%38تخفیف

دانلود :مقایسه سلامت روانی و ابعاد آن در دانش آموزان پسر دبیرستانی  ورزشکار و غیر ورزشکار مدارس شبانه روزی شهرستان مرودشت

تعداد126 صفحه در فایل word

کارشناسی ارشد در رشته­

 تربیت­بدنی و علوم ورزشی- گرایش رفتار حرکتی

مقایسه سلامت روانی و ابعاد آن در دانش آموزان پسر دبیرستانی  ورزشکار و غیر ورزشکار مدارس شبانه روزی شهرستان مرودشت

 

هدف از این تحقیق مقایسه سلامت روانی و ابعاد آن در دانش آموزان پسر دبیرستانی  ورزشکار و غیر ورزشکار مدارس شبانه روزی شهرستان مرودشت بود. بدین منظور تعداد 324 نفر از دانش­آموزان این مدارس در پژوهش شرکت کردند که از این تعداد 150 نفر از ورزشکاران و تعداد 174 نفر از دانش­آموزان غیرورزشکار بودند. پرسشنامه سلامت روانی توسط شرکت­کنندگان تکمیل شد. برای آزمون فرضیه­های تحقیق از روش آماری تی در گروه­های مستقل و تحلیل واریانس دو ­راهه استفاده و سطح معناداری برای کلیه فرضیه­ها 05/0 در نظر گرفته شد. نتایج در نمره سلامت عمومی روانی دو گروه تفاوت معناداری را نشان نداد. در ابعاد  نشانه­های جسمانی، اضطراب و بی­خوابی، اختلال در عملکرد اجتماعی و افسردگی بین گروه دانش­آموزان ورزشکار و غیرورزشکار تفاوت معناداری مشاهده نگردید. با توجه به یافته­های این تحقیق در کل می­توان نتیجه­گیری کرد که بین دانش­آموزان ورزشکار و غیرورزشکار در مدارس شبانه­روزی در سلامت روانی تفاوت معناداری وجود ندارد.

 

کلید واژه­ها: سلامت روانی، دانش­آموزان، مدارس شبانه­روزی، ورزشکار، غیرورزشکار، مرودشت

 

فهرست مطالب

عنوان                                         صفحه

فصل اول: مقدمه

1-1-کلیات……………………………… 2

1-2-بیان مساله…………………………. 5

1-3-ضرورت و اهمیت پژوهش…………………. 7

1-4-اهداف پژوهش………………………… 9

1-4-1-هدف کلی…………………………. 9

1-4-2- اهداف اختصاصی…………………… 9

1-4-3- هدف فرعی………………………. 10

1-5-سئوالات پژوهش……………………….. 10

1-5-1- سئوال اصلی…………………….. 10

1-5-2-سئوالات اختصاصی………………….. 10

1-5-3-سئوال فرعی……………………… 10

1-6-تعریف مفهومی متغیرها………………… 11

1-6-1- سلامت روانی…………………….. 11

1-6-2- ورزش………………………….. 11

1-6-3- دانش­آموزان ورزشکار……………… 11

1-6-4- دانش­آموزان غیر ورزشکار………….. 11

1-6-5-مدارس شبانه­روزی…………………. 11

عنوان                                         صفحه

1-7-خرده مقیاس­های سلامت روان……………… 12

1-7-1-نشانه­های جسمانی…………………. 12

1-7-2-اضطراب و بی خوابی……………….. 12

1-7-3- اختلال در عملکرد اجتماعی…………. 12

1-7-4- افسردگی، علائم ویژه افسردگی………. 12

 

