%46تخفیف

شکاف های آموزش دانشگاهی و نیازهای صنعت گردشگری

تعداد 129صفحه در فایل word

شکاف های آموزش دانشگاهی و نیازهای صنعت گردشگری

 

چکیده:

مدیریت گردشگری کشور، نیازمند بهره گیری از نیروی متخصص است و موقعیت و کارایی آن بستگی به استفاده بهینه از نیروی انسانی به عنوان مهمترین عامل توسعه گردشگری دارد. از سویی آموزش به صورت علمی و دانشگاهیی تاثیر بسیار زیاد بر روی توسعه عامل انسانی در گردشگری دارد. آموزش ارائه شده باید مرتبط با نیازهای صنعت گردشگری باشد. از این رو ، باید نیازهای صنعت و شکاف های موجود میان دیدگاه آموزش عالی و شاغلان صنعت گردشگری را سنجید. پژوهش حاضر به همین منظور به بررسی شکاف های بین آموزش دانشگاهی و نیازهای صنعت گردشگری می پردازد. مهمترین عناصر آموزش عالی، برنامه های درسی آن هستند که بایستی از تناسب لازم در راستای اهداف و وظایف و تحولات مربوط برخوردار بوده تا بتواند نقش موثر خود را ایفا نماید.

روش مورد استفاده در این تحقیق، توصیفی پیمایشی است، جامعه آماری این تحقیق از دوبخش تشکیل یافته است.  یکی استادانی که در دانشگاه های مختلف رشته مدیریت گردشگری را تدریس می نمایند و دیگری شاغلان بخش های مختلف صنعت گردشگری. با استفاده از نمونه گیری قضاوتی در دسترس در جامعه اول 28 نمونه و در جامعه دوم 147 نفر بررسی شدند. نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که شکاف هایی بین دیدگاه شاغلان و استادان در زمینه اهمیت هم در زمینه مهارت های مورد نیاز و هم در واحدهای درسی وجود دارد.

نتایج پژوهش نشان میدهد که استادان  و شاغلان اهمیت یکسانی را برای مهارت هایی همچون مهارت برقراری ارتباط شفاهی و کتبی داشته اند. در صورتی که در مورد مهارت های کاربردی ( همچون اعتماد به نفس، مهارت های کامپیوتری و نرم افزاری و..) و مهارت های  اسراتژیک ( همچون داشتن تفکر انتقادی، داشتن دانش صنعت و …) نظر متفاوتی داشته اند.

نتایج پژوهش در بررسی واحد های درسی مدیریت گردشگری شکاف بیشتری را نسبت به شکاف موجود در مهارت ها نشان داده اشت. اگرچه، استادن اهمیت یکسانی را برای دروسی همچون زبان انگلیسی قائل شده اند، اما برای دروس اصلی همچون ( تاریخ فرهنگ ایران، شناخت روحیات ملل، شناخت صنایع دستی و..) و دروس تخصصی ( همچون برنامه ریزی توسعه جهانگردی، کارآموزی، امور مسافرت و صدور بلیط و ..) میزان اهمیت متفاوتی را در نطر گرفته اند.

واژگان کلیدی: برنامه درسی مدیریت گردشگری، مهارت های مورد نیاز صنعت گردشگری، شکاف.

فهرست مطالب:

