عنوان صفحه
بسم الله الرحمن الرحیم…………………………………………………………………………………………………الف
صفحه معرفی جلدپایان نامه……………………………………………………………………………………………..ب
تشکر وقدردانی ……………………………………………………………………………………………………….. ج
تقدیم…………………………………………………………………………………………………………………… د
فهرست مطالب…………………………………………………………………………………………………………. و
فهرست پیوست ها……………………………………………………………………………………………………… ی
فهرست جدول ها……………………………………………………………………………………………………… ی
فهرست شکل ها……………………………………………………………………………………………………… ک
فهرست نمودارها……………………………………………………………………………………………………… ل
چکیده ………………………………………………………………………………………………………………… 1
(1)فصل اول : کلیات پژوهش
(1-1)مقدمه ……………………………………………………………………………………………………….. 3
(1-2)بیان مساله…………………………………………………………………………………………………… 4
(1-3)اهمیت وضرورت مسئله ………………………………………………………………………………………. 6
(1-4)اهداف پژوهش ………………………………………………………………………………………………..7
(1-4-1)هدف کلی ………………………………………………………………………………………………….. 7
(1-4-2)اهداف اختصاصی پژوهش…………………………………………………………………………………….7
(1-5)فرضیه های پژوهش ………………………………………………………………………………………… 8
(1-6)تعاریف متغیرها………………………………………………………………………………………………… 8
(1-6-1)تعاریف نظری………………………………………………………………………………………………. 8
(1-6-2)تعاریف عملیاتی…………………………………………………………………………………………….. 9
(2)فصل دوم: ادبیات پژوهش
(2-1)مقدمه …………………………………………………………………………………………………………12
(2-2)مبانی نظری پژوهش ………………………………………………………………………………………….13
(2-3)اصول طراحی درارزیابی ساختمان مدارس ………………………………………………………………….. 13
(2-4)ارزیابی ساختمان مدرسه …………………………………………………………………………………….. 14
(2-5)ارزیابی محیط های یادگیری…………………………………………………………………………………..15
(2-6)تاریخچه توجه به محیط یادگیری……………………………………………………………………………….15
(2-7)الگوهای طراحی………………………………………………………………………………………………. 15
(2-8)کلاسهای سنتی…………………………………………………………………………………………………..15
(2-9)کارگاه یادگیری…………………………………………………………………………………………………. 16
(2-10)ورودی دعوت کننده ………………………………………………………………………………………….16
(2-11)فضاهای نمایش دانش آموزان ……………………………………………………………………………….. 17
(2-12)قفسه های فردی………………………………………………………………………………………………..17
(2-13)کارگاههای عملی ؛ هنری ومحل مهارتهای زندگی……………………………………………………………17
(2-14)شفافیت……………………………………………………………………………………………………….18
(2-15)چشم اندازهای داخلی وخارجی…………………………………………………………………………………..18
(2-16)ارتباط درون وبرون……………………………………………………………………………………………..18
(2-17)مبلمان………………………………………………………………………………………………………… 18
(2-18)فضای دنج………………………………………………………………………………………………………18
(2-19)طراحی محیط های یادگیری (شاخصه ها)………………………………………………………………………19
(2-20)طراحی کلاس درس…………………………………………………………………………………………… 20
(2-21)شش عامل توصیه شده برای طراحی کلاس…………………………………………………………………… 21
(2-22)اندازه مدرسه …………………………………………………………………………………………………..21
(2-23)کلاس ایده آل…………………………………………………………………………………………………….22
(2-24)عوامل فیزیکی ……………………………………………………………………………………………..22
(2-25)نور وعوامل مربوط………………………………………………………………………………………….23
(2-26)ابعادظاهری کلاس :…………………………………………………………………………………………24
(2-27)محیط کلاس …………………………………………………………………………………………………24
(2-28)رنگ وتاثیرآن برآموزش ومحیط های آموزشی……………………………………………………………24
