%34تخفیف

تدوین راهکارهای بهبود ارتباطات بین سازمانی با تمرکز بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در دستگاه­های اجرایی شهرستان هندیجان

تعداد 69 صفحه در فایل word

کارشناسی ارشد در رشته­ی

 مدیریت صنعتی

 

تدوین راهکارهای بهبود ارتباطات بین سازمانی با تمرکز بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در دستگاه­های اجرایی شهرستان هندیجان

چکیده

سازمان­ها یکی از ارکان اصلی دنیای امروز را تشکیل می­دهند که برای پاسخگویی به مطالبات افراد و سازگاری با محیط اطراف، نیاز به تغییرات ساختاری دارند؛ تغییراتی که به دلیل پیچیدگی، در یک بعد امکان پذیر نبوده و باید ابعاد مختلفی داشته باشند. یکی از ابعاد توسعه­پذیری سازمان­ها جهت پاسخگویی به نیازهای جدید، روابط بین سازمان­ها می‌باشد. عوامل مختلفی که در روابط بین سازمانی تأثیر می­گذارند عبارتند از: عوامل سازمانی، بین سازمانی، محیطی و فناوری، که هر کدام از آنها متناسب با نوع سازمان­ها و روابط بین آنها باید لحاظ گردند. در این میان فناوری اطلاعات می­تواند کاهش هزینه، جهانی شدن و افزایش بهره­برداری را به ارمغان آورد. این پژوهش به دنبال آن است که راهکارهایی برای بهبود ارتباطات بین سازمانی با تمرکز بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در دستگاه­های اجرایی شهرستان هندیجان ارائه دهد. تحقیق حاضر از نظر هدف یک تحقیق کاربردی است و از لحاظ گردآوری داده­ها یک تحقیق توصیفی-پیمایشی و از نوع کمی محسوب می­شود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان (300)نفر می­باشند. نمونه­ شامل 169 نفر از کارکنان می­باشد که براساس روش طبقه­ای و با استفاده از فرمول کوکران مورد مطالعه قرار می­گیرد. جهت سنجش متغیرهای پژوهش از ابزار پرسشنامه خودساخته استفاده شد. به منظور ارزیابی وضعیت متغیرهای پژوهش (آزمون تی تک نمونه­ای) و بررسی رابطه متغیرهای پژوهش (آزمون همبستگی) و مقایسه سازمان­ها( آزمون تی- مستقل) استفاده شده است. داده­های حاصل از پژوهش پس از جمع­آوری جهت تعیین ارتباط با متغیرها توسط نرم افزار اس پی اس اس مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند. یافته­ها نشان داد که ارتباطات بین سازمانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات در دستگاه­های اجرایی از وضعیت مطلوبی برخوردار نمی­باشند. در ارتباطات بین سازمانی بعد تمرکز بر نتایج و مسئولیت شخصی نسبت به سایر ابعاد به ترتیب مطلوب­ترین و ضعیف­ترین هستند، و در فناوری اطلاعات و ارتباطات وضعیت بعد سخت افزار/نرم افزار و کاربران نسبت به سایر ابعاد به ترتیب مطلوب­ترین و ضعیف­ترین هستند، بر طبق نتایج بدست آمده درجه همبستگی میان ارتباطات بین سازمانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات با توجه به همبستگی اسپیرمن (758/0) و با توجه به همبستگی پیرسون (806/0) می­باشد. بر این اساس میان ارتباطات بین سازمانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات رابطه قوی و معناداری وجود دارد. در این راستا جهت بهبود وضعیت ارتباطات بین سازمانی با تمرکز بر فناوری اطلاعات و ارتباطات راهکارها و پیشنهاداتی ارائه گردیده است.

