پیشبینی رفتار خرید مصرفکننده براساس سبک زندگی با دو رویکرد روانشناسی و جامعه شناسی
تعداد 163 صفحه در فایل word
کارشناسی ارشد در رشتهی مدیریت بازرگانی (بازاریابی)
پیشبینی رفتار خرید مصرفکننده براساس سبک زندگی با دو رویکرد روانشناسی و جامعه شناسی
چکیده
هدف این پژوهش پیشبینی رفتار خرید مصرفکننده براساس سبک زندگی با دو رویکرد روانشناسی و جامعهشناسی میباشد. جامعه آماری در این پژوهش مصرفکنندگان پوشاک در شهر ایلام بوده، حجم نمونه برابر 388 نفر میباشد که برای به دست آوردن آن از روش نمونهگیری خوشهبندی – تصادفی ساده و فرمول جامعه نامحدود استفاده شده است. ابزار گردآوری در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بوده، و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 83% به دست آمده است و روایی محتوا آن توسط متخصصان تأیید شده است. در این پژوهش برای جمعآوری اطلاعات از روش میدانی استفاده شده است. پژوهش حاضر بر اساس هدف پژوهش کاربردی و چگونگی جمعآوری دادههای مورد نیاز، از نوع پژوهشهای توصیفی و همبستگی است. برای تجزیه و تحلیل دادهها در بخش آمار استنباطی از رگرسیون چند گانه، رگرسیون رتبهای، آزمون کلوموگوف- اسمیرنوف استفاده شده است. نتایج نشان داد که ابعاد سبک زندگی با رویکرد روانشناسی(فعالیتها، عقاید و علایق) و از بین ابعاد سبک زندگی با رویکرد جامعه شناسی (اوقات فراغت و الگوی خرید،) بر فتار خرید تأثیر معناداری داشتهاند و پیشبینی کننده رفتار خرید هستند اما سایر ابعاد سبک زندگی با رویکرد جامعهشناسی (مصرف محصولات فرهنگی و مدیریت بدن) بر رفتار خرید تأثیر معناداری نداشته و پیشبینی کننده رفتار خرید نیستند.
کلید واژه: رفتارخرید، سبک زندگی، فعالیتها، الگوی خرید، عقاید.