(2-29)حرارت وتهویه کلاس ………………………………………………………………………………………25
(2-30)صداو عوامل مربوط به آن …………………………………………………………………………………..25
(2-31)سازماندهی وآرایش کلاس ………………………………………………………………………………….26
(2-32)تاریخچه استاندارد …………………………………………………………………………………………..27
(2-33)تاریخچه استاندارددرآموزش وپرورش……………………………………………………………………..27
(2-34)مبانی استاندارد واستاندارد سازی دراموزش وپرورش…………………………………………………….27
(2-35)مفهوم استاندارد…………………………………………………………………………………………….28
(2-36)اصول طراحی کلاس…………………………………………………………………………………………29
(2-36-1)مکان قرارگیری…………………………………………………………………………………………..29
(2-36-2)بررسی نورکلاس…………………………………………………………………………………………30
(2-36-3)رنگ…………………………………………………………………………………………………….30
(2-36-4)فرم کلاس………………………………………………………………………………………………..30
(2-36-5)اهمیت جوکلاس…………………………………………………………………………………………30
(2-36-6)نظم فضایی کلاس………………………………………………………………………………………..31
(2-36-7)آزمایشگاه زبان…………………………………………………………………………………………31
(2-36-8)سالن چندمنظوره…………………………………………………………………………………………31
(2-36-9)نمازخانه…………………………………………………………………………………………………32
(2-36-10)فضای مشاور…………………………………………………………………………………………..32
(2-36-11)اتاق بهداشت وکمک های اولیه…………………………………………………………………………32
(2-36-12)کارگاه هنر……………………………………………………………………………………………….32
(2-36-13)کتابخانه…………………………………………………………………………………………………..33
(2-36-14)سرویس های بهداشتی……………………………………………………………………………………33
(2-36-15)ورودی……………………………………………………………………………………………………33
(2-36-16)راهروهای طبقات(ارتباط افقی) …………………………………………………………………………..33
(2-36-17)راه پله ها(ارتباط عمودی) ………………………………………………………………………………..33
(2-37)مفاهیم وتعاریف انگیزش………………………………………………………………………………………..33
(2-37-1)نیروهای فعال کننده…………………………………………………………………………………………34
(2-37-2)نیروهای هدایت کننده………………………………………………………………………………………..34
(2-37-3)نیروهای تداوم دهنده……………………………………………………………………………………….34
(2-38)تعریف انگیزش……………………………………………………………………………………………….34
(2-39)انگیزش پیشرفت …………………………………………………………………………………………..35
(2-40)نظریه برانگیختگی ………………………………………………………………………………………….35
(2-41)نظریه هایی درموردانگیزش………………………………………………………………………………….36
(2-42)نقش انگیزش دریادگیری……………………………………………………………………………………36
(2-43)32اصل طراحی آموزشی برای مدارس ومراکزیادگیری …………………………………………………….37
(2-44)مبانی علمی پژوهش (تاریخچه وپیشینه)…………………………………………………………………….38
(2-45)نتیجه گیری ازفصل دوم ……………………………………………………………………………………..42
(3)فصل سوم( روش اجرای پژوهش )
(3-1)مقدمه ………………………………………………………………………………………………………….44
(3-2)نوع وروش پژوهش…………………………………………………………………………………………….44
(3-3)جامعه آماری ، روش نمونه گیری وحجم نمونه ( درصورت وجودوامکان……………………………………44
(3-4)تعیین حجم نمونه ………………………………………………………………………………………………..45
(3-5)ابزارسنجش واندازه گیری متغیرها……………………………………………………………………………..45
(3-6)روایی وپایایی ابزارمورداستفاده…………………………….. ……………………………………………….46
(3-7)طرح تحقیق یاشیوه اجرا………………………………………. ………………………………………………46
(3-8)روش ها وابزار تجزیه وتحلیل داده ها………………………………………………………………………47
فصل چهارم(یافته های پژوهش)
(4-1)مقدمه………………………………………………………………………………………………………..49
