%37تخفیف

دانلود پروژه: بررسی تحلیلی حقوق خصوصی زن در شعر و ادب فارسی

تعداد 170صفحه فایل word قابل ویرایش

چکیده

در ادبیات فارسی نمی‏توان نویسنده‌ و شاعری  یافت که تمام عقاید او درباره‌ی زن مثبت و مورد پسند خوانندگان امروزی باشد؛ چراکه شاعر یکی از افراد جامعه است و عقاید او به‌هر‌روی متأثر از عقاید عمومی جامعه است. جامعه هرگز نگاه کاملاً مثبتی به حقوق زن نکرده است و شاعران به نسبت میزان روشنفکری خویش فقط تعدیلی در آن ایجاد کرده‌اند. اگر منصفانه و به دور‌ از ‌گرایش‏های فمینیستی به این آراء بنگریم، خواهیم دید که بخشی از آنها مطابق با واقعیت‏های عالم هستی و ویژگی‏های وجودی زنان است، برخی ناشی از بدبینی مردان به حقوق زنان و ناباوری ایشان از توانایی‏های ذاتی آنهاست و بخشی هم برای پوشاندن ضعف‌های مردان است تا با پرداختن به ضعف‌های زنان، ایشان را قوی و عاری از عیب جلوه دهند. به عبارت دیگر اگر شعرای ایران زمین در آثار خود با نگاهی بدبینانه و منفی به زنان نگاه کرده‌اند باید به این موضوع توجه کنیم که اولا جنس زن مثل جنس مرد از خطا و اشتباه مبرا نیست و از سوی دیگر شاید نشانه‌ی اشاره شاعر به برخی صفات منفی زنان در آن عصر و زمان بوده‌است و نه نگاهی مطلقا منفی به حقوق زنان.

علی‌رغم وجود برخی شاعران مثبت اندیش به حقوق زن مثل فردوسی و شهریار، اغلب شعرای ایران زمین در آثار خود نگاهی منفی به حقوق و مقام زن داشته‌اند .نگاه منفی به زن در اغلب آثار ادبی یک ویژگی غیر قابل انکار در ادبیات ایران تلقی می‌شود. زن در آثار سعدی چهره‏های مختلفی دارد‌و شخصیت‌های متفاوتی از وی می‏توان مشاهده کرد که تقریبا همگی به نقش خانوادگی و روابط زن و مرد مربوط می‏‏شود و از نقش و حقوق اجتماعی زن بطور مستقیم نشانی ندارد؛ همان‌گونه که در کتب اخلاق و در مباحث علمای اخلاق مرسوم بود و عرف جامعه اسلامی آن را پذیرفته، بنیان‌های اجتماعی را بر اساس آن شکل داده بود.این نوع اصول و ارزش‌های تثبیت شده را که فرهنگ عقیدتی،‌ دینی جامعه آنها را پذیرفته،می‌توان «حکمت جاریه»‌ ‏نامید. این اصول الزاماً‌ و کاملاً‌ منطبق بر حقایق دینی نیست،‌ بلکه برخاسته از تلقی عمومی مردم از دین است .

واژگان کلیدی: زن ، حقوق زن، جایگاه زن‌، ارزش زن .

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                                                     صفحه