چکیده: I

فهرست مطالب: II

فهرست جداول.. VI

فصل اول: 1

1-1      مقدمه: 2

2-1   بیان مسئله: 2

3-1      اهمیت و ضرورت موضوع: 4

4-1      پرسش های اصلی و فرعی: 5

5-1      هدف های تحقیق یا نتایج مورد انتظار: 6

6-1      روش کلی تحقیق: 6

7-1      قلمرو زمانی و مکانی-جامعه تحقیق: 6

8-1   روش نمونه گیری و تخمین حجم جامعه: 6

9-1      روشهای گردآوری داده ها و ابزار مورد استفاده برای آن: 7

10-1       روشهای تحلیل داده ها: 7

11-1    موانع ومحدودیتهای تحقیق : 7

12-1   چارچوب کلان نظری تحقیق: 7

13-1       نقشه راه: 9

14-1   پیشینه تحقیق: 9

15-1   شرح واژه ها و اصطلاحات تحقیق: 12

16-1   خلاصه فصل: 13

فصل 2: 14

مروری بر ادبیات تحقیق.. 14

1-2      مقدمه: 15

2-2      برنامه ریزی درسی و برنامه درسی گردشگری.. 16

1-2-2 تعریف برنامه درسی.. 16

2-2-2 تئوری های برنامه ریزی درسی.. 19

3-2-2 مدل های برنامه درسی.. 20

4-2-2 مدل اجزای آموزش عالی.. 22

5-2-2 خط مشی گذاری آموزش عالی.. 24

3-2      آموزش عالی و برنامه ریزی نیروی انسانی در ایران.. 25

4-2      دیدگاه های نقش آموزش عالی در تربیت نیروی انسانی.. 27

5-2      مدل برنامه درسی برای آموزش عالی گردشگری.. 28

6-2      گردشگری به عنوان یک رشته دانشگاهی.. 29

7-2   جایگاه گردشگری در نظام آموزش عالی ایران.. 31

1-8-2 تاریخچه آموزش جهانگردی در ایران.. 32

9-2      موضوعات مورد بحث در زمینه برنامه درسی گردشگری.. 34

1-9-2 استانداردسازی و یا تنوع بخشی.. 34

10-2       صنعت گردشگری.. 36

11-2       لزوم تغییر در برنامه ریزی آموزشی.. 37

12-2       تعیین نیازهای آموزشی صنعت گردشگری.. 39

1-12-2 اهمیت و لزوم نیاز سنجی: 39

2-11-2 نیازسنجی در گردشگری.. 41

13-2       چالش های نظام آموزش گردشگری ایران.. 45

14-2  تحقیقات انجام شده در زمینه برنامه درسی گردشگری.. 48

15-2 خلاصه: 52

فصل سوم: 54

روش شناسی تحقیق.. 54

1-3   مقدمه. 55

2-3   روش تحقیق.. 55

3-3   جامعه آماری و ویژگی های آن.. 56

4-3   حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 56

5-3   متغیرهای تحقیق.. 57

6 -3   سوالات و فرضیه های تحقیق.. 63

7-3   ابزار گردآوری داده ها 63

8-3   تخصیص سوالات پرسش نامه. 63

9-3   روایی و پایایی گردآوری داده ها 63

1-9-3 روایی صوری و محتوایی.. 64

2-9-3 پایایی پرسش نامه. 64

10-3   روش تجزیه و تحلیل داده ها 65

1-10-3 آزمون کولموگرف اسمیرنف با نرم افزار SPSS19.. 65

2-10-3 آزمون T test مستقل نرم افزار SPSS19.. 66

3-10-3 تحلیل شکاف.. 66

11-3   جمع بندی فصل سوم. 69

فصل چهارم: 70

تجزیه و تحلیل داده ها 70

1-4   مقدمه. 71

2-4   آزمون کولموگروف اسمیرنف جهت نرمال بودن متغیرها 71

3-4   نتایج حاصل از بررسی استادان گردشگری.. 72

1-3-4   نرخ پاسخگویی استادان.. 72

2-3-4   مشخصات جمعیت شناختی پاسخگویان.. 72

3-3-4   دیدگاه پاسخگویان در زمینه مدارک و برنامه درسی گردشگری.. 74

4-3-4   لزوم نیاز به تحصیلات دانشگاهی گردشگری برای مدیریت کسب و کار گردشگری.. 74

5-3-4   پاسخگو بودن برنامه درسی فعلی مدیریت گردشگری.. 74

6-3-4   پاسخگویی علمی صنعت گردشگری در حال حاضر. 75

7-3-4   دیدگاه های استادان درباره مهارت ها وتوانایی های مورد نیاز صنعت گردشگری.. 76

8-3-4   دیدگاه اساتید درباره واحد های درسی مدیریت گردشگری.. 78

4-4   بخش دوم: نتایج تحقیق صنعت گردشگری.. 81

1-4-4نرخ پاسخگویی شاغلان صنعت گردشگری.. 81

2-4-4 مشخصات جمعیت شناختی پاسخ دهندگان.. 81

3-4-4 اهمیت لزوم داشتن مدرک تحصیلی دانشگاهی گردشگری برای کسب و کار 84

4-4-4 پاسخگو بودن برنامه درسی فعلی گردشگری.. 85

5-4-4 پاسخگویی علمی صنعت گردشگری در حال حاضر. 85

6-4-4 اهمیت مهارت ها و توانایی های مورد نیاز در صنعت گردشگری.. 86

7-4-4 دیدگاه شاغلان درباره موضوعات درسی ارائه شده در برنامه گردشگری.. 88

5-4   خلاصه: 92

فصل پنجم: 93

بحث و نتیجه گیری.. 93

1-5      مقدمه. 94

2-5      بررسی نتیجه و پاسخ به سوال تحقیق.. 94

1-2-5 بخش اول: نتایج مرتبط با اهمیت مدرک تحصیلی گردشگری.. 95

2-2-5 بخش دوم : اهمیت مهارت ها و توانایی های مورد نیاز صنعت گردشگری.. 96

3-2-5 بخش سوم: مقایسه دیدگاه استادان و شاغلان صنعت درباره واحد های درسی مدیریت گردشگری.. 98

