%40تخفیف

دانلود محصول:مقایسه اثربخشی روش تدریس مبتنی بر شیوه دریافت مفهوم و روش تدریس ساخت-گرایی برمیزان انگیزش پیشرفت،¬¬عملکرد و پیشرفت تحصیلی دانش¬آموزان متوسطه

تعداد 103 صفحات این فایل word

چکیده

پژوهش حاضر به دنبال مقایسه اثربخشی روش تدریس ساختگرایی وروش تدریس مبتنی بردریافت مفهوم برمیزان عملکرد و پیشرفت تحصیلی وانگیزش پیشرفت دانش­آموزان بوده است.جامعه آماری­ این پژوهش شامل دانش­آموزان دخترپایه هفتم دوره متوسطه اول مدارس عادی ناحیه سه شیراز در سال تحصیلی 94-93 که در 28 مدرسه مشغول به تحصیل می­باشند،بوده است.نمونه ی آماری شامل 90 نفر،از سه مدرسه و سه کلاس 30 نفره بوده است.نمونه گیری با روش تصادفی خوشه ای چند مرحله­ای، انجام شده است. طرح تحقیق، نیمه آزمایشی بادوگروه آزمایشی ازنوع پیش آزمون وپس آزمون با گروه کنترل بوده است. ابزار اندازه گیری،پرسشنامه عملکردتحصیلیEPT ،­انگیزش پیشرفت هرمنس وآزمون پیشرفت­تحصیلی معلم­ساخته می­باشد.برای تجزیه وتحلیل داده­ها ازشاخص­های آمارتوصیفی وآماراستنباطی باتحلیل کوواریانس استفاده شده است.یافته های­آماری نشان می­دهد که:1)بین میزان عملکرد تحصیلی و ابعاد آن در گروهی که با روش دریافت مفهوم درس علوم تجربی را دریافت نموده­اند نسبت به گروه با روش ساختگرایی وکنترل با روش سنتی تفاوت معنا دار نیست.اما میزان عملکرد تحصیلی در گروه با روش ساختگرایی نسبت به گروه کنترل با روش سنتی تفاوت معنادار است و گروه با روش ساخت­گرایی از بین ابعاد عملکرد تحصیلی از فقدان کنترل پیامد بیشتر اما به طور کلی از عملکرد تحصیلی پایین­تری برخوردارهستند.2)بین میزان پیشرفت تحصیلی درهرسه گروه تفاوت معنا­دار می­باشد.هردوگروه آزمایش نسبت به گروه کنترل، ازپیشرفت تحصیلی بالاتری برخوردارند و گروه ساخت­گرایی  نیز نسبت به گروه دریافت مفهوم از پیشرفت تحصیلی بالاتری برخوردار می­باشند..3)بین میزان انگیزش پیشرفت هر سه گروه نسبت به یکدیگر تفاوت معنا­داری وجود ندارد.

واژه­های­کلیدی :روش­تدریس ­مبتنی ­بردریافت مفهوم، ­ساخت­گرایی،سنتی،عملکرد تحصیلی، پیشرفت تحصیلی

فهرست مطالب

 

سپاسگزاری                                                                                                              ه

تقدیم به                                                                                                                و    فهرست مطالب                                                                                                         ز

چکیده                                                                                                                   1

فصل اول: کلیات پژوهش

  مقدمه                                                                                                                  3

  بیان مسأله                                                                                                             7

اهمیت و ضرورت پژوهش                                                                                         10

اهداف پژوهش                                                                                                       13

فرضیه­های پژوهش                                                                                                   14

تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها                                                                                  15

فصل دوم:ادبیات و پیشینه پژوهش

الف-مبانی نظری                                                                                                     19

تدریس چیست                                                                                                       19

انواع روش تدریس­ها و معرفی آن­ها                                                                              20

بررسی و مقایسه روش­های تدریس فعال با روش­های تدریس سنتی                                        21

خلاصه­ای از نظریات چند تن از صاحب­نظران تعلیم وتربیت در باره­ی روش­های تدریس               24

روش­های تاریخی                                                                                                    25

روش­های جدید                                                                                                      26

روش­های تدریس غیر فعال و یکسویه                                                                            26

روش­های تدریس فعال و دوسویه                                                                                 29

روش تدریس مبتنی بر دریافت مفهوم                                                                            33

روش تدریس ساختن­گرایی                                                                                         36

ب)پیشینه پژوهش                                                                                                    40

ج) جمع­بندی                                                                                                         51

 

فصل سوم:روش پژوهش

روش­پژوهش                                                                                                          53

جامعه آماری،­نمونه و روش                                                                                        53

ابزار پژوهش                                                                                                          54

متغیرهای پژوهش                                                                                                    57

روش اجرای پژوهش                                                                                                58

روش تحلیل داده­ها                                                                                                  59

ملاحظات اخلاقی                                                                                                    59

 

فصل چهارم: یافته­های پژوهش

الف) یافته­های توصیفی                                                                                             61

ب)یافته­های استنباطی                                                                                               63

 

فصل پنچم: بحث ونتیجه گیری

خلاصه پژوهش                                                                                                       76

بحث و نتیجه­گیری                                                                                                   77

محدودیت­های پژوهش                                                                                              79

پیشنهادهای پژوهش                                                                                                 80

فهرست منابع فارسی                                                                                                 81

منابع انگلیسی                                                                                                         86

پیوست ها                                                                                                             88

چکیده­انگلیسی                                                                                                        98