چکیده……………………………………………………………………………………………………………………………………………۱

مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………. 3

بیان مساله…………………………………………………………………………………………………………………………………………6

پیشینه‌ی تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………..8

روش تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………………..9

فصل اول : بنیادهای نظری

۱ – ۱ : نگاهی فراگیری به زن درادبیات فارسی……………………………………………………………………………………..11

۱ – ۱- ۱ : زن و حقوق او در مطلق معنا………………………………………………………………………………………………..۱۱

۱ – ۱- ۲: پارسایی و پاکدامنی……………………………………………………………………………………………………………۱۴

۱ – ۱- ۳: زن به عنوان معشوق……………………………………………………………………………………………………………۱۷

۱ – ۱- ۴: زن در جایگاه مادر……………………………………………………………………………………………………………..۱۹

۱ – ۱- ۵: زنان مکار و حیله‌ی زنان………………………………………………………………………………………………………۲۱

۱ – ۲: جنسیت زنانه در ادبیات پارسی…………………………………………………………………………………………………..۲۴

۱ – ۲ – ۱ : ستوده شدن زن در ادبیات فارسی ……………………………………………………………………………………….۲۵

۱ – ۲ – ۲ :بررسی چیرگی زن و جنسیت او در شعر فارسی………………………………………………………………………۲۶

فصل دوم: زن در شاهنامه‌ی فردوسی

۲ – ۱: شاهنامه و زن در آن ………………………………………………………………………………………………………………..۲۹

-۲ ۲: ویژگی های کلی زن در شاهنامه…………………………………………………………………………………………………۳۰

۲ – ۲ – ۱ : عقل و خرد زنان در شاهنامه……………………………………………………………………………………………….۳۲

۲ – ۲ – ۲: وفاداری زنان در شاهنامه…………………………………………………………………………………………………….۳۳

۲ – ۲ – ۳: شرم و آزرم زنان در شاهنامه……………………………………………………………………………………………….۳۴

۲ – ۲ – ۴: بهترین ویژگی زنان ازدیدگاه فردوسی………………………………………………………………………………….۳۴

۲ – ۲ – ۵: رایزنی با زنان در شاهنامه……………………………………………………………………………………………………۳۵

۲ – ۳  : زنان بزرگ شاهنامه ………………………………………………………………………………………………………………۳۶

۲ – ۳- ۱ : فرانك…………………………………………………………………………………………………………………………….۳۶

۲ – ۳- ۲: شیرین……………………………………………………………………………………………………………………………..۳۸

۲ – ۳- ۳: تهمینه………………………………………………………………………………………………………………………………۳۹

۲ – ۳- ۴: همای………………………………………………………………………………………………………………………………۳۹

۲ – ۳- ۵: گرد آفرید………………………………………………………………………………………………………………………..۴۵

۲ – ۳- ۶:گردیه……………………………………………………………………………………………………………………………….۴۶

۲ – ۳- ۷: مهرك……………………………………………………………………………………………………………………………..۴۷

۲ – ۴ :پادشاهی زنان در شاهنامه………………………………………………………………………………………………………….۴۸

۲ – ۴- ۱ : همای چهر‌زاد…………………………………………………………………………………………………………………..۴۸

۲ – ۴- ۲ : پوران دخت……………………………………………………………………………………………………………………..۴۸

۲ – ۴- ۳ : آزرم………………………………………………………………………………………………………………………………۴۹

۲ – ۴- ۴ : گردیه……………………………………………………………………………………………………………………………..۴۹

۲ – ۴- ۵ : پری زاد…………………………………………………………………………………………………………………………..۴۹

۲ – ۴- ۶ : د ینك…………………………………………………………………………………………………………………………….۵۰

۲ – ۴- ۷ :آرتمیس…………………………………………………………………………………………………………………………..۵۰

۲ – ۵ : شجاعت و جنگ‌آوری زنان در شاهنامه……………………………………………………………………………………. ۵۰

۲ – ۵ – ۱ فرنگیس………………………………………………………………………………………………………………………….۵۰

۲ – ۵ – ۲ :جریره…………………………………………………………………………………………………………………………….۵۰ ۲ – ۵ – ۳ :زن لهراسب……………………………………………………………………………………………………………………..۵۱