(4-1-1) شاخص های توصیفی متغیرهای پژوهش………………………………………………………………..50
(4-1-2)داده های استنباطی………………………………………………………………………………………..57
فصل پنجم(بحث وتفسیریافته ها)
(5-1)مقدمه………………………………………………………………………………………………………….70
(5-2)خلاصه نتایج ژوهش…………………………………………………………………………………………..70
(5-3)یافته ها(فرضیه های پژوهش)………………………………………………………………………………..71
(5-4)نتیجه گیری کلی………………………………………………………………………………………………..75
(5-5)پیشنهادهای پژوهش…………………………………………………………………………………………..75
(5-5-1)پیشنهادهای پژوهشی……………………………………………………………………………………….75
(5-5-2)پیشنهادهای کاربردی……………………………………………………………………………………….75
(5-6)محدودیت های پژوهش………………………………………………………………………………………..76
منابع
منابع فارسی………………………………………………………………………………………………………..78
منابع انگلیسی……………………………………………………………………………………………………79
پیوست ها
آزمون محقق ساخته ارزیابی فضاهای آموزشی…………………………………………………………………….80
آزمون استانداردانگیزش تحصیلی……………………………………………………………………………………82
فهرست جداولجدول شماره(2-1): شاخص های عملکردی………………………………………………………………………….19جدول شماره (2-2)استانداردهاوتوصیه هاوضوابط(استانداردهای توصیه شده برای کلاس)…………………………29جدول شماره(4-1)میانگین وانحراف استانداردانگیزش تحصیلی دانش آموزان متوسطه اول به تفکیک مدارس……50جدول شماره(4-2)میانگین وانحراف استانداردکلی فضاهای آموزشی به تفکیک مدارس…………………………..51جدول شماره (4-3)میانگین وانحراف استانداردطراحی مناسب رنگ فضابه تفکیک مدارس………………………52جدول شماره(4-4)میانگین وانحراف استانداردطراحی مناسب ابعادفضا به تفکیک مدارس…………………………53جدول شماره (4-5)میانگین وانحراف استانداردطراحی مناسب نورفضا به تفکیک مدارس…………………………54جدول شماره (4-6)میانگین وانحراف استانداردطراحی مناسب صدافضا به تفکیک مدارس…………………………55جدول شماره (4-7)میانگین وانحراف استانداردطراحی مناسب ایمنی فضا به تفکیک مدارس…………………….. 56جدول شماره (4-8)ضریب همبستگی بین طراحی مناسب رنگ فضای آموزشی باانگیزش تحصیلی دانش آموزان…57جدول شماره (4-9)پیش بینی انگیزش تحصیلی دانش آموزان بوسیله طراحی مناسب رنگ فضاهای آموزشی……….58جدول شماره (4-10)ضریب همبستگی بین طراحی مناسب ابعادفضای آموزشی وانگیزش تحصیلی دانش آموزان…..59جدول شماره (4-11)پیش بینی انگیزش تحصیلی دانش آموزان بوسیله طراحی مناسب ابعاد فضاهای آموزشی…….. 60جدول شماره (4-12 )ضریب همبستگی بین طراحی مناسب نورفضای آموزشی وانگیزش تحصیلی دانش آموزان…..61جدول شماره (4-13)پیش بینی انگیزش تحصیلی دانش آموزان بوسیله طراحی مناسب نور فضای آموزشی…………62جدول شماره (4-14)ضریب همبستگی بین طراحی مناسب صدافضای آموزشی باانگیزش تحصیلی دانش آموزان…….63جدول شماره (4-15)پیش بینی انگیزش تحصیلی دانش آموزان بوسیله طراحی مناسب صدا فضای آموزشی…………64جدول شماره (4-16)ضریب همبستگی بین طراحی مناسب ایمنی فضای آموزشی باانگیزش تحصیلی دانش آموزان…….65جدول شماره (4-17)ضریب همبستگی بین استانداردکلی فضاهای آموزشی باانگیزش تحصیلی دانش آموزان………….66جدول شماره (4-18)پیش بینی انگیزش تحصیلی دانش آموزان بوسیله استانداردکلی فضاهای آموزشی………………..67جدول شماره (4-19)شاخص های توصیفی وضرایب همبستگی وβدرمدل رگرسیونی متغیرهای نمونه موردپژوهش……68فهرست نمودارنمودار شماره(4-1)توزیع میانگین وانحراف استانداردانگیزش تحصیلی دانش آموزان متوسطه اول به تفکیک مدارس..50 |