عنوان لاتین                                                                                                            99

فهرست جداول

 

جدول 2-1:روش تدریس دریافت مفهوم در نگاه جدول                                                                           35

جدول 3-1: توزیع حجم نمونه آماری بر اساس گروه                                                                               54

جدول 3-2: محتوای آموزشی                                                                                                           59

جدول 4-1:یافته های توصیفی گروه آزمایشی اول: روش تدریس مبتنی بر روش ساختگرایی                                61

جدول 4-2:یافته های توصیفی گروه آزمایشی دوم: روش تدریس مبتنی بر روش دریافت مفهوم                            62

جدول 4-3: یافته های توصیفی گروه کنترل: تدریس به روش سنتی                                                             62

جدول 4-4: نتایج آزمون کلموگروف-اسمیرنوف برای آزمون نرمال بودن توزیع داده ها                                      63

جدول 4-5 : نتایج آزمون برابری واریانس گروه ها                                                                                 64

جدول 4-6: تحلیل کواریانس اثرات روش هاي آموزشی بر بعد خودکارآمدی                                                  64

جدول 4-7: تحلیل کواریانس اثرات روش هاي آموزشی بر بعد تاثیرات هیجا                                                  65

جدول 4-8: تحلیل کواریانس اثرات روش هاي آموزشی بر بعد برنامه ریزی                                                   65

جدول 4-9: تحلیل کواریانس اثرات روش هاي آموزشی بر بعد فقدان کنترل پیامد                                            65

جدول 4-10: مقایسه زوجی اثرات روشهاي آموزشی بر فقدان کنترل پیامد                                                     66

جدول 4-11: تحلیل کواریانس اثرات روش هاي آموزشی بر بعد انگیزش                                                      66

جدول 4-12: تحلیل کواریانس اثرات روش هاي آموزشی بر عملکرد تحصیلی (کل)                                         66

جدول 4-13: مقایسه زوجی اثرات روشهاي آموزشی بر عملکرد تحصیلی کل                                                 67

جدول 4-14: تحلیل کواریانس اثرات روش هاي آموزشی بر میزان پیشرفت تحصیلی                                        67

جدول 4-15: مقایسه زوجی اثرات روشهاي آموزشی بر پیشرفت تحصیلی                                                     67

جدول 4-16: تحلیل کواریانس اثرات روش هاي آموزشی بر میزان انگیزش پیشرفت                                         68

جدول 4-17: تحلیل کواریانس اثرات روش هاي آموزشی بر بعد خودکارآمدی                                                68

جدول 4-18: تحلیل کواریانس اثرات روش هاي آموزشی بر بعد تاثیرات هیجانی                                             69

جدول 4-19: تحلیل کواریانس اثرات روش هاي آموزشی بر بعد برنامه ریزی                                                 69

جدول 4-20: تحلیل کواریانس اثرات روش هاي آموزشی بر بعد فقدان کنترل پیامد                                          69

جدول 4-21: تحلیل کواریانس اثرات روش هاي آموزشی بر بعد انگیزش                                                      70

جدول 4-22: تحلیل کواریانس اثرات روش هاي آموزشی بر عملکرد تحصیلی (کل)                                         70

جدول 4-23: تحلیل کواریانس اثرات روش های تدریس آموزشی بر بعد خودکارآمدی                                      70

جدول 4-24: تحلیل کواریانس اثرات روش تدریس آموزشی بر بعد تاثیرات هیجانی                                         71

جدول 4-25: تحلیل کواریانس اثرات روش تدریس آموزشی بر بعد برنامه ریزی                                              71

جدول 4-26: تحلیل کواریانس اثرات روش تدریس آموزشی بر بعد فقدان کنترل پیامد                                       71

جدول 4-27: مقایسه زوجی اثرات روشهاي آموزشی بر فقدان کنترل پیامد                                                     71

جدول 4-28: تحلیل کواریانس اثرات روش تدریس آموزشی بر بعد انگیزش                                                   72

جدول 4-29: مقایسه زوجی اثرات روشهاي آموزشی بر انگیزش                                                                 72

جدول 4-30: تحلیل کواریانس اثرات روش تدریس آموزشی بر عملکرد تحصیلی (کل)                                     72  جدول 4-31: مقایسه زوجی اثرات روشهاي آموزشی بر عملکرد تحصیلی                                                      72

جدول 4-32: تحلیل کواریانس اثرات روش تدریس آموزشی بر پیشرفت تحصیلی                                            73

جدول 4-33: مقایسه زوجی اثرات روشهاي آموزشی بر پیشرفت تحصیلی                                                      73

جدول 4-34: تحلیل کواریانس اثرات روش تدریس آموزشی بر پیشرفت تحصیلی                                            73

جدول 4-35: مقایسه زوجی اثرات روشهاي آموزشی بر پیشرفت تحصیلی                                                      74

جدول 4-36: تحلیل کواریانس اثرات روش هاي آموزشی بر انگیزش پیشرفت                                                 74

جدول 4-37: تحلیل کواریانس اثرات روش هاي آموزشی بر انگیزش پیشرفت                                                 74

 فهرست پیوست­ها

الف)پرسشنامه عملکرد تحصیلی                                                                                   88

ب)پرسشنامه انگیزش پیشرفت                                                                                     90 ج)آزمون پیشرفت تحصیلی معلم ساخته                                                                          93

د)نمونه طرح درس                                                                                                  95

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...
enemad-logo