۲ – ۵ – ۴ :گردیه…………………………………………………………………………………………………………………………….۵۲

۲ – ۵ – ۵ :کورنگ………………………………………………………………………………………………………………………….۵۳

۲ – ۶ : رجز خوانی زنان در شاهنامه…………………………………………………………………………………………………….۵۴

۲ – ۶ – ۱ :تعریف رجز خوانی……………………………………………………………………………………………………………۵۴

۲ – ۶- ۲ :رجزخوانی زنان در شاهنامه………………………………………………………………………………………………….۵۵

۲ – ۷ : چاره اندیشی زن در شاهنامه…………………………………………………………………………………………………….۶۰

۲ – ۸ : اهمیت زنان در بقای نسل در شاهنامه…………………………………………………………………………………………۶۰

۲ – ۹ : زایندگی زن در شاهنامه…………………………………………………………………………………………………………..۶۱

۲- ۱۰ : نرم احساسی زنان حتی زنان پهلوان در شاهنامه……………………………………………………………………………۶۲

۲ – ۱۱ : خواستگاری و ابراز علاقه‌ی زن به مرد در شاهنامه………………………………………………………………………۶۲

۲- ۱۱– ۱ :رودابه…………………………………………………………………………………………………………………………….۶۳

۲- ۱۱ – ۲ :تهمینه………………………………………………………………………………………………………………………….۶۳

۲- ۱۱ – ۳ :منیژه…………………………………………………………………………………………………………………………….۶۴

۲- ۱۱ –۴ :کتایون…………………………………………………………………………………………………………………………..۶۵

۲ – ۱۲ : دادن حلقه ازدواج توسط زن به مرد درشاهنامه نه مرد به زن………………………………………………………..۶۷

۲ – ۱۳ : خوی زنانگی سیمرغ در شاهنامه……………………………………………………………………………………………۶۸

فصل سوم:حقوق و جایگاه زن درشعرو نثر ادب فارسی

۳ – ۱: سعدی ضد زن، فردوسی فمینیست…………………………………………………………………………………………….۷۰

۳ – ۲ : سیمای زن در شعر حافظ………………………………………………………………………………………………………..۷۴

۳ – ۲- ۱ :واژه‌ی زن ……………………………………………………………………………………………………………………….۷۴

۳ – ۲- ۲ : نام‌های زنان…………………………………………………………………………………………………………………….۷۵

۳– -۲  ۳ : واژه‌ی مادر……………………………………………………………………………………………………………………..۷۶

۳ – ۲- ۴ : زنان و معشوق در شعر حافظ………………………………………………………………………………………………۷۷

۳ – ۲- ۵: واژه‌ی دختر……………………………………………………………………………………………………………………..۷۹

۳ – ۲- ۶ : واژه‌ی عروس عجوزه مخدره……………………………………………………………………………………………..۷۹

۳ – ۲- ۷ : صفات زنانه ……………………………………………………………………………………………………………………۷۹

۳ – ۲- ۸ : واژه‌ی خواهر………………………………………………………………………………………………………………….۸۰

۳ – ۲- ۹ : حور………………………………………………………………………………………………………………………………۸۰

۳ – ۲- ۱۰ : زنان پرده‌نشین……………………………………………………………………………………………………………….۸۰

۳ – ۳ : حقوق زن ازمنظر مولوی………………………………………………………………………………………………………..۸۱

۳ – ۳- ۱ :آزمون و آزموده ……………………………………………………………………………………………………………..۸۳

۳ – ۳- ۲:زن نماد عشق الهی ……………………………………………………………………………………………………………۸۵

۳ – ۳- ۳:زن نماد روح و جان ………………………………………………………………………………………………………….۸۷

۳ – ۳- ۴:زنان نام‌دار در آثار مولوی…………………………………………………………………………………………………..۹۱

۳ – ۳- ۵:زنان غیرنام‌دار در آثار مولوی………………………………………………………………………………………………۹۹

۳ – ۳- ۶:مادر نماد خداوند………………………………………………………………………………………………………………۱۰۲

۳ – ۴ : شيرين و ليلی در آثار نظامی…………………………………………………………………………………………………..۱۱۷

۳ – ۴- ۱ :غم و هوس در داستان‌های نظامی………………………………………………………………………………………..۱۲۰

۳ – ۴- ۲ :چهره‌های لیلی و شیرین…………………………………………………………………………………………………….۱۲۱

۳- ۵ : بررسی نقش زن در ویس و رامین فخر الدین اسعد گرگانی……………………………………………………۱۲۱

۳ – ۶ :  مقایسه‌ی ویس و رامین، لیلی و مجنون و خسرو شیرین………………………………………………………………۱۲۳