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش

2-1- مفهوم سلامت روان……………………. 14

2-2- تاریخچه بهداشت روان………………… 15

2-3- تعاریف سلامت روان…………………… 17

2-4- سلامت روان از دیدگاههای مختلف………… 18

2-5-سلامت روانی از نظر مکاتب مختلف………… 19

2-5-1- مکتب زیست گرایی………………… 19

2-5-2- مکتب رفتار گرایی……………….. 20

2-5-3-مکتب روانکاری…………………… 20

2-5-4-مکتب انسانگرایی…………………. 21

2-5-5-مکتب بوم شناسی………………….. 21

2-6- اصول سلامت روانی……………………. 21

2-7- اهداف ایجاد سلامت روان………………. 24

2-7-1- پيشگيري اوليه………………….. 25

2-7-2- پيشگيري ثانوي(درمان)……………. 25

2-7-3- پيشگيري ثالث…………………… 26

2-8- سلامت روان و نوجوانی و مدرسه…………. 26

عنوان                                         صفحه

2-9-  بزرگی مسأله سلامت روان…………….. 28

2-10-  اهداف عمومي تربيت بدني در وزارت آموزش و پرورش   30

2-11- اهداف اختصاصی تربیت بدنی در آموزش و پرورش    31

2-12- اصول تدریس تربیت بدنی در آموزش و پرورش. 31

2-13- در تدریس درس تربیت بدنی اصول ذیل باید مورد توجه قرار گیرد 32

2-14- خصوصیات رشد و اهداف تخصصی تربیت بدنی در مقطع متوسطه  32

2-15- ویژگی­های عمومی پسران………………. 33

2-16- دسته بندی رشته ­های ورزشی…………… 34

2-17- اصول روانی انتخاب فعالیت­های ورزشی…… 34

2-18- ویژگی­های ورزش…………………….. 35

2-19- فواید ورزش……………………….. 36

2-20- سه حیطه کسب سلامتی…………………. 37

2-20-1- اهداف جسمانی (فواید جسمانی)…….. 37

2-20-2- اهداف روانی (فواید روانی)………. 38

2-20-3- اهداف اجتماعی(فواید اجتماعی)……. 39

2-21- چرا ورزش می­کنیم؟………………….. 40

2-21-1- کنترل وزن…………………….. 40

2-21-2- کاهش خطر بیماریهای قلبی_عروقی…… 40

2-21-3- کاهش فشار روانی و افسردگی………. 41

2-21-4- لذت بردن……………………… 41

2-21-5- ایجاد عزت نفس…………………. 41

2-21-6- مشارکت در امور اجتماعی…………. 41

2-22- چرا ورزش نمی­کنیم؟…………………. 42

2-23- اساسنامه‌ مدارس‌ شبانه‌­روزي‌…………… 43

عنوان                                         صفحه

2-24- دستورالعمل اجرایی مدارس شبانه­روزی…… 48

2-25-  پژوهشهاي پيشين…………………… 52

فصل سوم: روش پژوهش

3-1-مقدمه……………………………… 67

3-2- روش­شناسی پژوهش…………………….. 67

3-2-1- طرح پژوهش……………………… 67

3-2-2- جامعه آماری……………………. 68

3-2-3- نمونه آماري و روش نمونه‌گيري……… 68

3-3- متغیرها…………………………… 68

3-4- تعریف عملیاتی متغیرها………………. 69

3-4-1- سلامت روان……………………… 69

3-4-2- نشانه­های جسمانی………………… 69

3-4-3- اضطراب………………………… 70

3-4-4- اختلال در عملکرد  اجتماعی………… 70

3-4-5- افسردگی……………………….. 70

3-5- ابزار جمع­آوری داده­ها………………. 70

3-6- روش اجرا…………………………. 73

3-7- روش تجزيه و تحليل اطلاعات…………… 74

عنوان                                         صفحه

فصل چهارم: یافته­های پژوهش

4-1- مقدمه……………………………. 76

4-2- یافته­های توصیفی…………………… 76

4-3- یافته‌های استنباطی…………………. 77

4-3-1- سوال اول پژوهشی………………… 77

4-3-2- سوال دوم پژوهشی………………… 78

4-3-3- سوال سوم پژوهشی………………… 79

4-3-4- سوال چهارم پژوهشی………………. 80

4-3-5- سوال پنجم پژوهشی……………….. 81

4-3-6- سوال ششم پژوهشی………………… 82

فصل پنجم: بحث و نتیجه­گیری

5-1- مقدمه…………………………….. 84

5-2-  خلاصه پژوهش……………………….. 84

5-3-  بحث و نتیجه­گیری…………………… 85

5-3-1  سوال اول………………………. 85

5-3-2  سوال دوم………………………. 86

5-3-3  سوال سوم………………………. 87

5-3-4  سوال چهارم…………………….. 89

5-3-5  سوال پنجم……………………… 90

5-3-6  سوال ششم………………………. 91

5-4-  محدودیت­های پژوهش…………………. 92

5-5-  پیشنهادها……………………….. 92

عنوان                                         صفحه

5-5-1  پیشنهادها­ی کاربردی……………… 92

5-5-2  پیشنهادها­ی پژوهشی………………. 93

فهرست منابع

منابع فارسی…………………………… 94

منابع انگلیسی…………………………. 100

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست جدول­ها

عنوان                                         صفحه

جدول 4-1: شاخص­های آماری سلامت روان و ابعاد آن.. 76

جدول 4-2: نتایج آزمون تی مستقل جهت سنجش سلامت روان در دو گروه. 77

جدول 4-3: نتایج آزمون تی مستقل جهت سنجش نشانه­های جسمانی در دو گروه………………………………………. 78

جدول 4-4: نتایج آزمون تی مستقل جهت سنجش اضطراب و بی­خوابی در دو گروه………………………………………. 79

جدول 4-5: نتایج آزمون تی مستقل جهت سنجش اختلال در عملکرد اجتماعی   80

جدول 4-6: نتایج آزمون تی مستقل جهت سنجش افسردگی در دو گروه   81

جدول 4-7: نتایج آماری آزمون لامبدای ویلکز در مورد سلامت روان و ابعاد آن…………………………………….. 82

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...
enemad-logo