واژگان کلیدی : ارتباطات بین سازمانی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، دستگاه­های اجرایی

 

 

فهرست مطالب

 

 

عنوان                                                                                                                            شماره صفحه

 

فصل اول: مقدمه  

1-1-کلیات. 2

1-2-بیان مسأله پژوهش.. 2

1-3-ضرورت و اهمیت پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………..4

1-4-اهداف پژوهش.. 7

1-4-1- هدف اصلی 7

1-4-2-اهداف فرعی 7

1-5-سؤالات پژوهش.. 7

1-5-1- سوال اصلی. 7

1-5-2- سوالات فرعی. 8

1-6- تعریف واژگان کلیدی. 8

1-7-روش و مراحل اجرا 8

فصل دوم: ادبیات موضوع پژوهش

2-1- مقدمه 11

2-2- ارتباطات بین سازمانی. 12

2-2-1- پارادایم­های نظری تبیین­کننده ارتباطات بین سازمانی. 14

2-2-2- اشکال ارتباطات بین سازمانی. 19

2-2-3- عوامل مؤثر بر روابط بین سازمانی. 22

2-2-4- ابعاد ارتباطات بین سازمانی. 23

2-2-5- تعاریف ارتباطات بین سازمانی. 29

2-3- فناوری اطلاعات و ارتباطات. 30

2-3-1- عوامل مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات. 32

2-3-2- کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات درسازمان. 32

2-3-3- نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایندهای سازمان. 33

2-3-4- فناوری اطلاعات و ارتباطات در محیط کار 34

2-3-5- انتخاب فناوری اطلاعات و ارتباطات. 34

2-3-6- اهمیت و مزایای فناوری اطلاعات و ارتباطات. 35

2-3-7- عوامل موفقیت و شکست کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمانهای دولتی ایران. 36

2-4- فناوری اطلاعات و ارتباطات  و ارتباطات بین سازمانی. 37

2-5- پیشینه تجربی. 40

2-5-1- پیشینه تجربی داخلی. 40

2-5-2- پیشینه تجربی خارجی. 48

2-6- چارچوب نظری پژوهش.. 56

2-6-1- جمع­بندی و مدل پیشنهادی پژوهش.. 57

فصل سوم:روش شناسی پژوهش

3-1- مقدمه 59

3-2- روش تحقیق. 59

3-3- قلمرو پژوهش.. 59

3-3-1- قلمرو موضوعی. 60

3-3-2- قلمرو مکانی. 60

3-3-3- قلمرو زمانی. 60

3-4- جامعه آماري. 60

3-5- نمونه آماری و روش نمونه­گیری. 60

3-6- ابزار جمع­آوری دادهها 61

3-6-1- روایی. 63

3-6-2-پایایی. 63

3-7- روش گردآوري دادهها 64

3-8- ابزار و روش تجزيه و تحليل دادهها 65

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها

4-2- آمار توصیفی. 67

4-2-1- ویژگیهای جمعیت شناختی افراد نمونه 67

4-2-1-1- توزیع فراوانی و درصد جنسیت افراد نسبت به کل آمار 68

4-2-1-2- توزیع فراوانی و درصد پست سازمانی افراد نسبت به کل آمار 68

4-2-1-3- توزیع فراوانی و درصد تحصیلات افراد نسبت به کل آمار 69

4-2-1-4- توزیع فراوانی و درصد رشته تحصیلی افراد نسبت به کل آمار 69

4-2-1-5- توزیع فراوانی و درصد سابقه خدمت افراد نسبت به کل آمار 70

4-2-1-6- توزیع فراوانی و درصد وضعیت استخدامی افراد نسبت به کل آمار 71

4-3- تحلیل استنباطی سؤالهای پژوهش.. 71

4-3-1- بررسی وضعیت ارتباطات بین سازمانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات. 71

4-3-2- بررسی وضعیت ابعاد ارتباطات بین سازمانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات. 72

4-3-2-1- بررسی وضعیت ابعاد ارتباطات بین سازمانی. 73

4-3-2-2- بررسی وضعیت ابعاد فناوری اطلاعات و ارتباطات. 74

4-3-3- بررسی ارتباط متغیرهای پژوهش.. 75

4-3-4- مقایسه سازمانها از بعد ارتباطات بین سازمانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات. 76

فصل پنجم: نتیجه­گیری و پیشنهادها

5-1- مقدمه 87

5-2- نتیجه­گیری. 87

5-2-1- وضعیت ارتباطات بین سازمانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات در دستگاههای اجرایی شهرستان هندیجان. 88

5-2-2- رابطه ارتباطات بین سازمانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات. 89

5-2-3- ارائه راهکارهایی به منظور بهبود ابعاد ارتباطات بین سازمانی و ابعاد فناوری اطلاعات و ارتباطات در دستگاههای اجرایی شهرستان هندیجان. 91