۳ – ۶ – ۱ :جدایی طولانی دو دلداده‌ی جوان………………………………………………………………………………………۱۲۳

۳ – ۶ – ۲ :وفاداری عشق…………………………………………………………………………………………………………………۱۲۴

۳ – ۶ – ۳ :جاودانگی عشق………………………………………………………………………………………………………………۱۲۵

۳ – ۶ – ۴ : انواع عشق…………………………………………………………………………………………………………………….۱۲۵

۳ – ۷ : زن در شعر كلاسیك و ادبیات معاصر………………………………………………………………………………………۱۲۷

۳ – ۷ – ۱ :جایگاه زن در شعر کلاسیک…………………………………………………………………………………………….۱۲۸

۳ – ۷ – ۲ :جایگاه زن در شعر معاصر…………………………………………………………………………………………………۱۲۹

۳ – ۷ – ۳ :نقش زن و حقوق او در نثر فارسی……………………………………………………………………………………..۱۵۴

۳ – ۸ : جایگاه و حقوق زن در شعردیگرشاعران بزرگ ادب فارسی………………………………………………………..۱۵۹

 ۳ – ۸ – ۱ :ناصر خسرو ………………………………………………………………………………………………………………….۱۵۹

 ۳ – ۸ – ۲ :انوری……….…………………………………………………………………………………………………………………۱۶۰

 ۳ – ۸ – ۳ :سنایی …………………………………………………………………………………………………………………………۱۶۱

 ۳ – ۸ – ۴ :عطار …………………………………………………………………………………………………………………………..۱۶۲

۳ – ۸ – ۵ : خاقانی………………………………………………………………………………………………………………………..۱۶۳

فصل چهارم: نتيجه‌گيري و پیشنهادها

۴ – ۱ :نتيجه‌گيري………………………………………………………………………………………………………………………….۱۶۶ ۴ – ۲ :پیشنهادات……………………………………………………………………………………………………………………………۱۷۰

منابع و مآخذ………………………………………………………………………………………………………………………………….۱۷۲

5 دیدگاه برای دانلود پروژه: بررسی تحلیلی حقوق خصوصی زن در شعر و ادب فارسی

  1. 역삼 풀사롱

    Howdy-doDuring our exploration of a new website, we stumbled upon a webpage that instantly captivated our attention. We are thoroughly impressed with what we have discovered thus far and eagerly anticipate your upcoming updates. We are thrilled to delve deeper into your website and discover all the fantastic features it has to offer. my web page… Come by 김포 건마

  2. 재테크 종류

    YoWhile browsing a new website, we came across a webpage that immediately caught our attention. We are extremely impressed with what we have seen so far and are eagerly looking forward to your upcoming updates. We can’t wait to delve deeper into your website and uncover all the amazing things it has to offer.Godspeed. my page… Come by 재테크 종류

  3. xz–dmeg:^

    GreetingsWhile exploring a new website, we came across a webpage that immediately caught our eye. We are extremely impressed with what we have found so far and are eagerly looking forward to your future updates. We are excited to further explore your website and uncover all the amazing features it has to offer.Catch you later.

  4. xz–dmeg:^

    How’s it going?During our exploration of a new website, we came across a webpage that immediately caught our attention. We are extremely impressed with what we have seen so far and eagerly look forward to your upcoming updates. We are thrilled to continue exploring your website and uncovering all the amazing features it has to offer.Bye-bye.

  5. xz–dmeg:^

    During our exploration of a new website, we stumbled upon a webpage that instantly grabbed our attention. We are thoroughly impressed with what we have witnessed thus far and eagerly anticipate your forthcoming updates. We are thrilled to delve deeper into your website and discover all the incredible features it has in store.Stay in touch.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...
enemad-logo