاربرد های هوش معنوی 35

11-2-  انگیزه کاری 36

1-11-2- مفهوم انگیزه 37

2-11-2- مفهوم انگیزه کاری 38

3-11-2- مفهوم انگیزش 39

1-12- 2- مدل سنتی 41

2-12- 2- مدل روابط انسانی 42

3-12- 2-  مدل منابع انسانی 42

13- 2-  نظریه‌های محتوایی 43

1- 13- 2-  نظریه سلسه مراتب نیازها 44

2-13-2- نظریه انگیزش و بهداشت روانی 45

3- 13- 2- نظریه دو ساحتی انسان، نظریه X و Y 46

14-2- بکارگیری نظریات انگیزش 47

15- 2-  فنون انگیزش و کاربرد آنها در سازمان 47

16- 2- پاداش مالی 47

17- 2- هدف گذاری 47

18- 2- اشتراک مساعی 47

19- 2- اصلاح رفتار 48

20- 2- عدالت در پرداخت‌ها 48

21- 2- خلاصه 48

2-17- ایجاد انگیزه در کارکنان 49

2-18-  موانع انگیزه کاری 56

1- 2-18- استراتژی هائی برای غلبه برموانع انگیزه کاری در سازمان 56

2- 19- خودکارآمدی معلم به عنوان یک سازه انگیزشی 57

قسمت دوم : مبانی تجربی و پیشینه تحقیق: 58

الف: تحقیقات داخلی 58

ب: تحقیقات خارجی 62

جمع بندی 65

فصل سوم:تبيين پژوهش

3-1) مقدمه 69

3-2) روش تحقیق 69

3-3) جامعه آماری 70

3-4) حجم نمونه و روش نمونه گیری 70

3-5) ابزار جمع آوری داده های تحقیق 71

3-5-1 : 1. پرسشنامه هوش معنوی هیلدبرانت(2011) 71

  1. پرسشنامه انگیزه کاری محمدآقاجاری (1375) 72

3-6)روایی و پایایی ابزار اندازه گیری 72

1-6-3- روايي پرسشنامه‌ها 72

2-6-3- پايايي پرسشنامه‌ها 72

3-7) روش های آماری تجزیه و تحلیل داده ها 73

فصل چهارم: تجزيه و تحليل پژوهش

4-1- مقدمه 77

4-2)یافته های توصیفی 77

4-2-1 : اطلاعات جمعیت شناختی نمونه مورد مطالعه 77

3-4- پیش‌فرض استفاده از آزمونهای آماری پارامتریک 81

4-4- تجزیه و تحلیل سؤال های پژوهش: 82

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

5-1)مقدمه 93

5-2) -خلاصه پژوهش 93

3- 5- بحث و بررسي یافته ها 94

نتیجه‌گیری کلی 100

4- 5- پیشنهادهای پژوهش 100

1- 4-5-  پيشنهادات كاربردي 100

2-4-5- پيشنهادات پژوهشي 102

5- 5- محدوديتهاي تحقيق 102

1- 5- 5- محدوديت هاي در كنترل محقق: 103

2- 5- 5-  محدوديت هاي خارج از كنترل محقق: 103

فهرست جداول

جدول 1-2 : تعاریف هوش معنوی از نظر دانشمندان 18

جدول 2-2 : ابعاد هوش معنوی بر اساس دیدگاه زهر و مارشال 20

جدول 3-2 : مدل هوش معنوی از دیدگاه سیندی ویگلزورث 24

جدول شماره 4-2 جنبه های مختلف سه مدل سنتی، روابط انسانی و منابع انسانی 43

جدول5 –2 پیش  فرض مدیران در مورد جنبه های انسانی کار 46

جدول6-2 سبک های مدیریتی برمبنای پیش فرض های X و Y 46

جدول3-1 جامعه‌ی آماری 70

جدول3-2 حجم نمونه آماری 70

جدول 3-3: اطلاعات مربوط به پرسشنامه هوش معنوی 71

جدول (4-3). پايايي پرسشنامه هوش معنوی 73

جدول (5-3). ضریب پایایی پرسشنامه‌ی انگیزه کاری 73

جدول 1-4- فراوانی و درصد فراوانی نمونه مورد مطالعه به تفکیک جنس: 77

جدول2-4- فراوانی و درصد فراوانی نمونه آماری مورد مطالعه به لحاظ مدرک تحصیلی: 78

جدول3-4- فراوانی و درصد فراوانی نمونه دبیران مورد مطالعه به لحاظ سابقه خدمت 79

جدول4-4- نتیجه آزمون کالموگروف –  اسمیرونوف برای نرمال بودن توزیع داده ها 81

جدول5-4- بررسی وضعیت هوش معنوی دبیران مدارس دولتی متوسطه دوره دوم شهرستان کامیاران با استفاده از آزمون t یکطرفه: 82

جدول6-4- بررسی وضعیت انگیزه کاری دبیران مدارس دولتی متوسطه دوره دوم شهرستان کامیاران با استفاده از آزمون t یکطرفه: 83

جدول7- 4- بررسی رابطه بین هوش معنوی با انگیزه کاری دبیران مدارس دولتی متوسطه دوره دوم شهرستان کامیاران با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون: 84

جدول8-4- بررسی رابطه بین تفکر انتقادی وجودی با انگیزه کاری دبیران مدارس دولتی متوسطه دوره دوم شهرستان کامیاران با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون: 85

جدول9- 4- بررسی رابطه بین تولید معنی شخصی با انگیزه کاری دبیران مدارس دولتی متوسطه دوره دوم شهرستان کامیاران با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون: 86

جدول 10-4- بررسی رابطه بین میزان آگاهی با انگیزه کاری دبیران مدارس دولتی متوسطه دوره دوم شهرستان کامیاران با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون: 86

جدول11- 4- بررسی رابطه بین توسعه حالت آگاهی با انگیزه کاری دبیران مدارس دولتی متوسطه دوره دوم شهرستان کامیاران با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون: 87

جدول12-4- مقایسه هوش معنوی دبیران زن و مرد با استفاده از آزمونt برای گروههای مستقل: 88

جدول13-4- مقایسه هوش معنوی دبیران به لحاظ میزان تحصیلات و سابقه خدمت با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه: 88

جدول14-4- مقایسه میزان انگیزه کاری دبیران زن و مرد با استفاده از آزمونt برای گروههای مستقل: 89

جدول15-4- مقایسه میزان انگیزه کاری دبیران به لحاظ میزان تحصیلات و سابقه خدمت با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه: 90

فهرست اشکال

شکل1-1: مدل مفهومی تحقیق 6

شکل 1-2: مدل زوهر و مارشال(2000) 23

شکل 2-2: مدل آمرام(2007) 25

شکل 3-2: مدل کینگ (2008) 26

فهرست نمودار

نمودار 1-4- درصد فراوانی نمونه مورد مطالعه به تفکیک جنس 78

نمودار2-4- درصد فراوانی نمونه مورد مطالعه برحسب مدرک تحصیلی 79

نمودار3-4- درصد فراوانی نمونه مورد مطالعه برحسب سابقه خدمت 80

نمودار4-4- توزیع فراوانی هوش معنوی نمونه مورد مطالعه به همراه منحنی نرمال 81

نمودار5-4- توزیع فراوانی انگیزه کاری نمونه مورد مطالعه به همراه منحنی نرمال 82

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...
enemad-logo