5-2-4- ارائه راهکارهایی بهبود ارتباطات بین سازمانی با تمرکز بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در دستگاههای اجرایی شهرستان هندیجان. 92

5-3- نوآوری­های تحقیق. 93

5-4- پیشنهادهایی برای سازمانها 93

5- 5- پیشنهادهایی برای تحقیقات آینده 93

4-5- محدودیتهای پژوهش.. 94

منابع

منابع فارسی. 95

منابع انگلیسی. 99

پیوست

پیوست یک: پرسشنامه……………………………………………………………………………………………………………………………………..104

 چکیده و صفحه عنوان به انگلیسی

فهرست  جدول­ها­

عنوان                                                                                                                            شماره صفحه

جدول 2-1: پارادایم­های تئوریک شکل­گیری ارتباطات بین سازمانی. 13

جدول 2-2: اشکال ارتباطات بین سازمانی. 21

جدول 2-3: دسته­بندی عوامل کلیدی مؤثر بر کاربرد فناوری اطلاعات. 37

جدول 2-4: خلاصه تحقیقات داخلی. 51

جدول 2-5: خلاصه تحقیقات خارجی. 55

جدول 3-1: تفکیک سؤال­های پرسشنامه براساس ابعاد ارتباطات بین سازمانی. 62

جدول 3-2: تفکیک سؤال­های پرسشنامه براساس فناوری اطلاعات. 62

جدول 3-3: ضرایب آلفای کرونباخ متغیرها و ابعاد 64

جدول 4-1: تعداد افراد بر حسب جنسیت. 68

جدول4-2: تعداد افراد بر حسب پست سازمانی. 68

جدول 4-3: تعداد افراد بر حسب پست سازمانی. 69

جدول 4-4: تعداد افراد بر حسب رشته تحصیلی. 70

جدول 4-5: تعداد افراد بر حسب سابقه خدمت. 70

جدول 4-6: تعداد افراد بر حسب وضعیت استخدامی. 71

جدول 4-7: نتایج بررسی وضعیت متغیرها با استفاده از آزمون تی_ تک نمونه­ای. 72

جدول 4-8: نتایج بررسی وضعیت ابعاد ارتباطات بین سازمانی با استفاده از آزمون تی_تک  نمونه­ای. 73

جدول 4-9: نتایج بررسی وضعیت ابعاد فناوری اطلاعات و ارتباطات با استفاده  از آزمون تی­تک نمونه­ای. 74

جدول 4-10: ماتریس همبستگی (اسپیرمن) متغیرهای پژوهش.. 75

جدول 4-11: ماتریس همبستگی (پیرسون) متغیرهای پژوهش.. 75

جدول4-12: میانگین ابعاد ارتباطات بین سازمانی. 77

جدول 4-13: میانگین ابعاد فناوری اطلاعات و ارتباطات. 78

جدول 4-14:  میانگین ابعاد ارتباطات بین سازمانی در سازمان­های (قوی، متوسط و ضعیف) 79

جدول 4-15: میانگین ابعاد فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمان­های (قوی، متوسط و ضعیف) 79

جدول 4-16: نتایج بررسی ابعاد ارتباطات بین سازمانی در سازمان­های (قوی و ضعیف) با استفاده از آزمون مستقل. 80

جدول4-17: نتایج بررسی ابعاد ارتباطات بین سازمانی در سازمان­های (قوی و متوسط) با استفاده از آزمون مستقل. 82

جدول 4-18: نتایج بررسی ابعاد فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمان­های (قوی و ضعیف) با استفاده از آزمون مستقل. 83

جدول 4-19: نتایج بررسی ابعاد فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمان­های (قوی و متوسط) با استفاده از آزمون مستقل. 84

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست شکل­ها

 

 

عنوان                                                                                                                            شماره صفحه

 

شکل 1-1: روش و مراحل اجرا 9

شکل 2-1: مدل مفهومی تحقیق. 57

شکل 4-1: بررسی ابعاد ارتباطات بین سازمانی در سازمان­های (قوی و ضعیف) 81

شکل 4-2: بررسی ابعاد ارتباطات بین سازمانی در سازمان­های (قوی و متوسط) 83

شکل4-3: بررسی ابعاد فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمان­های (قوی و ضعیف) 84

شکل4-4: بررسی ابعاد فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمان­های (قوی و متوسط) 85

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...
enemad-logo