3-5  نتیجه گیری نهایی.. 103

4-5 جنبه های نوآوری تحقیق.. 107

5-5      محدودیت های تحقیق.. 107

6-5      ارائه به پیشنهاد بر مبنای یافته های تحقیق.. 108

7-5 ارائه پیشنهادها برای تحقیقات آتی.. 109

منابع و ماخذ: I

ضمیمه 1. VII

 

فهرست جداول

جدول ‏1‑1تحقبقات انجام شده در برنامه ریزی درسی. 10

جدول 1-2 مدل برنامه درسی تیلور……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………21

جدول 2-2 تحقیقات انجام شده درباره آموزش گردشگری.. 48

جدول 1-3 دروس ارائه شده در برنامه درسی گردشگری.. 58

جدول 2-3  مهارت های مورد بررسی در تحقیق. 62

جدول 3-3 آلفای کرونباخ متغیرهای مسئله. 65

شکل 1-3 مدل شکاف کیفیت خدمات.. 67

جدول 1-4مشخصات سنی پاسخگویان در بخش استادان. 72

جدول 2-4مشخصات تحصیلی پاسخگویان در بخش اساتید. 73

جدول 3-4 عنوان دانشگاهی استادان. 73

جدول 4-4دیدگاه استادان درباره لزوم داشتن مدرک تحصیلی گردشگری.. 74

جدول 5-4 دیدگاه استادان درباره پاسخگو بودن برنامه درسی مدیریت گردشگری.. 75

جدول 6-4 دیدگاه استادان درباره پاسخگویی علمی صنعت گردشگری.. 76

جدول 7-4 میانگین اهمیت مهارت های مورد نیاز در صنعت گردشگری از دیدگاه استادن. 77

جدول 8-4 میانگین اهمیت واحدهای درسی برنامه مدیریت گردشگری از دیدگاه استادان. 80

جدول 9-4 میانیگن دروس پایه، اصلی و تخصصی از دید استادان. 80

جدول 10-4 مشخصات سنی پاسخگویان بخش صنعت گردشگری.. 82

جدول 11-4 مشخصات شغلی پاسخگویان بخش صنعت گردشگری.. 82

جدول 12-4 تجربه کاری افراد شاغل در صنعت گردشگری.. 83

جدول 13-4 مدرک تحصیلی شاغلان صنعت گردشگری.. 83

جدول 14-4 میزان اشتغال فارغ التحصیلان گردشگری.. 84

جدول 15-4 میزان اهمیت لزوم داشتن مدرک تحصیلی گردشگری از دیدگاه شاغلان صنعت.. 84

جدول 16-4 میزان پاسخگو بودن برنامه درسی گردشگری از دیدگاه شاغلان صنعت.. 85

جدول 17-4 میزان پاسخگویی علمی صنعت گردشگری از دیدگاه شاغلان صنعت.. 85

جدول 18-4 میانگین اهمیت مهارت های موردنیاز صنعت گردشگری از دیدگاه شاغلان. 87

جدول 19-4 میانگین اهمیت واحدهای برنامه درسی مدیریت گردشگری از دیدگاه شاغلان. 89

جدول 20-4 میانگین اهمیت دروس پایه، اصلی و تخصصی از دیدگاه شاغلان. 89

جدول 1-5 مقایسه دیدگاه های استادان و شاغلان صنعت گردشگری درباره اهمیت مدرک تحصیلی گردشگری.. 95

جدول 2-5 مقایسه دیدگاه های استادان و شاغلان صنعت درباره میزان اهمیت مهارت های مورد نیاز در صنعت گردشگری.. 98

جدول 3-5 مقایسه دیدگاه های استادان و شاغلان درباره میزان اهمیت واحدهای درسی برنامه مدیریت گردشگری.. 102

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...
enemad-logo